وقتی به سازهای موسیقی فکر میکنید، احتمالاً گیتار یا پیانو را تصور میکنید، اما اینها معمول ترین سازها هستند. در واقع، دنیا پر از ساز موسیقی غیرمعمول است که در طول قرنها ساخته شده و بهبود یافتهاند و در مناطق مختلف قابل مشاهده هستند. با این حال، در فضای موسیقی عمومی، به این سازها کمتر از میزانی که لایق آن هستند توجه میشود. بسیاری از آنها شبیه ساز فلوت با کمی تغییرات یا ترکیبی از دیگر سازهایی هستند که در جهان غربی یافت میشوند.
بنابراین، ما در این مقاله به بررسی سازهای کمتر شناختهشده در سراسر جهان میپردازیم. ما قصد داریم به شما بهترین سازها را نشان دهیم و توضیح دهیم که دقیقاً چه ارزشی دارند. در ادامه قرار است غیرمعمول ترین سازهای موسیقی که در فرهنگهای مختلف یافت میشوند را کشف کنیم و با اینکه تمام سازها منحصربهفرد و ارزشمند هستند، اما سازهای موجود در این لیست بیشترین تفاوت را دارند.
۱. گوبیژو – Gobijeu
یک ساز موسیقی زهی منحصربهفرد از هند. این ساز شبیه به گیتار است اما فقط یک زه دارد که میتواند در حال نواختن تنظیم شود تا صدایی منحصربهفرد ایجاد کند. با تنظیم بدنه
چوبی، انکان خلاقیت زیادی را به شما میدهد. در حالی که زه را میزنید، میتوانید صداهای طبیعی ایجاد کنید که توسط قسمت پایینی ساز تقویت میشوند تا رزونانس ایجاد کنند. گوبیژوهای مختلفی در انواع رنگها وجود دارند. هر یک از آنها با طراحی نقاط دستی تکمیل شدهاند. این ساز هندی چند رنگ، سازی عالی برای طراحان صداست که به خصوص در تلویزیون و صنعت فیلم کار میکنند. همچنین برای تولیدکنندگان موسیقی که به دنبال صدایی غیرمعمول برای تکآهنگ بعدی خود هستند. این ساز فقط برای حرفهایها نیست، بلکه یک ساز عالی برای سرگرمی عمومی نیز هست. بچهها و نوازندگان مبتدی دوست دارند آن را امتحان کنند و از صدای آن لذت ببرند. گوبیژو از بامبو ضخیم، چوب، طناب و پلاستیک بازیافتی ساخته شده است.
۲. ارهو – Erhu
ارهو یک نوع ویولن است اما بسیار متفاوت از یک مدل معمول به نظر میرسد. این ساز دارای یک رزوناتور طبل در پایین ساز است. ارهو معمولاً از غشای پوست مار ساخته میشود و میتواند به صورت تکنوازی اجرا شود و یا به عنوان بخشی از یک ارکستر کوچک یا بزرگ استفاده شود.
۳. فلوت تارکا – Tarka flute
فلوت تارکا یک ساز دستساز است و ساز چوبی غیرمعمولی است که توسط مردم قبایل پرو ساخته شده است. هر فلوت رنگارنگ است و حکاکی متفاوتی دارد. نواختن فلوت تارکا آسان است اما نواختن آن به شکل زیبا، دشوار است. کلمه “تارکا” اصلیت مجاری دارد و به انگلیسی “دقیق/accurate” ترجمه میشود. این واژهای است که برای توصیف روش سنتی ساخت این ساز استفاده میشود. این یکی از عجیبترین انواع فلوتها است. در واقع، این ساز بیشتر شبیه یک فلوت ریکوردر است؛ با این تفاوت که کوتاهتر است و این به این معنی است که برای نواختن نیاز به تنفس بیشتری دارد. صدای آن تیرهتر و عمیقتر است.
۴. شیمه دایکو – Shime daiko
شیمه دایکو یک طبل کوچک با سرهای طبل پهن است. این طبل با باتچی نواخته میشود. سرهای طبل به دلیل فرآیند ساخت، که آنها را روی حلقههای آهن می کشند، سفت هستند؛ سپس آنها را به هم متصل میکنند. به همین دلیل، این ساز باعث تولید صدایی با فرکانس بالاتر نسبت به طبل سنتی میشود.
۵. شیپور بالب هندی – Indian Bulb Horn
این شیپورِ هندی، از جنس مس و با طراحی کلاسیک است؛ به این منظور که دارای یک ظاهر کلاسیک زیبا است و هنگام فشار داده شدن، مانند یک شیپور صدا میدهد. این ساز میتواند یک ظاهر منحصربهفرد در کنسرت موسیقی شما باشد. همچنین ممکن است صدای آن شما را به یاد سیرک بیندازد. این شیپور مناسب جشنوارهها یا کلاس های موسیقی مدرسه نیز هست. شیپور بالب هندی دارای یک دسته لاستیکی و چارچوب فلزی است. این شیپور کلاسیک ارزان، نمونهای از یک ساز قدیمی است. با این شیپور ایجاد صدا خیلی ساده است، فقط کافی است دسته لاستیکی بادکنک شکل را فشار دهید. میتوانید از این ساز به عنوان یک افکت صوتی در موسیقی خود نیر استفاده کنید.
۶. دیزی – Dizi
دیزی یک فلوت سنتی چینی است که قرنهاست در ارکستر چینی نواخته میشود. این فلوت اغلب از بامبوی سفید یا رنگی تراشیده میشود و دارای یک غشاء بسیار نازک از نی است. این ساز بیش از ۹٬۰۰۰ سال است که در فرهنگ چینی وجود دارد و هنوز هم یک ساز محبوب و ساده برای یادگیری مردم چین است.
۷. روآن – Ruan
روآن یک نوع سهتار با دسته کوتاه و بدنه دایرهای شکل است. این ساز در ابتدا با ۱۳ زه ابریشمی ساخته شده بود، اما روآن مدرن با زههای فولادی و ۲۴ تار و ۱۲ نیمنت برای هر تار ساخته شده است.
۸. زیلوفون بونگا ریندیک – Rindik Bunga Xylophone
شاید با خود فکر کنید که زیلوفون ساز عجیب و کمیابی نیست، اما این نوع زیلوفون کمی متفاوت است. این یکی گلهای زیبایی بر روی بدنه خود دارد و در زیر آن اتاقهای رزونانس ساخته شده از شاخه طبیعی بادام قرار دارد. کلمه ریندیک یک کلمه بومی بالی به معنای حرفه است. بونگا به معنای ارتباط قوی است اما همچنین مربوط به خدای بونگا نیز میشود که در سراسر آسیا عبادت میشد.
این یکی از سازهای موسیقی غیرمعمول و کمیاب است. برای نواختن زیلوفن ریندیک از پرکاشن یا چکش مخصوص آن استفاده میشود و به سادگی میتوان هر نت را به صورت ملودیک زد. به علاوه، میتوانید مثل سایر سازها، همزمان چندین نت را به صورت یک آکورد بنوازید. زیلوفن بونگا مناسب بسیاری از سبک ها است، و حتی میتواند برای موسیقی سبک ارکستر نیز استفاده شود.
۹. اکارینا پندانت – Ocarina Pendant
این سازهای بادی کوچک و جذاب از خاک چوب ساخته شده و دارای نقاشی های دستی هستند. این ساز ابعاد کوچکی دارد و برای کودکان بالای سه سال مناسب است. در واقع، اکارینا ابتدا به عنوان یک اسباببازی در ایتالیا بوجود آمد، اما توسط ژوزپه دوناتی از بودریو به یک ساز موسیقی تبدیل شد.
اکارینای اصلی شکلی مانند زیردریایی داشت اما اکارینای پندانت بیشتر گرد و براق است و چیزی که این ساز را غیرعادی میکند، طراحی الهامگرفته از پرو است. این ساز خاص برای مبتدیان مناسب است. بچهها آن دوست دارند چون میتوانند آن را به گردن بیندازند و از آن به عنوان سوت استفاده کنند.
۱۰. کوتو – koto
کوتو به عنوان ساز ملی ژاپن شناخته میشود. این سازها معمولاً ۱۳ زه دارند و دارای چند پل هستند. با این حال، در برخی موارد ممکن است ۱۷ زه داشته باشند. این سازها معمولاً از چوب پالونیا ساخته میشوند و نوازندگان معمولا برای تولید ملودی، تمایل دارند که سه زه را بزنند.
۱۱. شامیسن – Shamisen
شامیسن یک ساز سه سیمی است که اغلب برای پشتیبانی از کابوکی استفاده میشود. این ساز دارای یک جعبه صوت کوچک، دسته بلند و نازک، بدون رویههای زنجیری است و در مدلهای سنتی آن، برای ساخت بدنه رزوناتور از پوست سگ و گربه استفاده میکنند. با این حال، سازهای مدرنتر معمولاً از پلاستیک ساخته میشوند. این سازها اغلب در نمایشهای عروسکی استفاده میشوند.
۱۲. دستبند چا چا – Cha Cha Bracelet
چا چا شیکر یک دستبند است که بر روی مچ دست یا پا بسته میشود. این ساز در پرو، از مغز آجیل و آویزهای رنگارنگ ساخته میشود. آنها برای جشنها، جشنوارهها و هر مناسبتی که امکان استفاده وجود داشته باشد، از این دستنبند استفاده می کنند و تولید صدای آن آسان است. صدای این ساز با برخورد مغزها به هم تولید میشود و صدای آن شبیه صدای برخورد سنگها در آب است و میزان تولید صدای آنها به اندازه مچ دست یا پا ربط دارد.
۱۳. شیکر سوناخاس – Sonajas Shaker
شیکر سوناخاس از کاه و فلز ساخته شده است. این شیکر پرویی در انواع رنگها ساخته می شود و کمی عجیب به نظر میرسد. طراحی آن دارای یک حلقه بزرگ بسته است که برای گرفتن توسط کودک بالای سه سال مناسب است و میتوان آن را تکان داد. در زبان اسپانیایی sonajas و sonajero به معنای تکانه است.
۱۴. وینا – Veena
این یک ساز است که دارای بدنه بزرگ و خالی، چهار زه ملودیک و سه زه کمکی است و با ترکیبی از زخمه زدن و ضربه زدن نواخته میشود. این ساز میتواند صداهایی را در محدوده سه اکتاو ایجاد کند و معمولاً از کدو یا چوب ساخته میشود. با این حال، مدلهای مدرنتر از الیاف گلاس ساخته میشوند.
۱۵. سارانگی – Sarangi
سارانگی یک ساز زهی کوتاه، قوس دار است که قابلیت ذاتی تقلید صدای انسان را دارد و صداهای ملودیک بسیار منحصربهفردی را تولید میکند. این ساز یک بلوک چوب سرو قرمز حکاکی شده و سه محفظه رزونانس خالی دارد؛ هر کدام از آنها صداهای مختلفی را تولید میکنند که به تدریج عمیقتر میشوند.
۱۶. دامارو – Damaru
این طبل چرخشی از هند، شبیه طبل میمون است؛ به این شیوه که شما می توانید آن را فقط با یک دست بنوازید. دامارو دارای رنگهای مختلف و متنوع است. دامارو یکی از کوچکترین طبلهای هندی است.
۱۷. هیچیریکی – Hichiriki
این فلوت ژاپنی یک ساز دینی محسوب میشود و معمولاً در مراسم عروسی شینتو استفاده میشود. این ساز مانند یک ابوا ساخته شده است اما به دلیل لولهای بودن و جنس بامبویی، صدایی مانند یک کلارینت دارد. صدای این ساز معمولا با عنوان ‘پر حس’ توصیف میشود.
۱۸. تونکوری – Tonkori
تونکوری یک ساز زهی است که به شکل شمشیر ساخته شده است. دارای دسته بلند است و با پنج زه ساخته میشود. از چوب کاج زئو برای بدنه استفاده میشود. زههای آن از دم گوزن ساخته میشوند و در طول ساخت، یک دانه سنگ در داخل حفرهی بدنهی ساز قرار داده میشود که به ساز روح میبخشد.
۱۹. طبل تندر – Thunder drum
این ساز صدای گرمی دارد. این یک طبل معمولی نیست. طبل تندر به همان روش سایر طبلها نواخته نمیشود. این ساز شامل یک شکل استوانهای ساخته شده از کارتن سخت با یک فنر فلزی در وسط آن است. پایین آن دارای پیویسی بازیافتی است که وقتی بر آن ضربه زده میشود، صدا را تقویت میکند.
برای نواختن این ساز، به سادگی آن را بالا بگیرید و اجازه دهید فنر حرکت کند و اثرات صوتی جذاب تندر را ایجاد کند. به نظر نمیرسد که با نگاه به ساز، بتوان صدا را درک کرد. این یکی از سازهای ضروری برای هر طراح صداست و صدایی مشابه با صدایی که شما را به یاد جنگ ستارگان می اندازد، دارد.
۲۰. پیپا – Pipa
پیپا یک ساز زهی است که بر اساس ساز لوت ساخته شده و اغلب ‘لوت چینی’ نامیده میشود. این ساز میتواند به شکلهای متفاوتی ساخته شود و میتواند از ۱۲ تا ۳۱ پل داشته باشد. این ساز با نواختن سیمهای مختلف اجرا میشود و در موسیقی مدرن توسط گروههایی مانند بیورک و اینکوبوس نواخته شده است.
۲۱. گوچین – Guqin
گوچین یا ‘ساز خردمندان’، یک ساز زهی بلند، با هفت سیم است که ساز مهمی در فرهنگ باستانی چین به شمار میرود. این ساز بدون پل است اما زیر هر سیم یک پل قابل حرکت قرار دارد. این ساز در مراسم افتتاحیهی المپیک بیجینگ به نمایش گذاشته شد و یک نسخه از این ساز به نام دورهی سونگ در سال ۲۰۱۰ با قیمت ۲۲ میلیون دلار فروخته شد.
۲۲. سنشیان – Sanxian
سنشیان یک ساز با استایل ساز لوت، با دسته بلند، بدون پل، سه سیم و یک بدنه کوچک است که معمولاً از پوست مار ساخته میشود. این ساز میتواند مضراب یا زخمه زده شود و صدایی نسبتاً متفاوت با بانجو دارد.
۲۳. یانگچین – Yangqin
یانگچین یک ساز است که احتمالا شما را به یاد یک زیلوفون بسیار بزرگتر و پیچیدهتر میاندازد. برای نواختن نت های سنتی، از یک چکش برای زدن روی سیم هایی از جنس برنز یا ابریشم استفاده میشود.
این ساز دارای صدای نرمی است و همچنین در پاکستان، هند و عراق نیز محبوب است.
۲۴. اکرینا – Xun
اکرینا یک ساز به شکل تخممرغ است که به صورت سنتی از خاک یا استخوان ساخته می شود و بیش از ۷۰۰۰ سال در فرهنگ چین حضور داشته است. این ساز مانند یک فلوت نواخته میشود با یک لولهی برآمده در بالای آن و شش سوراخ انگشتی در دور دستگاه. این یک ساز بود که برای نواختن موسیقی در کاخها استفاده میشد.
۲۵. لیوقین – Liuqin
لیوقین به عنوان مندولین چینی شناخته میشود. این ساز در سه، چهار و پنج سیم وجود دارد. این ساز از نظر اندازه و شکل شبیه به پیپا است و معمولاً از چوب ویلو ساخته می شود. این ساز در اپرای چینی برجسته بود و صدای پایینتری از پیپا داشت.
۲۶. شیکر کاکسیکی – Caxixi Shaker
شیکر کاکسیکی یک ساز کوبهای موسیقی است که از سبد بافته شده است و درون سبد پر از سنگها و دانههای کوچک است. این ساز معمولاً از چوب رتان تهیه میشود و از قاره آفریقا منشأ میگیرد. پایین این ساز آفریقایی معمولاً از یک هندوانه خشک طبیعی ساخته شده است. این ساز کوبهای مانند یک ماراکا است، تنها تفاوت ظاهری که ممکن است بین این دو پیدا کنید، این است که کاکسیکی بسیار روشن و رنگارنگ است. و وقتی ساز تکان میخورد، به شیوه ضربه غیر مستقیم، موسیقی ایجاد میکند.
۲۷. سوئونا – Suona
سوئونا، به عنوان سوت دو لولهای یا هایدی نیز شناخته میشود، و از یک شاخه برنج یا مس ساخته شده است. این ساز میتواند صدایی بسیار بلند و فوقالعاده ایجاد کند. این ساز مناسب برای موسیقی محلی چین و اهداف نظامی است.
۲۸. بانهو – Banhu
بانهو یک ساز چند منظوره دو رشتهای است که دارای یک دسته بلند و دو کلید تنظیم است که به شکل یک کلید به نظر میرسند. بدنه آن معمولاً از پوست هندوانه ساخته شده است. بانهو با یک آرشه نواخته میشود و بیشتر در شمال چین دیده میشود.
۲۹. گونگ – Gong
گونگ شناخته شده ترین ساز سنتی چینی است. که معمولاً از برنز یا مس ساخته شده و توسط نوازنده با ضربه زدن به دیسک فلزی با یک چکش نواخته میشود. شانزده نوع گونگ سنتی چینی وجود دارد و این ساز به قرن ششم بازمیگردد.
۳۰. هوچین – Hugin
هوچین، یا ویولن خار دار چینی، عضوی دیگر از خانوادهی سازهایی است که با آرشه نواخته می شوند. این ساز دارای یک جعبه صوتی هشت ضلعی کوچک و دو سیمی است. سه نوع مختلف هوچین عبارتند از ارهو، ژونگهو و گاوهو.
۳۱. ارکسیان – Erxian
این یک ساز زهی دیگر است که دو سیم دارد، یک جعبه صوتی کوچک و گرد و یک دسته دارد که معمولاً از چوب سخت ساخته می شود و معمولاً با یک اژدها تزئین شده است. این ساز اکثراً با موسیقی کانتونیز و اپرا همراه است.
۳۲. سی تار – Sitar
ما با سازی شروع میکنیم که اکثر شما با آن آشنا هستید(این ساز سه تار ایرانی نیست و یک ساز هندی است): سی تار یک ساز زهی است که در قرن ۱۶ میلادی به وجود آمده است. این ساز معمولاً ۲۱ سیم و دو پل دارد و اغلب از چوب تیک ساخته شده و در موسیقی های محبوب غربی، مانند آهنگهای گروههای بیتلز و رولینگ استونز شرکت داشته است.
۳۳. تابلا – Tabla
تابلا جفتی از طبلهای دستساز است که یکی کوچکتر از دیگری است. اینها معمولاً از چوب، سفال یا فلز ساخته میشوند، و از طبل کوچک برای ایجاد صداهای تن و سنج استفاده میشود، در حالی که طبل بزرگ به عنوان طبل باس عمل میکند. اینها اغلب با حلقهها و میخ چوبی شخصیسازی میشوند که میتواند به تنظیم صدای طبلها کمک کند.
۳۴. تامبورا – Tambura
تامبورا یک ساز زهی با دسته بلند است که شکلی شبیه به یک عود یا یک بانجو دارد. این ساز تا حدی شبیه به بیس است که ملودیها را تولید نمیکند بلکه اصوات را تولید میکند که نوازنده را در اجراهای موسیقی کمک کند. این ساز چهار سیم دارد، بدون پل است و معمولاً سیم های فلزی دارد.
۳۵. دیدجریدو – Didgeridoo
دیدجریدو در استرالیا، در حدود ۱۵۰۰ سال پیش توسعه یافت. و اکنون به صورت جهانی استفاده میشود و در بسیاری از سبکها و طرحهای مختلف وجود دارد. به عنوان مثال برخی از دیدجریدوها از چوب ساخته شده و با نقاشی تزئین میشوند. این سازی آسان برای نواختن نیست و نیاز به تمرین تکنیک تنفس دایرهای دارد. این تکنیک به شما اجازه میدهد تا صدای مناسبی بدست آورید. دیدجریدوها همچنین به نامهای دیدجریدو، ییداکی، منداپول و ماگو نیز شناخته میشوند.
۳۶. دهولاک – Dholak
دهولاک با سازی که در بالا آورده شد، تفاوت زیادی ندارد. این ساز موسیقی همچنین یک طبل با ترکیبی از پوست گاو، پوست بز و چوب انبه است. با این حال، طبل بزرگ این ساز با یک چوب نواخته میشود که این موضوع باعث میشود کمی صدای متفاوت تر و عمیقتری ارائه دهد.
۳۷. گویرو رسپ – Guiro Rasp
شما ممکن است بدانید گویرو چیست اما درباره گویرو رسپ چه میدانید؟ این ساز بسیار متفاوت از گویرو سنتی است، چون از بامبو ساخته شده و با یک چوب بامبو پیوسته بهینه شده است. این یک ساز موسیقی با سطح دندانهدار است که زمانی که با چوب خراشیده میشود، صدای خراشیده شدن تولید میکند. واژه «رسپ» همچنین صدای ساز را توصیف میکند که شبیه به ابزار دستی فلزی است که برای ایجاد شکل چوب استفاده میشود.
۳۸. مریدانگام – Mridangam
مریدانگام یک ساز کوبهای بلند است که بسیار به یک بنگو شبیه است. این طبل از زمان باستان نشأت گرفته است، معمولاً از چوب جک ساخته شده است و اغلب با سازهایی مانند گاتام، کنجیرا و مورسینگ همراه است.
۳۹. دهول – Dhol
دهول یک طبل دیگر است که صدایی بین دهولاک و تابلا ارائه میدهد. این طبل صدای باس سنگینی را تولید میکند. بر سر طبل پوستهای حیوانی قرار گرفته اند که این پوستها میتوانند با یک مکانیزم تنظیم برای تغییر تن طبل، کشیده یا رها شوند. این طبلها معمولاً از چوب، فولاد، پلاستیک یا فایبر گلاس ساخته میشوند.
۴۰. طبل شامانیک – Shamanic Drum
طبل شامانیک برای روح دادن به مراسم، درمان روحانی و جمعآوری دور آتش استفاده می شود. این ساز میتواند برای رقص، زایمان یا برای بهبود خواب استفاده شود. هنگامی که نواخته میشود، شما را به سفری شگفت آور در موسیقی میبرد. اگر طبل به درستی استفاده شود، میتواند شما را در حالتی مانند خلسه قرار دهد و میتواند برای سلامتی مزایای زیادی داشته باشد. شامان یعنی “کسی که میداند” و این ساز وسیلهای است که بر اساس باورهای مذهبی و فرهنگ شخص کار میکند. از این سازها برای درمان، رهبری، قربانی، پیشگوئی و حفظ سنتهای تاریخی از طریق داستانهای قدیمی و موسیقی استفاده میشود. این طبلها به صورت ساده، رنگی یا به سبک قبیله ای دیده می شوند. هر کدام از این سازها با یک چکش چوبی ساده همراه هستند. طبلهای شامانی در سراسر جهان محبوب هستند و در حالی که در اندونزی ساخته میشوند، میتوانند در سراسر جهان نیز یافت شوند.
۴۱. شیپیبو شیکر – Shipibo Shaker
شیپیبو شیکر یک ساز قبیلهای از آمریکای جنوبی است. به طور خاص، در منطقه شیپیبو ساخته شده است. این ساز توسط مردم پانوان پرو واقع در نزدیکی دره رودخانه اوکایالی به شکل دستساز ساخته می شود. این ساز دارای طرحهای خاص از حیوانات، پرندگان طنینزن و طرحهای انتزاعی است، همچنین پایداری طبیعی این ساز، دلیل افزایش محبوبیت آن در چند سال اخیر است.
۴۲. بانسوری – Bansuri
بانسوری یک نی بامبو است که به طور جانبی نواخته میشود و اغلب در موسیقی کلاسیک هندی شنیده میشود. این ساز میتواند شش یا هفت سوراخ انگشتی داشته باشد، دو و نیم اکتاو را پوشش میدهد، و تن های بلندتر و پایین تری را نسبت به فلوتهای سنتی دیگر ارائه میدهد.
۴۳. گاتام – Ghatam
گاتام، همچنین با نام جاگ آب شناخته میشود، یک ساز ضربی است که با موسیقی پنجاب همراه است. این ساز دارای دهانه ای باریک است، و دارای دیوارههای صافی است که صدا را یکنواخت میکنند و یک حاشیهی به سوی بیرون که با آهن پر می شود. این ساز با آب پر شده تا زمانی که ضربه میخورد، صدا را تغییر دهد.
۴۴. کنجیرا – Kanjira
کنجیرا یا طبل چارچوبی که متعلق به هند جنوبی است، اغلب برای پشتیبانی از ضرب طبل مریدانگام نواخته میشود. کنجیرا معمولاً از چوب جک ساخته شده و اغلب برای ساخت سر طبل از پوست مار استفاده میشود.
۴۵. کول – Khol
این ساز یک طبل خمیده دو سو است که در یک سر آن یک طبل بزرگ و در سر دیگر آن یک طبل کوچک قرار دارد. سرها معمولاً از پوست گاو یا بز ساخته می شوند و با چسبب، چوب و آهن آن را محکم می کنند. این ساز بیشترین استفاده را در منطقه بنگال دارد و با دستان و انگشتان نواخته میشود.
۴۶. شاکوهاچی – Shakuhachi
این ساز موسیقی یک فلوت بسته است که به طور سنتی از بامبو ساخته شده است. این ساز از قرن هفتم تا دهم میلادی محبوب بوده و از قرن پانزدهم دوباره ظهور کرده است. این ساز در گام پنتاتونیک کوچک تنظیم شده است و به دلیل کیفیت و حجم صدای خود به عنوان برترین فلوت در دیگر مناطق شناخته میشود.
۴۷. بیوا – Biwa
بیوا یک ساز بندق شکل، به سبک لوت است که معمولاً برای همراهی در روایت داستان ها استفاده میشود. بیوا معمولاً چهار یا گاهی پنج سیم دارد و از قرن هفتم به وجود آمده است. این ساز معمولاً به جای انگشتها، با یک باچی نواخته میشود.
۴۸. تایکو – Taiko
تایکو یک اصطلاح گسترده برای هر طبل ژاپنی سنتی است. این طبلها دستساز هستند و ممکن است سالها طول بکشد تا ساخته شوند. پایه طبل معمولاً از یک تنه خشک شده درخت زلکوا ساخته میشود و سر طبل معمولاً از پوست گاو تهیه میشود. این طبلها معمولاً به همراه خوانندگان، سازهای چوبی و ساز های زهی نواخته میشوند.
۴۹. نوهکان – Nohkan
نوهکان یک فلوت ژاپنی دیگر است که به طور سنتی از بامبو ساخته میشود. این ساز اولین بار در قرن پانزدهم دیده شد و با تئاتر کابوکی همراه بود. در ساخت این ساز از مخلوط بامبو سوخته استفاده می شود که به بهبود صدای ساز کمک می کند، و این ساز هفت سوراخ انگشتی دارد.
۵۰. برخورد درخت ویتنامی – Vietnamese lotus clacker
این ساز فوقالعاده شامل یک دسته و سه بخش است که به دقت ساخته شده، حکاکی شده و خالی شدهاند. زمانی که با چوب به آن ضربه میزنند، صدا غیرمعمول است. این ساز به شما یک صدای بسیار قابل توجه از ویتنام را میدهد. عجیبترین چیز درباره ساز شکل ظاهری آن است، و هنگامی که شروع به نواختن می کنید، عجیب تر هم میشود زیرا تولید صدای ساز بسیار آسان است.
۵۱. شینوبو – Shinobue
شینوبو یک فلوت ژاپنی دیگر است که برای صدای بلند منحصر به فرد خودش شناخته میشود. این ساز به طور سنتی از بامبو یا چوب سخت ساخته میشود، هفت سوراخ انگشتی دارد و میتواند به صورت گروهی یا تکی نواخته شود.
۵۲. تسوزومی – Tsuzumi
تسوزومی یک طبل ژاپنی با دو سر و یک سری از طنابها است که میتوانند کشیده یا رها شوند تا صدای طبل را تغییر دهند. پایه این طبل به طور سنتی از چوب گیلاس ساخته میشود، در حالی که سر طبلها معمولاً از پوست اسب تهیه میشود.
۵۳. سانشین – Sanshin
سانشین به عنوان بانجوی ژاپنی شناخته میشود، و به درستی همین است. شکل و طراحی این ساز بسیار شبیه به بانجو است و صدایش نیز مشابه است. با این حال، این ساز تنها سه سیم دارد و معمولاً دارای بدنی به شکل مارمولکی از پوست مار برمه ای است. چهارچوب چوبی این ساز معمولاً از یک درخت عبهٔ اوکیناوا ساخته میشود.
۵۴. کاکو – Kakko
کاکو یک طبل سنتی ژاپنی است که معمولاً به طور افقی روی زمین قرار میگیرد و با دو پایه حمایتی نگه داشته میشود. طبل به جای دستان و انگشتان با وسیلهای به نام باچی نواخته میشود. این طبل با طبل سنتی تفاوت دارد زیرا پوست سر طبل همیشه کشیده است تا صدای یکنواختی تولید کند.
۵۵.ماهی چوبی – Wooden fish
ماهی چوبی یک ساز ضربی است که به عنوان ساز معبد توسط راهبان در آسیای شرقی استفاده میشود. اصلیترین استفاده آن برای مراسم دینی و خواندن کتاب مقدس بوده و معمولاً به عنوان مترونوم برای کسانی که در خواندن سوترا شرکت میکنند، استفاده میشده است.
سوالات متداول
ساز های غیر معمول معمولا از کدام کشور ها هستند؟
بیشتر این ساز ها مربوط به قاره آسیا و آفریقا هستند بخصوص کشور های چین، هند و ژاپن.
در ایران امکان خریداری این ساز ها وجود دارد؟
با برسی ها ما بعضی از این ساز ها در ایران نیز قابل خریداری هستند ولی اکثرشون متاسفانه خیر ولی اگر به سازی در لیست بالا علاقمند شدید در سایت امازون قابل خریداری است که سایت هایی این واسطه گری برای خریداران ایرانی فراهم می کنند را انجام می دهند