برای خرید هنگ درام  کلیک کنید

18 بهمن 1401

روغن هنگ درام چیست؟
هنگ درام در عین اینکه صدای بم و جذابی داره، اما ساز به شدت ظریف و حساسیه و نیاز داره مراقبت‌های خاصی ازش داشته باشید. همونطور که میدونید هنگ‌درام‌ها از جنس فولاد خام، فولاد نیتراید یا استیل ضد زنگ ساخته میشن؛ زنگ زدگی ترکیب اکسیژن با آهن هست و توی هنگ درام میتونه منجر به تغییر ظاهر و حالت فلز، و در نتیجه از کوک خارج شدن اون بشه.

این اتفاق با وجود رطوبت یا گرما احتمال بیشتری پیدا میکنه و به مرور فلز رو از بین میبره. متاسفانه خیلی از کسایی که با هنگ درام نوازندگی میکنن در مورد شیوه نگهداری درست از اون اطلاعی ندارن. از نظر موقعیت جغرافیایی ایران کشوری خشک به حساب میاد، ولی در شمال یا جنوب کشور و نزدیک به دریا هوا مرطوب هست و احتمال زنگ زدگی به شدت بالاتر میره.

روغن هنگ درام یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از زنگ زدگی به حساب میاد و چرب کردن مداوم ساز یکی از ضروری‌ترین کارهاست.

 

روش صحیح استفاده از روغن هنگ درام
این که چه مدت زمان و به چه میزان هنگ درام رو با روغن مخصوص باید چرب کنیم، بستگی به سلیقه شخصی و محل زندگیتون داره. به طور کلی بهتره وقتی ساز برای مدت قابل توجهی در مجاورت هوای مرطوب یا گرم قرار گرفته، یا در شرایط استفاده و تمرین خیلی زیاد، اون رو با روغن تمیز کنید.

مرحله‌ی اول
ابتدا باید ساز کامل تمیز بشه، برای پاک کردن هر گونه گرد و غبار و کثیفی از روی سطح هنگ درام از یه دستمال نرم، ترجیحا میکروفایبر استفاده کنید.

مرحله دوم
اگر هنگ درام شما هیچ روغنی تا به حال به سطحش زده نشده، بهتره از توصیه‌های سازنده استفاده کنید.

مرحله سوم
توی این مرحله باید برید سراغ دستمال میکروفایبر؛ اول چند قطره از روغن مخصوص رو روی سازتون بریزید و سپس با دستمال روی سطح هنگ درام رو کامل چرب کنید. مطمئن بشید که تمام سطح ساز، شامل فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها کاملا چرب شده باشن و یک لایه روغن روی تمام سطح ساز رو پوشونده باشه. در نظر داشته باشید که روغن مقداری رنگ ساز رو تیره‌تر میکنه و در نتیجه صدای بازتر و شفاف‌تری به شما تحویل میده.

مرحله چهارم
توجه داشته باشید که روغن بیش از حد روی سطح سازتون نریخته باشید، چرا که هم باعث هدر رفتن روغن و هم آسیب دیدن ساز میشه، علاوه بر اون نوازندگی رو براتون سخت میکنه. برای برداشتن روغن اضافی از روی سطح ساز هم میتونید از پارچه‌ی میکروفایبر استفاده کنید.

نکات جانبی و جمع بندی
اگر در منطقه‌ی مرطوب یا گرمی زندگی میکنید، لازمه بیشتر سازتون رو چرب کنید.
حتما هر دو طرف سازتون رو چرب نگه دارید.
سعی کنید نذارید روغن از طریق حفره‌ی پشت ساز وارد اون بشه.
ساز رو به هیچ عنوان برای مدت طولانی داخل سافت کیس یا هارد کیس قرار ندید و فقط برای جا به جایی از کیس استفاده کنید.
بر اساس میزان نوازندگی و تمرینی که با ساز دارید و محل زندگیتون، فواصل بین روغن کاری مجدد ساز ممکنه متفاوت باشه.
همیشه سعی کنید روی سازتون یک لایه از روغن رو داشته باشید و کمی قبل از خشک شدن، سراغ روغن کاری مجدد برید.
ممکنه سازتون به مرور زمان دچار تغییراتی از نظر رنگ و ظاهر بشه که این طبیعت هر نوع فلزی هست، اما تا وقتی که روغن کاری رو به صورت مداوم انجام بدید، سازتون از کوک خارج نمیشه.

 

برای خرید هنگ درام  کلیک کنید