معرفی مقاله نحوه کوک کردن ویولن:
ویولن یک ساز سرگرم کننده است که اگر درست نواخته شود، موسیقی زیبایی تولید می کند، اما اگر قبل از نواختن، فرآیند کوک کردن ویولن را به درستی انجام ندهید، صدای آن به هیچ عنوان صدای زیبایی نخواهد بود! هنگام کوک کردن ویولن، شما در حال تنظیم گام نتی هستید که هریک از سیم های ساز تولید می کنند. کوک کردن ویولن ممکن است دشوار به نظر برسد، اما با تمرین، این کار برایتان تبدیل به یک عادت همیشگی خواهد شد!

روش 1 از 3: انتخاب یک دستیار برای کوک کردن ویولن

کوک کردن ویولن

1. اگر مبتدی هستید، یک تیونر الکتریکی انتخاب کنید که به نت گوش دهد.

هنگام کوک کردن ویولن با این نوع از تیونر، شما یک سیم را می نوازید و سپس تیونر به شما می گوید که آیا نت بمل است یا دیز. اگر هنوز گوش شما به شناسایی نت ها عادت ندارد، این گزینه به خوبی جواب می دهد، زیرا به جای شما به نت گوش می‌دهد.
* این نوع تیونرها را می توانید به صورت آنلاین یا در فروشگاه های موسیقی پیدا کنید.
* علاوه بر این، می‌توانید بسیاری از برنامه های تلفن هوشمند را پیدا کنید که به عنوان تیونر عمل می کنند. بیشتر این برنامه ها کمی هزینه دارند، اما عموماً ارزانتر از تیونرهای فیزیکی هستند. Tunable، ClearTune یا insTuner را امتحان کنید.

2. اگر شنوایی خوبی دارید از ویدیوهای آنلاین استفاده کنید.

این ویدیوها نت مناسب برای هر سیم را به شما می دهند. سپس شما می توانید سیم را برای مطابقت با نت مربوطه تنظیم کنید. با این حال، شما باید برای کوک کردن ویولن شنوایی موسیقی قوی داشته باشید؛ تا بتوانید نت را کاملاً مطابقت دهید.

3. اگر می توانید نت ها را پیدا کنید، دیاپازون یا پیانو را امتحان کنید.

نت هایی که باید برای کوک کردن ویولن پیدا کنید و بنوازید، G، D، A و E هستند که با سیم های ویولن مطابقت دارند. در پیانو، “G” دقیقاً زیر “C” وسط است، و هر نت دیگری که نیاز دارید، با فاصله 5 تا بالاتر قرار می گیرد و با “D” شروع می شود. نت را روی پیانو یا دیاپازون بنوازید، سپس سیم مشابه را روی ویولن خود بنوازید. سیم ویولن خود را به سمت بالا یا پایین تنظیم کنید تا با نتی که می شنوید مطابقت داشته باشد.
* برای کوک کردن ویولن با یک دیاپازون، دیاپازون را روی میز می زنید و آن را به سمت گوش خود می برید تا بهتر بتوانید آن را بشنوید. دیاپازون فقط یک جسم فلزی است که همیشه هنگام ضربه زدن، به نت خاصی می رسد.
* در این روش از کوک کردن ویولن، شما نت را می نوازید و سپس سعی می کنید ویولن خود را با آن مطابقت دهید.

روش 2 از 3: کوک کردن سیم توسط گوش

کوک کردن ویولن

1. برای کوک کردن ویولن خود به مکانی ساکت بروید.

اگر سر و صدای زیادی در اطراف شما وجود داشته باشد، ممکن است شنیدن نت و در نتیجه کوک کردن ویولن دشوار باشد. در صورت امکان به اتاقی بروید که در آن تلویزیون یا رادیو وجود نداشته باشد.
* اگر بیرون هستید، ممکن است لازم باشد برای لحظه ای به داخل بروید.

2. به صدای نت گوش دهید.

نت را روی رایانه، تلفن، پیانو، دیاپازون یا مترونوم پخش کنید که گاهی اوقات یک تیونر داخلی دارد. برای شنیدن گام نت به دقت گوش دهید. در صورت نیاز دوباره آن را پخش کنید.
* کوک کردن ویولن را با سیم “A” شروع کنید. این دومین سیم کوچک است.

کوک کردن ویولن

3. پیچ های ظریف تنظیم را پیدا کنید.

برخی از ویولن‌ها فقط روی سیم E پیچ های ظریف دارند، در حالی که برخی دیگر روی سیم‌های E و A و برخی دیگر روی تمام سیم‌ها یکی دارند. سیم را به سمت پایین دنبال کنید تا پیچ ظریف تنظیم آن سیم را پیدا کنید. پیچ های ظریف در جایی در نزدیکی چانه گیر قرار دارند که سیم ها به آنجا ختم می شوند.

4. اگر سیم تنها کمی از کوک خارج است، با استفاده از پیچ ظریف، سیم را به تدریج تنظیم کنید.

پیچ ظریف کوچک را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گام سیم بالاتر برود و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گام آن پایین بیاید. سیم را با آرشه بنوازید تا ببینید آیا با صدایی که شنیدید مطابقت دارد یا خیر. به نواختن و کوک کردن ویولن ادامه دهید تا نت درست را دریافت کنید. شما فقط می توانید تنظیمات ظریف را با این پیچ انجام دهید، بنابراین اگر سیم شما به شدت از کوک خارج است، باید به جای آن به سراغ گوشی های کوک بروید.
* اگر پیچ تا انتها به سمت پایین چرخانده شده است، اما سیم هنوز کوک نیست، آن را به سمت دیگر برگردانید تا کاملاً باز شود. سپس به سراغ کوک کردن ویولن با گوشی ها بروید. به این ترتیب، کمتر احتمال دارد که سیم را پاره کنید.

5. گوشی مناسب برای هر سیم را پیدا کنید.

گوشی ها دستگیره های انتهایی ویولن هستند. اگر ویولن را روبه‌روی خود نگه داشته‌اید و گیره‌هایی در بالا دارید، گوشی بالا سمت راست، مربوط به سیم «A»، پایین سمت راست سیم «E»، بالا سمت چپ سیم «D» و پایین سمت چپ سیم «G» است.

6. گوشی را با انگشت اشاره و شست خود بچرخانید تا تنظیمات بزرگ انجام دهید.

گوشی را بین انگشت اشاره و شست خود بگیرید. آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گام سیم بالاتر برود یا در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گام سیم پایین بیاید. سعی کنید با نواختن سیم مربوطه با آرشه، آن را با نتی که به تازگی شنیده اید مطابقت دهید. در صورت نیاز، دوباره نت را روی تیونر یا رایانه پخش کنید.

7. همین کار را برای هر سیم انجام دهید.

هنگامی که سیم A را کوک کردید، به سراغ سیم های دیگر بروید. همین کار را برای سیم «E» و سپس «D» و «G» انجام دهید. ممکن است لازم باشد در پایان یک بار دیگر “A” را بررسی کنید، فقط برای اینکه مطمئن شوید که در این روند از کوک خارج نشده است.

روش 3 از 3: تنظیم سیم ها با تیونر الکترونیکی

کوک کردن ویولن

1. تیونر را روشن کنید.

تیونر باید یک کلید روشن/خاموش داشته باشد، زیرا در بیشتر مواقع، آنها روشن نمی مانند. وقتی صفحه دیجیتال را روشن می کنید باید متن و یک نشانگر تنظیم را نشان دهد.

2. روی سیم “A” یک نت بزنید.

از انگشتان خود برای زخمه زدن روی سیم استفاده کنید و یک نت بزنید. نشانگر تیونر بالا و پایین می‌رود تا به شما نشان دهد که نت کجاست. هنگامی که بر روی سیم زخمه می‌زنید، مطمئن شوید که نت «A» را در گوشه آن نوشته باشد. اگر اینطور نیست، باید تنظیمات زیادی را انجام دهید.
* به یاد داشته باشید، سیم “A” دومین سیم کوچک است.
* اگر تیونر «A» را نشان نمی‌دهد، متوجه شوید که تیونر به شما می‌گوید که نت بالای «A» است یا پایین آن، و با گوشی‌ها، آن را در جهت بالا یا پایین تنظیم کنید.

3 . در صورت نیاز به تنظیمات ظریف، از پیچ ظریف تنظیم برای کوک کردن ویولن استفاده کنید.

پیچ ظریف تنظیم مربوط به سیم مناسب را به سمت راست (در جهت عقربه های ساعت) بچرخانید تا گام را افزایش دهید. آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گام پایین بیاید. در حالی که آن را می‌چرخانید، به زدن سیم ادامه دهید و صفحه را تماشا کنید تا ببینید آیا به نقطه مرکزی سنجشگر رسیده‌اید یا خیر. نت سیم را با نت روی تیونر مطابقت دهید.
* ممکن است ویولن شما فقط پیچ های ظریف تنظیم را برای سیم های «E» یا «E» و «A» داشته باشید. اگر به این صورت است، برای کوک کردن سیم های دیگر، فقط از گوشی های کوک استفاده کنید.
* پیچ های ظریف “پیچ”های کوچک در پایین ویولن هستند، جایی که سیم ها در نزدیکی چانه گیر تمام می شوند.
* اگر پیچ را تا جای ممکن چرخاندید به طوری که دیگر جایی برای حرکت نداشت، اما ویولن هنوز کوک نشده بود، آن را برگردانید تا دوباره شل شود و به جای آن از گوشی های کوک استفاده کنید.

کوک کردن ویولن

4. گوشی های کوک را بچرخانید تا تنظیمات بزرگتری انجام دهید.

گوشی مربوط به سیم را پیدا کنید. اگه ویولن را طوری رو به روی خود بگیرید که گوشی های کوک در بالای آن باشند، گوشی کوک برای سیم “A”، گوشی است که در بالا و سمت راست ویولن قرار دارد. برای بلندتر کردن گام نت آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و برای پایین آوردن گام نت آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. در هر بار چرخش حرکات کوچکی انجام دهید، کمتر از 0.25 اینچ (0.64 سانتی‌متر).
* گوشی را کمی حرکت دهید تا زمانی که نشانگر به وسط تیونر برخورد کند.
* برای پیدا کردن گوشی صحیح، سیم را تا گوشی که به آن متصل است دنبال کنید.

5. مطمئن شوید که نت با تیونر مطابقت دارد.

وقتی نت به تطابق با تیونر برسد، تیونر نام نت را در گوشه نشان می‌دهد. در این حالت نشانگر به مرکز نت می‌رسد، به این معنی که نت دیز یا بمل نیست بلکه درست روی کلید است. هنگامی که این اتفاق بیفتد، شما نت را به درستی کوک کرده اید.

6. این روند را برای هر سیم تکرار کنید.

به یاد داشته باشید که سیم ها “G”، “D”، “A” و “E” هستند، که از پایین ترین شروع می شوند و به بالاترین می روند. پایین ترین سیم همیشه بزرگترین سیم خواهد بود.

نکات
* اگر در چرخاندن گوشی کوک مشکل دارید، سعی کنید آن را بیرون بکشید و خمیر گوشی را روی آن بمالید. اگر گوشی گیر کرده باشد، این کار باید به چرخش آن کمک کند، همچنین در صورت افتادن مداوم گوشی نیز، این کرم کمک می کند گوشی در جای خود بماند.
* ابتدا “A” را کوک می کنید، زیرا وقتی “A” کوک باشد، پیدا کردن نت های دیگر از طریق شنیدن، آسان تر است.
* برای جلوگیری از پارگی سیم هنگام کوک کردن با گوشی های کوک، قبل از اینکه بخواهید آن را به سمت مخالف خود بچرخانید، گوشی را با چرخاندن آن به سمت خود، شل کنید.

هشدارها
* هنگام کوک کردن ویولن، هرگز ساز را نزدیک صورت خود نگیرید. اگر سیم پاره شود، ممکن است به چشم شما برخورد کند.
* مراقب باشید پیچ های ظریف تنظیم را زیاد سفت نکنید. انجام این کار باعث می شود که قسمت پایین پیچ با بدنه ویولن تماس پیدا کند. با گذشت زمان، این می تواند باعث آسیب به فینیش و سطح ویولن شود. زیرچشمی نگاهی به زیر پیچ ها بیندازید تا ببینید چقدر فاصله بین پایین پیچ ظریف و سطح ویولن وجود دارد. در صورت نیاز پیچ ظریف تنظیم را شل کنید و گوشی مربوطه را برای جبران تغییر، تنظیم کنید.
* به احتمال زیاد در اوایل، هنگام کوک کردن ویولن یک سیم را پاره می‌کنید. نگران نباشید. این آخر دنیا نیست. شما می توانید آن را با یک سیم جدید جایگزین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *