در این مقاله به نحوه وصل کردن گیتار به لپ تاپ می پردازیم

همانطور که فناوری در دسترس تر و ارزان تر شد، ضبط و ویرایش مستقل آهنگ ها و کاورهای خود به واقعیت تبدیل شد. امروزه، گیتاریست‌ها در هر سطحی می‌توانند صداهای ضبط شده خام تولید کنند یا شاهکارهایی در سبک های مختلف را در آسایش خانه خود خلق کنند. برای ضبط و پخش موسیقی خود به تجهیزات شیک نیاز ندارید، فقط یک لپ تاپ، گیتار، چند کابل و احتمالاً یک پیش آمپلی فایر (پیش تقویت کننده).

روش 1 از 3: استفاده از اتصال مستقیم صوتی

وصل کردن گیتار به لپ تاپ

1. پورت ورودی صوتی رایانه خود را پیدا کنید.

ااین امکان وجود دارد که گیتار خود را مستقیماً از طریق درگاه ورودی صوتی دستگاه، به لپ تاپ متصل کنید. این درگاه معمولاً در کنار لپ‌تاپ‌ها، نزدیک درگاه خروجی هدفون قرار دارد. ممکن است یکی از نمادهای زیر را در کنار آن ببینید: یک میکروفون یا یک دایره با دو مثلث.

2. کابل یا آداپتور مناسب را خریداری کنید.

در حالی که کابل متوسط گیتار دارای یک جک تلفن ¼ اینچی در هر طرف است، پورت ورودی صدا به یک پلاگین استریو ⅛ اینچی نیاز دارد. شما می توانید یک کابل گیتار با جک تلفن ¼ اینچی در یک طرف و یک دوشاخه استریو ⅛ اینچی در طرف دیگر خریداری کنید یا می توانید یک آداپتور پلاگین استریو ⅛ اینچی برای استفاده با کابل استاندارد گیتار خود خریداری کنید.
* درگاه ورودی صوتی لپ‌تاپ شما ممکن است به یک دوشاخه استریو با اتصال TS (Tip/Sleeve) یا اتصال TRS (Tip/Ring/Sleeve) نیاز داشته باشد. اگر مطمئن نیستید که کامپیوتر شما به کدام سری نیاز دارد، به دفترچه راهنمای لپ تاپ خود مراجعه کنید.
* اگر لپ‌تاپ شما پورت ورودی صدا ندارد، باید یک رابط یا کابل مخصوصی بخرید که به پورت خروجی صدا وصل می‌شود، که به عنوان جک هدفون نیز شناخته می‌شود. این محصولات به شما این امکان را می دهند که از پورت خروجی صدا به عنوان پورت ورودی صدا استفاده کنید. این محصولات با قیمت های متفاوتی به فروش می رسند و از نظر کیفیت متفاوت هستند. همچنین می توانید با تلفن و تبلت خود از این دستگاه ها استفاده کنید.
* اگر لپ‌تاپ شما جک هدفون ندارد، می‌توانید آداپتوری بخرید که به پورت USB شما وصل می‌شود.

وصل کردن گیتار به لپ تاپ

3. گیتار خود را به کامپیوتر خود وصل کنید.

جک تلفن ¼ اینچی را به گیتار خود متصل کنید. اگر از آداپتور استریو ⅛ اینچی استفاده می کنید، آن را روی جک تلفن ¼ اینچی باقی مانده قرار دهید. دوشاخه استریو ⅛ اینچی را در درگاه ورودی صوتی لپ تاپ خود قرار دهید.

4. سیگنال را تست کنید.

می توانید از طریق بلندگوهای رایانه، مجموعه ای از بلندگوهای خارجی یا یک جفت هدفون به گیتار خود گوش دهید. اگر از بلندگوها یا هدفون های خارجی استفاده می کنید، کابل بلندگو یا هدفون را به درگاه خروجی صدای لپ تاپ خود وارد کنید. برای تست سیگنال به گیتار خود ضربه بزنید.
* اگر از بلندگوهای داخلی لپ تاپ یا یک جفت هدفون استفاده می کنید، ممکن است متوجه شوید که سیگنال نسبتا ضعیف است. این به این دلیل است که پورت ورودی صوتی لپ تاپ قادر به تقویت سیگنال نیست. با این حال، مجموعه ای از بلندگوهای خارجی به عنوان یک تقویت کننده عمل می کنند.
* همچنین ممکن است یک تاخیر قابل توجه یا فاصله بین زمانی که یک صدا به کامپیوتر وارد می شود و زمانی که آن صدا را می شنوید، تجربه کنید.
* قبل از اینکه بتوانید صدای ساز خود را بشنوید، ممکن است لازم باشد نرم افزار ضبط را دانلود و/یا باز کنید.
* اگر نمی توانید صدای گیتار خود را بشنوید، تنظیمات صدای رایانه خود را باز کنید. مطمئن شوید که تنظیمات صدای رایانه شما روی بی صدا نیست. مطمئن شوید که پورت یا دستگاه صحیح انتخاب شده است (ورودی صدا، خروجی صدا، هدفون، میکروفون و غیره). برای دستورالعمل‌های خاص، به دفترچه راهنمای رایانه یا دستگاه خود مراجعه کنید.

روش 2 از 3: استفاده از یک اتصال صوتی تقویت شد.

وصل کردن گیتار به لپ تاپ

1. دستگاهی با پیش تقویت کننده (پیش آمپلی فایر) بخرید یا پیدا کنید.

اگر از قدرت سیگنال گیتار خود ناراضی هستید، آن را با یک پیش آمپلی فایر تقویت کنید. پیش آمپلی فایر اولین مرحله تقویت است. این دستگاه ها سیگنال گیتار شما را تقویت می کنند. شما می توانید یک پیش تقویت کننده مخصوص گیتار خریداری کنید. با این حال، اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه ها هستید، برخی از لوازم جانبی گیتار مجهز به پیش آمپلی فایر هستند. اینها عبارتند از تقویت ‌کننده‌ها، پدال‌ها، ماشین‌های درام، و جعبه‌های مستقیم.
* بهترین پیش تقویت کننده ها شامل تیوب هستند.

2. گیتار و پیش تقویت کننده خود را به لپ تاپ خود وصل کنید.

کابل استاندارد گیتار خود را به گیتار وارد کنید. سر دیگر کابل گیتار را به درگاه ورودی پیش آمپلی فایر خود وصل کنید. یک کابل استریو ⅛ اینچی را در درگاه PA Out یا Line-Out پیش تقویت کننده خود وارد کنید. طرف مقابل این کابل را در پورت ورودی صوتی لپ تاپ خود قرار دهید.
* اگر لپ تاپ شما پورت ورودی صدا ندارد، باید یک رابط یا کابل مخصوصی خریداری کنید که پورت خروجی صدا را که به عنوان جک هدفون نیز شناخته می شود، به درگاه ورودی صدا تبدیل می کند. این محصولات با گوشی و تبلت نیز کار می کنند. همچنین آداپتورهایی وجود دارند که به پورت‌های USB وصل می‌شوند.

3. سیگنال را تست کنید.

اگر گیتار شما به درستی به لپ‌تاپ شما وصل شده باشد، می‌توانید از طریق بلندگوهای کامپیوترتان، مجموعه‌ای از بلندگوهای خارجی یا یک جفت هدفون، صدای ساز را بشنوید. اگر از بلندگوهای رایانه خود استفاده نمی کنید، کابل بلندگوی خارجی یا هدفون را به درگاه خروجی صدای لپ تاپ خود وارد کنید. برای تست سیگنال به گیتار خود ضربه بزنید.
* در حالی که پیش تقویت کننده، قدرت سیگنال را بهبود می بخشد، ممکن است تاخیری را که در شنیدن صدا تجربه می کنید، کاهش ندهد. تعویق یا تأخیر صوتی، شکافی است که بین زمانی که یک صدا به رایانه وارد می شود و زمانی که آن صدا واقعاً شنیده می شود، وجود دارد.
* برای شنیدن صدای گیتار خود، ممکن است لازم باشد ابتدا نرم افزار ضبط را دانلود و/یا باز کنید.
* اگر مشکل صدا دارید، تنظیمات صدای رایانه خود را باز کنید. بررسی کنید که آیا صدای شما قطع شده و پورت یا دستگاه صحیح انتخاب شده است (ورودی صدا، خروجی صدا، هدفون، میکروفون و غیره). برای دستورالعمل‌های خاص، به دفترچه راهنمای رایانه یا دستگاه خود مراجعه کنید.

روش 3 از 3: استفاده از اتصال دیجیتال تقویت شده

وصل کردن گیتار به لپ تاپ

1. یک دستگاه پیش تقویت کننده با پورت خروجی USB یا Firewire بخرید یا پیدا کنید.

برای بهترین نتیجه، اتصال آنالوگ را به طور کامل دور زده و گیتار خود را به صورت دیجیتالی به رایانه متصل کنید. می‌توانید گیتار خود را به‌صورت دیجیتالی از طریق یک پیش‌ تقویت کننده با خروجی USB یا Firewire به رایانه‌تان متصل کنید. قبل از خرید یک پیش تقویت کننده با یکی از این پورت های خروجی، بررسی کنید که آیا لوازم جانبی گیتاری که قبلاً دارید به کار شما می آیند یا خیر. این لوازم جانبی ممکن است شامل آمپر ‌ها، پدال‌ها، ماشین‌های درام و جعبه‌های هدایت کننده باشد.

2. گیتار و پیش تقویت کننده خود را به لپ تاپ وصل کنید.

کابل استاندارد گیتار را به گیتار متصل کنید. انتهای دیگر کابل گیتار را به درگاه ورودی پیش آمپلی فایر وصل کنید. یک کابل USB، Firewire یا Optical را در پورت USB یا درگاه خروجی Firewire پیش تقویت کننده خود قرار دهید. سر دیگر این کابل را به پورت USB یا Firewire لپ تاپ خود وصل کنید.

3. سیگنال را تست کنید.

هنگامی که گیتار شما به درستی به لپ تاپ متصل شد، می توانید قدرت و کیفیت سیگنال گیتار خود را ارزیابی کنید. از طریق بلندگوهای رایانه خود، مجموعه ای از بلندگوهای خارجی یا یک جفت هدفون، به ساز گوش دهید. اگر از بلندگوها یا هدفون های خارجی استفاده می کنید، کابل های مربوطه را به درگاه خروجی صدای لپ تاپ خود وارد کنید. برای تست سیگنال چند آکورد روی گیتار خود بنوازید.
* این روش شفاف ترین و واضح ترین صداهای ضبط شده را ایجاد می کند.
* ممکن است برای شنیدن صدای ساز خود نیاز به دانلود و/یا باز کردن نرم افزار ضبط داشته باشید.
* اگر صدای گیتار شما پخش نمی شود، مطمئن شوید که صدای ساز تا انتها بالا رفته است. تنظیمات صدای رایانه خود را باز کنید و دوبار بررسی کنید که صدای شما قطع نشده باشد و پورت یا دستگاه صحیح انتخاب شده باشد (ورودی صدا، خروجی صدا، هدفون، میکروفون و غیره). برای دستورالعمل‌های خاص، به دفترچه راهنمای رایانه یا دستگاه خود مراجعه کنید.

نکات
* چندین برنامه ضبط وجود دارند که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. اگر کاربر مک هستید، از Garageband، Logic Express و Logic Studio استفاده کنید. اگر کاربر ویندوز هستید، از Cubase Essential 5 یا Cubase Studio 5 استفاده کنید. ممکن است لازم باشد نرم افزار ضبط را دانلود و/یا باز کنید تا بتوانید ساز خود را از طریق رایانه بشنوید.
* به جای وصل کردن ساز خود به رایانه برای ضبط صدا، می توانید موسیقی خود را با یک ضبط کننده دیجیتال خارجی ضبط کنید.
* قبل از ضبط صدا مطمئن شوید که ساز شما به درستی کوک شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *