ویولنسل یک ساز دوست داشتنی چهار سیم شبیه به ویولن اما با صدایی عمیق تر و کامل تر است. کسب مهارت در نواختن ویولنسل می تواند سال ها تمرین و درس بطلبد، اما می توانید با یادگیری نحوه نگه داشتن ویولنسل، مطالعه نت های اولیه و یادگیری نحوه درست آرشه کشی، برخی از اصول اولیه نواختن ویولنسل را بیاموزید.

قسمت 1 از 4: نحوه نگه داشتن ویولنسل

نواختن ویولنسل

1 . بر روی یک صندلی محکم، به طور صاف بنشینید.

برای شروع نواختن ویولنسل، ابتدا یک صندلی محکم برای نشستن پیدا کنید که اجازه می دهد باسن شما کمی بالاتر از زانو‌هایتان قرار بگیرد. با پشت صاف و مستقیم بنشینید؛ تصور کنید که یک سیم به سر شما متصل شده و سر شما را به سمت بالا می کشد. عضلات شکم خود را درگیر کنید تا ستون فقرات در قسمت پایین کمرتان صاف شود.
* هنگام نواختن ویولنسل، از چشمان خود برای نگاه کردن به سیم ها استفاده کنید. سعی کنید به هیچ عنوان هنگام نواختن ویولنسل گردن خود را پایین نیندازید تا در دراز مدت به گردن خود آسیب نرسانید.

نواختن ویولنسل

2 . ویولنسل را بین زانوهای خود قرار دهید.

زانوهای خود را باز کنید تا فضای کافی برای ویولنسل شما ایجاد شود. ویولنسل را بین زانو‌های خود قرار دهید و بگذارید تعادل ویولنسل بر روی قسمت انتهایی ساز حفظ شود، در حالی که دو طرف ویولنسل را بین زانوهای خود قرار داده اید. برای نواختن ویولنسل، آن را طوری بگیرید که پشت ساز به سمت شما باشد و جلوی آن به سمت بیرون باشد.
* نباید ویولنسل را با زانوهای خود محکم بگیرید. به سادگی اجازه دهید ساز در آنجا متعادل شود.
* هنگام نواختن ویولنسل، ساز باید به طور مساوی بر روی هر دو پا قرار گیرد.

3 . بدنه ویولن سل را روی سینه خود قرار دهید.

اجازه دهید ویولنسل به بالا‌تنه شما تکیه دهد. آن را طوری قرار دهید که بالای ساز به سینه شما برسد و در آنجا قرار گیرد.
* ممکن است مجبور شوید پایه انتهای ساز، یا همان قطعه ای در پایین ویولنسل که با زمین تماس دارد را، تنظیم کنید، تا ویولنسل در ارتفاع مناسبی برای شما قرار گیرد. به سادگی پیچ‌ها را باز کرده و پایه انتهایی را بسته به اینکه نیاز دارید ویولنسل بلندتر یا کوتاه‌تر شود، به داخل یا خارج بلغزانید، سپس قبل از اینکه ویولنسل را به سمت بالا نگه دارید، پیچ‌ها را ببندید.

4 . ویولنسل را طوری زاویه دهید که دسته آن در سمت چپ سر شما قرار گیرد.

ویولنسل خود را به عقب تکیه دهید و دسته آن را در راستای سمت چپ سر خود قرار دهید. دسته ساز را با دست چپ بگیرید و دست راست خود را روی پای راست خود بگذارید.
* راست دست ها و چپ دست ها ویولنسل را یکسان نگه می دارند.

5 . ویولنسل را کمی به سمت راست خود متمایل کنید تا بتوانید به راحتی به سیم ها دسترسی داشته باشید.

با استفاده از دست چپ خود، ویولنسل را طوری زاویه دهید که سیم های آن کمی رو به سمت راست شما باشد. این کار دسترسی به تمام سیم‌ها را بدون نیاز به خم شدن شما در حین نواختن، آسان‌تر می‌کند.
* بررسی کنید که آیا قسمتی از بدن شما احساس تنش یا ناراحتی می کند یا خیر. اگر جواب بله بود، باید تغییراتی را در وضعیت بدنی، ارتفاع صندلی یا ارتفاع ویولنسل خود ایجاد کنید تا زمانی که با نگه داشتن آن راحت باشید.

قسمت 2 از 4: یادگیری نت‌های پایه

نواختن ویولنسل

1 . قبل از نواختن ویولنسل خود، آن را به کمک یک تیونر الکتریکی، کوک کنید.

یک تیونر الکتریکی مناسب ویولنسل در یک فروشگاه لوازم موسیقی پیدا کنید. می توانید تیونر خود را از دنیای ساز هم تهیه کنید. برای خرید تیونر بر روی اینجا کلیک کنید.
می توانید تیونر را به پل ساز وصل کنید یا می توانید یک برنامه تیونر را روی تلفن همراه خود دانلود کنید. هر سیم را به طور مداوم و با فشار یکسان، یکی یکی آرشه بکشید و دستورالعمل های روی تیونر را دنبال کنید تا کوک بودن سیم را بررسی کنید.

نواختن ویولنسل

2 . نواختن یک “C” باز را روی ضخیم ترین سیم در انتهای سمت راست امتحان کنید.

در حالتی که پشت ویولنسل خود در موقعیت مناسب نشسته اید، آخرین سیم سمت راست “C” است. این ضخیم ترین سیم ویولنسل شماست. با انگشت اشاره دست راست خود بر روی سیم مضراب بزنید (افراد چپ دست و راست دست بر روی ویولنسل یکسان مضراب می‌زنند). اطمینان حاصل کنید که انگشت شست شما در انتهای صفحه انگشت گذاری قرار گرفته است تا ثبات داشته باشد. هرگز هنگام مضراب زدن، سیم را زیادی از صفحه انگشت گذاری بالاتر نبرید!
* نت “باز” است زیرا برای نواختن آن، با انگشتان چپ خود روی سیم را فشار نمی دهید. خود سیم در نت “C” قرار دارد.
* “پل” ویولنسل قطعه ای است که در نیمه بدنه ویولنسل قرار دارد و سیم ها را در جای خود نگه می دارد. صفحه انگشت گذاری قطعه سیاه رنگ بلندی است که از جلوی دسته ویولنسل می گذرد و جایی است که انگشتان خود را برای نواختن نت های دیگر قرار می دهید.

3 . یک “G” باز را در سیم دوم از سمت راست خود اجرا کنید.

سیم دوم از سمت راست شما سیم “G” نامیده می شود. این دومین سیم ضخیم روی ویولنسل است. این سیم را با انگشت اشاره دست راست خود بکشید و انگشت شست خود را در کنار صفحه انگشت گذاری قرار دهید. مضراب زدن بر روی سیم را پیتزیکاتو می نامند.

4 . یک “D” باز را در سیم سوم از سمت راست خود امتحان کنید.

سومین سیم ضخیم که در کنار سیم “G” قرار دارد، سیم “D” است. بر روی سیم مضراب بزنید تا ببینید “D” چه صدایی دارد.

5 . یک “A” باز را روی باریک ترین سیم در سمت چپ بنوازید.

آخرین سیم در سمت چپ و باریکترین سیم، سیم A شماست. بر روی سیم “A” مضراب بزنید تا ببینید چگونه به نظر می رسد.

قسمت 3 از 4: تمرین حرکات آرشه کشی

نواختن ویولنسل

1 . قبل از نواختن ویولنسل موهای آرشه را محکم کنید.

هنگامی که از آرشه استفاده نمی شود، موهای آن باید شل باشند تا به طور تصادفی آسیب نبینند. آرشه خود را از کیس آن بردارید و پیچ را در انتهای آرشه در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا موها سفت شوند و در نهایت فاصله آنها از چوب آرشه، به اندازه یک انگشت اشاره باشد.
* مراقب باشید موها بیش از حد سفت نشوند وگرنه ممکن است پاره شوند. آرشه باید کمی به سمت داخل خم شود، نه صاف باشد و نه به سمت بیرون خمیده باشد.

2 . پاشنه آرشه را با دست راست خود نگه دارید و انگشتان خود را گرد کنید.

قسمت انتهایی آرشه، نزدیک به پیچ مو، پاشنه یا غلاب نامیده می‌شود و همان جایی است که آرشه را نگه می‌دارید. آن را بین انگشت شست و 3 انگشت اول دست راست خود نگه دارید، طوری که موهای آرشه رو به پایین باشد.
* انگشت شست شما باید به شما نزدیکتر باشد و انگشتان دیگر شما در قسمت بیرونی قطعه پاشنه باقی بمانند. انگشتان خود را گرد نگه دارید و دست خود را آرام نگه دارید، گویی توپ تنیس خیالی را در دست گرفته اید.

نواختن ویولنسل

3 . آرشه را روی یک سیم در نیمه مسیر بین انتهای صفحه انگشت گذاری و پل قرار دهید.

یک سیم را برای نواختن ویولنسل انتخاب کنید. به آرامی موهای آرشه را روی سیم، در مکانی بالای پل ویولنسل فشار دهید.

4 . برای نواختن ویولنسل، آرشه را بر روی سیم به موازات پل حرکت دهید.

همانطور که آرشه را حرکت می‌دهید، وارد کردن فشار را بر روی سیم ادامه دهید. برای نواختن آرامتر یا بلندتر، فشار را در حین حرکت سیم کم کنید یا به آن اضافه کنید. هنگام نواختن ویولنسل، آرشه را موازی با پل ویولنسل نگه دارید. آرشه را به سمت خارج و داخل بکشید. آرنج خود را بالا نگه دارید و بازوی خود را به تنه خود نچسبانید.
* هنگام نواختن ویولنسل، می توانید آرشه را بیشتر یا کمتر، به جلو و عقب بکشید و با این کار مدت زمان پخش هر نت را کنترل کنید. مدت زمانی که هر نت را می نوازید، توسط نت های موجود در صفحه نت موسیقی شما تعیین می شود.
* هنگامی که حرکات آرشه کشی را انجام می دهید، آرنج های خود را در حالت شناور تصور کنید. وقتی بازوی راست خود را از شانه به جلو و عقب می‌برید، آرنج هایتان باید در همان وضعیت نسبت بدن شما باقی بمانند.

قسمت 4 از 4: بهبود نواختن ویولنسل شما

نواختن ویولنسل

1 . یک جدول نت‌های موسیقی را مطالعه کنید تا نت های بیشتری را بیاموزید.

اکنون که نت‌های سیم ها را هنگام نواختن باز، می‌دانید، می‌توانید نموداری را مطالعه کنید تا ببینید چگونه با استفاده از انگشتان چپ روی دسته ویولنسل، نت‌های بیشتری را اجرا کنید. «نمودار نت‌های ویولنسل» را در مرورگر اینترنت خود جستجو کنید تا تصاویر نت‌های روی دسته ویولنسل را بیابید.
* همانطور که نت ها را مطالعه می کنید، نواختن گام ها را تمرین کنید تا به شما در حفظ نت ها کمک کند. از گام سی ماژور، روی سیم C شروع کنید.

2 . برای سهولت نواختن ویولنسل و نواختن آهنگ‌ها، خواندن موسیقی را یاد بگیرید.

اگر از قبل خواندن موسیقی را نمی‌دانید، خواندن آن را با شرکت در کلاس موسیقی یا جستجوی درس‌های آنلاین، بیاموزید. هنگامی که خواندن موسیقی را یاد گرفتید، نواختن چند آهنگ آسان مانند “ستاره کوچولو چشمک بزن” (Twinkle Twinkle Little Star) را تمرین کنید و بیاموزید.
* دیگر آهنگ های آسان برای یادگیری عبارتند از “Hot Cross Buns” و “Mary Had a Little Lamb”.

نواختن ویولنسل

3 . برای یادگیری آهنگ ها و بهبود تکنیک خود درس بگیرید.

شرکت در کلاس های حضوری آموزش نواختن ویولنسل، یکی از کارآمدترین راه ها برای بهبود نوازندگی است. یک معلم می تواند در مورد تکنیک هایتان به شما بازخورد بدهد، فعالیت هایی را برای یادگیری به شما محول کند و راه هایی را برای بهبود نواختن ویولنسل، به شما ارائه دهد.
* می توانید کلاس های ویولنسل اطراف خود را به صورت آنلاین جستجو کنید.
* یک راه خوب برای اشتیاق بیشتر به نواختن، یافتن دوستی است که ساز دیگری می نوازد. وقتی هر دوی شما خوب در نواختن سازهای خود مهارت پیدا کنید، می توانید باهم بنوازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *