Ingress Protection (مقاومت در مقابل نفوذ) یا IP Rating، نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه‌های الکترونیکی در مقابل ذرات جامد (مثل گرد و خاک) و آب می‌باشد. IP Code یا IP Rating بعنوان یک استاندارد در کمیسیون جهانی الکتروتکنیک (IEC 60529) و ایزو 20653:2013 و چند مجموعه دیگر شناخته می‌شود.

رده بندی IP دارای دو عدد در کنار هم می‌باشد. اعدادی که پس از کلمه آیپی بر روی محصولات قرار دارند، هر یک مفهوم و معنی خاصی را نشان می‌دهند. عدد اول با رقمی بین ۰ تا ۶، حد حفاظت دستگاه را در مقابل گرد و خاک نشان می‌دهد. عدد دوم با رقمی بین ۰ تا ۹، حد مقاومت در مقابل آب را مشخص می‌نماید. بعنوان مثال در عکس ذیل سطح حفاظت IP 65 را مشاهده می‌نمایید.

IP

حدود حفاظتی در مقابل آب

حدود حفاظتی در مقابل ذرات جامد

سایر استانداردهای حفاظتی

استانداردهای دیگری هم بجز آی پی موجود می‌باشد از جمله رده بندی NEMA که بیشتر در آمریکای شمالی بکار گرفته می‌شود، اما آی پی از شهرت و محبوبیت بالاتری میان سازندگان و کاربران وسایل الکترونیکی برخوردار می‌باشد.

نمره سطح حفاظت هدفون برای دوش گرفتن باید حداقل چقدر باشد؟

IP X5 حداقل رتبه ای است که باید داشته باشد. در حالت عادی با این رتبه، هدفون زیر دوش آب نباید با مشکل مواجه شود! اما همیشه احتیاط نموده  و رتبه حداقلی را در نظر نگیرید. اگر هدفون با رتبه IP X7 انتخاب کنید از آنجایی د عمق کم آب تا ۳۰ دقیقه مقاومت می‌کند پس مطمئنا برای دوش گرفتن در حمام کاملا مناسب می‌باشد.

این نکته را مد نظر داشته باشید که برای محافظت فیزیکی در مقابل آب و گرد و عبار، همیشه رتبه ای بالاتر از چیزی که انتظار دارید تهیه نمایید تا با آسودگی خاطر بتوانید از آن استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *