فرنچ هورن (کر) یکی از دشوارترین سازهای استاندارد بادی ارکستر برای نواختن است. تسلط بر نواختن فرنچ هورن، از طریق تمرین مستمر و پشتکار اتفاق می افتد. پاداش نواختن این ساز همه کاره وصف ناپذیر است.

قسمت 1 از 4: تسلط بر مبانی

نواختن فرنچ هورن

1 . روش صحیح نگه داشتن فرنچ هورن را بیاموزید.

مانند هر ساز دیگری، روش مناسبی برای نگه داشتن فرنچ هورن شما وجود دارد تا بتوانید بهترین صدای ممکن را دریافت کنید. انگشت اشاره، وسط و حلقه خود را روی سه کلید قرار دهید. اگر هورن دوتایی(دوبل) دارید، انگشت شست خود را روی کلید پاشنه قرار دهید، سپس انگشت کوچک خود را دور حلقه زیر کلید سوم بپیچید. سپس، باید روی موقعیت دست راست خود کار کنید.
* با پشت صاف روی صندلی بنشینید تا بتوانید بدون مانع در ساز خود بدمید. معمولاً بهتر است روی لبه صندلی بنشینید تا از خمیدگی جلوگیری کنید.
* هورن را با زاویه 45 درجه نگه دارید و مطمئن شوید قطعه دهانی به سمت صورت شما قرار دارد. انگشتان خود را خم کنید و شست چپ خود را روی کلید شست قرار دهید. انگشت اشاره، وسط و انگشت حلقه دست چپ را روی سه کلید بالا قرار دهید. انگشت کوچک دست چپ بر روی حلقه کوچک باشد و دست راست شما باید در داخل زنگ باشد.
* اکنون که انگشتانتان در جای خود قرار گرفته اند، هورن را به سمت بالا بیاورید تا قطعه دهانی به سمت لب های شما قرار گیرد.

2 . با لب های خود فرم لب گذاری(embouchure) را درست کنید.

برای دمیدن در قطعه دهانی، ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه لب های خود را جمع کنید. به این کار لب گذاری یا embouchure می گویند.
* گفتن “mmmm” را با دهان خود تمرین کنید و به آرامی بین لب های خود فشار ایجاد کنید. لب های شما باید حالت اخم به خود بگیرد. با این حال، مطمئن شوید که صورت خود را نسبتاً آرام نگه دارید، زیرا کشش بیش از حد صورت می تواند باعث خستگی شما شود.
* گوشه های دهان شما باید در جای خود بمانند، تقریباً به گونه ای که انگار دارید لب های خود را در هم می کشید.
* ایده خوبی است که جلوی آینه تمرین کنید تا مطمئن شوید که فرم لب گذاری را به درستی ایجاد می کنید.

3 . درون هورن بدمید.

بدون فشار دادن هیچ یک از سوپاپ ها، می توانید از تکنیک embouchure برای دمیدن در قطعه دهانی هورن استفاده کنید.
* شما می خواهید با ضربات سریعی که از دیافراگم شما می آید، و نه از قفسه سینه، به درون هورن بدمید. سعی کنید قبل از شروع دمیدن، یک نفس عمیق بکشید.
* مطمئن شوید که دهان خود را خیلی محکم به داخل قطعه دهانی فشار نمی دهید. اگر دندان‌هایتان درد می‌گیرند یا حلقه‌ای روی لب‌هایتان ظاهر می‌شود، خیلی محکم فشار می‌دهید. وقتی به داخل قطعه دهانی می دمید، نیاز به یک فشار آرام دارید.
* اگر صدایی بیرون نمی آید، مطمئن شوید که به اندازه کافی هوا وارد هورن می کنید.

4 . کلیدها را به خاطر بسپارید.

اگر بدانید که کلید ها دقیقاً کجا قرار دارند تا هنگام نواختن فرنچ هورن انگشتانتان بدانند کجا باید قرار گیرند، نواختن فرنچ هورن برایتان بسیار ساده تر خواهد بود.
* از طریق تمرین و نواختن مکرر، حافظه عضلانی ساخته می شود، بنابراین انگشتان شما می دانند که کلیدها کجا هستند.
* با علم به اینکه کدام کلیدها را فشار می دهید، فشار دادن کلیدها را تمرین کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که در آزمون دقت موفق شوید.
* استفاده از یک نمودار انگشت گذاری در حین تمرین، می تواند کمک زیادی به شما کند.

5 . یاد بگیرید چگونه صدا را کنترل کنید.

حجم نت‌هایی که می‌نوازید بستگی به میزان هوایی دارد که در هورن می‌دمید. هرچه هوای بیشتری بدمید، صدای نت بلندتر خواهد بود (و بالعکس). از تکنیک‌هایی که می‌توانند به کنترل میزان هوای مورد استفاده شما کمک کنند، فکر کردن به این است که دندان‌های خود را به اندازه عرض کوچکی از یکدیگر دور نگه دارید.

قسمت 2 از 4: یادگیری نت خوانی موسیقی

نواختن فرنچ هورن

1 . نت خوانی را بیاموزید.

برای اینکه یک نوازنده فرنچ هورن خوب باشید، باید یاد بگیرید که چگونه موسیقی را بخوانید.
* برگه نت اساس بسیاری از اجراهای موسیقی است. شما همچنین می توانید نواختن فرنچ هورن با گوش را یاد بگیرید، اما بیشتر آهنگ ها از طریق نت خوانی اجرا می شوند.
* یادگیری نت به شما درک عمیق تری از نحوه کار ساز و همچنین تئوری موسیقی می دهد.

2 . نت هایی را که می نوازید یاد بگیرید.

ابتدایی ترین چیزی که در آغاز شروع یادگیری نواختن فرنچ هورن یاد خواهید گرفت؛ ترتیب نت ها و نحوه قرار دادن آنها بر روی یک گروه موسیقی است. نکته ثانویه ای که باید بدانید، این است که هر یک از نت ها چه احساسی روی صورت شما ایجاد می کند و برای نواختن آنها چه میزان هوایی استفاده می کنید، نه لزوماً صدای آنها.
* بخش های زیادی به رابطه بین نت ها و بدنه ساز می پردازد. به همین دلیل است که این موضوعات بسیار اساسی هستند.

3 . کلیدها را درک کنید.

هنگامی که نت ها را حفظ کردید، گام بعدی این است که بفهمید کلیدها چگونه کار می کنند.
* دو کلید اصلی وجود دارند که می تواند روی یک گروه موسیقی نشان داده شود. کلید تریبل نوت های بالاتر موسیقی را نشان می دهد و کلید باس نت های پایین تر را نشان می دهد.

نواختن فرنچ هورن

4 . سرعت را تشخیص دهید.

برگه نت موسیقی مشخص می کند که یک آهنگ چقدر آهسته یا سریع نواخته می شود. معمولاً با استفاده از واحد اندازه گیری BPM (ضرب در دقیقه)، در بالای صفحه نشان داده می شود.

5 . یک ملودی ساده اجرا کنید.

هنگامی که به درک خوبی از اصول اولیه برگه نت موسیقی رسیدید، سعی کنید یک ملودی ساده را پخش کنید. چیزی را انتخاب کنید که فقط چند نت ساده داشته باشد و تا زمانی که به آن مسلط نشده اید، تمرین کنید.

6 . ملودی های پیچیده تری اجرا کنید.

در نهایت، می توانید نواختن ملودی های پیچیده تری را تمرین کنید. این کار به شما کمک می کند که در نواختن فرنچ هورن خود پیشرفت کنید و در خواندن برگه نت موسیقی نیز بهتر شوید.
* موسیقی را انتخاب کنید که دارای ساختار های نت، کلیدها و ضرباهنگ های متنوعی باشد.

قسمت 3 از 4: تبدیل شدن به یک نوازنده بهتر

نواختن فرنچ هورن

1 . نواختن فرنچ هورن خود را در حالت ایستاده انجام دهید.

اکنون که می توانید ساز خود را در دست بگیرید و نشسته بنوازید، وقت آن است که در حالت ایستاده نیز بنوازید. یک فرنچ هورن حدود 1.8 کیلوگرم وزن دارد. زمان‌های زیادی وجود نخواهد داشت که نیاز باشد شما در حالت ایستاده بنوازید، اما رسیتال‌ها یکی از موارد رایج هستند.
* از آنجایی که به هر حال دست راست شما روی شیپور است، فقط آن را تا بالای شیپور بلغزانید تا شیپور کاملا روی دست شما قرار گیرد. جای انگشتان دیگر دست شما ثابت می ماند.
* می توانید قطعات کوچک اصلاحی بخرید که کمک می کند هورن را راحت تر نگه دارید.

2 . تکنیک های پیشرفته نواختن فرنچ هورن را یاد بگیرید.

پس از تسلط بر اصول اولیه، آماده یادگیری تکنیک های پیشرفته تر نواختن فرنچ هورن هستید. استفاده از نکات یک مربی یا نوازنده پیشرفته برای کسب این مهارت ها، می تواند مفید باشد.
* بی صدا کردن (یا توقف) هورن، صدایی با گام بالا از شیپور ایجاد می کند. می توانید هورن را با حرکت دادن دست خود به داخل شیپور متوقف کنید تا زمانی که کل راه خروجی را بپوشاند. آن را بپیچانید تا هوای کمی از آن خارج شود یا اصلا هوا از آن خارج نشود.
* نت‌های slurring، نواختن دو نت بدون توقف یا تنقس بین آن‌ها هستند. برای انجام این کار، به تغییر نت‌های روی کلیدها ادامه می‌دهید، اما جریان هوایی که می دمید، ثابت می‌ماند.
* نواختن گلیساندو، با نت‌های خاص شروع و پایان می‌یابد در حالی که تا آنجا که می‌توانید بین آن، نت‌های مختلف اجرا می‌کنید.

3 . درس بگیرید.

درس گرفتن راه بسیار خوبی برای یادگیری مهارت های پیشرفته و دریافت بازخورد در مورد پیشرفت شما است. می توانید معلمان خصوصی استخدام کنید یا به کلاس های گروهی بپیوندید. در برخی از کلاس‌ها، هنرآموزان در رویدادهای خاص اجرا می‌کنند و به شما فرصتی می‌دهد تا کارهای جدید خود را نشان دهید.

4 . ویدیو های آموزشی تماشا کنید.

شما می توانید بسیاری از فیلم های آموزشی مفید را به صورت آنلاین پیدا کنید. برخی از آنها نواختن فرنچ هورن با استفاده از نت خوانی را به شما آموزش می دهند و برخی نیز نواختن با گوش را به شما آموزش می دهند. اگر جستجو کنید، باید بتوانید آنچه را که به دنبالش هستید پیدا کنید.

5 . تمرین، تمرین، تمرین.

موثرترین راه برای تبدیل شدن به یک نوازنده فرنچ هورن بهتر، تمرین است. زمانی را برای نواختن فرنچ هورن خود به طور منظم اختصاص دهید. با بالا بردن سطح آهنگ‌هایی که می‌نوازید، چالش‌هایی برای خود ایجاد کنید.
* می‌توانید کتاب‌هایی از نت‌های موسیقی را که دارای آهنگ‌های متنوع با درجه‌های سختی های مختلف هستند، تهیه کنید.
* کتاب‌های معلم گاهی اوقات شامل برنامه‌های آموزشی، و اغلب آموزش خواندن نت‌های موسیقی، می‌شوند.

6 . سوال بپرسید.

وقتی درجایی گیر می‌کنید یا مطمئن نیستید که چگونه کاری را انجام دهید، از سوال پرسیدن نترسید. مکان های زیادی وجود دارند که می توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود به آنها مراجعه کنید.
* می توانید از معلمان، وب سایت های فرنچ هورن، نظرات زیر ویدیوها و انجمن ها مشورت بگیرید.

قسمت 4 از 4: مراقبت از فرنچ هورن

نواختن فرنچ هورن

1 . هورن خود را در یک جعبه محکم نگهداری کنید.

وقتی در حال نواختن فرنچ هورن خود نیستید، آن را در یک جعبه مناسب نگه دارید. اکثر کیس ها و جعبه های محافظ، دارای یک پوسته سخت برای محافظت از ساز در برابر آسیب هستند.

2 . بعد از نواختن فرنچ هورن آن را تمیز کنید.

هر بار که هورن خود را می نوازید، باید آن را تمیز کنید. این کار باعث افزایش طول عمر ساز می شود.
* با استفاده از یک پارچه پولیش آن را جلا دهید. اگر ساز کثیف است، می‌توانید از پارچه‌ای با گاز پولیش استفاده کنید.
* اجازه دهید داخل ساز خشک شود. اسلایدهای سوپاپ ها را بردارید و در حالی که بقیه بدنه در حال خشک شدن است، آنها را خشک کنید.

3 . تعمیر و نگهداری را یک بار در هفته یا بیشتر انجام دهید.

هر هفته یا هر دو هفته، باید تعمیر و نگهداری معمولی دستگاه خود را انجام دهید تا مطمئن شوید که ساز شما تا جایی که شدنی است، در شرایط خوبی باقی بماند.
* قطعه دهانی را با آب و صابون ظرفشویی تمیز کنید. همچنین ممکن است استفاده از برس دهانی که می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های موسیقی پیدا کنید، مفید باشد.
* روتورها و سوپاپ ها را روغن کاری کنید. درپوش سوپاپ ها را بردارید و روغن کلید یا روغن روتور را به نقاط محوری بمالید. می‌دانید که اگر کلیدها بچسبند، باید روغن کاری شوند.
* روی اسلایدهای تنظیم گریس اسلاید بزنید. آنها را بردارید و روغن را روی آنها بریزید و آنها را جایگزین کنید.

4 . هر چند ماه یکبار ساز خود را به طور کامل تمیز کنید.

هر چند وقت یکبار باید روی هورن خود پاکسازی کامل انجام دهید. این به این معنی است که کل ساز را با آب و صابون شستشو دهید. از یک برس برای تمیز کردن اسلایدهای تنظیم استفاده کنید.
* اگر می خواهید مراقبت خاصی از ساز انجام دهید، می توانید از صابون برنجی برای تمیز کردن هورن استفاده کنید.
* قبل از بازگرداندن اسلایدهای کوک بر روی بدنه هورن، حتماً روی آنها گریس بمالید.

نواختن فرنچ هورن

5 . قطعات شکسته را تعمیر کنید.

اگر قطعه ای از فرنچ هورن شما شکست، آن را به مغازه ببرید و تعمیر کنید. این یک قطعه ماشینی بسیار ظریف است که اگر برخی از قطعات معیوب باشند، کار نمی کند.

نکات
* اگر به تازگی می خواهید نواختن فرنچ هورن را یاد بگیرید، خرید یک هورن تکی (در مقابل یک هورن دوتایی) را در نظر بگیرید. آنها در دو اندازه وجود دارند: هورن Bb (یا B مسطح) و هورن F. یادگیری آنها در مقایسه با هورن دوتایی آسان تر است.
* توجه داشته باشید که *تکنیک* واقعی نواختن فرنچ هورن با هر ساز دیگری متفاوت است. به عنوان مثال، موقعیت قطعه دهانی فرنچ هورن روی لب ها با موقعیت قطعه دهانی ترومپت متفاوت است. اگر بعد از تجربه یک ساز بادی دیگر، هورن را شروع می‌کنید، حتماً از معلم یا فرد دیگری که با تکنیک درست هورن آشناست راهنمایی بگیرید!

هشدار
از به اشتراک گذاشتن قطعه دهانی ساز خود با افراد دیگر خودداری کنید.

جمع بندی

تسلط بر هنر نواختن فرنچ هورن، نیازمند تمرین مستمر و فهمی عمیق از ویژگی های منحصر به فرد این ساز است. از تشکیل درست حالت دهانی تا کنترل تنفس و تکنیک انگشت گذاری، تقویت همه این مهارت‌ها منجر به تسلط و بیان موسیقی‌ای خوش‌آهنگ می‌شود. به یاد داشته باشید که صبر امری حیاتی است و با تلاش مداوم، می‌توانید زیبایی و چندگانگی این ساز را درک کنید و نواختن آن را یاد بگیرید. بنابراین، فرنچ هورن خود را بردارید، چالش‌ها را پذیرا شوید و سفر موسیقی‌ خود را آغاز کنید.

2 دیدگاه در “نحوه نواختن فرنچ هورن(ساز کر)

  1. محمد گفت:

    دم شما گرم
    ممنون

    1. donyayesaaz گفت:

      سلام و عرض ادب زنده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *