برای خرید گیتار کلیک کنید

 

 

★ روش‌های نگهداری از گیتار که هر گیتاریستی باید بداند ★

23 خرداد 1401

 

اگر میخواهید برای سال های سال در نوازندگی دارای گیتاری سالم باشید باید نحوه ی نگهداری صحیح از گیتار را بدانید. موارد زیادی وجود دارد که در صورت عدم نگهداری صحیح از گیتار رخ میدهد که از جمله میتوان به آسیب های فیزیکی، صدا دادن فرت ها، خرد شدن فرت ها، خم شدن قسمت گردن گیتار، مشکلات در زیر و بم صدا و تنظیمات و همچنین ترک در قسمت های مختلف گیتار را نام برد. در این مقاله ما به شما عزیزان نکات مهمی را خواهیم آموخت تا با رعایت آنها بتوانید همیشه صاحب گیتاری نو با عمری طولانی باشید.
 


۱- استفاده از هاردکیس ((نوعی کیف گیتار با بدنه ی سخت)) و گیگ بگ: شما میتوانید با توجه به میزان استفاده از گیتار گزینه ای را که قابلیت مناسب تری دارد انتخاب کنید.

هاردکیس: محافظی است که میتواند گیتار شما را برای مدت طولانی نگهداری کند و بهترین محافظ است چرا که این محافظ بسیار سنگین است و به خوبی از گیتار محافظت میکند و در مقابل تغییرات آب و هوایی بسیار عالی عمل مینماید اما با توجه به سنگینی این محافظ، حمل و نقل گیتار دشوار میشود. استفاده از این محافظ در سفرهایی که با هواپیما و یا کشتی انجام میشود میتواند سبب آرامش خاطر گیتاریست ها گردد. توجه داشته باشید که هاردکیسی مد نظر است که با شکل گیتار شما متناسب باشد.

گیگ بگ: این محافظ برای کسانی قابل استفاده است که دوست دارند گیتارشان همیشه همراهشان باشد چرا که این محافظ بسیار سبک است و حمل آن آسان میباشد هرچند مانند هاردکیس نمیتواند محافظ محکمی برای گیتار شما باشد اما تا حدودی از گیتار شما در مقابل آسیب های فیزیکی محافظت میکند. لازم به ذکر است این محافظ در برابر تغییرات نامطلوب دما و رطوبت کارایی چندانی ندارد.

۲- استفاده از پایه یا استند گیتار: اگر میخواهید دسترسی آسان به گیتارتان داشته باشید میتوانید از پایه های گیتار استفاده کنید اما از آنجایی که گیتار کاملا در معرض دید است ممکن است از آسیب های فیزیکی و تغییرات آب و هوایی در امان نباشد اما نکته ی قابل تامل این است که پایه ها گیتار را از افتادن محافظت میکنند و به هرحال قرار گرفتن گیتار بر روی پایه بهتر از آن است که به دیوار تکیه دهید. خراشیده شدن انتهای گیتار بستگی به پایه ای دارد که میخرید پس با خرید استندهای سه پایه میتوانید با آرامش خاطر گیتار خود را حفط کنید زیرا این پایه ها علاوه بر بدنه ی گیتار، گردن گیتار را نیز حفظ میکند.


۳- استفاده از پایه های دیواری: این پایه ها هم برای به نمایش گذاشتن گیتار استفاده میشوند اما از گیتار محافظت نمیکنند، تنها مزیت آنها نسبت به استندهای گیتار این است که فضای کمتری اشغال مینمایند. گیتار را هیچگاه به صورت ایستاده نگذارید زیرا به دلیل افتادن بر روی زمین دچار آسیب فیزیکی میشود حتی در هنگاه استفاده از هاردکیس یا گیگ بگ، آن را به صورت افقی بر روی زمین قرار دهید.


۴- تمیز بودن گیتار: نکته ی قابل تامل این است که گیتارتان را همیشه تمیز نگه دارید چرا که در دراز مدت اگر با انگشتان کثیف و روغنی گیتار بزنید، سیم ها قسمت های سخت افزاری گیتار به مرور دچار زنگ زدگی و خوردگی خواهند شد. نکته ی بعدی این است که با استفاده از روغن لیمو و دیگر نرم کننده های مخصوص میتوان از خشک شدن فرت برد جلوگیری کرد.


۵- دور بودن از رطوبت: اگر میخواهید گیتار سالمی داشته باشید باید آن را در سطحی قرار دهید که از رطوبت در امان باشد. گیتار چون از چوب ساخته میشود اگر در جای مرطوب قرار گیرد، امکان خم شدن گردن و آسیب به انتهای گیتار وجود دارد. سطح ایده آل رطوبت برای گیتارها بین ۴۵ تا ۵۵ درصد است پس باید همیشه این نکته را بخاطر داشته باشید که گیتار خود را در یک سطح رطوبت ثابت نگه دارید. انتقال گیتار به طور مداوم از جایی که سطح رطوبت بالا به جایی که سطح رطوبت پایین دارد باعث تغییرات ناگهانی و واکنش چوب گیتار میشود. تهیه ی یک رطوبت سنج میتواند شما را در کنترل این مسئله یاری کند و اگر در مناطق بسیار خشک زندگی میکنید به فکر تهیه ی رطوبت ساز هوا باشید. نور مستقیم خورشید به مدت طولانی باعث خشک شدن و حتی ترک چوب گیتار شما میشود. نگهداری گیتار در اتاقی که دمای آن کنترل میشود میتواند به عمر گیتار شما بیفزاید. هیچگاه به مدت یک شبانه روز گیتارتان را در صندق عقب ماشین نگذارید و به قول معروف اگر آن شرایط آب و هوایی را که برای خود نمیپسندید برای گیتارتان هم نپسندید، گیتاری سالم خواهید داشت.

۶- نواختن گیتار به طور مداوم: اگر میخواهید عمر کلی گیتار را افزایش دهید باید هرچند وقت آن را بنوازید و برای تنظیمات اساس، آن را از مکان نگهداری بیرون بیاورید.


 

 


امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان کامل و مفید بوده باشد و توانسته باشید پاسخ سوال هایی که ذهنتان را درگیر کرده است را بیابید.

 

برای خرید گیتار کلیک کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *