یادگیری گیتار چقدر طول می کشد؟
بستگی به شدت و میزان تمرین شما دارد. برای کسی که حدود 30 دقیقه در روز، به مدت 3 تا 5 روز در هفته، با شدت متوسط تمرین می کند، تقریباً 1 تا 2 ماه طول می کشد تا آهنگ های مبتدی گیتار را اجرا کند و تقریباً 3 تا 6 ماه طول می کشد تا آهنگ های متوسط ​​و کمی پیشرفته تر بنوازید.
*شدت تمرین متوسط، فرضی است که از این نقطه به بعد در برآوردهای زمانی خود خواهیم داشت.

در اینجا یک نمای کلی از مدت زمان لازم برای یادگیری گیتار (به طور متوسط) آمده است

1-2 ماه (سطح مبتدی): برخی از آکوردهای اساسی را که در اکثر آهنگ ها استفاده می شود را یاد می گیرید و شروع به درک الگوهای ساده نوازندگی می کنید. همچنین می توانید به صدا درآوردن ساز را تجربه کنید. سپس، شروع به نواختن چند آهنگ آسان گیتار خواهید کرد.

3 تا 6 ماه (سطح متوسط): شما بیشتر و بیشتر غرق در تکنیک ها و تئوری های موسیقی خواهید شد. ممکن است الگوهای نواختن و ساخت صدای پیشرفته تری را بیاموزید. همچنین این زمان خوبی برای شروع خواندن راهنمای نواختن گیتار، و عادت به خواندن موسیقی است.

12 تا 18 ماه (سطح متوسط تا پیشرفته): در این مرحله آکوردهای اصلی را مانند کف دست خود خواهید دانست. وقت آن رسیده است که به سراغ آکوردهای پیشرفته (یعنی آکوردهای سخت تر) بروید، و بتوانید بین ترکیب های پیشرفته انگشت گذاری، سریع جابجا شوید.
با برخی از تکنیک های مبتدی تا متوسط، راحت خواهید بود و سپس شروع به یادگیری تکنیک های پیشرفته تر خواهید کرد. این همان زمانی است که قادر خواهید بود، تقریباً هر آهنگ مبتدی تا متوسط-پیشرفته ای را بنوازید.

18 تا 36 ماه (سطح پیشرفته): شما در یادگیری گیتار موفق بوده اید و تئوری موسیقی را از بر شده اید، تکنیک شما عمدتاً در حد مطلوب است، و می توانید تقریباً هر آهنگی را که دلتان می خواهد با کمی تلاش اجرا کنید، به سرعت قادر خواهید بود آهنگ ها را انتخاب کنید و هر زمان که می خواهید، بداهه نوازی کنید.
*اگر میزان و شدت تمرین شما «متوسط» باشد، معمولاً منحنی یادگیری گیتار شما، به این شکل خواهد بود.

یادگیری گیتار

یادگیری گیتار هرگز متوقف نمی شود، این یک پروسه مادام العمر است.

من باور دارم که یادگیری یک پروسه مادام العمر است و هرگز متوقف نمی شود، و از این بابت بسیار خوشحالم. بنابراین حتی اگر بتوانید به مرز 18 تا 36 ماه از یادگیری گیتار برسید و یک گیتاریست پیشرفته بسیار توانا باشید، این به این معنی نیست که شما به تسلط بر گیتار نزدیک هستید! مالکوم گلدول (Malcolm Gladwell)، قانون «10،000 ساعت» را در کتاب خود به نام غیرمعمولی ها (Outliers) ابداع کرد، جایی که او گفت که هر متخصص در زمینه خود، حداقل 10000 ساعت زمان صرف کرده است تا کار خود را تکمیل و بی نقص کند، و به جایی برسد که الان هست.
این مدت زمان بسیار طولانی است! من یکسری محاسبات انجام دادم – اگر روزی 30 دقیقه، 4 روز در هفته و به مدت 36 ماه، یادگیری گیتار را تمرین می کردید، در اینجا چند ساعت وقت می گذاشتید؟ 312 ساعت. وای… شما فقط 9688 ساعت تا رسیدن به 10k و دستیابی به تسلط واقعی فاصله دارید!
در واقعیت، همه ما در تلاش نیستیم که گیتاریست های درجه یک جهانی باشیم. برای رسیدن به 10000 ساعت، باید روزی 1.5 ساعت، هر روز هفته، به مدت 20 سال تمرین کنید! این یک فداکاری واقعی است – و بهای تسلط در سطح جهانی.
اما برای بیشتر شما که این را می خوانید، حدس می زنم هدفتان ماهر شدن در گیتار است، تا حدی که فقط آنقدر خوب باشید که بتوانید هر چیزی را که می خواهید بنوازید. و هنوز هم اگر بخواهید، فرصت یادگیری چند تکنیک تخصصی و موسیقی دشوار را داشته باشید. این یک هدف عالی است، و هدفی که در آن، اعدادی که در بالا ذکر کردیم (حداکثر 36 ماه تا رسیدن به سطح پیشرفته گیتاریست)، قرار می‌گیرند.
در نهایت، این به شما بستگی دارد، و اینکه چقدر می‌خواهید برای این کار تلاش کنید. هر روز روی هدفتان کار کنید، و قبل از اینکه متوجه شوید به آنجا خواهید رسید!

آیا می توان خیلی سریعتر یاد گرفت؟ یادگیری یک آهنگ روی گیتار چقدر طول می کشد؟

البته که ممکن است. کسی که با تمرکز و شدت زیاد، برای یادگیری گیتار تمرین می کند، می تواند خیلی سریعتر از کسی که این کار را انجام نمی دهد، یاد بگیرد.
در مورد آن فکر کنید. اگر بنشینید و یک هدف داشته باشید: تا پایان امروز یاد بگیرید که شعر و آکوردهای این یک آهنگ را بنوازید. اوه، و فراموش نکنیم، که این یک آهنگ سطح متوسط با آکوردها و تکنیک های پیشرفته تر است.
چگونه آن را انجام می دهید؟
خب، اولاً به سطح مهارت شما بستگی دارد. اما فرض کنید در یادگیری گیتار، در مرحله نسبتاً مبتدی هستید. شما فقط حدود یک ماه است که می نوازید و همچنان در حال یادگیری آکوردها و تئوری موسیقی هستید.
آیا این هدف اصلاً واقع بینانه است؟ یادگیری یک آهنگ سطح متوسط در یک روز؟
خوب.. با تمرکز شدید و تمرین منظم در طول روز، مطمئناً قابل انجام است! در این سطح مهارت مبتدی، باید حداقل 4 ساعت در آن روز را به تمرین آن آهنگ اختصاص دهید تا زمانی که آن را به انجام برسانید (به یاد داشته باشید، ما سعی می کنیم آن را در یک روز بیاموزیم، این حداکثر سرعت است!).
شما فقط باید حضور داشته باشید و متعهد باشید تا این اتفاق بیفتد!
اگر قرار است فقط “نصفه” حضور داشته باشید باشید؛ تلویزیون را با گوشه چشم تماشا کنید، یا هر نیم ساعت یک بار در طول روز استراحت کنید… این اتفاق نمی افتد. با این حال؛ اگر بنشینید و روی نواختن آن تک آهنگ، آکورد به آکورد، خط به خط، و تکرار مکرر بخش‌ها تمرکز کنید… قطعاً ممکن است.
در بخش بعدی در مورد بهترین راه برای یادگیری سریع آهنگ ها صحبت می کنیم.

چگونه به سرعت، یک آهنگ را در گیتار یاد بگیریم؟

آیا آخرین مثال من دیوانه وار به نظر می رسید؟ یک روز کامل تمرین می کنید تا یک آهنگ نسبتاً دشوار را در سطحی خوب و قابل پخش یاد بگیرید؟
مردم همیشه این کار را انجام می دهند. تنها چیزی که لازم است این است که واقعا آن را بخواهید. شما باید میل شدیدی برای عبور از قسمت های سخت داشته باشید. اما هنگامی که آتش اشتیاق به یادگیری، در اعماق شما شعله ور شد، در ادامه باید کاری انجام دهید:
با تمرین درست نواختن شروع کنید. آهسته پیش بروید تا زمانی که بتوانید هر آکورد را بدون هیچ اشتباهی اجرا کنید. این بخش بسیار مهم است، زیرا روش شما را برای اجرای هر آکورد “ایجاد” می کند و حافظه ماهیچه ای را که در آینده به آن نیاز دارید، توسعه می دهد.
هیچ چیز بدتر از یادگیری ساز با روش یا تکنیک نادرست نیست، زیرا باید آن را فراموش کنید و در آینده دوباره یاد بگیرید.
و اگر با تکنیک بد ادامه دهید؟
خب، در ابتدا ممکن است به نظر برسد که همه چیز “خوب” است و مسئله خاصی وجود ندارد، اما وقتی شروع به پیشرفت می کنید، متوجه خواهید شد که مشکلی وجود دارد، و نمی توانید کارهایی را انجام دهید که نوارندگان با تکنیک خوب می توانند انجام دهند. در شش کلمه کوتاه: آهسته بروید، تکنیک را خوب یاد بگیرید!
سپس به سراغ ریتم بروید و آهنگ را طوری بنوازید که باید اجرا شود، اما همچنان، نسبتا کند پیش می روید.
اینجاست که مطمئن می‌شوید الگوی مضراب زدن شما درست، و ریتم شما دقیق است. اگر نت‌ یا تغییر آکورد دشواری وجود داشته باشد، آن‌ها را تا زمانی تمرین کنید، که نواختنشان برایتان تبدیل به عادت شود. این بخشی از فرآیند است که آهنگ شروع به درست شدن می کند و در نهایت احساس می کنید که دارید پیشرفت می کنید.
یک مترونوم، می‌تواند در اینجا مفید باشد تا مطمئن شوید که ریتم شما به مرور کاهش پیدا نمی کند.
و تنها پس از تسلط بر این دو سطح، شروع به هدف گذاری برای سرعت کنید. شما باید یک بخش را بارها و بارها تمرین کنید، به آرامی سرعت خود را افزایش دهید تا زمانی که بتوانید آن را با سرعت کامل اجرا کنید. این کار به تمرکز جدی، و شدت تمرین زیادی نیاز دارد. اما اگر به اندازه کافی مصمم باشید، حد و مرزی برای شما وجود ندارد (البته به جز انگشتانتان؛ اگر تاکنون پینه انگشت را تجربه نکرده اید، باید بگویم که می‌توانند دردناک باشند و زمان نواختن شما را در ابتدا محدود کنند!).

یادگیری گیتار

در مورد خودآموزی چطور؟ یادگیری آنلاین؟

می‌خواهم تمایزی قائل شوم: وقتی مردم می‌گویند که «گیتار را خودشان یاد گرفته‌اند»، من این را به این معنا می‌دانم که استادی نداشتند که شخصاً پیش او رفته باشند. هر فردی که گیتار را به تنهایی یاد گرفته است، “به طور جادویی تکنیک ها و درس ها را به تنهایی به دست نیاورده است”… بلکه بسیار متفاوت از این است.
همه یک مربی داشتند: چه کتاب، چه دوره آموزشی، چه دروس آنلاین، و یا ویدیوهای YouTube. شما باید یک مربی داشته باشید. باید از فردی با تجربه تر از خود یاد بگیرید تا بتواند شما را در مسیر درست راهنمایی کند.
خودآموزی راه خوبی برای شروع یادگیری است. یک کتاب خوب یا یک برنامه آموزش آنلاین عالی را پیدا کنید، و هر روز آن را دنبال کنید.
لیست نبایدها:
* ویدیوهای تصادفی گیتار را بدون هدف یا جهت، در YouTube تماشا نکنید.
* سعی نکنید همه چیز را به یکباره یاد بگیرید.
* قبل از ساختن پایه مورد نیاز برای پیشرفت بیشتر، با موارد فوق پیشرفته شروع نکنید.
در غیر این صورت، راه سختی را در پیش خواهید داشت.
بهترین راه برای شروع این است که یک مسیر مشخص و ساختار یافته، توسط یک مربی برای شما ترسیم شود؛ مسیری که کارایی آن ثابت شده است.
هنگامی که آن را تنظیم کردید و آماده شروع شدید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر روز دست به کار شوید. قبل از اینکه حتی متوجه شوید، قادر خواهید بود گیتار بنوازید!

سوالات متداول

یادگیری گیتار

یادگیری گیتار الکتریک راحت تر است یا گیتار آکوستیک؟ آیا تفاوتی وجود دارد؟
سوالی عالی! انصافاً تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد. شما باید بتوانید هریک از دو گیتار را دقیقاً به یک میزان زمان یاد بگیرید.
شاید بپرسید چرا؟
خوب، اول از همه، به این دلیل که آکوردها تقریباً یکسان هستند. تنها تفاوت گیتار های الکتریک و آکوستیک، تفاوت های فیزیکی آنها است. اما در واقعیت، این تفاوت تقریباً ناچیز است.
روی یادگیری تکنیک، الگوهای نواختن و آکوردهای خود تمرکز کنید و می توانید بدون هیچ مشکلی، از الکتریک به آکوستیک، و از آکوستیک به سراغ الکتریک بروید.
گیتاری را که بیشتر از همه از آن لذت می برید انتخاب کنید و به آن بچسبید!

هر روز چند ساعت باید صرف تمرین کنید؟
اگر در مرحله «ماه عسل گیتار» هستید و تازه گیتار براق خود را جعبه گشایی کرده اید، تعجب نمی کنم اگر یک یا دو ساعت را صرف تحسین ساز جدید خود کنید و سعی کنید چند آکورد را اجرا کنید! این یک احساس فوق العاده است!
اما اگر آن هیجان اولیه را پشت سر گذاشته اید و می خواهید وارد یک برنامه روتین شوید که در آن هر روز (یا حداقل حدود 3 بار در هفته) تمرین کنید، به عنوان یک مبتدی، تمرین روزانه 30 دقیقه تا یک ساعت را توصیه می کنم. فراموش نکنید که به انگشتان خود استراحت دهید!
هنگامی که برای اولین بار شروع به کار می کنید، هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد؛ چیزهای زیادی که باید بر آنها تسلط یابید.
اگر بین نیم ساعت تا یک ساعت وقت بگذارید و به آکوردها بپردازید، به تکنیک ها دقت کنید و یکی دو آهنگ مورد علاقه خود را بنوازید، در مسیر خوبی قرار دارید.
البته، این شرایط بر فرض این است که شما دستورالعمل ها را به خوبی دریافت کرده‌اید! حتی اگر به طور خودآموز در حال یادگیری هستید، باید مطمئن شوید که برنامه ای را با اهداف مشخص دنبال می کنید. شما نمی خواهید به دور خود بچرخید و ندانید که قرار است در آینده چه کاری انجام دهید.
شما به ساختاری نیاز دارید تا همه چیزهایی که یاد می گیرید، روی هم قرار بگیرند و به پیشرفت بیشتر و بیشتر شما کمک کند.

جمع بندی

حالا توپ در زمین شماست – بیرون بروید و تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید!
می‌خواهم با یک یادداشت کوتاه از شما جدا شوم: این جمله که بسیاری از مردم می‌گویند، “تمرین کردن باعث کار کامل می‌شود” در واقع نادرست است.
جمله درست این است: “تمرین کامل، باعث کار کامل می‌شود”.
باهدف و بادقت، تمرین کنید. آن را نصفه نیمه رها نکنید.
مطمئن شوید که تمام تلاش خود را در هر جلسه تمرین به کار می‌گیرید، و درنهایت، به درجه ای خواهید رسید که هرگز فکرش را هم نمی‌کردید.
برای شما بهترین ها را در مسیر یادگیری گیتار آرزو می کنیم، موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *