معرفی مقاله نحوه نواختن ارگ:
یکی از سازهای جالب و جذاب برای یادگیری، ارگ است. ارگ به دلیل توانایی در تولید صداها در طیف وسیعی از گام ها و درجه صداها، “پادشاه سازها” نامیده می شود. انواع مختلفی از این ساز وجود دارد: از الکترونیکی استاندارد، تا ارگ کلیسا، ارگ ارکسترال، ارگ لوله ای تئاتر یا حتی ارگ کلیسای جامع. آنها می توانند از یک صفحه کلید (راهنما) تا هفت صفحه کلید داشته باشند. یادگیری نواختن ارگ می تواند دشوار به نظر برسد، اما همچنین بسیار مفید است، زیرا تنوع موسیقی که آنها قادر به نواختن آن هستند شگفت انگیز است. با شروع با پیانو، به دست آوردن وسایل مناسب و در نهایت مطالعه ارگ، در مسیر موفقیت در نواختن ارگ خواهید بود.

قسمت 1 از 3: یادگیری پیانو

نواختن ارگ

1. با کیبورد آشنا شوید.

قبل از اینکه بتوانید نواختن ارگ را یاد بگیرید، باید کمی تجربه در پیانو داشته باشید. در واقع بسیاری از اساتید ارگ شما را بدون حداقل یک سال آموزش پیانو نمی پذیرند. سفر یادگیری نواختن ارگ خود را با یادگیری در مورد کیبورد پیانو آغاز کنید. ابتدا باید بفهمید که کلیدهای مختلف چه کاری انجام می دهند و کدام نت ها را می توانند تولید کنند.
* نت های صفحه کلید یک پیانو از بالا به پایین در چندین اکتاو تکرار می شوند. این بدان معنی است که نت ها از پایین (سمت چپ) به بالا (سمت راست) تغییر می کنند، اما در زیر و بمی تفاوتی ندارند.
* دوازده نت وجود دارند که یک پیانو می تواند آنها را تولید کند: هفت نت کلید سفید (C، D، E، F، G، A، B) و پنج نت کلید سیاه (C-sharp، D-sharp، F-sharp، A-flat و B-flat).

2. گام را بنوازید.

نواختن گام (یک مجموعه از نت ها) سنگ بنای تسلط بر تکنیک های پیانو است. چند گام پایه پیانو را یاد بگیرید، از گام های ساده دو انگشتی شروع کنید و سپس به سراغ گام های سه انگشتی بروید. گام های پیانوی خود را هر روز تمرین کنید.

نواختن ارگ

3. خواندن موسیقی را یاد بگیرید.

از آنجایی که ارگ یک ساز پیشرفته در نظر گرفته می شود، بیشتر معلمان از شما انتظار دارند که قبل از شروع یادگیری نواختن ارگ، توانایی نت خوانی موسیقی را داشته باشید. یادگیری خواندن موسیقی در ابتدا می تواند چالش برانگیز باشد، اما برای تسلط بر هر ساز موسیقی، از جمله تسلط بر نواختن ارگ و پیانو، مهارتی حیاتی است.
* در مورد کلید سه گانه بیاموزید.
* به سراغ کلید باس بروید.
* در مورد قسمت های مختلف نت (سر نت، ساقه، پرچم) اطلاعات کسب کنید.
* در مورد وزن و ریتم بیاموزید.

4. استفاده از دستان خود به طور مستقل را تمرین کنید.

هنگامی که به نواختن گام های پیانو مسلط شدید، و شاید شروع به نواختن چند آهنگ ساده کردید، باید یاد بگیرید که از هر یک از دستان خود به طور مستقل استفاده کنید. در نهایت باید بتوانید دو حرکت مختلف (یکی با هر دست) را همزمان انجام دهید. قبل از اینکه بتوانید به سراغ نواختن ارگ بروید، باید در این نوازندگی همزمان تسلط داشته باشید.

قسمت 2 از 3: جمع آوری همه چیزهایی که نیاز دارید

نواختن ارگ

1. یک معلم ارگ پیدا کنید.

از آموزشگاه ها، یا فروشگاه های موسیقی محلی پرس و جو کنید. بسیاری از آموزشگاه ها دارای برنامه های آموزشی در نواختن کاربردی و به طور کلی تئوری موسیقی هستند. همچنین می توانید نشریات مربوط به ارگ را برای پیدا کردن معلمان بررسی کنید. جستجوی معلم در اینترنت نیز گزینه خوبی است. قبل از شروع یادگیری نواختن ارگ با هر معلمی، ابتدا مطمئن شوید که آنها برای آموزش واجد شرایط هستند.
* هنگامی که با یک معلم تماس می گیرید، مطمئن شوید که آیا حداقل نیازهای او را برای شروع تدریس برآورده می کنید یا خیر (به عنوان مثال، توانایی نت خوانی و/یا سطح مشخصی از تجربه در پیانو).

2. به یک ارگ دسترسی پیدا کنید.

برای یادگیری نواختن ارگ، باید خارج از کلاس درس خود نیز تمرین کنید. ارگ یک ساز بزرگ و گران قیمت است، بنابراین قبل از شروع یادگیری نواختن ارگ به صورت جدی، باید مطمئن شوید که به یک ساز تمرینی دسترسی دارید. با مربی خود در مورد امکان تمرین در استودیو صحبت کنید یا یک ارگ کوچک (یا دیجیتال) برای خانه تهیه کنید.

3. یک کتاب آموزش نواختن ارگ سطح مقدماتی بخرید.

کتاب مقدمه‌ای بر ارگ به شما کمک می‌کند تا اصول اولیه را در کنار آنچه در طول درس‌هایتان می‌آموزید، مطالعه کنید. اکثر فروشگاه های موسیقی چنین کتاب هایی برای فروش دارند. از مربی ارگ خود بخواهید به شما کتابی را معرفی کند که در کنار تدریس به شما کمک کند.

4. یک جفت کفش ارگ بخرید.

پدال ها جنبه منحصر به فرد نوازندگی ارگ هستند و داشتن کفش مناسب به شما کمک می کند تا تکنیک کارآمدی را توسعه دهید. علاوه بر این، از آنجایی که شما کفش‌های ارگ خود را فقط در هنگام نشستن پشت ارگ می‌پوشید، کثیفی وجود نخواهد داشت که بتواند به پدال‌ها آسیب برساند.
* شما می توانید آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید.
* برخی از مربیان ممکن است از شما بخواهند که قبل از اینکه بخواهید با ارگ آنها بنوازید، کفش ارگ مناسب داشته باشید.

قسمت 3 از 3: مطالعه ارگ

نواختن ارگ

1. شروع به برداشتن کلاس های درس کنید.

ارگ ساز سختی است. به این ترتیب، از آموزش های حرفه ای سود زیادی خواهید برد. هنگامی که معلمی را در منطقه خود پیدا کردید، یک برنامه منظم برای جلسات ایجاد کنید (برای مثال دو بار در هفته). دریابید که آیا چیزی وجود دارد که باید در هر جلسه با خود بیاورید یا خیر. سایر تعهدات زندگی خود را طوری سازماندهی کنید که با زمان درس شما در تضاد نباشد.

2. مطالعه تکنیک پدال.

تفاوت اصلی بین پیانو و ارگ، معرفی صدای سوم از طریق پدال های پا است. برای نواختن ارگ باید فرم و تکنیک مناسب پدال را تمرین کنید. سعی کنید همیشه پاشنه های خود را کنار هم نگه دارید. علاوه بر این، زانوهای شما نیز باید یکدیگر را لمس کنند. در نهایت روی قسمت داخلی پای خود بازی کنید، یعنی مچ پای خود را به داخل بچرخانید.

نواختن ارگ

3. پیوسته نواختن ارگ را تمرین کنید.

شما نمی خواهید هنگام نواختن ارگ بین نت ها فاصله ای وجود داشته باشد. شما همچنین نمی خواهید نت ها با هم همپوشانی داشته باشند. این به عنوان “نواختن پیوسته یا لگاتو” شناخته می شود. نواختن پیوسته همچنین شامل تکنیکی به نام “به دام انداختن نت” است. این به این معنی است که یک کلید را با یک انگشت پایین نگه دارید تا بتوانید با انگشت دیگری به کلید (نت) دیگر بروید. به عنوان مثال، اگر در ابتدا یک کلید را با انگشت اول خود فشار دهید، ممکن است لازم باشد از انگشت شست خود برای پایین نگه داشتن آن کلید استفاده کنید تا انگشت اول شما بتواند به سمت کلید دیگری حرکت کند. برای تسلط بر این تکنیک و دستیابی به یک افکت لگاتو، روی رفت و برگشت در صفحه کلید کار کنید.
* فقط با استفاده از کلیدهای سفید تمرین لگاتو را شروع کنید. وقتی با این کار احساس راحتی کردید، روی کلیدهای مشکی کار کنید.
* وقتی در نواختن پیوسته با دست احساس راحتی کردید، به سراغ تمرین لگاتو با هر دو دست و پا بروید.

4. تمرین!

تنها یک راه برای تسلط بر هر سازی وجود دارد: تمرین، تمرین، تمرین. یک برنامه تمرینی روزانه برای خود ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. هر چه بیشتر تمرین کنید، بیشتر نتیجه خواهید گرفت.

نکات
* با سایر نوازنده‌های ارگ در منطقه خود آشنا شوید. شناخت این افراد برای شما مشاوره و پشتیبانی به همراه خواهد داشت.
* به موسیقی ارگ خوب گوش دهید. فرصت های زیادی برای شنیدن اجراهای عالی به خصوص در مناطق شهری وجود دارد.

هشدارها
* انتظار نداشته باشید هر آنچه در مورد این ساز وجود دارد را به سرعت یاد بگیرید. با مطالعه موارد ساده تر شروع کنید و به تدریج به سمت تسلط بر نواختن ارگ، پیش بروید. این یک تجربه موسیقی فوق العاده است که ارزش تلاش را دارد.
* هر ارگ متفاوت است، به خصوص اگر در حال نواختن ارگ لوله ای (ارغنون) هستید. قبل از نواختن ارگی که به درستی به آن عادت ندارید، به توقف، آهنگ صدا و حساسیت آن عادت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *