برای خرید گیتار کلیک کنید

 

★ آشنایی با بهترین برندهای گیتار در جهان ★

17 تیر 1401

 


اصولا انسان بر روی برند جنس مورد علاقه ی خود تعصب خاصی دارد و این امر در هنگام خرید گیتار هم صدق میکند چرا که انسان هنگام خرید ناخواسته به سمت برندهایی میرود که دیگران آنها را بهتر میشناسند. ما در این مقاله شما را بدون هرگونه تعصب و به دور از هر تاکید بر روی نام خاصی با ۱۵ برند برتر گیتار آشنا میکنیم که میتواند راهنمای مناسبی هنگام خرید گیتار محسوب گردد بخصوص افراد مبتدی میتوانند در این زمینه اطلاعات مفیدی را به دست آورند.


 

Gibson
این گیتار الکتریک از نظر بسیاری از افراد بهترین برند میباشد که البته قدمت قدیمی آن این برند را بسیار ویژه نموده. کمپانی گیبسون ۱۲۰ سال پیش تاسیس شده و محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده. آغازگر تحول در تولید مدل های مختلف گیتار بوده و توانسته اعتبار فراوانی را در صنعت گیتار کسب نماید که مورد توجه بسیاری از گروه ها و موسیقیدانان مشهور قرار گرفته. از آنجایی که گیتار گیبسون بسیار برند معتبری میباشد و با کیفیت ساخت بالا تولید میگردد و اکثر مدل های گیتار برتر در کل تاریخ توسط این برند تولید شده اند متاسفانه بسیار گران قیمت هستند و بسیاری از افراد معتقدند گیتارهای تولید شده در سال های اخیر کیفیت سابق را ندارند و تا حدودی انحصار مطلق خود را از دست داده اند.

Guild
این برند در سال ۱۹۵۲ کار خود را در زمینه ی تولید گیتارهای قوسی مخصوص موسیقی جز آغاز کرد و توانست در سال های بعدی تولیدات خود را گسترش و متنوع سازد. بسیاری از موسیقیدانان مشهور، مدل های مختلف گیتار این برند را برای نواختن انتخاب کردند. محصولات Guild از گیتار الکتریک جز گرفته تا سیم های فولادی آکوستیک که در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی بسیار محبوب بوده اند ولی در حال حاضر گاهی برخی از مدل ها با عملکرد ضعیف خود اعتبار این برند را زیر سوال بردند ولی نکته ی حائز اهمیت این است که این برند در مقایسه با برندهای بسیار گران قیمت از نظر انسجام و کوک بسیار قابل اعتماد است و قیمت مناسبی دارد که مدل Vintage از این برند بسیار فوق العاده است. نکته ی مورد توجه این است که در یک بازه ی زمانی کوتاه پس از تعطیلی شعب آن در آمریکا برخی از مدل های Guild با قطعات آسیای شرقی تولید شدند و کیفیت آنها با توجه به کیفیت یک گیتار آمریکایی کمی پایین تر است و مدل های آکوستیک این برند وزن سنگینی دارند که البته با دوام و عمر طولانی همراه است.

Seagull
ویژگی های فرم سردسته ی گیتارهای سیگال اجازه ی اجرای کوک و همراستا شدن نت ها را میدهند و تنظیمات کوک انسجام بیشتری دارد و بدنه ی گیتارهای این برند به گونه ای است که به جای اینکه به طور مسطح بر روی حفره ی صدا قرار گیرد به صورت منحنی دور تا دور آن را در بر میگیرد. یکی از پرفروش ترین مدل های گیتار این برند مدل S6 است که فراتر از مدل های سنتی گیتار است و قیمت آن چندان گران نیست و از نظر سطح کیفیت صدا قابلیت رقابت با بسیاری از مدل های درجه یک را دارد. گیتار سیگال با طراحی تخصصی و مقرون به صرفه تولید میگردد و انتخاب ایده آلی برای افراد مبتدی و همچنین سازی محبوب میان نوازندگان حرفه ای است و تنوع تولیدات این گیتار قابل توجه میباشد البته بعضی از افراد از فرم سردسته ی طراحی شده توسط این برند ناراحت هستند.

Yamaha
اولین مدل های گیتار یاماها در دهه ی ۴۰ میلادی عرضه شدند و پس از آن تولید گیتار این کمپانی ادامه یافت و به شهرت و فروش فوق العاده رسید. بهترین گیتارهای این برند، گیتار آکوستیک میباشد که بسیار مناسب تمرین است. کیفیت محصولات این برند بسیار عالی و با قیمت مناسب هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد دیگر در سطوح مختلف موسیقی میتواند گزینه ای خوب برای انتخاب باشد. طیف گسترده از نظر قیمت و تولیدات عالی برای افراد مبتدی و کیفیت منحصر به فرد آن برای تمرینات میتواند از مزایای این برند باشد و تولید گیتارهای باس فوق العاده است. مدل های ارزان قیمت گیتار یاماها مناسب اجراهای حرفه ای نیستند و بسیاری از افراد مدل های قدیمی گیتار آکوستیک را ترجیح میدهند.

Ovation
این کمپانی همواره به دنبال ایجاد تغییرات بنیادی در طراحی و بالا بردن عملکرد گیتارها است و مدیران این کمپانی به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ترکیبات کامپوزیت میتواند به آنها در تهیه و ساخت گیتارهایی با کیفیت بالا کمک کند. جنس گیتارها فایبرگلاس بوده، این کمپانی مدل های فوق العاده ای از گیتارهای آکوستیک با دوام و کارایی بالا تولید میکند و همچنین در دهه ی ۷۰ میلادی با ارائه ی مدل Adams یکی از کمپانی های پیشگام در تغییر حفره ی صدا در گیتار بوده است. این گیتارها توسط مهندسان طراحی شده و گیتارهای الکتریک آن با بدنه ی نیمه خالی بسیار فوق العاده هستند و زیبایی گیتارهای Ovation حائز اهمیت است و همچنین نمونه هایی از گیتارهای این برند بسیار سبک هستند و البته قابل به ذکر است تعدادی از گیتاریست ها از فرم کاسه ای این گیتارها ناراضی میباشند و گیتارهای ساخته شده از چوب را ترجیح میدهند و عیب بزرگ برخی از گیتارهای این برند روکش نازک آن در برابر فرو رفتگی میباشد که آسیب پذیر است.

Washburn
این برند به مدت ۱۳۵ سال است که در صنعت گیتار فعالیت میکند. مدل های اخیر این برند در ساختار بدنه و سیستم کوک از ویژگی درخور توجهی برخوردار است که به نوبه ی خود منحصر به فرد است. میتوان به سیستم کنترل کانتور صدا اشاره کرد که تنها در مدل های Vintage به کار رفته. درحال حاضر Washburn طیف وسیعی از مدل های مختلف گیتار آکوستیک و الکتریک را تولید میکند که طرفداران زیادی دارد. همچنین مدل های ساده ی این برند بسیار پر طرفدار میباشند و به هنر آموزان مبتدی گیتار توصیه میشود. قیمت های مقرون به صرفه و عرضه ی مدل های فوق العاده و همچنین عرضه ی مدل های مناسب برای افراد چپ دست از مزایای گیتار Washburn هستند البته اگر شما قصد خرید مدل های Vintage را دارید از مدل های اولیه ی آن چشم پوشی کنید زیرا بیش از حد باریک هستند.

Fender
گیتارهای فندر از محبوب ترین مدل های گیتار در سراسر جهان محسوب میشوند البته بعضی از گیتاریست ها باتوجه به کیفیت گیتارهای برندهای دیگر در ساخت، دقت صوت و قابلیت نواختن شک دارند که فندر برند برتر باشد اما آنچه باعث برتری برند فندر میشود تاریخچه ی قدیمی آن است. مدل های مشهور گیتار و عرضه ی بهترین مدل های گیتار الکتریک و عرضه ی مدل های ویژه با همکاری سلبریتی های سرشناس از مزایای این گیتار است اما مدل های جدید و ارزان قیمت این برند در مقایسه با رقبا کیفیت عالی ندارند و برخی مدل های جدید در سایر برندهای دیگر با قیمت مشابه عملکرد بهتری دارند.

Epiphone
یکی از برندهای معروف است که فعالیت خود را ۱۴۰ سال پیش شروع کرده. اپیفون مدل های باکیفیت متعددی را عرضه کرده و در میان نوازندگان حرفه ای گیتار در سراسر جهان معروف است. این برند انواع مدل های توپر و توخالی بدنه ی گیتار را تولید کرده که قیمت مناسب و تنوع مدل های بدنه ی گیتار از مزایای اصلی این برند میباشد اما گیتارهای Les Paul از نظر قدرت و غنای صدا به اندازه ی برند Gibson قوی نیستند؛ همچنین پیچ های کوک کیفیت عالی را ندارند.

ESP
مرکز اصلی این برند در ژاپن است اما یک خط تولید مجزا نیز در کالیفرنیا دارد و میتواند از دو سمت به نیازهای متقاضیان پاسخ دهد. این برند در آغاز تنها به تولیدات قطعات یدکی گیتار میپرداخت اما به سرعت در کار خود پیشرفت کرد و ساخت گیتارهای اختصاصی را برای نوازندگان نیویورکی را آغاز کرد. سری گیتارهای شخصی سازی شده Custom از ESP به علت قیمت بسیار مناسب در مقایسه با سایر برندهای مشابه بسیار پرطرفدار میباشد. قیمت مناسب و همچنین کیفیت ساخت بالا و تنوع مدل های مختلف از مزایای این برند است که البته مدل های ارزان تر این برند طول عمر کمتری دارند و کنترل مدل V از گیتار ESP در حالت نشسته دشوار است و عده ای بولت های به کار رفته در ساخت بدنه ی این گیتارها را نامناسب میدانند.

Gretsch
این برند حدود یک قرن پیش کار خود را شروع کرد. گیتار های گرچ به سرعت در آمریکا محبوب شدند و یکی از به یاد ماندنی ترین مدل های این برند، گیتار دو حفره ای با بدنه ی توپر Nashvile میباشد. اوج محبوبیت این برند با پیشرفت سریع صنعت تلویزیون همراه بوده و ظرف مدت کوتاهی گرچ به یکی از رقبای سرسخت برندهای مطرح و مشهور دنیا در آمده. ازمزایای این برند میتوان به تایید آن توسط بسیاری از موسیقیدانان سرشناس اشاره کرد. همچنین طراحی زیبای بدنه و حفره ی صدا مزیت دیگر آن است که البته تولید قطعات وارداتی از کشورهای آسیایی برخی از مدل های جدید آن را در معرض اتهام قرار داده ولی گرچ به سختی در تلاش است تا بتواند دوباره با تلاش و ارائه ی محصولات برجسته اعتبار خود را به دست آورد.

Ibanez
ایبانز در مدت ۶۰ سال عمر خود توانسته گونه های متنوعی از گیتار را به دنیای موسیقی عرضه کند. گیتارهای توپر ایبانز در دو سری عمده RG و S عرضه میشوند که مدل های سری S بدنه ی باریکی دارند. تنوع در مدل های عرضه شده و همچنین تولید انواع گیتارها با بدنه ی توپر و توخالی از ویژگی های این برند است؛ همچنین مدل های رده بالای این برند بسیار باکیفیت میباشند و افراد مبتدی هم میتوانند با قیمت مناسبی مدل های تمرینی را خریداری کنند که البته بعضی از افراد چندان به مدل های اختصاصی این برند اعتماد ندارند و اعتقاد آنان این است که مدل های با کیفیت تر مقداری گران هستند.

Paul Reed Smith
تولید گیتارهای PRS حدود سه دهه ی پیش در ایالات مری لند آمریکا آغاز شد. این کمپانی توسط Paul Reed Smith تاسیس شد که از سال های دانشجویی خود به ساخت گیتار اشتغال داشت. گیتارهای سفارشی این برند کمترین میزان رقابت در بازار را داشت، به همین دلیل برند PRS توانست موقعیت خوبی را کسب کند. مدل های اختصاصی این برند با صفحه ی انگشت گذاری منبت کاری شده از چوب افرا تهیه میگردد که هنوز هم بعضی از مدل ها دست ساز تولید میشوند. مدل های خاص گیتار PRS در خاک آمریکا تولید میشوند و همچنین تعداد زیادی هم در کره ی جنوبی که خط تولید اصلی میباشد ساخته میشود. PRS از جمله برندهای گران با محصولات خاص و باکیفیت محسوب میشود که توانسته جایگاه ویژه ای را در صنعت ادوات موسیقی به دست آورد. از مزایای این برند میتوان به انسجام فوق العاده ی آن در تولید مدل های موفق و همچنین کیفیت فوق العاده ی آن در مدل های رده بالا و همچنین مدل های اختصاصی با تعدادی محدود نام برد اما آنچه باعث رنجش خاطر گیتاریست ها میباشد قیمت بسیار بالای این برند است.

Martin
مارتین حداقل دو برابر بسیاری از برندهای دیگر قدمت دارد و گونه های وسیعی از گیتارهای آکوستیک و الکتریک-آکوستیک را تولید میکند. در طول عمر این برند بارها گیتارهای آن دچار تغییر شده و شکل های ظاهری آنها تغییر کرده. مدل های جدید گیتار مارتین مقرون به صرفه هستند. مارتین گیتارهای بسیار فوق العاده ای برای هنر آموزان در سطح مبتدی تولید میکند که هم ظاهری زیبا و هم بدنه ای مقاوم و هم قیمتی مناسب دارد. مدل های ارزان تر آن DX از جنس لمینتی تولید میشود که خروجی صدای بسیار مناسبی دارد و برای سبک های کلاسیک مناسب هستند. مدل های قدیمی گیتار مارتین هم پرطرفدار و هم معروف و خوش نام هستند. هزینه ی مناسب، یادگیری آسان برای نو آموزان و تداوم در عرصه ی محصولات باکیفیت از مزایای این برند است ولی با اینکه گیتارهای مارتین کیفیت قابل قبولی دارند، فوق العاده نیستند و نوازندگان با انتخاب مدل های ارزان قیمت آن ممکن است دلسرد شوند و در مدل های رده پایین از رویه ی لمینتی استفاده شده که این موارد را میتوان از معایب آن دانست.

Taylor
تیلور پر فروش ترین برند گیتار آکوستیک در آمریکا بوده و مدت ۴۰ سال است که به تولید و عرضه ی انواع مدل های گیتار مشغول است. برند تیلور عرضه کننده ی گیتارهایی با قیمت مناسب است که فقط در سطح مبتدی میتوان از آن استفاده کرد اما گیتارهای رده بالای این برند کیفیت و دقت فوق العاده زیادی دارند و با دوام میباشند و طول عمر زیادی دارند. از مزایای این گیتار خوش ساخت و حرفه ای بودن و همچنین طراحی ماهرانه ی آن را میتوان نام برد. خط تولید برای مدل های ارزان قیمت وجود دارد و کیفیت گیتارهای رده بالای آن قابل تامل است. امتیازات منفی و معایب این برند این است که مدل های ارزان قیمت این برند چندان فوق العاده نیستند و در رده ی گیتارهای نازک قرار میگیرند و عده ای قیمت گیتارهای رده بالای این برند را بیش از حد بالا میدانند.

Rickenbacker
اولین مدل های گیتار ریکن بیکر در بین مردم عام، ماهیتابه نامیده میشد؛ علت این امر استفاده از متریال فلزی، دسته ی باریک و بدنه ی دایره ای بود. این برند در آغاز راه خود بیشتر بر روی تولید گیتارهای فلزی تمرکز داشت اما به سرعت در تولیدات خود تغییر رویه داد و شروع تولید گیتارهای سبک وزن را آغاز کرد. گیتارهای این برند به خاطر تکنیک ساخت منحصر به فردشان محبوب هستند. این گیتارها دو جک خروجی مجزا دارند. گیتارهای ریکن بیکر به تطبیق پذیری و همه کاره بودن مشهور هستند. تولید گیتار و گیتار باس های همه کاره، ایده آل بودن برای تعداد زیادی از ژانرها، گردن باریک گزینه های دلبخواهی فوق العاده و اجزای اختصاصی ویژه از مزایای این برند است البته بعضی از افراد از ابعاد بزرگ بدنه ی این گیتارها راضی نیستند و مدل هایی در بازه ی قیمتی پایین به بازار عرضه نمیگردد.

~ انتخاب بهترین برند ~
برای انتخاب بهترین برند گیتار باید ابتدا این سوال را از خود نمود: آیا هدف خرید گیتارهایی در رده ی اقتصادی است یا به دنبال گیتارهای باکیفیت و یا کیفیت های قابل قبول در بازار هستیم؟ اگر هدف دوام و طول عمر بالا و قابلیت های منحصر به فرد باشد باید به کیفیت گیتار توجه داشت. انتخاب برندهایی که توانسته اند در سطح کیفی ثابت بمانند و مشتریان خود را راضی نگه دارند میتوانند در انتخاب ما در خرید گیتار کمک شایانی را داشته باشند.

امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد.

 

برای خرید گیتار کلیک کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *