اگر مشتاق به تهیه یک هنگدرام هستید ، بی شک باید این راهنمای خرید هنگ درام را تا انتها دنبال کنید!

شاید شما پس از سال‌ها یا ماه ها تماشا، گوش دادن، و شاید حتی کمی وسواس و شک در خرید اولین ساز، بالاخره تصمیم گرفتید دل را به دریا بزنید و اولین خرید هنگ درام خود را تجربه کنید. اما اصلاً از کجا باید شروع کنید؟ چقدر باید هزینه کنید؟ فولاد نیترید شده بهتر است یا فولاد ضد زنگ؟ کرد یا حجاز؟ اگر کمی گیج و سردرگم هستید، این مقاله برای شما مناسب است.

در اینجا من از طریق پنج مرحله ساده شما را راهنمایی می‌کنم تا مطمئن شوید هنگ درام ایده آل خود را پیدا می کنید. پس بیاید صحبت درباره “راهنمای خرید هنگ درام” را شروع کنیم:

مرحله 1: پیدا کردن هنگ درامی که به خوبی ساخته شده باشد ( توجه به ساخت هنگ درام در راهنمای خرید هنگ درام)

راهنمای خرید هنگ درام خوبقبل از غرق شدن در پروسه ی انتخاب از بین ویژگی های مختلف و در شروع مقاله “راهنمای خرید هنگ درام” ، ابتدا باید سازی را پیدا کنیم که به درستی ساخته و کوک شده باشد. این اولین گام ما است زیرا اگر هنگ درام شما به درستی ساخته یا تنظیم نشده باشد، مراحل زیر تفاوت زیادی در کیفیت ساز شما ایجاد نخواهد کرد.

هنگدرام ها از لحاظ ساخت به دو نوع هنگ دارم دست ساز و صنعتی تقسیم می گردد، به طور معمول، هر هنگ درام باید با اکتاو و هارمونیک های پنجم مرکب تنظیم شده روی هر نت ساخته شود و باید به اندازه کافی پایدار باشد تا در برابر نیروی نوازندگی معقول مقاومت کند.چند راه برای اطمینان از کیفیت بالای یک هنگ درام وجود دارد:

  • ویدیوهای آنلاین تماشا کنید تا کیفیت تنظیم ساز و صدای هنگ درام را بشنوید.
  • به دنبال نظرات دیگر نوازندگان و مشتریان باشید.
  • برای گرفتن بازخورد، از سایر طرفداران هنگ درام به صورت آنلاین پرس و جو کنید.

 

 

مرحله 2: گامی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد (انتخاب گام در راهنمای خرید هنگ درام)

اکنون که ابزاری با کیفیت بالا پیدا کرده‌ایم، باید تصمیم بگیریم که هنگ درام ما روی چه گامی تنظیم شود. از آنجایی که هنگ درام برخلاف بقیه سازها دارای کوک ثابت است، انتخاب گام یک تصمیم بسیار مهم و شخصی، قبل از خرید ساز است. زیرا شما به چارچوب گام انتخابی خود محدود خواهید شد. ما می توانیم رایج ترین گام های هنگ درام را به سه دسته اصلی تقسیم کنیم.

گام های ماژور

این گام ها در موسیقی غربی بسیار پراستفاده هستند. گام اصلی اغلب به عنوان صدای شاد، روشن یا نشاط آور توصیف می شود.
مدل های رایج صدای هنگ درام که از گام اصلی مشتق شده اند عبارتند از:

SaByeD
Golden Gate
Oxalis

گام های مینور طبیعی

در انتهای دیگر طیف گام های خود، ما گام های مینور طبیعی را داریم. گام های مینور طبیعی اغلب صدایی تیره، غم انگیز یا مرموز در نظر گرفته می شوند. مدل های رایج صدای هنگ درام مشتق شده از گام مینور عبارتند از:

Kurd
Celtic Minor
Integral

گام های عجیب

اگر هنگ درام بر اساس گام ماژور یا مینور طبیعی نباشد، به احتمال زیاد در دسته ای قرار می گیرد که من آن را گام های «عجیب» می نامیم. این دسته‌ها بر اساس هارمونی‌های ماژور/مینور سنتی رایج‌ در موسیقی های محبوب نیستند، بلکه اغلب از گام های مینور هارمونیک مشتق می‌شوند. صدای این گام ها اغلب عجیب و غریب، خارجی یا غیرعادی به نظر می رسند.
مدل‌های رایج صدای هنگ درام در گام های «عجیب» عبارتند از:

Hijaz
Onoleo
Saladin

تا جایی که می‌توانید به ضبط‌های گام های مختلف هنگ درام گوش دهید و به این گام ها توجه داشته باشید تا دریابید کدام را دوست دارید و به شما حس بهتری می دهد. هیچ راه درست یا غلطی (با توجه به اصول راهنمای خرید هنگ درام) برای انتخاب گام هنگ درام دلخواه شما وجود ندارد، فقط باید از شهود خود پیروی کنید.

 

مرحله 3: فولاد (استیل) خود را انتخاب کنید

بسیار خب! اکنون که لیستی از هنگ درام های باکیفیت و گام های مورد علاقه خود داریم، در این مرحله از “راهنمای خرید هنگ درام” می توانیم نوع فولاد را انتخاب کنیم. انتخاب فولاد؟؟؟ مگر فولاد ها نیز متفاوت اند؟؟؟ البته که متفاوت اند. درست مانند گیتارهای مختلف که از چوب های مختلف ساخته می شوند، هنگ درام ها نیز می توانند از فولاد های مختلفی ساخته شوند. هر نوع از فولاد ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد که آن را متمایز می کند.

بیایید به سه مورد اصلی نگاهی بیندازیم:

فولاد نیترید شده

فولاد نیترید شده استیلی است که تحت یک فرآیند عملیات حرارتی قرار گرفته است که می تواند پایداری و مقاوت در برابر زنگ زدگی و تغییر رنگ را ایجاد کند. فولاد نیترید شده به دلیل کیفیت واضح هنگ درام خود شناخته شده است که می تواند برای نوازندگان ضربی و سریع، مفید تر باشد.

راهنمای خرید هنگ درام - نکاتی درباره جنس هنگ درامفولاد خام

فولاد خام دقیقا همین است: خام. در حالی که اکثر هنگ درام ‌های فولادی خام هنوز در ساخت خود فرآیند «پخته شدن» را پشت سر می‌گذارند، اما مانند نمونه‌های فولادی نیترید شده خود رفتار مشابهی ندارند. صدای سازهای فولادی خام نسبت به فولادی نیترید شده، خشکی کمتری دارد، اما ممکن است کمی بیشتر در معرض خوردگی باشند.

فولاد ضد زنگ

در نهایت، ما فولاد ضد زنگ داریم. فولاد ضد زنگ در بین سه ماده ما در برابر خوردگی مقاوم ترین است و توسط رنگ متمایز طلایی_برنزی خود قابل تشخیص است. سازهای فولادی ضد زنگ به دلیل داشتن یک استحکام طولانی و غنی با صدای گرم طبیعی معروف هستند.

برنده واقعی از بین این مواد وجود ندارد، هر کدام متمایز هستند و هنگ درام ها و گام های خاصی در هر کدام بهترین صدا را خواهند داشت. درست مانند قبل، بهترین راه برای یافتن فولادی که به بهترین وجه با سلیقه شما مطابقت دارد، گوش دادن و تماشای هر تعداد صدای ضبط شده است که می توانید پیدا کنید.

مرحله 4: تعداد نت ها / طرح بندی خود را انتخاب کنید

به انتهای کارمان نزدیک شده ایم! اما ما هنوز تمام نشده ایم! در مرحله بعد، باید تصمیم بگیریم که چه تعداد نت بر روی ساز خود می خواهیم و چگونه می خواهیم آنها را تنظیم کنیم. بیایید بگوییم که ما گام “Kurd” می خواهیم. عالی! باید 8 تن فیلد (جایگاه قراری گیری هر نت به روی هنگ درام که به صورت دایره یا بیضی است) داشته باشد یا 9؟ شاید حتی یک یا دو نت “جهش یافته” در بالا، یا شاید حتی چند نت اضافی در پایین؟ آیا دایره چیدمان ما باید در طرح سنتی (راست دست) باشد یا معکوس (چپ دست)؟

گزینه‌های ما در اینجا می‌تواند بسیار زیاد باشد، بنابراین برای مختصر نگه داشتن موارد، موارد زیر را توصیه می‌کنم: اگر می‌خواهید یک طرح‌بندی خاص (نت ‌های اضافی، نت ‌های پایین، چیدمان غیر سنتی، و غیره) داشته باشید، حتماً با سازنده هنگ درام خود در این مورد مشورت کنید. آنها می توانند در مورد گزینه های ممکن به شما بینش خوبی داده و بهترین انتخاب را به شما پیشنهاد دهند. اگر این کار خیلی دور از ذهن است، من به طور کلی توصیه می کنم طرح را ساده نگه دارید.

بزودی متوجه خواهید شد (مخصوصاً به عنوان یک نوازنده مبتدی) که 7 یا 8 تن فیلد برای مشغول نگه داشتن شما کافی است. اگر تصمیم بگیرید که چیز بیشتری می خواهید … همیشه می توانید هنگ درام های بیشتری بخرید!

نکته اضافی: حتما به اندازه ساز توجه کنید. یک هنگ درام بزرگتر ممکن است برای قرار گرفتن در دامان شما خیلی بزرگ باشد، بنابراین ممکن است نیاز به استفاده از پایه داشته باشید.

مرحله 5: مورد کلاهبرداری قرار نگیرید!

آخرین و مهمترین قدم در راهنمای خرید هنگ درام : گول نخورید و مورد کلاهبرداری قرار نگیرید.
شکل هنری هنگ درام از منشأ ساده خود فاصله زیادی گرفته و راه زیادی را طی کرده است و در حال حاضر خرید یک هنگ درام آسان‌تر از همیشه است. متأسفانه، مورد کلاهبرداری قرار گرفتن هم به همین آسانی است.

چند نکته کوتاه وجود دارد که به شما کمک می کند در خرید هنگ درام قربانی کلاهبرداری نشوید:

همیشه قبل از خرید یک قطعه ضبط شده از سازی که قصد خرید آن را دارید، آماده داشته باشید و با صدای ساز مقایسه کنید. اگر آنلاین خرید می کنید اطمینان حاصل کنید که فروشگاه انتخابی شما ضمانت صحت کالا داشته باشد تا مدتی را برای بررسی و اطمینان از سلامت سازتان داشته باشید. (فروشگاه آنلاین دنیای ساز، به مدت ۷ روز مهلت تست و ضمانت صحت کالا را به خریداران ارائه می دهد)

نتیجه گیری

هنگدرام بسیار مناسب جهت شروع آموزش یک ساز کوبه ای جذاب می باشد، با دقت در خرید هنگدرام میتوانید تجربه خوبی در زمینه “خرید ساز” برای خود بجا بگذارید، امیدوارم این “راهنمای خرید هنگ درام” مختصر، مفید بوده باشد و شما پس از خواندن آن، اعتماد به نفس لازم و اطلاعات مناسبی برای خرید اولین هنگدرام ایده آل خود کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *