معرفی مقاله نحوه تعویض سیم یوکلله:
یوکلله ساز فوق العاده ای است که می توانید نواختن آن را بدون هیچ پیش زمینه موسیقی بیاموزید. اما، مانند هر ساز زهی دیگری، دیر یا زود زمان تعویض سیم یوکلله شما نیز می‌رسد. در حالی که قرار دادن سیم‌های جدید روی یک یوکلله می‌تواند به کمی تمرین نیاز داشته باشد تا درست انجام شود، اما پس از تسلط بر انجام آن، ممکن است متوجه شوید که مشتاقانه منتظر این کار هستید.

قسمت 1 از 2: حذف سیم های قدیمی

تعویض سیم یوکلله

1. هر سیم را از گوشی کوک مربوطه در بالای یوکلله، باز کنید.

با 2 گوشی شروع کنید که هنگام نواختن رو به بالا هستند و آنها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم ها باز شوند. برای سیم های روی 2 گوشی که رو به پایین به سمت زمین هستند، گوشی ها را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. با دقت سیم ها را از سوراخ های گوشی ها بیرون بکشید.
* اگر برای بیرون آوردن سیم ها از گوشی های کوک مشکل دارید، از یک ناخن گیر برای جدا کردن آنها استفاده کنید. فقط مواظب باشید که هنگام تعویض سیم یوکلله، سطح یوکلله خود را خراش ندهید.

2. گره پل را باز کنید تا بتوانید سیم را از سوراخ پل خارج کنید.

اگر پلی با میخ های پل دارید، به آرامی میخ را بیرون بکشید تا سیم آزاد شود. از طرف دیگر، برای پل میله ای، ابتدا انتهای سیم ها را از زیر آزاد کنید. سپس گره ها را شل کرده و باز کنید تا سیم ها آزاد شوند.
* اگر هنگام تعویض سیم یوکلله، در باز کردن گره ها مشکل دارید، با ناخن گیر خود آن ها را ببرید تا زمانی که بتوانید سیم را از روی یوکلله خود بردارید.

3. پس از برداشتن تمام سیم ها، یوکلله خود را تمیز کنید.

هیچ زمانی برای تمیز کردن یوکلله بهتر از وقتی که تمام سیم ها برداشته شده‌اند، وجود ندارد؛ زیرا در این حالت به صفحه انگشت گذاری دسترسی کامل دارید. مقدار زیادی کثیفی می تواند روی سطح جمع شده باشد، به خصوص اگر مرتبا یوکلله خود را می‌نوازید. از کمی روغن لیمو یا پولیش چوب و یک پارچه نرم و بدون پرز استفاده کنید تا به آرامی سطح یوکلله را تمیز کنید.
* هنگام تعویض سیم یوکلله، پل خود را نیز بررسی کنید و گرد و غبار یا کثیفی که ممکن است در آنجا جمع شده باشد را تمیز کنید.

قسمت 2 از 2: نصب سیم ها بر روی یوکلله

تعویض سیم یوکلله

1. اگر پل شما دارای میخ است، انتهای هر سیم را گره بزنید.

در یوکلله ای که پل آن دارای میخ باشد، گره زدن انتهای سیم به سادگی از لغزش آن از روی میخ جلوگیری می کند. گره را تا حد امکان نزدیک به انتهای سیم بزنید، سپس میخ پل را در جای خود محکم روی گره فشار دهید.
* اگر هنگام تعویض سیم یوکلله، گره مدام باز می شود، یک گره دوتایی را امتحان کنید. سیم ‌های باکیفیت گره را بهتر از سیم ‌های ارزان‌ قیمت نگه می‌دارند، بنابراین اگر همچنان با این موضوع مشکل دارید، ارتقاء سیم های یوکلله خود را در نظر بگیرید.
* هنگامی که میخ پل را در جای خود فشار می دهید، فشار ملایمی وارد کنید تا از شکستن تصادفی پل یوکلله خود جلوگیری کنید. میخ دارای یک بریدگی کوچک است تا بتوانید تشخیص دهید که آن را ایمن وارد کرده اید یا خیر.

2. اگر پل میله ای دارید، هنگام تعویض سیم یوکلله، انتهای سیم را دور پل گره بزنید.

سیم جدید خود را از سوراخ پل وارد کنید و حدود 5.1 تا 7.6 سانتی متر (2 تا 3 اینچ) از سیم را داخل آن بکشید. یک گره در سیم ایجاد کنید و انتهای کوتاه‌تر سیم را به سمت پایین یوکلله بکشید. آن انتهای کوتاه‌تر را یک بار دیگر دور گره بپیچید، سپس سیم را سفت بکشید تا محکم شود.
* ممکن است بخواهید انتهای سیم ها را در زیر بچسبانید یا بعد از اتمام تعویض سیم یوکلله، آنها را دوباره گره بزنید تا در حین نواختن، سیم ها درنیایند و به شما برخورد نکنند.

تعویض سیم یوکلله

3. انتهای دیگر سیم را وارد سوراخ گوشی کوک آن کنید.

هنگامی که انتهای سیم سمت پل را محکم کردید، سیم را تا بالای یوکلله بکشید و آن را از سوراخ گوشی کوکی که با آن سیم مطابقت دارد، رد کنید. در حالی که گوشی را می چرخانید، آن را یک بار روی انتهای سیم بیرون زده و سپس دو بار زیر آن گره بزنید. این باید سیم را در سوراخ محکم کند تا بتوانید آن را تا آخر سفت کنید.
* این کمک می کند که هنگام تعویض سیم یوکلله، گوشی های کوک خود را بچرخانید تا سوراخ ها با سیم ردیف شوند. سپس، فقط می توانید سیم را به سمت داخل بلغزانید.

4. همین روند را با هر یک از 3 سیم دیگر تکرار کنید.

پس از محکم کردن 1 سیم، به سراغ سیم بعدی بروید. مهم نیست که آنها را به چه ترتیبی انجام می دهید. با این حال، قبل از اتمام نصب تمام سیم ها، اقدام به کوک کردن ساز نکنید.

تعویض سیم یوکلله

5. هر سیم را به سمت بالا سفت کنید و آن را در گام مناسب کوک کنید.

با 2 گوشی شروع کنید که هنگام نواختن یوکلله، رو به بالا هستند و آنها را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم ها سفت شوند. برای 2 گوشی دیگر، آنها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. سیم ها را فقط به اندازه‌ای سفت کنید که روی سیم کشش وجود داشته باشد، سپس از تیونر خود استفاده کنید تا آنها را به گام مناسب برسانید.
* پس از تعویض سیم یوکلله و هنگام استفاده از سیم های جدید، ممکن است متوجه شوید که باید اغلب آنها را تنظیم کنید تا آنها در کوک بمانند. پس از مدتی نواختن، سیم ها کشیده می شوند و مدت طولانی تری کوک خود را حفظ می‌کنند.

نکات
اگر یک نوازنده باتجربه و منظم هستید، تعویض سیم یوکلله خود را هر 1 تا 3 ماه یکبار انجام دهید. اگر یک نوازنده مبتدی یا معمولی هستید که کمتر می نوازید، سیم های خود را هر 8 ماه تا یک سال، یا زمانی که یکی از آنها پاره می شود تعویض کنید.

هشدارها
اگر هنوز در کوک کردن یوکلله خود تجربه ندارید، آن را نزد یک تکنسین با تجربه ببرید تا ساز را دوباره کوک کند. البته خودتان هم می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *