ویولنسل یک ساز زیبا برای نواختن است، اما باید هر بار قبل از نواختن کوک شود تا بهترین صدا را داشته باشد. خوشبختانه ویولنسل فقط 4 سیم دارد و می توان آنها را به روش های مختلف کوک کرد. سیم ها و گوشی های کوک را به آرامی در دست بگیرید تا آسیبی به ویولنسل شما وارد نشود. پس از چند تنظیم کوچک و مکرر، باید آماده نواختن باشید.

قسمت 1 از 3: راه اندازی تیونر دیجیتال

کوک کردن ویولنسل

1 . تیونر دیجیتال را در جایی تنظیم کنید که بتوانید آن را ببینید.

یک تیونر دیجیتال را به صورت آنلاین یا از فروشگاه موسیقی خریداری کنید. قبل از شروع کوک کردن ویولنسل، تیونر را روی یک سطح قرار دهید تا بتوانید صفحه آن را ببینید. اگر یک پایه موسیقی در دست داشته باشید، استفاده از آن گزینه خوبی است.
* تیونرهای دیجیتال بهترین گزینه برای نوازندگان ویولنسل هستند. از آنجایی که تیونر به شما می گوید که چگونه سیم ها را تنظیم کنید، شما نیازی ندارید که بدانید هر سیم به طور دقیق چه گونه صدایی باید ایجاد کند.
* برخی از تیونرهای جدیدتر مستقیماً روی ویولنسل قرار می‌گیرند و به آن متصل می‌شوند. آنها را به جای قرار دادن روی سیم ها، بالای گوشی های تنظیم قرار دهید.

2. سیم ها را بنوازید تا صدای آنها را بشنوید.

سیم ها را یکی یکی کوک کنید. از سمت چپ شروع کنید و سیم اول را با آرشه خود بنوازید. برای بهترین نتیجه، قسمت باز سیم را بین صفحه انگشت گذاری و پل بنوازید.
* شما می توانید برای پخش صدای سیم ها، بر روی آنها زخمه بزنید. با این حال، استفاده از آرشه منجر به تنظیم دقیق تر می شود.

3 . برای تنظیم سیم ها، صفحه نمایش تیونر را تماشا کنید.

هنگامی که یک سیم را می نوازید، سنجش گر تیونر حرکت می کند و گام نت را نمایش می دهد. خط سنجش گر باید در مرکز متوقف شود و نت مناسب را برای هر سیمی که می نوازید نشان دهد.
* C-G-D-A کوک استاندارد برای ویولنسل است. با این حال، برخی از قطعات موسیقی به یک طرح تنظیم متفاوت نیاز دارند. از تیونر به همان روش استفاده کنید، اما سیم ها را با نت های مختلف کوک کنید.

قسمت 2 از 3: تنظیم سیم های ویولنسل

کوک کردن ویولنسل

1. سیم C را بنوازید و گوش دهید.

ویولنسل را طوری نگه دارید که سیم ها رو به شما باشند. سیم C ضخیم ترین سیم است و در سمت چپ ویولنسل قرار دارد. سیم را مانند معمول بنوازید و آرشه کشی را زیر صفحه انگشت گذاری انجام دهید. از نگه داشتن سیم در مقابل صفحه انگشت گذاری خودداری کنید.
* هنگام کوک کردن ویولنسل، همیشه سیم ها را به صورت باز بنوازید. این بدان معنی است که شما هرگز نباید هنگام کوک کردن ویولنسل، سیم را روی صفحه انگشت گذاری نگه دارید.
* هنگامی که با کوک کردن ویولنسل خود احساس راحتی کردید، می توانید با سیم های کوچکتر شروع کنید. ویولنسل را به طور معمول و در حالی که سیم ها به سمت شما نباشند نگه دارید.

2. گوشی های کوک را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم سفت شود.

گوشی های کوک در انتهای بالای ویولنسل قرار دارند و صدای ساز را کنترل می کنند. سفت کردن سیم، گام نت را بالا می برد. برای جلوگیری از پاره شدن سیم، گوشی کوک را خیلی آرام بچرخانید. وقتی کارتان تمام شد، گوشی را به سمت داخل فشار دهید تا در جای خود قرار بگیرد و محکم شود.
* پایین ترین گوشی که در سمت چپ ویولنسل قرار دارد، سیم C را تنظیم می کند.

3. گوشی کوک را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم شل شود.

گاهی اوقات لازم است برای کوک کردن یک سیم، آن را شل کنید. به سادگی گوشی را در جهت مخالف بچرخانید. گوشی را به آرامی بچرخانید تا تنظیمات کوچکی در گام ویولنسل انجام دهید. حتماً گوشی را به داخل فشار دهید تا در جای خود محکم شود.
* وقتی سیم به اندازه کافی شل شد، باید هنگام نواخته شدن صدایی عالی داشته باشد. اگر سیم خیلی شل شود، پل ویولنسل ممکن است از جای خود بیفتد.

4. سیم های دیگر را از چپ به راست کوک کنید.

سیم G در کنار سیم C قرار دارد. سپس سیم های D و A قرار دارند. گام آنها از چپ به راست افزایش می یابد. با استفاده از تجهیزات تنظیم خود و چرخاندن گوشی ها در صورت نیاز، اینها را به ترتیب کوک کنید.
* گوشی کوک سیم G در سمت چپ، بالای گوشی C قرار دارد. گوشی D در مقابل گوشی G قرار دارد. گوشی A زیر گوشی D قرار دارد.
* اگر در مورد استفاده از گوشی ها سردرگم هستید، سیم ها را دنبال کنید. هر سیم در اطراف 1 گوشی می پیچد که از آن گوشی برای تنظیم آن سیم استفاده می شود.

کوک کردن ویولنسل

5. بررسی کنید که پل در ویولنسل ثابت باشد.

پل قطعه کوچک سفید رنگ وسط ویولنسل است. پل سیم ها را بالا نگه می دارد تا صدا تولید کنند، اما از آنجایی که با کشش سیم ها در جای خود نگه داشته می شود، می تواند در طول کوک کردن ویولنسل شل شود. اطمینان حاصل کنید که پل مستقیماً روی ویولنسل قرار میگیرد طوری که دقیقا روی بلند ترین قسمت پل، سیم C قرار بگیرد.
* اگر پل شل شد، ممکن است مجبور شوید سیم ها را شل کنید تا پل را در جای خود قرار دهید. آن را در جای خود بلغزانید، سپس سیم ها را دوباره سفت کنید.

6. مراحل کوک کردن را برای تمام سیم ها تکرار کنید.

همانطور که سیم های بالاتر را کوک می کنید، سیم های پایین تر دوباره از کوک خارج می شوند. به سیم C برگردید، آن را تست کنید و دوباره گوشی کوک را تنظیم کنید. سپس این کار را برای سیم های دیگر از چپ به راست تکرار کنید.
* تنظیماتی که باید انجام دهید بسیار کمتر از بار اول خواهد بود. پس هنگام چرخاندن گوشی ها ملایم باشید.

7. برای تکمیل کار کوک کردن ویولنسل، از پیچ های ظریف کوک در پایین ویولنسل استفاده کنید.

پیچ های ظریف کوک را در پایین سیم ها ‌پیدا کنید. هر پیچ به 1 سیم متصل می شود. سیم ها را به صورت باز پخش کنید، به آنها گوش دهید، سپس پیچ ها را تنظیم کنید. آنها را به سمت راست بچرخانید تا سیم سفت شود و به چپ بچرخانید تا سیم شل شود.
* هر زمان که می توانید برای کوک کردن ویولنسل به جای گوشی های کوک، از پیچ های ظریف استفاده کنید. آنها تنظیمات کوچکتری انجام می دهند.
* همه ویولنسل ها پیچ ظریف تنظیم ندارند. ویولنسل های مبتدی ممکن است فقط گوشی های کوک داشته باشند.

قسمت 3 از 3: استفاده از سایر ابزارهای تنظیم

کوک کردن ویولنسل

1. کوک کردن ویولنسل را با استفاده از یک برنامه صوتی انجام دهید.

برنامه‌های تیونر ویولنسل را در Play Store در تلفن خود جستجو کنید. همچنین می‌توانید آنها را به صورت آنلاین جستجو کنید. تعداد زیادی از برنامه‌ها و سایت‌ها در دسترس هستند و می‌توانید گزینه‌های مختلف را انتخاب کنید تا ویولنسل خود را با هر طرح تنظیمی که نیاز دارید، کوک کنید.
* این برنامه ها مانند تیونرهای دیجیتال کار می کنند. به سادگی سیم باز را پخش کنید، برنامه را تماشا کنید، سپس تنظیمات را انجام دهید.
* به عنوان مثال، gStrings یک برنامه تنظیم است که با هر ساز موسیقی کار می کند.

2. اگر برنامه ای ندارید سیم ها را با صدای پیانو کوک کنید.

شما نیازی به دانستن نحوه نواختن پیانو ندارید، اما باید بدانید که چگونه می توانید C وسط را پیدا کنید. برای کوک کردن ویولنسل با پیانو، سیم ویولنسل را بنوازید؛ سپس نت مدنظر را روی پیانو بزنید و سیم را با آن کوک کنید. برای تطبیق صداها از گوشی های کوک و پیچ های ظریف تنظیم ویولنسل استفاده کنید.
* C وسط در پیانو در کنار مجموعه 5 کلید مشکی، نزدیک به مرکز پیانو یا کیبورد شما قرار دارد. این اولین کلید سفید در سمت چپ این کلیدهای مشکی است.
* کلید پیانو برای سیم C، دوازدهمین کلید سفید در سمت چپ کلید C وسط است. قبل از کوک کردن هر سیم، 4 کلید سفید به سمت راست بروید.

کوک کردن ویولنسل

3. برای تنظیم صدای دستی از یک دیاپازون یا استوانه تنظیم استفاده کنید.

کوک کردن ویولنسل با این سازها شبیه به استفاده از پیانو است. می توانید آنها را در بسیاری از فروشگاه های موسیقی پیدا کنید. شما باید هر نت را به صدا درآورید و سپس سیم های ویولنسل خود را مطابق با آن تنظیم کنید. مخصوصاً برای استفاده از دیاپازون نیاز به دانش موسیقی دارید، بنابراین تا زمانی که در نواختن ویولنسل خود حرفه ای نشده اید، از استفاده از آن خودداری کنید.
* هنگام کوک کردن ویولنسل با استوانه تنظیم، برای شنیدن صداها در لوله ها بدمید. آنها با نت های مربوطه برچسب گذاری خواهند شد.
* بر خلاف استوانه های تنظیم، دیاپازون ها فقط به یک نت تنظیم می شوند. یک دیاپازون A-440، که با سیم A شما مطابقت دارد، تهیه کنید. از آن برای تنظیم تمام سیم های دیگر نیز استفاده کنید.

نکات
* هر روز کوک کردن ویولنسل، کمک می‌کند تا ساز مدت زمان بیشتری کوک خود را حفظ کند. دفعه بعد که ویولنسل خود را می‌نوازید نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در آن ندارید.
* در دماهای بالاتر، سیم معمولا بمل می شود و در دمای پایین تر، سیم معمولاً دیز می شود.
* ویولنسل خود را در یک جعبه در اتاقی با دمای کنترل شده نگهداری کنید. دماهای شدید نه تنها ویولنسل شما را از کوک خارج می کند، بلکه می تواند برای همیشه به آن آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *