برای خرید هنگ درام کلیک کنید

★ چگونگی تیون کردن هنگ درام ★

18 خرداد 1401

 

به دلیل ساختار و تیون سخت و پیچیده ی هنگ درام، اکثر هنرجویان این ساز با تیون کردنش دچار مشکل هستند. در این مقاله میخواهیم با ذکر مثال به طور کامل هر آنچه که مربوط به کوک کردن این ساز است را بیان کنیم.

نت اصلی A۴ با ۴۴۰ هرتز را در نظر بگیرید، موقع ضربه زدن ترکیب سه صدا را خواهید شنید. صدای نت A۴ و اکتاوش A۵ با ۸۸۰hz و صدای نت پنجم یعنی E۵ با ۱۳۲۰ هرتز ادا خواهد شد.

حال روش تیون کردن این سه نت را بررسی میکنیم:
در هر بخش از تنفیلد و نت، دو محور عمود بر یکدیگر وجود دارد. میدانیم که هر نت به شکل بیضوی است. دقت کنید که نت اصلی روی دیمپل، نت اکتاو روی قطر اصلی و نت پنج اکتاو روی قطر فرعی میتوانند تیون شوند. باید دانست که لرزش و ارتعاش در دو محور اصلی بیضی موجب ایجاد صدا در اثر ضربه میشوند. ساز سه ردیف از نت دارد، ردیف اول از پایین برای نت اصلی، ردیف دوم از پایین برای اکتاو و ردیف سوم از پایین برای پنج اکتاو.

فرق هنگ درام ۴۴۰ هرتز با ۴۳۲ هرتز چیست؟
برای دانستن اینکه تیون هنگ درام شما بهم خورده یا نه باید بدانید که با چه فرکانسی تیون شده است. فرکانسی ایده آل و استاندارد برای سازها و آلات موسیقی ۴۴۰ هرتز است که برای همنوازی و تک نوازی مناسب است اما برخی تمایل به تیون کردن ساز خود در فرکانس ۴۳۲ هرتز دارند که برای تک نوازی و مدیتیشن به کار میرود.
(اگر هنگ درامی صدایی اکو مانند، فضایی و بی نظم دارد به این معنی است که در فرکانس ۴۳۲ هرتز تیون شده. نت A۴ یا پایه، ۴۴۰ هرتزی استفاده شده و بقیه ی نت ها به ترتیب آن چیده خواهند شد.

نکته مهم:
شما باید نسبت به نت پایه، مینور، ماژور و ملودینگ های متفاوت جنس صدای اسکیل ها را تشخیص دهید.

روش های چک یا کوک کردن تیون هنگ درام:

۱- بهترین راه آشنا بودن به صدای ساز است. باید صدا یک جنس ولی از نت اول به آخر زیر تر باشد. نت های بزرگ صدای بم و نت های کوچک صدای زیر دارند. صدای هر نت باید از نظر کشش و شفافیت دقیقا مثل بقیه ی نت ها باشد و همچنین نباید در قسمت شانه و حاشیه هیچ نتی ادا شود. یک مورد دیگر درمورد تیون بودن این است که با ضربه زدن به یک نت، نت کناری به ارتعاش در نیاید.

۲- استفاده از نرم افزارهایی مثل
Linotune
A tuner lite
Soundcorset

 

 

امیدوارم که این مقاله برای شما همراهان گرامی کاربردی بوده باشد.

 

برای خرید هنگ درام کلیک کنید

 

2 دیدگاه در “چگونگی تیون کردن (کوک کردن) هنگ درام

  1. 9157155769 گفت:

    توضیحات بسیار مفیدی بود ممنون از راهنمایی فوق العادتون موفق باشید

    1. donyayesaaz گفت:

      سپاس از مهرتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *