آموزش کوک کردن گیتار کلاسیک

در این مقاله، نحوه کوک کردن گیتار کلاسیک را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. یک تکنیک در گیتار وجود دارد که تسلط بر آن از هر تکنیک دیگری مهمتر است. این تکنیک نوازندگان خوب را از نوازندگان عالی جدا می کند و بدون استفاده از آن، اجرای بی نظیری را تجربه نخواهید کرد.

ما در مورد سرعت یا بیان موسیقی یا حضور روی صحنه صحبت نمی کنیم. بلکه این تکنیک بسیار مهم، کوک کردن است. فنی‌ترین یا حرفه ای ترین اجراها باز هم با یک گیتار بد کوک خراب شده است.

بنابراین، ما نحوه کوک کردن گیتار را بررسی خواهیم کرد. ما از اصول اولیه شروع می کنیم و به مفاهیم پیشرفته تر کوک کردن می پردازیم. اولین چیزی که باید در مورد کوک کردن گیتار کلاسیک بدانید این است که این کار در واقع یک موضوع نسبتاً پیچیده است. همچنین چیزی نیست که بتوانیم به طور کامل آن را انجام دهیم.

 این راهنما به شما کمک می کند تا کوک کردن را به یک فرآیند آسان و بی دردسر تبدیل کنید. اما، به دلیل ماهیت ساز، نمی توانید انتظار داشته باشید که گیتار را به طور کامل کوک کنید. با این حال بیایید با ما همراه باشید تا جامع ترین آموزش کوک گیتار کلاسیک را تجربه کنید.

آموزش کوک کردن گیتار کلاسیک

تنظیم مساوی

گیتار با قانونی به اسم “تنظیم مساوی” کوک می شود. تنظیم مساوی گام ها را به 12 نیم پرده (یا نیم گام) تقسیم می کند که از نظر ریاضی برابر هستند و تاریخچه آن به حدود قرن شانزدهم برمی گردد. مبنای مدرن برای کوک کردن در تنظیم مساوی گام A است. و ما A را به فرکانس ۴۴۰ هرتز تنظیم می کنیم.

در گیتار، همه این نیم پرده‌ها گام‌های ثابت هستند که هر نیم‌پرده با یک فرت نشان داده می‌شود. این بدان معناست که ما گیتاریست‌ها نمی‌توانیم هیچ فرکانسی را در گام بین یک نیم‌پرده و دیگری بنوازیم. تنها راه برای دور زدن این موضوع این است که واقعاً یک سیم چیده شده را خم کنید.

در عمل به این معنی است که، در حالی که برخی فواصل (مانند اکتاوها و یونیسون ها) در یک گیتار کوک شده با تنظیم مساوی کاملاً در کوک هستند، سایر فواصل (بخصوص مینور و ماژور سوم) کمی خارج از کوک خواهند بود.

بنابراین، تنظیم مساوی با گام ثابت یک توافق است، اما به ما اجازه می دهد در هر کلیدی نسبتاً در کوک بنوازیم. این یک توافق است که حداقل می توانیم انتظار داشته باشیم، حتی اگر برخی افراد حاضر به پذیرش آن نباشند.

تنظیم با گوش

اولین و مهمترین نکته در مورد کوک کردن گیتار کلاسیک این است که از گوش خود استفاده کنید. به صداهای گام هایی که در کوک هستند و حتی کمی خارج از کوک هستند گوش دهید. این امر به تجربه و البته تمرین نیاز دارد.

در مورد استفاده از تیونر الکترونیکی در زیر صحبت خواهیم کرد، اما حتی اگر فقط از تیونر الکترونیکی برای تنظیم استفاده می کنید، مهم است که هنگام انجام این کار از گوش خود استفاده کنید.

در واقع، استفاده از گوش و حس شنوایی مهم است زیرا ممکن است یک روز تیونر تان در دسترس نباشد و بخواهید گیتار خود را کوک کنید. با این حال، به همان اندازه که گوش دادن مهم است صبر نیز مهم است.

اگرچه همه ما در صحنه کنسرت هایی بوده‌ایم که در آن به نظر می‌رسید نوازنده ساعت‌ها روی صحنه مشغول به کوک گیتار است و صبر ما را آزمایش می‌کند، اما نباید روند کوک کردن را عجله کنیم.

تا زمانی که یک روش تنظیم ثابت داشته باشیم که خطاها را تشدید نکند و باعث شود که ما به طور مداوم نیاز به تنظیم مجدد نداشته باشیم، اشکالی ندارد که وقت خود را صرف آن بکنید.

مخاطبان شما بیشتر از اینکه با یک تنظیم سریع که گیتار شما را ناهماهنگ و ناخوشایند می‌کند، از اینکه شما وقت خود را برای کوک کردن صحیح گیتار اختصاص داده باشید، سپاسگزار خواهند بود.

بدون شک برخی از شما که این متن را می خوانید قادر خواهید بود فواصل “خالص” را بشنوید (ممکن است برخی از شما حتی گام کامل داشته باشند) و توافق های تنظیم مساوی که در بالا در مورد آنها بحث کردیم ممکن است واقعاً برای شما دشوار و دردسر ساز باشد.

بهترین توصیه من برای کسانی که در این آموزش هستند این است که یا بپذیرند که با تنظیم مدرن گیتار توافقاتی وجود دارد یا اینکه برخی از راه حل های دیگری را که در زیر بحث خواهیم کرد، امتحان کنند.

راه اندازی ساز و سیم ها

توجه به این نکته مهم است که یک ساز با تنظیم نامناسب زمان سختی برای کوک شدن خواهد داشت. هر تعداد از عناصر مختلف یک ساز که تنظیم ضعیفی داشته باشد می تواند منجر به مشکلات آهنگسازی شود. عناصری از قبیل:

  • فاصله مهره و زین از نظر ریاضی صحیح نباشد
  •  شکاف های مهره به درستی بریده شده باشند
  •  زاویه شکستن سیم ها در زین برای همه سیم ها صحیح نباشد
  • و غیره

حتماً گیتار خود را توسط یک تنظیم کننده حرفه ای کنید و حداقل سالانه آن را چک کنید.

راه اندازی ساز و سیم های گیتار کلاسیک

سیم های بد نیز می توانند مشکلات صوتی برای گیتار شما ایجاد کنند. نقص های تولید یا سیم های بسیار قدیمی یا فرسوده همگی می توانند به عدم امکان کوک کردن گیتار شما منجر شوند.

سیم های گیتار خود را اغلب عوض کنید (حداقل هر چند ماه یک بار) و اگر با یک برند سیم گیتار خاص مشکلات تنالیتی مداوم داشته اید، شاید یک برند دیگر کمک کننده باشد.

اکنون بیایید نگاهی به برخی از روش‌های واقعی برای کوک کردن گیتار کلاسیک خود، با گام ثابت و هماهنگ، بیندازیم و اینکه کدام یک برای شما مناسب‌تر است، اما ابتدا یک مرور سریع بر نام‌ها و شماره‌های سیم ها بیندازیم.

نام‌ و شماره‌ سیم ها

اگر شما یک فرد مبتدی در گیتار هستید، ممکن است هنوز در حال یادگیری نام‌ها و شماره‌های سیم ها باشید. برای مرجع، در اینجا تمام نام‌ها و شماره‌های سیم ها از کمترین گام تا بالاترین (از ضخیم‌ترین تا نازک‌ترین سیم ها) آمده است:

  • سیم ششم: E
  • سیم پنجم: A
  • سیم چهارم: D
  • سیم سوم: G
  • سیم دوم: B
  • سیم اول: E

متد های کوک گیتار کلاسیک

استفاده از سیم های مرجع

اگر فقط از یک سیم به عنوان منبع گام های مرجع خود استفاده کنید، از انباشته شدن هر گونه خطایی که هنگام کوک کردن رخ می دهد جلوگیری خواهید کرد.

این کار باعث می شود که کوک کردن به طور کلی دقیق تر باشد و امکان استفاده از یک روش آسان و دقیق را فراهم می کند.

دو روش مختلف برای استفاده از این روش وجود دارد:

  1. می توانید از یک سیم برای نواختن گام های مختلف سیم های باز استفاده کنید و سپس گام را در یونیسون یا اکتاو مطابقت دهید.
  2. می توانید به سادگی از یک سیم باز استفاده کنید و سپس همان نت ها را روی هر سیم در یونیسون یا اکتاو مطابقت دهید.

استفاده از سیم های مرجع برای کوک گیتار کلاسیک

بزرگترین مزیت این رویکرد، داشتن یک گام مرجع ثابت است. ممکن است کوک کردن سیم ها با استفاده از اکتاوها به جای یونیسون چالش برانگیز تر باشد، اما با کمی تمرین، در کمترین زمان آن را به آن دست خواهید یافت.

مزایا:

  • استفاده از یک سیم به ثبات کمک می کند
  • برخی از سیم ها برای کوک کردن از یونیسون استفاده می کنند
  • اشتباهات کوک کردن انباشته نمی شوند

معایب:

  • برای کوک کردن باید دست چپ خود را بلند کنید
  • برخی از سیم ها برای کوک کردن نیاز به استفاده از اکتاو دارند

هارمونی های فرت های 5 و 7 در کوک کردن گیتار کلاسیک

یکی از روش های بسیار محبوب و رایج برای کوک کردن گیتار کلاسیک، نواختن هارمونیک فرت پنجم روی یک سیم و تلاش برای مطابقت با هارمونیک فرت هفتم روی سیم بالاتر مجاور است.

نحوه  انجام عملی این روش:

  1. هارمونیک را در فرت پنجم سیم ششم روی یک تیونر، چنگال کوک یا ساز دیگری مانند پیانو کوک کنید.
  2. اکنون هارمونیک تنظیم شده در پنجمین فرت سیم ششم را بنوازید و اجازه دهید در حالی که هارمونیک در هفتمین فرت سیم پنجم را می نوازید، به صدا در بیاید. پیچ کوک سیم پنجم را تنظیم کنید تا زمانی که با صدای هارمونیک سیم ششم مطابقت داشته باشد.
  3. سپس هارمونیک را در پنجمین فرت سیم پنجم بنوازید و اجازه دهید در حالی که هارمونیک را در هفتمین فرت سیم چهارم می نوازید، به صدا در بیاید. پیچ کوک سیم چهارم را تنظیم کنید تا زمانی که با صدای هارمونیک سیم پنجم مطابقت داشته باشد.
  4. سپس هارمونیک را در پنجمین فرت سیم چهارم بنوازید و اجازه دهید در حالی که هارمونیک را در هفتمین فرت سیم سوم می نوازید، به صدا در بیاد. پیچ کوک سیم سوم را تنظیم کنید تا زمانی که با صدای هارمونیک سیم چهارم مطابقت داشته باشد.
  5. سپس هارمونیک را در هفتمین فرت سیم ششم بنوازید و اجازه دهید در حالی که سیم دوم باز (بدون هارمونیک، فقط B باز) را می نوازید، به صدا در بیاید. پیچ کوک سیم دوم را تنظیم کنید تا زمانی که با صدای هارمونیک سیم ششم مطابقت داشته باشد.
  6. سپس هارمونیک را در پنجمین فرت سیم ششم بنوازید و اجازه دهید در حالی که سیم اول باز (دوباره، بدون هارمونیک، فقط E باز) را می نوازید، به صدا در بیاید. پیچ کوک سیم اول را تنظیم کنید تا زمانی که با صدای هارمونیک سیم ششم مطابقت داشته باشد.

کوک کردن گیتار کلاسیک با هارمونی های فرت های 5 و 7

به دلیل محدودیت های تنظیم مساوی، این روش خاص تنظیم به دو دلیل چندان قابل اعتماد نیست. اول از همه، هرگونه خطای جزئی در تنظیم باعث انباشته شدن خطاها می شود، زیرا شما از یک نقطه مرجع تنظیم نمی کنید، بلکه از چهار تا پنج نقطه مرجع تنظیم می کنید.

ثانیا، استفاده از روش هارمونیک در فرت های 5 و 7 به این معنی است که برخی فواصل کاملاً هماهنگ هستند در حالی که برخی دیگر کاملاً غیر هماهنگ هستند. دلایل فیزیکی و ریاضی برای این امر وجود دارد که به آنها نمی پردازیم، اما این روش همیشه برخی از آکوردها را کاملاً غیرهماهنگ باقی می گذارد.

مزایا:

  • هارمونیک ها بر روی یکدیگر ایجاد صدا می کنند که تنظیمات را آسان تر می کند
  • تنظیم در اکتاوها معمولاً دقیق است (فرت های 5 و 12)

معایب:

  • هارمونیک ها در فرت هفتم، گام های متفاوتی با نت فرت شده در همان فرت خواهند داشت
  • بسته به ساز، اکتاوهای در فرت های 12 و 5 نیز ممکن است نادرست باشند
  • خطاهای تنظیم ممکن است با این روش انباشته شوند

روش فرت های 5 و 4 در کوک کردن گیتار کلاسیک

یکی دیگر از روش‌های امتحان شده و واقعی برای کوک کردن گیتار کلاسیک، نواختن یک نت فرت شده و تطبیق صدای سیم باز مجاور با آن نت فرت شده است.

نحوه  انجام عملی این روش:

  1. ابتدا سیم ششم E باز را با تیونر، چنگال تنظیم یا ساز دیگری که قبلاً تنظیم شده است، کوک کنید.
  2. A را در فرت پنجم سیم ششم بنوازید. اکنون سیم پنجم A باز را با آن گام مطابقت دهید.
  3. D را در فرت پنجم سیم پنجم بنوازید. اکنون سیک چهارم D باز را با آن گام مطابقت دهید.
  4. G را در فرت پنجم سیم چهارم بنوازید. اکنون سیم سوم G باز را با آن گام مطابقت دهید.
  5. B را در چهارم فرت سیم سوم بنوازید. اکنون سیم دوم B باز را با آن گام مطابقت دهید.
  6. E را در فرت پنجم سیم دوم بنوازید. اکنون سیم اول E باز را با آن گام مطابقت دهید.

کوک گیتار با روش فرت های 5 و 4

کوک کردن با یونیسون نتایج خوبی خواهد داشت زیرا با تنظیم مساوی به خوبی کار می کند (برخی فواصل را بیش از بقیه تنظیم نمی کند).

این نیز یک روش قدیمی برای کوک کردن گیتار کلاسیک است و حتی توسط فردیناندو کارولی در اوایل قرن نوزدهم توصیه شده است. با این حال، دقیقاً مانند روش هارمونیک فرت های 5 و 7 بالا، هر اشتباه جزئی از یک سیم به سیم دیگر جمع می شود زیرا این روش از یک گام مرجع استفاده نمی کند بلکه از پنج گام مرجع جداگانه استفاده می کند.

علاوه بر این، استفاده از نت های فرت شده هرگونه مشکل ذاتی در تن صدا را با سیم ها یا مشکلاتی در تنظیم مانند مهره و زین گیتار شما تشدید می کند و بنابراین این خطاها بیشتر رایج هستند.

مزایا:

  • نت های یونیسون دقیق و شنیدن آسان هستند
  • سیستم آسان برای حفظ کردن

معایب:

  • اشتباهات تنظیم روی یک سیم انباشته می شوند و بر سیم های دیگر تاثیر می گذارد
  • برای چرخاندن پیچ تنظیم، دست چپ باید بلند شود

هارمونیک در فرت های 5 و 12 با یونیسون های فرت شده

یک روش قابل اعتمادتر این است که از هارمونیک در فرت های 5 و 12 استفاده کنید و آنها را با نت های یونیسون فرت شده مطابقت دهید. در حالی که این روش هنوز اشکال استفاده از نت های فرت شده را دارد، اما فقط از یک گام مرجع استفاده می کند.

علاوه بر این، برخلاف هارمونیک های فرت هفتم، اکتاوها و یونیسون ها همگی در فواصل خالص در سازهای با تنظیم مساوی با گام ثابت هستند و بنابراین دقت کوک با این روش بیشتر خواهد بود.

بیایید نگاهی بیندازیم:

  1. سیم ششم E باز را با تیونر، چنگال تنظیم یا ساز دیگری که قبلاً تنظیم شده است، کوک کنید.
  2. هارمونیک فرت دوازدهم را در سیم ششم بنوازید و اجازه دهید در حالی که فرت هفتم E را در سیم پنجم می نوازید، به صدا در بیاید. سپس سیم پنجم را تنظیم کنید تا زمانی که دو گام مطابقت داشته باشند.
  3. هارمونیک فرت دوازدهم را در سیم ششم بنوازید و اجازه دهید در حالی که فرت دوم E را در سیم چهارم می نوازید، به صدا در بیاید. سپس سیم چهارم را تنظیم کنید تا زمانی که دو گام مطابقت داشته باشند.
  4. هارمونیک فرت پنجم را در سیم ششم بنوازید و اجازه دهید در حالی که فرت نهم E را در سیم سوم می نوازید، به صدا در بیاید. سپس سیم سوم را تنظیم کنید تا زمانی که دو گام مطابقت داشته باشند.
  5. هارمونیک فرت پنجم را در سیم ششم بنوازید و اجازه دهید در حالی که فرت پنجم E را در سیم دوم می نوازید، به صدا در بیاید. سپس سیم دوم را تنظیم کنید تا زمانی که دو گام مطابقت داشته باشند.
  6. هارمونیک فرت پنجم را در سیم ششم بنوازید و بگذارید در حین نواختن سیم اول باز E به صدا درآید. سپس سیم اول را تنظیم کنید تا زمانی که دو گام مطابقت داشته باشند.

مزایا:

  • هارمونیک ها روی یکدیگر بهص دا در می آیند که تنظیمات را آسان تر می کند
  • تنظیم در اکتاوها معمولاً دقیق است (فرت های 5 و 12)

معایب:

  • بسته به ساز، اکتاوها در فرت های 12 و 5 نیز ممکن است نادرست باشند
  • خطاهای تنظیم ممکن است با این روش انباشته شوند

استفاده از تیونر الکترونیکی برای کوک کردن گیتار کلاسیک

در نهایت، اگر هیچ یک از موارد فوق برای شما کار نکرد: استفاده از تیونر واقعاً ایرادی ندارد. در واقع، استفاده از یک تیونر الکترونیکی احتمالاً یکی از دقیق ترین روش های تنظیم برای تنظیم مساوی است. در حالی که بیست سال پیش تیونرهای الکترونیکی به دلیل دقت بسیار کم شناخته شده نبودند، امروزه دقت آنها به شدت بهبود یافته است.

بسیاری از نوازندگان گیتار کنسرت نیز از تیونرهایی استفاده می‌کنند که به طور محتاطانه به سر (هد استاک) یا حتی داخل سوراخ صدای گیتار متصل می‌شوند تا موجب آزردگی خاطر مخاطبان حساس نشود.

استفاده از تیونر الکترونیکی برای کوک کردن گیتار کلاسیک

نحوه عملکرد تیونر الکترونیکی در کوک کردن گیتار کلاسیک

استفاده از تیونر نسبتاً ساده است، اگرچه رابط بین تیونرها تا حدودی متفاوت خواهد بود:

  1.  یک سیم باز، مثلاً سیم اول E را بنوازید: اگر گام تقریبا تنظیم باشد، نام حرف صحیح را در وسط، «E» خواهید دید. اگر “D#” یا “D” را بخواند، بسیار مسطح است و باید گام را افزایش دهید. اگر از طرف دیگر، “F” یا “F#” را بخواند، بسیار تیز است و باید گام را پایین بیاورید. این کار معمولاً در تیونر با خطوطی نشان داده می شود که به شما نشان می دهد که گام چقدر از کوک به سمت چپ (مسطح) یا راست (تیز) خارج از کوک (E) است.
  2. برای اینکه گام را کوک کنید، به سادگی گام را به سمت نام گام تنظیم کنید: اگر مسطح باشد، خطوطی را در سمت چپ/مسطح E خواهید دید (اما خطی در سمت راست/تیز E وجود ندارد) و باید گیره کوک را بچرخانید تا گام را بالا ببرید. تا زمانی که تعداد خطوط مساوی در هر دو طرف E مشاهده کنید.
  3. همین روال ادامه دارد، اما برعکس، اگر خطوطی را در سمت راست/تیز E اما خطی در سمت چپ/مسطح مشاهده کنید: این بار گیره کوک را بچرخانید تا گام را پایین بیاورید تا زمانی که تعداد خطوط مساوی در هر دو طرف E مشاهده کنید.

اکثر تیونرها نیز از رنگ ها برای نشان دادن “خارج از کوک” (معمولاً قرمز) و “در کوک” (معمولاً آبی یا سبز) استفاده می کنند.

نحوه استفاده از چنگال تنظیم برای کوک کردن گیتار کلاسیک

چنگال های تنظیم معمولاً با یکی از دو فرکانس برای گیتار A=440Hz (استاندارد) یا E=329.6Hz کوک می شوند. صدای A معادل نت های زیر در گیتار است: 

  • سیم اول، فرت پنجم؛ سیم دوم، فرت دهم؛ سیم چهارم، هارمونیک هفتمین فرت؛ سیم پنجم، هارمونیک پنجمین فرت. 
  • صدای E معادل نت های زیر است: E باز سیم اول؛ سیم دوم، فرت پنجم؛ سیم سوم، فرت نهم؛ سیم پنجم، هارمونیک هفتمین فرت؛ سیم ششم، هارمونیک دوازدهم فرت.

برای استفاده از چنگال تنظیم، چنگال را از پایه بگیرید (و نه از هیچ یک از دو شاخک، زیرا اگر شاخک ها را بگیرید، چنگال لرزش نخواهد کرد)، چنگال را به آرامی به زانو یا سطح نرم اما محکمی بزنید و سپس پایه چنگال را نگه دارید. 

در مقابل پل گیتار یا به آرامی روی قسمت بالایی نگه دارید. در حالی که چنگال را روی گیتار نگه می دارید تا زمانی که از به حالت سکون در بیاید، صدای رزونانسی ایجاد می کند.

بر این اساس تنظیم کنید تا گام‌ها را از یکی از محل‌های سیم/فرت بالا با صدای چنگال مطابقت دهید.

نحوه استفاده از چنگال تنظیم برای کوک کردن گیتار کلاسیک

نکات تنظیم پیشرفته

اسکورداتورا

در ایتالیایی scordare به معنای “ناهماهنگ کردن” است و بنابراین به هر کوک غیر استاندارد اشاره می کند. ما از چندین کوک غیر استاندارد در گیتار استفاده می کنیم که با کمی فرکانس ظاهر می شوند: Drop-D محبوب‌ترین است، جایی که شما کوک سیم ششم، E را به D کاهش می‌دهید. از این کار برای ایجاد رزونانس کمتر روی سیم پایین و به خصوص با قطعاتی که در کلید D Major یا D Minor قرار دارند، استفاده می شود.

شاکن باخ معروف از این کوک در اکثر نسخه های D مینور استفاده می کند. کوک مشابه این است که هم ششمین سیم E را به D و هم پنجمین سیم A را به G کاهش دهید. این را اغلب با قطعاتی در کلید G مینور یا G ماژور مانند سویا آلبنیز خواهید شنید.

به دلیل نزدیک بودن کوک گیتار با بربط رنسانس و سازهای مرتبط دیگر، کوک بسیار محبوب دیگر کوک کردن سیم سوم از G به F# است. اغلب با باره بند یا کاپو روی فرت دوم یا سوم جفت می شود (باز هم برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به کوک عود)، این اسکورداتورا را در بسیاری از قطعات رنسانس خواهید دید.

نحوه عملکرد اسکورداتورا

بهترین راه برای کوک کردن گیتار کلاسیک خود به Drop-D و بازگشت به کوک استاندارد است. این نکات در مورد همه اسکورداتورا های فوق نیز اعمال می شود. (اگر در کوک رنسانس هستید و کاپو روی گیتار دارید، بدانید که می توانید زمانی که کاپو به گیتار متصل است، درست مانند زمانی که کاپو ندارید، تنظیم کنید. به سادگی کاپو را به عنوان یک موقعیت مهره جدید در نظر بگیرید.)

اسکورداتورهای دیگری وجود دارد که بسیار پیچیده تر هستند، مانند کوک C# مینور آهنگ کویون بابا اثر کارلو دومنیکونی، اما اینها موارد استثنایی در میان رپرتوار هستند.

این نوع کوک ها، به این دلیل باعث بی ثباتی در بین سیم های نایلونی می شوند که هنگام تغییر کوک می خواهند به کوک اصلی خود بازگردند، به صبر زیادی نیاز دارند و ممکن است نیاز باشد تا زمانی که سیم ها در موقعیت خود قرار گیرند، تنظیمات را ادامه دهید. (هم هنگام تنظیم روی اسکورداتور و هم هنگام تنظیم مجدد به تنظیم استاندارد)

جایگزین های توافق تنظیم مساوی

اگر مایل نیستید توافق تنظیم مساوی را بپذیرید، ممکن است به جایگزین‌های آن علاقه مند باشید. این نوع جایگزین‌ها حداقل از زمان رنه لاکوست (René Lacôte) که مدل‌هایی از گیتار را با فرت‌های قابل جابجایی طراحی کرد، رایج بوده است. بنابراین این مدل‌ها به هیچ وجه جدید نیستند.

در این قسمت فقط به دو جایگزین در اینجا اشاره می کنیم:

  • سازهای با فرت های کوک شده صحیح
  • روش استاد فقید رولاند داینز برای کوک کردن گیتار کلاسیک بر روی آکوردها/آرپژهای خاصی از قطعه‌ای که می‌خواهید بنوازید.

گیتارهای تنظیم صحیح

بسیاری از سازندگان ساز وجود دارند که شروع به ساخت سازهایی با سیستم‌های فرت‌گذاری متفاوت، از جمله تنظیم صحیح کرده‌اند. به عنوان مثال، سازنده ساز محبوب کالیفرنیایی کنی هیل، گیتارهای تنظیم صحیح می‌سازد و رویکرد خود را در اینجا مورد بحث قرار می‌دهد.

روش تنظیم رولاند داینز

استاد فقید رولاند داینز معتقد بود که کوک کردن گیتار کلاسیک باید موزیکال باشد. برای این منظور، داینز هرگز رویکرد «مکانیکی» تنظیم با استفاده از روش‌هایی که در بالا توضیح دادیم را تایید نکرد.

در کلکسیون 20 نامه ای وی یک نامه طنزآمیز به نام “نامه ای از معلم” وجود دارد که در آن دیدگاه های خود در مورد کوک را با جذابیت و شوخ طبعی معمول خود مورد بحث قرار می دهد.

استاد معتقد بود که کوک باید یک “پیش درآمد و مقدمه” موزیکال برای قطعه ای باشد که می خواهید بنوازید، بنابراین او توصیه کرد که با استفاده از آکوردهای بلوکی یا آرپژهای گرفته شده از آکوردهای اصلی هارمونی یک قطعه تنظیم شود.

کوک این آکوردها باید در “بالا، وسط و پایین فینگر برد” مطابقت داشته باشد. به همین منظور، این کلکسیون جذاب از نامه‌های موزیکال شامل آرپژها در ابتدای هر قطعه با دستورالعمل “از این نت‌ها برای تنظیم استفاده کنید” است.

در حالی که داینز تاریخچه یا جزئیات تنظیم مساوی و غیره را در گیتار مورد بحث قرار نمی دهد، اما راه حل او برای کوک کردن گیتار کلاسیک راه حلی است که در آن سیستم منطقی زیادی دارد.

روش تنظیم رولاند داینز

تنها اشکال بالقوه این روش این است که آکوردهایی که به طور واضح خارج از هارمونی اصلی کلاسیک تونیک و غالب هستند کاملاً خارج از کوک خواهند بود. با این حال، داینز این را متوجه شده بود و نگرانی بابت این موضوع نداشت.

بنابراین اجازه دهید از فکر کردن به کوک به عنوان نوعی مجازات که باید بر دیگران و گیتاریست تحمیل شود، دست برداریم و سعی کنیم این عمل اجباری را به چیزی کاملاً هنری و حتی عرفانی تبدیل کنیم.

راه انجام این کار این است که این مانع را بشکنیم و خود را از این تصور اتوپیایی رها کنیم که تنظیم گیتار باید کامل باشد. این روش برای جستجوی بهترین لحن ممکن را می توان به عنوان یک “توافق مثبت” تعریف کرد، و همیشه در پایان پذیرفت که گیتار هرگز نمی تواند کاملاً کوک باشد.

اگر علاقه بیشتری به “توافق تنظیم مساوی” برای کوک کردن گیتار کلاسیک دارید، توصیه می کنم کتاب عالی راس دافین با عنوان “چگونه تنظیم مساوی هارمونی را خراب کرد (و چرا باید به آن اهمیت دهید)” را بررسی کنید.

نتیجه گیری

در اینجا خلاصه ای از روش های مختلف کوک کردن گیتار کلاسیک آورده شده است:

  • گوش – ساده ترین روش، اما دقیق ترین نیست.
  • فرت – دقیق تر از گوش، اما هنوز هم می تواند خطا داشته باشد.
  • تیونر – دقیق ترین روش، اما به یک ابزار نیاز دارد.
  • چنگال – دقیق مانند تیونر، اما به یک ابزار نیاز دارد.
  • اسکورداتورا – کوک های غیر استاندارد که می توانند صداهای جدید و جالبی ایجاد کنند.

روشی که برای کوک کردن گیتار کلاسیک بهترین نتیجه را در پی داشته باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تجربه شما، نوع گیتار شما و قطعاتی که می خواهید بنوازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *