داستان اختراع پیانو در مغازه یک سازنده ساز هارپسیکورد به نام بارتولومئو دی فرانچسکو کریستوفوری (1655-1731)، در پادووآ ایتالیا در سال 1709 آغاز می شود. سازهای زهی و کیبوردی بسیاری قبل از پیانو وجود داشتند و منجر به توسعه این ساز به شکلی که ما امروزه می شناسیم، شدند.

تاریخچه اختراع پیانو
دانش بشر مبنی بر اینکه یک سیم محکم و در حال ارتعاش می تواند صدا تولید کند، به دوران ماقبل تاریخ بازمی گردد. در دنیای باستان، سیم‌ها را روی کمان‌ها، کدوها و جعبه‌ها می‌کشیدند تا صدا را تقویت کنند. سیم ها را با کراوات، گیره و سنجاق می بستند و محکم می‌کرنند؛ سپس بر روی آنها زخمه می‌زدند، مضراب می‌زدند یا آرشه می‌کشیدند تا صدا تولید کنند.
سرانجام، خانواده ای از سازهای زهی با کیبورد، در قرن چهاردهم در اروپا تکامل یافتند. قدیمی ترین آنها سازی شبیه سنتور بود، جعبه ای بسته و کم عمق که روی آن سیم های کشیده شده بودند که با دو چکش چوبی زده می شدند. سنتور منجر به توسعه کلاویکورد شد که در قرن چهاردهم ظاهر شد. پس از آن ها اسپینت، ویرجینال، کلاوسن، گراوه و در نهایت هارپسیکورد در قرن پانزدهم ساخته شدند.
با این حال، هارپسیکورد به یک صدای غیر قابل تغییر محدود بود. نرمی و بلندی صدای آن در حین نواختن قابل تغییر نبود. بنابراین، هنرمندان نوازنده هارپسیکورد نمی توانستند همان درجه ای از بیان موسیقی را که در اکثر سازهای دیگر وجود دارد، منتقل کنند. میل هنری برای بیان کنترل‌شده‌تر مستقیماً به اختراع پیانو منجر شد، که در آن هنرمند می‌توانست بلندی و تن صدا را با نیروی انگشتان خود تغییر دهد.
هارپسیکورد پیشرفت مهمی بود که منجر به اختراع پیانو شد. توانایی آن در پخش صدا با صدای بلندتر از پیشینیان خود، و اصلاحات در اکشن (یا لمس)، الهام بخش نوازندگان بیشتری برای آهنگسازی برای کیبورد و در نتیجه اجرای آثار کیبوردی شد.
ساز جدید کریستوفوری که برای اولین بار در سال 1709 در فلورانس به نمایش گذاشته شد، gravicembalo col piano e forte نام گرفت (تقریبا “ساز کیبوردی نرم و بلند”). در نهایت به فورتپیانو یا پیانوفورته و در نهایت فقط به پیانو خلاصه شد. اولین ساز بازمانده او مربوط به سال 1720 است و در موزه هنر متروپولیتن در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شده است.
علیرغم پیشرفت های فراوان در طول 300 سال گذشته، مشاهده این که چقدر سازهای کریستوفوری به پیانوی مدرن امروزی شباهت دارند واقعاً شگفت انگیز است.

فناوری جدید در پیانوتاریخچه اختراع پیانو

احتمالا ما امروزه در هیجان‌انگیزترین دوران تاریخ برای خرید، مالکیت یا نواختن این ساز ابدی، یعنی پیانو، زندگی می‌کنیم. چه هدف شما خرید چیزی به کوچکی نرم افزاری باشد که بتواند آنچه می نوازید را ضبط کند، چه یک پیانوی خودکار جدید، چه یک ساز دیجیتال و یا حتی یک مدل آکوستیک کلاسیک، هرگز تا این حد انتخاب های زیادی برای مصرف کننده وجود نداشته است.

پیانوهای خودکار

این دسته از سازها که “پیانوهای بازتولید کننده” نیز نامیده می شوند، نشان دهنده به روز رسانی مدرن در پیانوهای خودکار چرخاننده کاغذی (paper-roll player pianos) هستند که احتمالا از فیلم های قدیمی به یاد دارید، و محبوبیت آنها در دهه گذشته بسیار افزایش یافته است.
اینها سازهای دیجیتالی نیستند – آنها پیانوهای آکوستیک واقعی با چکش و سیم هستند که می توان آنها را به طور معمول نواخت – اما آنها همچنین می توانند با استفاده از فناوری الکترونیکی پیشرفته “به طور خودکار نیز نواخته شوند”. به جای کاغذ پانچ، آنها نشانه های خود را از فلاپی دیسک، سی دی های فرمت شده خاص یا سیستم های حافظه داخلی می گیرند. تعدادی از تولیدکنندگان مجموعه های وسیعی از عناوین از پیش ضبط شده را برای سیستم های خود ارائه می دهند – موسیقی در هر سبک از پاپ تا کلاسیک – که توسط برخی از پیانیست های برتر جهان ضبط شده اند. این سیستم‌های پیچیده تمام تفاوت‌های جزئی اجراهای اصلی را به تصویر می‌کشند و آن‌ها را با دقت خیره‌کننده ای پخش می‌کنند – چیزی که در واقع بسیار بهتر از میزان دقت سی‌دی است، زیرا این اجراها زنده هستند.تاریخچه اختراع پیانو
به لطف این سیستم‌های جدید، بسیاری از افرادی که پیانو نمی‌نوازند، در هر زمان از شب یا روز از موسیقی زنده پیانو لذت می‌برند. این پیانوهای دارای فناوری پیشرفته، چه در کنار یک شام دو نفره اجرا شوند و چه مهمانان را در یک مهمانی بزرگ سرگرم کنند، در مرکز توجه قرار می‌گیرند. برای افرادی که پیانو می‌نوازند، از این سیستم‌ها می‌توان برای ضبط اجرای پیانو، اتصال به رایانه، کمک به آموزش موسیقی، کمک در آهنگسازی و بسیاری از برنامه‌های کاربردی دیگر استفاده کرد. به طور خلاصه، این شگفتی های مدرن، پیانوهای خودکار دوران پدربزرگ شما نیستند!

پیانوهای دیجیتال

برای افراد ناآگاه، پیانوهای دیجیتال ممکن است مشابه کیبوردهای اسباب‌بازی ارزان قیمتی باشند که می‌توان آن‌ها را در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی خریداری کرد. اما این مقایسه به هیچ عنوان درست نیست. پیانوهای دیجیتالی که توسط بسیاری از شرکت های برتر سازنده پیانو امروزی تولید می شوند، صدای پیچیده و نمونه برداری شده از مدل های پیانوهای برتر را تولید می کنند. علاوه بر این، آنها صدای سازهای دیگر را – گاهی اوقات صدها ساز را – با رئالیسم خیره کننده ای ارائه می دهند.
از آنجایی که پیانوهای دیجیتال مبتنی بر نرم افزار هستند، راه های جدید و هیجان انگیزی را برای مبتدیان و برای ساخت موسیقی باز می کنند. به عنوان مثال، برخی از صفحه کلیدها دارای نورهایی بر روی کلیدها هستند تا به شما کمک کنند آهنگ مورد علاقه خود را اجرا کنید یا برنامه هایی را یاد بگیرید که موسیقی را با نمایشگر روی صفحه ترکیب می کنند.
تاریخچه اختراع پیانو

پیانوهای دیجیتال به نوازندگان خانگی کمک می‌کنند تا از اینترنت نیز بهره بیشتری ببرند و می‌توانند نه تنها به رایانه، بلکه به سایر سازها، برای تنظیم و ارکستراسیون متصل شوند. با تنظیمات ذخیره سازی حافظه مانند فلش رام، کاربران می توانند موسیقی جدید را دانلود و ذخیره کنند.
همچنین تعدادی پیانو دیجیتالی وجود دارند که عملکردهای منحصر به فرد مختلفی را ارائه می دهند – مانند ارائه تعداد زیادی صداهای از پیش تعیین شده و ترکیبی مختلف، صداهایی که می توانند جلوه ای لایه بندی به نواختن شما بدهند. برخی از این سازها همچنین دارای یک خروجی کارائوکه/ویدیو هستند که می‌توانید دفعه بعدی که خواستید به مهمانی خود کمی شور و شوق اضافه کنید، از آن استفاده کنید.

نرم افزار

احتمالاً در صنعت پیانو هیچ حوزه رشد هیجان انگیزتری به اندازه فناوری نرم افزار وجود ندارد. نویسندگان داستان های علمی تخیلی گذشته تحت تأثیر پیشرفت های امروزی قرار می گیرند – مانند نرم افزاری که فایل های موسیقی را به نت های موسیقی تبدیل می کند … فایل های موسیقی و فایل های کارائوکه را از اینترنت دانلود و از حالت فشرده خارج می کند … یا حتی به نوازندگان اجازه می دهد کل موسیقی ها را چاپ کنند و هارمونی و نام آکورد آنها را تجزیه و تحلیل کنند. اگر نتوانید موسیقی مورد نظر خود را در فروشگاه پیدا کنید، نرم‌افزارهای امروزی حتی به کاربران امکان خرید و چاپ نت‌های موسیقی از طریق اینترنت را نیز می‌دهند.
کرت وونگات که در دهه 50 “Player Piano” را نوشت، نرم افزار جدیدی را که در حال حاضر برای این سازها وجود دارد باور نمی کند. برای مثال، اکنون نرم‌افزاری برای پیانو وجود دارد که به آن اجازه می‌دهد ساعت‌ها موسیقی از پیش ضبط‌شده را بدون هیچ دیسک یا سی‌دی بارگذاری کند. هر چیزی از جاز تا کلاسیک. اگر به دنبال موسیقی یک پیانیست خاص هستید، می‌توانید آن را پیدا کنید: همه از فلوید کرامر گرفته تا پیتر نرو در آن حضور دارند و می‌توانند به پیانو نواختن هرکدام که بخواهید گوش کنید.تاریخچه اختراع پیانو
اما نرم افزار فقط برای نوازنده پیانو نیست. برای آهنگسازان نوظهور، فناوری های جدیدی نیز وجود دارند. به عنوان مثال، اولین گروه از پیانوهایی که دارای فناوری CD-R هستند، اکنون در دسترس است. این پیانو دارای قابلیت CD-R است – به این معنی که می توانید یک دیسک را در این پیانو قرار دهید، یک سی دی از آهنگی را که نوشته یا پخش کرده اید ضبط کنید، و بلافاصله دیسک را در جعبه ضبط صوت یا کامپیوتر خود پخش کنید. علاوه بر صداهای صفحه کلید، آوازها نیز می توانند «شکل داده شوند» و به هر ترانه سرای نوظهوری امکان می دهد که یک «دمو» با کیفیت 16 آهنگ استودیویی تولید کند.
سینتی سایزرها هنوز در میان نوازندگان جاز و راک بسیار محبوب هستند. در میان جدیدترین ها، سینتی سایزری قرار دارد که فن آوری های نوسان ساز متعددی را ارائه می دهد و کنترل زمان واقعی بر زیر و بم، زمان و قالب دارد. همچنین سینتی سایزرهایی وجود دارند که به نوازندگان این امکان را می دهند که صدا را با انعطاف پذیری مشابه هر فایل موسیقی کنترل کنند، همه اینها به دلیل فناوری جدید است. این نرم افزار جدید می تواند انواع عملکردهای جدید موسیقی و ضبط را به عهده بگیرد.

پیانو سنتی

و پیانوهای کنسرتی سنتی چطور؟ آیا آنها در این آشفتگی فناوری گم شده اند؟ نه به هیچ عنوان. با وجود هنرمندان بی‌شماری از بروس هورنسبی گرفته تا مایکل فاینشتاین، پیانوی آکوستیک همچنان مورد تقاضا است.
در حالی که طراحی اولیه پیانو آکوستیک به طور قابل توجهی شبیه به اولین مدل‌های حدوداً 1700 است، سازندگان نوآوری‌هایی را با سرعتی سریع انجام می‌دهند. سازندگان دربرخی از به‌روزرسانی‌ها برای یافتن چوب‌های خاص یا مواد تازه‌ای که پیانو را بادوام‌تر و از نظر تن صدا پایدارتر می‌کند، از علم مواد استفاده می‌کنند. برخی از دانش مهندسی برای تقویت پیانو و حفظ صدای عمیق و غنی آن برای سالها، استفاده می کنند. و 300 سال تجربه در رابطه با مکانیک اکشن پیانو، منجر به تولید کیبوردهایی شده است که حس عالی و هماهنگی بهتری دارند.تاریخچه اختراع پیانو
پیانو ‌های تالاری و کنسرتی بزرگ، توسط رهبران ارکستر، آهنگسازان و ترانه سرایان متعددی استفاده می‌شوند و از همیشه در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. و گرچه این پیانو ‌های تالاری و کنسرتی بزرگ انتخاب اجراکنندگان هستند، اما تعداد زیادی از پیانوهای گرند کوچک با کیفیت بالایی وجود دارند که برای پاسخگویی به نیازهای صاحبان خانه و نوازندگان در همه سطوح طراحی شده‌اند.
چه به دنبال یک ساز جمع و جور هستید، چه یک ساز بزرگتر که به خاطر ثبت و قدرت پایین‌ترش مشهور است – چه پیانویی بخواهید که بتواند با بلندترین ارکستر همگام باشد، چه سازهایی که سبک کلاسیکی از گذشته را بازسازی کنند، و چه حتی سازی ساخته شده از نوع خاصی از چوب – برای پیدا کردن پیانوی سنتی که متناسب با نیازهای شماست مشکلی نخواهید داشت.
در سال 2004 کاملاً واضح است که چه بخواهید بنوازید، ضبط کنید، میکس کنید، یک نوازنده پیانوی شما را سرگرم کند، یا بنشینید و برامز یا باخ را تمرین کنید، احتمالاً هرگز دوره ای وجود نداشته است که در آن پیانو در بسیاری از اینچنین فرم های مختلف و مفید وجود داشته باشد. در نهایت، نیازهای موسیقیایی شما هرچه که باشند، پیانویی متناسب با آنها، وجود دارد و اکنون در انتظار شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *