معرفی مقاله نحوه تعمیر گوشی های کوک گیتار:
آیا سیم‌های گیتار شما اغلب هنگام نواختن از کوک خارج می‌شوند یا صدای تق تق می‌دهند؟ اگر به این صورت است، ممکن است با گوشی های کوک یا تیونرهای خود مشکل داشته باشید. از آنجایی که گوشی های کوک کشش سیم های شما را کنترل می کنند، زمانی که به درستی کار نمی کنند می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. خوشبختانه، معمولاً می توانید تعمیر گوشی های کوک گیتار خود را در خانه انجام دهید. ما شما را با نحوه رفع رایج ترین مشکلات تیونر آشنا خواهیم کرد تا بتوانید دوباره نواختن گیتار خود را شروع کنید!

روش 1 از 4: تنظیم کشش گوشی

تعمیر گوشی های کوک گیتار

1. گوشی را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم آن شل شود.

اگر سیم خود را همانطور که هست رها کنید، و بعدا در حین تعمیر گوشی های کوک گیتار، به طور تصادفی گوشی را سفت کنید، ممکن است سیم پاره شود. گیتار خود را صاف روی یک سطح ثابت قرار دهید تا گوشی ها رو به شما باشند. گوشی کوکی را که روی آن کار می‌کنید در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا زمانی که دیگر کششی روی سیم احساس نکنید.
* همچنین در صورت تمایل می توانید سیم را به طور کامل از گیتار خود جدا کنید، اما برای تعمیر گوشی های کوک گیتار، این کار لازم نیست.

2. پیچ انتهای گوشی کوک را با چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت، محکم کنید.

پیچ بیرون زده از انتهای گوشی کوک را پیدا کنید، که کنترل می کند چقدر راحت می توانید گوشی کوک را بچرخانید. گوشی کوک را با دست غیر غالب خود ثابت نگه دارید و یک پیچ گوشتی چهارسو را در پیچ قرار دهید. پیچ را در جهت عقربه های ساعت، هر بار یک چهارم دور بچرخانید تا به طور تصادفی میخ را بیش از حد سفت نکنید.
* اگر گوشی های کوک شما پیچی در انتها ندارند، پس این نوع از تعمیر گوشی های کوک گیتار، برای ساز شما کار نخواهد کرد.
* برعکس، اگر گوشی کوک شما خیلی سفت به نظر می رسد، به جای آن، پیچ را یک چهارم دور در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

3. گوشی را بچرخانید تا تست کنید که آیا کشش خفیفی دارید یا خیر.

گوشی شما نباید شل باشد، اما همچنین نباید خیلی سفت به نظر برسد. سعی کنید گوشی را با دست بچرخانید تا ببینید آیا مقدار کمی مقاومت وجود دارد یا خیر. تا زمانی که گوشی پس از چرخاندن آن در جای خود باقی بماند و همچنان بتوانید به راحتی تنظیمات را انجام دهید، می توانید به مرحله بعدی بروید.
* اگر گوشی کوک هنوز خیلی شل بنظر می‌رسد، پیچ را یک ربع دیگر بچرخانید و دوباره تست کنید.
* مراقب باشید که گوشی کوک را بیش از حد سفت نکنید زیرا ممکن است به تیونر یا استوک گیتار خود آسیب برسانید.

4. گوشی را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا کشش دوباره به سیم گیتار بازگردد.

گوشی را نگه دارید و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم دوباره سفت شود. همانطور که کشش را دوباره به سیم اضافه می کنید، چند بار بر روی آن مضراب بزنید تا گام را بررسی کنید. از یک تیونر استفاده کنید تا مطمئن شوید که سیم شما گام درستی از نت را برای کوک کلی که برای گیتار خود انتخاب کرده‌اید، می‌نوازد.
* اگر به طور تصادفی سیم را در گام خیلی بالا کوک کردید، گوشی را نیم دور در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا نت پایین بیاید. به آرامی نت را در گام دلخواه خود کوک کنید تا بتوانید سیم های خود را محکم نگه دارید.

روش 2 از 4: سفت کردن گوشی های کوک شل

تعمیر گوشی های کوک گیتار

1. با چرخاندن گوشی های کوک در جهت عقربه های ساعت، سیم را از آن باز کنید.

گوشی های کوک را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم ها شل شوند و کمی سستی داشته باشند. اگر می‌خواهید سیم‌هایتان را نگه دارید، گوشی‌ها را به اندازه کافی شل کنید تا بتوانید سیم‌ها را باز کنید و از روی آن‌ها بیرون بکشید. اگر قصد نصب سیم‌های کاملاً جدید را دارید، می‌توانید از یک جفت سیم برش برای بریدن سیم‌ها، قبل از بیرون کشیدن آنها استفاده کنید.
* از تلاش برای باز کردن یا بریدن سیم ها در صورتی که هنوز کشش دارند، خودداری کنید زیرا ممکن است به سرعت کشیده شوند و به شما برخورد کنند و آسیب برسانند.

2. پیچ‌های نصب را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مطمئن شوید که در برابر استاک محکم هستند.

گیتار خود را به صورت وارونه روی یک میز قرار دهید تا بتوانید ببینید که گوشی های کوک در پشت استوک، که قطعه انتهای دسته است، کجا قرار می گیرند. پیچ‌های نصب کوچک را در امتداد لبه‌های گوشی‌ها قرار دهید تا ببینید آیا هر یک از آنها شل شده‌اند یا خیر. از یک پیچ گوشتی چهارسو برای چرخاندن پیچ ها در جهت عقربه های ساعت استفاده کنید تا زمانی که سفت شوند.
* از سفت کردن بیش از حد پیچ ها خودداری کنید تا به طور تصادفی به بدنه گیتار خود آسیب نرسانید.
* اگر گوشی های کوک در کنار گیتار نصب شده باشد، ممکن است پیچ ها را نیز آن جا پیدا کنید.

3. اگر چرخ دنده گوشی باز هم می‌چرخد، پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

در حالی که اکثر گوشی های کوک مدرن دارای روکش هستند، برخی از گیتارهای آکوستیک و کلاسیک چرخ دنده ها را در معرض دید قرار می دهند. اگر متوجه شدید که دنده به عقب و جلو می رود، یک پیچ گوشتی چهارسو را در پیچ مرکز قرار دهید. پیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که در مقابل استاک سفت شود.
* هنگامی که گوشی را می‌چرخانید، تنظیم کردن سفتی چرخ دنده، بر کشش تأثیر نمی گذارد.

4. اگر فکر می‌کنید که مهره در قسمت جلوی استاک، شل شده است، از یک آچار استفاده کنید تا آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

برخی از گیتارها یک مهره در جلو دارند که گوشی کوک را در جای خود نگه می دارد. گیتار خود را برگردانید تا رو به بالا باشد و آچاری را دور مهره گوشی قرار دهید. مهره را یک ربع دور در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و بررسی کنید که آیا شل شده است یا خیر. مهره را محکم تر بچرخانید تا زمانی که گوشی دیگر حرکت نکند.
* ممکن است گیتار شما مهره‌ای روی گوشی‌های تنظیم خود نداشته باشد.

5. اگر تیونر هنوز محکم نیست، سوراخ پیچ نصب را با خلال دندان پر کنید.

پیچ های نصب روی تیونر را باز کرده و آنها را از روی گیتار خود جدا کنید. یک خلال دندان را با چسب چوب بپوشانید و آن را تا جایی که می توانید داخل سوراخ پیچ نصب فرو کنید. از یک چاقوی کمکی برای جدا کردن خلال دندان اضافی که هنوز بیرون زده است، استفاده کنید. تیونر را دوباره در موقعیت خود قرار دهید و آن را دوباره پیچ کنید.
* خلال دندان دندانه اضافی را برای نگه داشتن پیچ اضافه می کند، بنابراین احتمال لغزش یا لق شدن پیچ کمتر است.

6. سیم ها را دوباره روی گیتار خود نصب کنید.

سیم را شل نگه دارید و انتهای آن را از توی سوراخ گوشی کوک رد کنید. گوشی را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم در بالای سوراخ، دور آن بپیچد. سیم را به زیر قسمت پیچیده شده هدایت کنید و گوشی را یک دور کامل دیگر بچرخانید. سیم را روی نت صحیح کوک کنید و سیم های اضافی را با یک جفت سیم برش جدا کنید.
* از پیچاندن بیش از حد سیم به دور گوشی خودداری کنید زیرا می تواند بر صدای کلی گیتار شما تأثیر بگذارد.

روش 3 از 4: استفاده از روان کننده بر روی گوشی های کوک سفت

تعمیر گوشی های کوک گیتار

1. با چرخاندن گوشی های کوک در جهت عقربه های ساعت، سیم ها را بردارید.

با چرخاندن آنها در جهت عقربه های ساعت، کشش را از روی سیم ها از بین ببرید. اگر قصد استفاده مجدد از سیم ها را دارید، به چرخاندن گوشی ادامه دهید تا بتوانید به راحتی سیم ها را از سوراخ های گوشی های کوک بیرون بیاورید. اگر قصد دارید از سیم های جدید استفاده کنید، از یک جفت سیم برش برای بریدن سیم ها قبل از بیرون کشیدن آنها استفاده کنید
* اگر نمی‌خواهید سیم‌ها را به‌طور کامل جدا کنید، می‌توانید سیم‌ها را متصل به پایین گیتار خود باقی بگذارید. به این ترتیب، نصب مجدد آنها آسان تر است.

2. گوشی های کوک را از استاک باز کنید.

گیتار خود را برگردانید تا بتوانید به پیچ های نصبی که گوشی ها را روی استوک نگه می دارند دسترسی داشته باشید. از پیچ گوشتی چهارسو استفاده کنید تا پیچ ها را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که شل شوند. گوشی های کوک را با دقت از سوراخ های استوک گیتار بیرون آورده و کنار بگذارید.
* همچنین اگر در گیتار شما، در جلوی گوشی ها مهره هایی وجود دارد، ممکن است لازم باشد آنها را باز کنید.
* از تمیز کردن و روغن کاری گوشی های کوک خود در زمانی که هنوز به گیتار متصل هستند، خودداری کنید زیرا ممکن است به بدنه گیتار خود آسیب برسانید.

3. خاک و گرد و غبار را با یک مسواک تمیز پاک کنید.

یک مسواک با موهای نرم بردارید و به آرامی با آن گوشی کوک را بسابید. در حین کار بر روی مناطقی که میخ و چرخ دنده ها در معرض دید هستند، فشار ملایمی اعمال کنید. سعی کنید تا آنجایی که می توانید اجرام جمع شده را از روی گوشی پاک کنید.
* مطمئن شوید که از مسواک فقط برای تمیز کردن استفاده می کنید.

4. مواد چسبیده را با یک پارچه آغشته به WD-40 یا نفتا تمیز کنید.

مقداری WD-40 را روی یک پارچه اسپری کنید و سطوح گوشی و چرخ دنده ها را با دقت پاک کنید. هنگامی که مشغول کار هستید، گوشی را بچرخانید تا به پخش WD-40 در کل مکانیسم کمک کنید. اگر گوشی کوک شما هنوز خیلی راحت حرکت نمی کند، ظرف کوچکی را با مقداری نفتا که نوعی روغن است پر کنید و اجازه دهید گوشی کوک حدود یک دقیقه در آن خیس بخورد تا کثیفی ها راحت تر از روی آن پاک شوند.
* اگر چرخ دنده های گوشی کوک گیتار شما پوشیده هستند، از یک پیپت برای اسپری کردن WD-40 یا نفتا در دهانه پایین گوشی استفاده کنید.
* اگر از نفتا استفاده می کنید، در مکانی با تهویه مناسب با دستکش های محافظ کار کنید. نفتا می تواند باعث تحریک بینی، گلو و پوست شود و بسیار قابل اشتعال است.

5. یک روان کننده چند منظوره را روی چرخ دنده گوشی کوک بزنید.

نوک نازل روان کننده را در سوراخ کوچک نزدیک به پایین گوشی یا مستقیماً روی آن قرار دهید. چند قطره از روان کننده را روی گوشی کوک و چرخ دنده فشار دهید تا سطح را بپوشاند.
* می‌توانید از هر روان‌کننده مکانیکی استفاده کنید، اما ممکن است در فروشگاه‌های موسیقی نوعی از روان کننده خاص برای گیتار پیدا کنید.

6. گوشی را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا روان کننده به طور یکنواخت پخش شود.

با دست غیر غالب خود بدنه تیونر را بگیرید و گوشی کوک را در هر دو جهت بچرخانید. روان کننده در امتداد دندانه های چرخ دنده کار می کند، بنابراین چرخش و تنظیمات آن آسان تر می‌شود.

7. گوشی های کوک و سیم ها را دوباره وصل کنید.

گوشی کوک را روی استوک گیتار قرار دهید و آن را به سوراخ های نصب پیچ کنید تا محکم بچسبد. انتهای سیم را از سوراخ گوشی عبور دهید و گوشی کوک را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دوباره سفت شود. قبل از اینکه قسمت های اضافی سیم را جدا کنید، سیم را حدود 2 تا 3 بار دور گوشی کوک بپیچید.

روش 4 از 4: تعویض تیونرها

تعمیر گوشی های کوک گیتار

1. گوشی کوک را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود و سیم را بردارید.

گوشی را تا جایی که می توانید در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم شل شود. اگر می‌خواهید سیم را برای بعد نگهداری کنید، به چرخاندن گوشی کوک ادامه دهید تا بتوانید به راحتی سیم را بیرون بکشید. اگر قصد دارید همرا با تیونر های جدید خود، سیم های جدید بر روی گیتارتان نصب کنید، می توانید فقط سیم را با یک جفت سیم بر برش دهید و آن را بیرون بکشید.
* همیشه قبل از بریدن یا برداشتن سیم، کشش را از روی آن از بین ببرید. در غیر این صورت، ممکن است یک دفعه در برود و به شما آسیب برساند.

2. پیچ های نصب پشت تیونر را باز کنید.

گیتار خود را برگردانید تا پیچ های نصب کوچک پشت گوشی های کوک نمایان شود. از یک پیچ گوشتی چهارسو استفاده کنید تا هر یک از پیچ ها را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که به اندازه کافی شل شوند تا بیرون بیایند. هر یک از گوشی های کوک شما معمولاً 1 تا 2 پیچ دارند، بنابراین مطمئن شوید که همه آنها را بردارید.
* تیونرهای جدید معمولاً با پیچ‌های نصب جدید ارائه می‌شوند، بنابراین لازم نیست پیچ‌های قدیمی را نگه دارید.
* برخی از گیتارهای کلاسیک یا آکوستیک دارای پیچ های نصب در کنار استوک گیتار به جای پشت آن هستند.

3. گوشی را از پشت استوک گیتار بیرون بیاورید.

پشت گوشی کوک را بگیرید و مستقیماً از سوراخ گیتار بیرون بیاورید. مراقب باشید که آن را خم نکنید یا با زاویه بیرون نکشید تا به بدنه گیتار خود آسیب نرسانید. شما می توانید گوشی قدیمی را به محض برداشتن آن دور بیندازید.
* اگر گوشی کوک گیتار شما به راحتی بیرون نمی آید، ممکن است با یک مهره در جلوی استوک گیتار نگه داشته شده باشد. برای شل کردن مهره از آچار استفاده کنید.

4. یک گوشی کوک جدید را از سوراخ پشت گیتار وارد کنید.

گوشی های کوکی با اندازه های قدیمی خود تهیه کنید تا در سوراخ های موجود قرار بگیرند. گوشی کوک را داخل سوراخ بلغزانید و آن را محکم روی پشت پایه گیتار فشار دهید. سوراخ‌های پیچ روی گیتار را با سوراخ‌های روی گوشی کوک ردیف کنید تا آن را در یک راستا قرار دهید.
* می توانید گوشی های کوک را به صورت آنلاین یا از یک فروشگاه موسیقی محلی خریداری کنید.

5. پیچ های نصب را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا تیونر محکم شود.

پیچ‌های نصب را از سوراخ‌های گوشی کوک رد کنید و وارد سوراخ‌های پشت گیتار خود کنید. از پیچ گوشتی چهارسوی خود برای سفت کردن پیچ ها استفاده کنید تا تیونر روی استوک گیتار محکم شود. سفت کردن بیش از حد پیچ ها می تواند به گیتار شما آسیب برساند، بنابراین به محض احساس کشش خفیف آن را متوقف کنید.
* اگر گوشی کوک شما در قسمت جلو مهره دارد، قبل از اینکه مهره را چند دور دیگر با آچار بچرخانید، آن را با دست محکم کنید.
* اگر سوراخ‌های پیچ روی گیتار و گوشی کوک ردیف نشدند، گوشی کوک را در موقعیت خود نگه دارید. سپس از یک مته با اندازه ای کوچکتر از پیچ استفاده کنید تا برای پیچ در پشت گیتار خود یک سوراخ خلبانی ایجاد کنید. اگر با تعمیر گوشی های کوک گیتار احساس راحتی نمی کنید، آن را نزد یک تعمیرکار حرفه ای ببرید.

6. به گیتار خود استراحت دهید.

سیم را از سوراخ وسط گوشی کوک عبور دهید و آن را محکم بکشید. گوشی را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم سفت شود و آن را محکم کنید. هنگامی که سیم را روی نت درست کوک کردید، با سیم برش‌های خود، قسمت اضافی را کوتاه کنید.

نکات
اگر گوشی های کوک شما هنوز به درستی کار نمی کنند، ممکن است لازم باشد آنها را تعویض کنید.

هشدارها
* مراقب باشید هیچ یک از سخت افزارها را بیش از حد سفت نکنید زیرا ممکن است بر طول عمر تیونرهای شما تأثیر بگذارد.
* نفتا می تواند بینی، گلو و پوست شما را تحریک کند، بنابراین دستکش بپوشید و در مکانی با تهویه مناسب کار کنید. همچنین بسیار قابل اشتعال است، بنابراین آن را دور از هر گونه منابع گرما و شعله های باز نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *