سیم های گیتار برای نواخته شدن در کوک، به کشش خاصی نیاز دارند. در حالی که از نظر فنی هنگام کوک کردن گیتار، کشش سیم روی گیتار خود را تنظیم می‌کنید، نمی‌توانید کاری برای تغییر کشش نهایی که به آن می‌رسید، انجام دهید. اگر نواختن سیم‌ها در هنگامی که گیتار در کوک است، دشوار است، می‌توانید کشش سیم روی گیتار را با انتخاب سیم‌هایی با طول قطر کم تر یا تغییر به یک گام کوتاه تر در گیتار، کاهش دهید. از سوی دیگر، اگر احساس می‌کنید که کشش سیم روی گیتار کافی نیست، و احساس می‌کنید که بیش از حد شل و شلخته هستند، به سراغ سیمی با طول قطر بیشتر بروید یا از یک گام بلند تر گیتار استفاده کنید. اگر هنوز با میزان کشش سیم روی گیتار مشکل دارید، تنظیم اکشن روی گیتار (فاصله بین سیم‌ها و فرت‌ها)، نواختن را برایتان آسان‌تر می‌کند. از یک تکنسین گیتار یا سازنده سازهای زهی بخواهید که این تنظیمات را برای شما انجام دهد، اگر هم در تعمیر گیتار تجربه داشته باشید، می‌توانید خودتان این کار را در خانه انجام دهید.

روش 1 از 3: تعویض سیم ها

کشش سیم روی گیتار

1. اگر می‌خواهید کشش سیم روی گیتار بیشتری داشته باشید، از سیم ‌هایی با طول قطر بیشتر استفاده کنید.

به صورت آنلاین یا در یک فروشگاه گیتار، به دنبال سیم هایی با بیشترین طول قطر بگردید – آنها دارای بالاترین محدوده اعداد هستند و معمولاً کلمه “سنگین” را روی بسته بندی دارند. وقتی این سیم‌ها را روی گیتار خود می‌گذارید، سفت‌ بودن آنها را احساس می‌کنید و فرت گذاری روی آنها یا خم کردن آن‌ها بسیار دشوارتر است.
* به طور کلی، هرچه طول قطر سیم بالاتر باشد، سیم‌های شما هنگامی که در گام مناسب کوک شده باشند، کشش بیشتری خواهند داشت.
* اگر نوازنده ای هستید که به شدت مضراب می‌زنید، یا در ژانرهای سنگین تری، مانند پانک یا متال، گیتار ریتم می نوازید، احتمالاً با سیم هایی با طول قطر بیشتر، عملکرد بهتری خواهید داشت.

2. اگر می‌خواهید کشش سیم روی گیتار کمتری داشته باشید، به سراغ سیم های سبک‌تر بروید.

اکثر گیتارهای مبتدی در حال حاضر مجهز به سیم های نسبتا سبک هستند. با این حال، اگر هنوز نواختن با آن‌ها برایتان دشوار است و کشش سیم روی گیتار کمتری می‌خواهید، ممکن است سیم هایی با طول قطر کم تر و سبک‌تر، این کار را برایتان انجام دهند.
* یک بسته سیم 8s معمولاً سبک ترین سیم گیتاری است که می توانید پیدا کنید. برخی از برندها سیم ‌هایی را با مواد مختلف می‌سازند تا احساس سبک‌تری داشته باشند، حتی اگر همان طول قطر را داشته باشند. ممکن است بخواهید آن را نیز آزمایش کنید.
* سیم‌های سبک‌تر با طول قطر کمتر، تمایل دارند کشش را سریع‌تر از دست بدهند، بنابراین ممکن است متوجه شوید که اغلب در حین نواختن، نیاز دارید گیتار خود را مجدداً کوک کنید.

3. سیم های گیتار الکتریک را روی یک گیتار آکوستیک امتحان کنید تا سیم های سبک تری را تجربه کنید.

سیم های گیتار الکتریک، به طور کلی، سبک تر از سیم های گیتار آکوستیک هستند. اگر نواختن گیتار آکوستیک باعث می‌شود که دست فرت گذار شما تمرین کند، ممکن است متوجه شوید که سیم‌های گیتار الکتریک احساس بهتری دارند.
* اگر سیم های گیتار الکتریک را روی گیتار آکوستیک قرار دهید، احتمالاً متوجه کاهش کیفیت صدا خواهید شد. با این حال، اگر هنوز تازه دارید یاد می‌گیرید، زمانی که دست شما قوی‌تر شد و اعتماد به نفس بیشتری در نواختن گیتار خود پیدا کردید، می‌توانید به سراغ سیم‌های سنگین‌تر بروید.

کشش سیم روی گیتار

4. برای شروع هر بار به اندازه یک طول قطر سیم (gauge) به سمت بالا یا پایین حرکت کنید.

سیم‌های گیتار دارای gauge هایی از بسیار سبک (0.008 – 0.038) تا سنگین (0.012 – 0.054) هستند. نواختن با حتی یک gauge سبک تر یا سنگین تر، می‌تواند احساس بسیار متفاوتی داشته باشد و عادت کردن به آن زمان می‌برد، به خصوص اگر برای مدتی با gauge اصلی گیتار نواخته باشید.
* از آنجایی که برندهای مختلف از نام‌های متفاوتی برای gauge ‌ها استفاده می‌کنند، گیتاریست‌ها معمولاً به آن‌ها با کمترین عدد در محدوده اشاره می‌کنند. به عنوان مثال، اگر می گویید که یک “بسته 10s” می خواهید، در واقع شما یک بسته سیم با طول قطر هایی از 0.010 تا 0.046 می خواهید.
* به عنوان مثال، اگر گیتار شما با سیم های 10s عرضه شد و فکر می کنید این سیم ها خیلی سنگین هستند، می‌توانید طول قطر سیم های خود را به 9 کاهش دهید. چند هفته گیتار خود را سیم های 9 بنوازید و اگر همچنان احساس سنگینی می کنید، طول قطر سیم ها را به 8 کاهش دهید.

5. اگر گیتار خود را با بیش از یک میزان از طول قطر سیم تغییر دادید، دوباره ساز را تنظیم کنید.

با اینکه می‌توانید تنظیم گیتار را خودتان انجام دهید، اما معمولاً بهتر است آن را نزد یک متخصص گیتار با تجربه یا سازنده سازهای زهی ببرید. ممکن است با انجام این کار توسط خودتان، مقداری پول پس انداز کنید، اما اگر قبلاً هرگز تعمیر گیتار را انجام نداده اید، خطر آسیب جدی به گیتار خود را نیز در پی خواهید داشت.
* یک تنظیم اولیه گیتار شامل تنظیم ارتفاع میله خرپا و زین است تا سیم های شما دارای مقداری شلی، اکشن و آهنگ مناسب باشند که همه به فاصله بین سیم ها و فرت ها مربوط می شود. از آنجایی که طول قطر های سیم های مختلف ضخامت های متفاوتی دارند، این آن فاصله را تغییر می دهد.
* زمانی که گیتار شما در ابتدا راه اندازی شد، احتمالاً طوری تنظیم شده بود که با طول قطر سیم هایی که در ابتدا روی آن قرار گرفتند، کار کند. اگر فقط یک gaugeک بالا یا پایین می روید، مثلاً از 10 تا 11 (یا برعکس)، تنظیمات گیتار شما باید خوب باشد. اما اگر از 10 به 12 بالا بروید، احتمالاً به یک راه اندازی جدید نیاز دارید.
* تنظیم اکشن روی گیتار به این معنی است که پل، دسته و شیطانک را طوری تنظیم کنید که نواختن گیتار آسان باشد و صدای خوبی داشته باشد.
* باید ارتفاع سیم را با فرت بورد تنظیم کنید. اگر سیم بسیار بالا باشد، فشار دادن آن برای فرت گذاری سخت است. اگر خیلی کم باشد، می تواند در برابر فرت ها وزوز کند، یا حتی برخی فرت ها ممکن است با فرتی که در حال نواختن آن هستید، تداخل داشته باشند.
* می توانید پل را طوری تنظیم کنید که بالاتر یا پایین تر قرار بگیرد. در یک گیتار آکوستیک، شما باید شیطانک را در زین سوهان کنید. زین جسم نازک، سفید و استخوانی روی پل گیتار است.

روش 2 از 3: نواختن گیتار خود را آسان‌تر کنید

کشش سیم روی گیتار

1. میله خرپایی را تنظیم کنید تا میزان کشش روی دسته گیتار را تصحیح کنید.

از یک کلید هگز برای چرخاندن میله خرپایی (معمولاً از روی سر دسته گیتار قابل دسترسی است) استفاده کنید تا انحنای دسته گیتار خود را تغییر دهید. میزان کشش روی دسته بسیار شخصی است و به سبک نواختن شما بستگی دارد. با این حال، اگر با لمس سبک تا متوسط می‌توازید، معمولاً با کشش سیم روی گیتار بیشتر، راحت‌تر خواهید بود.
* بسیاری از گیتاریست ها میله خرپایی خود را تنظیم می کنند. با این حال، اگر مبتدی هستید، از یک معلم گیتار یا یک گیتاریست با تجربه تر کمک بگیرید. اگر میله خرپا را بیش از حد سفت کنید، می توانید دسته گیتار خود را بشکنید.

2. ارتفاع زین خود را پایین بیاورید تا فرت گذاری و خم کردن سیم ها راحت تر شود.

فاصله بین سیم و فرت را در فرت دوازدهم اندازه بگیرید. اگر می‌خواهید سیم ها به فرت ها نزدیک‌تر باشند، پیچ‌های پل را به سمت چپ بچرخانید تا آن را پایین بیاورید. اگر می‌خواهید سیم ها از فرت ها دورتر باشند، با چرخاندن پیچ پل به سمت راست، ارتفاع زین را بالا ببرید.
* کاهش ارتفاع سیم‌ها نیز باعث می‌شود که راحت تر بر روی نت‌ها فرت گذاری کنید؛ زیرا مجبور نیستید آن‌ها را خیلی زیاد به پایین فشار دهید. سیم های بلندتر نیاز به تلاش بیشتری از سمت دست شما دارد.
* اگر گیتار فندر دارید، می توانید ارتفاع پل هر سیم را جداگانه تنظیم کنید.

3 . ارتفاع سیم ها را در شیطانک تغییر دهید.

از یک سوهان برای افزایش عمق بریدگی های شیطانک که سیم های گیتار شما در آن قرار دارند استفاده کنید. اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید، مراقب باشید – اگر از آن ناراضی هستید، نمی‌توانید هیچ بخشی از شیطانک را که سوهان کشیده‌اید جایگزین کنید. به طور معمول، شما بهتر است از یک تکنسین گیتار با تجربه یا نوازنده استفاده کنید تا این تنظیم را برای شما انجام دهد.
* همچنین می توانید به دنبال یک شیطانک متفاوت با مشخصات پایین تر باشید و به سادگی شیطانک گیتار خود را با آن عوض کنید. به طور کلی، این به سیم‌های شما کمک می‌کند نزدیک‌تر به فرت‌ها قرار بگیرند، بنابراین نواختن آن‌ها آسان‌تر است.
* اگر می خواهید ارتفاع سیم های خود را در شیطانک افزایش دهید (که کشش سیم را افزایش می دهد)، می توانید یک شیم زیر شیطانک موجود اضافه کنید یا یک شیطانک جدید با مشخصات بالاتر بخرید.

4. فرت ها را به پایین سوهان بکشید تا اکشن را حتی بیشتر کاهش دهید.

اگر هنوز در نواختن گیتار خود مشکل دارید، آن را نزد یک سازنده سازهای زهی ببرید تا فرت ها را بردارند. این تعمیر را به تنهایی انجام ندهید، حتی اگر تجربه کار بر روی گیتار خود را دارید. سوهان کشی فرت ها به مجموعه ای خاص از ابزارها و اندازه گیری های دقیق نیاز دارد. اگر آنها را ناهموار کنید، گیتار خود را خراب خواهید کرد.
* اگر سازنده سازهای زهی فرت های شما را پایین بیاورد، این به شما امکان می دهد تا اکشن را حتی بیشتر کاهش دهید، که در نهایت نواختن گیتار شما را آسان تر می کند.
* این کار را فقط به عنوان آخرین راه حل انجام دهید. اگر بعداً می خواهید دوباره ارتفاع فرهای خود را تغییر دهید، تنها راه حل شما ممکن است تعویض کامل آنها باشد که می تواند یک تعمیر گران قیمت باشد.

روش 3 از 3: انتخاب یک گیتار با اندازه مناسب

کشش سیم روی گیتار

1. اندازه و شکل دسته متناسب با دست و سبک نواختن خود را پیدا کنید.

گیتارهایی با دسته V شکل باریک معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانید انگشت شست خود را روی فرت بورد حلقه کنید، که نواختن آنها را بسیار آسان می‌کند، به خصوص اگر دست‌های کوچک‌تری دارید. برای دست‌های بزرگ‌تر، به دنبال گیتاری با دسته پهن‌تر و منحنی عمیق‌تر باشید.
* دسته ‌های پهن‌تر نیز معمولاً برای نواختن یا برداشتن انگشتان سریع، راحت‌تر هستند؛ زیرا فضای بیشتری برای مانور به شما می‌دهند.
* اگر به تازگی شروع به یادگیری گیتار کرده اید یا می‌خواهید اولین گیتار خود را خریداری کنید، از نظر سبک نوازندگی خود، اطلاعات زیادی برای ادامه دادن با آن نخواهید داشت – اما احتمالاً ایده ای درمورد نوع موسیقی مورد علاقه خود دارید. روی دسته ای تمرکز کنید که در دستان شما احساس خوبی دارد و شما را قادر می سازد که روزی نوع موسیقی را که بیشتر به آن علاقه دارید، اجرا کنید.

2. اگر بدنه آن گیتار برای شما بزرگ است، یک گیتار با سایز کوچک را امتحان کنید.

نواختن گیتارهای کوچکتر آسان‌تر است، زیرا آنقدر سنگین نیستند و راحت‌تر در دست و میان بازو قرار می‌گیرند. با این حال، آنها گام کوتاه تری نیز دارند، به این معنی که کشش سیم روی گیتار کمتری نسبت به گیتارهای سایز کامل دارند.
* اگر فردی با قد کوتاه تر هستید یا دست‌های کوچک‌تری دارید، یک گیتار با سایز کوچک‌تر ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد.
* به خاطر داشته باشید که می توانید گیتارهایی با اندازه کامل با گام های کوتاه تر نیز پیدا کنید. اگر کشش سیم روی گیتار بزرگترین نگرانی شماست، به جای اندازه کلی گیتار، روی طول گام تمرکز کنید.

3. برای مقایسه راحتی و قابلیت پخش گیتار های متفاوت، طول های مختلف گام را پخش کنید.

گام یک گیتار طول قسمت ارتعاشی سیم است که به طور کلی از شیطانک تا پل اندازه گیری می شود. همانطور که گام طولانی تر می شود، کشش سیم روی گیتار افزایش می یابد.
* گیتارهایی با گام بلندتر نیز فاصله بیشتری بین فرت ها و سیم هادارند. اگر دست‌های بزرگ‌تری دارید، ممکن است متوجه شوید که گیتار در گام بلندتر راحت‌تر است.
* طول گام یک گیتار ارتباط چندانی با نوع موسیقی شما ندارد. شما می توانید هر سبکی را در هر گامی بنوازید – سوال این است که ساز چقدر برای شما راحت است.

4. اگر می‌خواهید کمترین کشش سیم روی گیتار را داشته باشید، به سراغ یک گیتار با گام کوتاه‌تر بروید.

با یک گیتار در گام کوتاه، کشش کمتری حتی روی سیم‌هایی با gauge ‌های سنگین‌تر دارید. اگر از نواختن بر روی سیم‌های سبک‌تر لذت نمی‌برید، ممکن است یک گیتار در گام کوتاه را سازگارتر بیابید.
* گیتارهای دارای گام کوتاه، سازهای آرام تری هستند که برای نواختن نیاز به تلاش زیادی ندارند. اگر مبتدی هستید و هنوز روی قدرت و انعطاف دست خود کار می کنید، این گیتارها برای شما مناسب هستند.
* با اینکه می‌توانید هر نوع موسیقی را روی گیتار در گام کوتاه‌تر بنوازید، اما وجود کشش کمتر، باعث می‌شود این گیتار به‌ویژه برای سبک نوازندگی آزادتر که شامل خم‌ها و ویبراتوهای زیاد است، مناسب باشد.

کشش سیم روی گیتار

5. برای کشش سیم بیشتر، از گیتاری در گام بلندتر استفاده کنید.

با یک گیتار در گام بلندتر، سیم های شما محکم و سفت خواهند شد. این گیتارها معمولاً در صورتی بهترین گزینه هستند که تجربه کمی در نواختن گیتار داشته باشید و ترجیح دهید به سبک نوازندگی سخت مانند هارد راک یا هوی متال بنوازید.
* اگر دست سنگینی دارید، ممکن است گام بلندتر را ترجیح دهید. کشش سیم بالاتر به این معنی است که سیم های شما به دفعات از کوک خارج نمی‌شوند.

نکات
* درد دست برای مبتدیان رایج است، به خصوص اگر در حال یادگیری گیتار آکوستیک هستید، و ممکن است ربطی به کشش سیم نداشته باشد. دستان خود را دراز کنید و ماهیچه های انگشتان خود را تقویت کنید تا با نواختن گیتار سازگار شوند.
* اکثر سازندگان سیم گیتار، یک ماشین حساب کشش سیم در وب سایت خود دارند که اگر گیتاریست پیشرفته تری هستید و می خواهید مجموعه ای سفارشی از سیم ها با کشش متعادل ایجاد کنید که با ترجیحات و سبک نوازندگی شما مطابقت دارد، می توانید از آن استفاده کنید.
* اگر مبتدی هستید، با پیشرفت در نواختن گیتار، میزان کشش سیم روی گیتار های مختلف را آزمایش کنید. ممکن است متوجه شوید که ترجیحات شما با تبدیل شدن به یک نوازنده ماهر و با اعتماد به نفس تغییر می کند.

هشدارها
* اگر می‌خواهید اکشن گیتار خود را تنظیم کنید تا نواختن آن آسان‌تر شود، آن را نزد یک متخصص گیتار با تجربه یا نوازنده ببرید. اگر خودتان اقدام به انجام این کار کنید و تجربه ای در تعمیر گیتار نداشته باشید، ممکن است به ساز خود آسیب جبران ناپذیری وارد کنید.
* قبل از انجام هر کاری در مورد اکشن، میزان طول قطر سیمی را که بیشتر دوست دارید پیدا کنید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید اکشن را دوباره تنظیم کنید. اگر از یک فناوری گیتار استفاده می کنید تا این تنظیمات را برای شما انجام دهد، تنظیمات متعدد ممکن است پرهزینه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *