راهنمای خرید ویولن سل
وقتی نوبت به خرید ویولن سل جدید می‌رسد، هیچ سایز یکسانی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. در مقایسه با ویولن و ویولا، ویولن سل به مراتب بزرگتر است، بنابراین هنگام خرید ویولن سل، جثه فرد باید در نظر گرفته شود. حتی در بین ویولن سل های هم اندازه، ممکن است تفاوت هایی در صدا وجود داشته باشد؛ که دلیلش جزئیات متفاوت آنها مانند سیم ها، مواد چوبی و غیره است.
انتخاب و خرید ویولن سل مناسب معمولاً کار دشواری است، به خصوص که از لحاظ بزرگی اندازه، دومین ساز زهی است. نوازندگان مبتدی و حرفه ای ویولن سل، هردو در هنگام خرید ویولن سل، با مشکلاتی مانند انتخاب اندازه مناسب، آکوستیک، طرح و راحتی مواجه می شوند. پس چطور می‌خواهید یک ویولن سل بخرید؟ هنگام خرید ویولن سل باید به چه نکاتی توجه کنید؟ کدام مدل ویولن سل برای شما بهتر است؟

خرید ویولن سل

آیا خرید ویولن سل تصمیم درستی است؟

سوال اصلی که هنگام خرید ویولن سل باید بپرسید، این است که آیا خرید، برای شما بهترین گزینه است؟
سوال دیگری که باید بپرسید این است؛ که آیا ویولن سل، برای شما بهترین ساز است؟ این سوال مهمی است زیرا ویولن سل، ساز ارزان قیمتی نیست.
بعد از اینکه به هر یک از این سوالات پاسخ دادید، می‌توانید به خواندن ادامه دهید.

سطوح مختلف

ویولن سل ها در سطوح متفاوتی، برای نوازندگان در مراحل مختلف پروسه یادگیریشان، ارائه می شوند. بسیاری از هنرجویان قبل از خرید ویولن سل خودشان، برای تمرین از ساز های اجاره ای استفاده می کنند. اساساً، ویولن سل ها در سه دسته قرار می گیرد:

ویولن سل استیودنت:

این ویولن سل ها مناسب مبتدیان هستند. هنرجویان یا نوازندگان جوانی که در مراحل اولیه یادگیری هستند، همیشه در حال کار کردن روی اصول نوازندگی، تولید آهنگ صدا، انگشت گذاری، آرشه کشی و غیره هستند. بنابراین معمولاً در مناطقی که بیشتر در معرض اصطکاک اند، مثل میخ های چوبی و صفحه انگشت گذاری، از افرا (که مشکی رنگ آمیزی شده تا مشابه آبنوس باشد) استفاده می شود.
ویولن سل های استیودنت عمدتاً توسط ماشین ساخته می شوند تا قیمتشان پایین نگه داشته شود و در عین حال ثبات آهنگ صدا را نیز، حفظ کنند. به طور کلی، قیمت خرید ویولن سل های استیودنت کاملا مناسب است.

ویولن سل متوسط تا پیشرفته:

با کیفیت ساخت بالاتر، صدای ویولن سل متوسط نیز می تواند به طور قابل توجهی بهتر باشد. این سازها، پویایی بیشتر و پخش صدای قوی تری دارند. میخ های چوبی و صفحه های انگشت گذاری با آبنوس ساخته شده اند و بیشتر این سازها دست ساز هستند، در نتیجه قیمت آنها نیز بالاتر است.

ویولن سل های حرفه ای:

کاملا دست ساز هستند، در آنها از باکیفیت ترین انواع چوب استفاده می شود، صدایی غنی و پویایی گسترده ای را ارائه می دهند. قابل حدس است که چنین شاهکارهایی، گران قیمت هستند.
در خرید ویولن سل، به اندازه مبلغی که می پردازید، می توانید از کیفیت ساز انتظار داشته باشید. یک ویولن سل با قیمت بسیار پایین، معمولا “غیرقابل نواختن” است، در حالی که انواع گران تر قابلیت نواخته شدن و تولید صدای با کیفیت تری هم دارند.
البته، قیمت خرید ویولن سل، همیشه نشان دهنده کیفیت محصول نیست. گاهی اوقات، گران قیمت بودن یک ساز به دلیل معروفیت سازنده آن است. با افزایش شهرت یک سازنده ویولن سل، ارزش سازهای باکیفیتی که او می سازد نیز افزایش می یابد.

نکاتی در مورد نحوه انتخاب و خرید ویولن سل مناسب

خرید ویولن سل

از استاد موسیقی خود، در انتخاب، کمک بگیرید.

توصیه اولیه کارشناسان، سازندگان ویولن سل و چلیست ها، درمورد خرید ویولن سل می تواند این باشد که هنرجو، ابتدا با استاد خود مشورت کند. معلمان موسیقی بهتر از هر کسی درک می کنند که هنرجویانشان به چه چیزی نیاز دارند. آنها با توجه به تجربه و ارتباط نزدیک با دانش آموزان، پیشنهادات بهتری ارائه خواهند داد.

کیفیت مواد

کیفیت مواد استفاده شده در ساخت ساز، بر روی صدا و قیمت خرید ویولن سل تاثیر می گذارد. چوب‌های ارزان‌تر آمریکا و چین، معمولاً صدای واضح‌تری در مقایسه با صدای گرم‌ و شیرین‌ چوب‌های گران‌تر اروپایی دارند. “شعله” یا به قول برخی “راه راه ببر” در پشت، پهلوها و مارپیچ ویولن سل، بر قیمت آن تاثیر زیادی می گذارد؛ حتی بیشتر از رگه های صنوبر بالای ساز. “شعله” به دلیل زیبایی اش بسیار محبوب است و معمولاً نشان دهنده قیمت بالاتر و صدای بهتر است.
سازهای استیودنت، با “شعله” کم، یا بدون “شعله” هستند و قیمت پایین تری هم دارند. در یک ویولن سل خوش ساخت، چین وسط پشت، با شعله پنهان می شود. این روشی برای شناسایی سریع کیفیت کار است.

تست ویولن سل

توصیه دوم می تواند این باشد که قبل از خرید، به مغازه فروش ساز بروید و ویولن سل های مختلف را امتحان کنید. ویولن سل، کمتر از ویولن شناخته شده است؛ بنابراین به اندازه ای که در هنگام خرید ویولن، گزینه های مختلف وجود دارد، در هنگام خرید ویولن سل ها وجود ندارد.
هنگام خرید، هنرجو باید به مناسب بودن اندازه ساز، زیبا بودن طرح آن، و درست بودن پیچش صدا دقت کند.
عوامل مختلفی که باید درنظر بگیرید:
* اندازه ساز، بر صدای آن تأثیر می گذارد. ویولن سل در اندازه‌های مختلف از 1/16 تا 4/4 (اندازه کامل) موجود هستند. معمولا هنرجویان جوان، سازهایی با اندازه بین 1/8-1/2 ساز می‌نوازند، و بیشتر بزرگسالان 3/4 یا 4/4 می‌نوازند. هر چه ویولن سل بزرگتر باشد، صدای بلندتری تولید می‌کند؛ که باعث می‌شود چلیست (نوازنده ویولن سل)، پخته تر بنظر برسد.
* ارتفاع دنده ها، اندازه قسمت بالایی، اندازه دسته، سیم یا طول ساز، همگی به حس، و زیبایی نواختن ساز کمک می کنند. راحتی، بیشتر از اندازه اهمیت دارد، به این معنا که اگر هنرجویی، در طول تجربه نوازندگی با چالش رو به رو شود، احتمالا دست از نواختن می کشد.
* واکنش ساز، آهنگ صدا، فرافکنی. صدای ویولن سل در طبیعت ملایم و تیره تر است. در یک ارکستر، نوازنده ویولن سل باید مطمئن شود که او بالاتر از سایر سازها شنیده می شود، بنابراین فرافکنی بسیار مهم است. همه این عناصر صوتی، بر عملکرد نوازنده تأثیر گذارند.
* تهیه سیم قدرتمند C خوب است، با این حال، از سیم های دیگر غافل نشوید. اطمینان حاصل کنید که کیفیت صدا در هر چهار سیم هماهنگ است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که سیم‌های کوتاه‌تر برای نواختن راحت‌تر هستند، با این حال، سیم‌های بلند‌تر ممکن است قدرت کمی قوی‌تری داشته باشند. البته، همه اینها به تبحر نوازنده نیز بستگی دارد.
* کیفیت و وزن آرشه می تواند در عملکرد اجرا تاثیر داشته باشد. قبل از خرید حتما چند مورد از آنها را تست کنید.

برای ارزیابی ویولن سل، آن را با آرشه های کاملاً متفاوت آزمایش کنید، به تناسبات توجه کنید، قطعات کاملاً متفاوت را بنوازید، تمام سیم ها را امتحان کنید، هم با، و هم بدون ویبراتو بنوازید. صدای ویولن سل های مختلف را بررسی کنید. کدام یک خوشایندتر است؟ آیا انگشتان به راحتی، روی صفحه انگشت گذاری حرکت می کنند؟ در صورت امکان، از شخص دیگری (برای مثال نوازنده ویولن سل یا معلم دیگری در فروشگاه) بخواهید که ویولن سل را بنوازد تا بتوانید صدای آن را بشنوید. آیا صدا به درستی پخش می شود؟

انتخاب اندازه مناسب ساز

خرید ویولن سل

اگرچه ویولن سل دومین ساز بزرگ در خانواده زهی است، اما در اندازه‌های مختلفی ارائه می شود تا با هر نوع نوازنده ای متناسب باشد. اغلب، کسانی که قدشان بیشتر از ۱۵۰ سانتی متر است، می توانند از یک ویولن سل با اندازه کامل استفاده کنند. در صورتی که قد کودک شما کمتر از این میزان است، سایزهای کوچکتری نیز موجود هستند.
اغلب، نوازندگان با قد ۱۳۵ تا ۱۵۰ سانتی متر، با ویولن سل ¾ احساس راحتی می کنند، و برای افراد کوتاه تر از این میزان، ویولن سل با اندازه ½ مناسب است. اگر قد فرزندتان بین این دو مقدار است، با سایز کوچک‌تر احساس راحتی بیشتری خواهد کرد. اگر قصد دارید ویولن سل را آنلاین بخرید، حتما مطمئن شوید که فروشنده خدمات تضمین صحت کالا و مهلت تست داشته باشد. احتمالا نیاز خواهید داشت اندازه های مختلفی از ساز را امتحان کنید، تا به سایز مناسبتان برسید.

از کجا ویولن سل بخریم

خرید ویولن سل بسیار گران قیمت ضروری نیست. سازهای باکیفیت زیادی، با قیمت متوسط وجود دارند که راضی کننده اند.
عامل اصلی که باید به خاطر بسپارید، این است که از یک فروشنده خوب خرید کنید که سیاست بازپرداختی آن، به شما امکان تست سازهایشان را بدهد. در صورت امکان، از یک استاد یا چلیست، مشورت بگیرید.

چه چیز دیگری نیاز دارم؟

لوازم جانبی وجود دارند که علاوه بر ساز اصلی، باید آنها را نیز خریداری کنید.
کیس (جعبه محافظ): برای نگهداری ویولن سل خود، یک کیس محکم می خواهید، زیرا ساز بسیار شکننده است. اگر ویولن سل برای یک دانش آموز است، کیس محکم بسیار ضروری است. بیشتر ویولن سل های مبتدی دارای کیس های نرم هستند.
کلیفون رزین: کلیفون رزین به آرشه شما زده می شود و وظیفه آن ایجاد اصطکاک بین آرشه و ویولن سل است. بدون رزین، ویولن سل شما هیچ صدایی در نمی آورد.
آرشه: انتخاب آرشه مناسب برای استفاده از ویولن سل ضروری است. شما می خواهید مطمئن شوید که هم خوب به نظر برسد و هم قیمت آن مقرون به صرفه باشد.
راک استاپ: خرید راک استاپ اختیاری است، با این حال، به شما اجازه می‌دهد تا از لیز خوردن ویولن سل جلوگیری کنید.
سیم های اضافی: در حالی که احتمال شکستن یا پارگی سیم های ویولن وجود ندارد، اما سیم های ویولن سل گاهی اوقات پاره می شوند. توصیه می شود همیشه یک جفت سیم اضافی در کیس خود داشته باشید.

محافظت از سرمایه گذاری شما

هنگامی که یک ویولن سل را برای خرید انتخاب می کنید، باید مطمئن شوید که در برابر گم شدن، آسیب و سرقت محافظت شده است. جایگزینی چنین ابزار گران قیمتی می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. برای محافظت از سرمایه خود، باید بیمه آلات موسیقی دریافت کنید.

جمع بندی

نکته اصلی هنگام خرید ویولن سل این است که حتماً آن را دوست داشته باشید. اگر حس خوبی به شما نمی دهد و با آن احساس راحتی نمی کنید، آن را نخرید. شما قرار است صدها و هزاران ساعت را در حال تمرین سپری کنید و ویولن سل باید متناسب با نیازهای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *