آیا به دنبال خرید اولین یوکللی خود هستید؟ آیا دلتان یک یوکللی خوش صدا می خواهد؟ خوب، اکنون زمان خرید یوکللی است! از آنجایی که مدل های مختلفی در بازار وجود دارد، خرید یوکللی می تواند چالش برانگیز باشد؛ به همین دلیل ما این راهنما را برای شما آماده کرده ایم تا هرچیزی که برای خرید این ساز لازم است را بدانید و نهایتا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

انتخاب اندازه و متریال

خرید یوکللی

1 . اگر به تازگی می خواهید نواختن را شروع کنید، یوکللی سوپرانو (soprano ukulele) را انتخاب کنید.

سوپرانو رایج ترین و کوچکترین نوع یوکللی است. آنها صدایی شاد دارند که معمولاً مربوط به یوکللی ها است. افرادی که دست‌ها یا انگشتان بزرگ‌تری دارند، ممکن است در نواختن یوکللی سوپرانو مشکل داشته باشند، زیرا فرت‌ها به هم نزدیک‌تر هستند، که البته این ویژگی برای مبتدیان عالی است.
* اگر به صورت آنلاین خرید می کنید، خرید یوکللی سوپرانو مطمئن ترین انتخاب برای شما است.

2 . برای داشتن صدایی کامل تر و عمیق تر، خرید یوکللی کنسرت (concert ukulele) پیشنهاد می شود.

یوکللی های کنسرت یا آلتو کمی بزرگ‌تر از سوپرانو هستند، بنابراین صدای عمیق‌تری دارند. آنها دسته های بلندتر و فرت های بیشتری دارند و اگر دست های بزرگی داشته باشید، نواختن با این سازها برایتان آسان تر است.
* اگر تازه شروع کرده اید و نگران کوچکی سوپرانو هستید زیرا دستانتان بسیار بزرگ هستند، به سراغ خرید یوکللی کنسرت بروید.

3 . اگر نوازنده هستید، یک یوکللی تِنور (tenor ukulele ) بخرید.

یوکللی تنور، هم از سوپرانو و هم از کنسرت بزرگ‌تر است، بنابراین صدای عمیق‌تر و غنی‌تری دارد. اگر قصد دارید با یوکللی خود نمایش اجرا کنید، تنور بهترین گزینه در خرید یوکللی برای شماست.
* هنوز هم می‌توانید با یوکللی سوپرانو یا کنسرت اجرا کنید، اما ممکن است صدا به آن خوبی، پخش نشود.

4 . اگر می خواهید در سبک بلوز موسیقی اجرا کنید، به سراغ یوکللی باریتون (baritone ukulele) بروید.

باریتون بزرگترین اندازه یوکللی است، بنابراین، مشابه یک گیتار کوچک است. این ساز، نت‌های کلاسیک با صدای بلند را که یوکللی های سوپرانو می‌نوازند به شما نمی‌دهد، اما برای موسیقی محلی بلوز عالی است.
* اگر تازه شروع کرده اید، باریتون را امتحان نکنید. صبر کنید تا کمی روی اندازه کلاسیک یوکللی تمرین کنید.

5 . به عنوان گزینه ای مقرون به صرفه تر، می توانید یوکللی پلاستیکی را امتحان کنید.

اگرچه یوکللی های کلاسیک از چوب ساخته می شوند، اما می توانید یوکللی های پلاستیکی مخصوص مبتدیان و مناسب برای شروع را پیدا کنید، که معمولا ارزان تر هستند. آنها معمولاً در طیف وسیعی از رنگ ها موجود هستند، بنابراین اگر می خواهید یک ساز درخشان و چشم گیر داشته باشید، عالی هستند.
* یوکللی های پلاستیکی در دما یا رطوبت بالا مانند همتایان چوبی خود تاب نمی‌خورند، اما آن‌ها همچنین آهنگ صدای عمیق یوکللی های چوبی را ندارند.
* همیشه می توانید با یک یوکللی پلاستیکی شروع کنید و بعد از اینکه مقداری پول پس انداز کردید به سراغ نسخه ی چوبی آن بروید.
هشدار: کوک کردن یوکللی های پلاستیکی ممکن است دشوار باشد.

6 . اگر به دنبال یک ساز بادوام هستید، یوکللی چوبی بخرید.

یوکللی های کلاسیک از چوب یکپارچه یا متورق (لایه لایه) ساخته می شوند. این سازها برای مدت طولانی با شما خواهند بود و دوام خواهند داشت. آنها رنج قیمت های متفاوتی دارند، اما ممکن است کمی گرانتر از سازهای پلاستیکی باشند.
* یوکللی های چوب یکپارچه به شما صدای بهتری می دهند، اما در برابر دما آسیب پذیرتر هستند و اگر رطوبت، بالای 60 درصد باشد، ممکن است تاب بخورند.
* یوکللی ساخته شده از چوب متورق ارزان تر است و در برابر دما و رطوبت آسیب پذیر نیست، اما ممکن است صدای خیلی با کیفیتی نداشته باشد.

7 . اگر می‌خواهید اجرا کنید یا موسیقی ضبط کنید، یک یوکللی آکوستیک-الکتریک پیدا کنید.

یوکللی های کلاسیک، کاملا آکوستیک هستند، به این معنی که نمی توانند به تقویت کننده یا تجهیزات ضبط صدا وصل شوند. اگر قصد اجرای نمایش یا ضبط موسیقی با یوکللی خود را دارید، به دنبال سازی باشید که مجهز به قطعات الکتریکی باشد تا بتواند تجهیزات اضافی شما را مدیریت کند.
* یوکللی های الکتریک-آکوستیک معمولاً گران تر هستند، بنابراین اگر برای اولین بار است که یکی از آنها را می خرید، ممکن است بخواهید از یک آکوستیک کامل استفاده کنید.

خرید یوکللی

خرید یوکللی

 

1 . برای خرید یوکللی بودجه ای حدود چند میلیون تومان تعیین کنید.

اگر یوکللی با قیمت بسیار ارزان‌تر از این تهیه کنید، احتمالاً کیفیت خوبی نخواهد داشت و ممکن است مدت زیادی برای شما دوام نداشته باشد.

2 . اگر خرید یوکللی را آنلاین انجام می دهید، حتما ابعاد یوکللی را بررسی کنید.

همیشه نمی توان برای یافتن ساز، به یک مکان فیزیکی رفت، و این اشکالی ندارد. اگر به صورت آنلاین یوکللی می‌خرید، قبل از خرید، حتماً شرح اندازه، جنس و کیفیت آن را بخوانید.
* بهتر است قبل از خرید یوکللی خود، نظرات را بخوانید.
* سعی کنید یوکللی ها را به صورت آنلاین از فروشگاه های موسیقی معتبر که دارای ضمانت صحت سلامت کالا هستند، پیدا کنید.

3 . قبل از خرید یوکللی، سعی کنید ساز را امتحان کنید.

برای مثال اگر دوستی دارید که یوکللی می نوازد، از او بپرسید که آیا می توانید ساز او را امتحان کنید، تا ببینید آیا آن را دوست دارید یا خیر.

4 . یوکللی را نگه دارید تا ببینید راحت است یا خیر.

بسته به اندازه یوکللی و طول بازوهای خود، ممکن است به سازی با اندازه بدنه کوچکتر یا بزرگتر نیاز داشته باشید. یوکللی را در حالی که دسته ی آن را با یک دست، و در زاویه مناسب گرفته اید، در دامان خود استراحت دهید. با دست دیگر یوکللی را بزنید تا ببینید آیا نواختن آن راحت است یا خیر.

* اگر آرنج دستی که با آن می نوازید، احساس ناراحتی می کند، ممکن است نیاز به خرید یوکللی کوچکتری داشته باشید.

* اگر انگشتان شما نمی توانند به خوبی بین فرت ها حرکت کنند نیز، به یک یوکللی کوچکتر نیاز دارید.

* اگر انگشتان شما آنقدر بزرگ هستند که نمی‌توانند هر بار 1 فرت را نگه دارند، یک یوکللی سایز بزرگ را امتحان کنید.

نکته: اگر از فروشگاه آنلاین خرید یوکلله را انجام می دهید، حتما مهلت تست بگیرید.

5 . قبل از خرید یوکللی، کیفیت آن را بررسی کنید.

به دنبال ترک یا آسیب در بدنه و دسته یوکللی باشید، به خصوص اگر می خواهید ساز کارکرده بگیرید. بدنه باید بدون گسیختگی و یکپارچه و محکم باشد و دسته باید تراز و بدون خمیدگی باشد.
* یوکللی های آسیب‌دیده ممکن است صدای چندان خوبی نداشته باشند و خیلی زود غیرقابل استفاده شوند.

6 . مطمئن شوید که فرت ها به صورت صاف روی دسته یوکللی قرار دارند.

وقتی دسته یوکللی خیلی خشک شود، فرت ها ممکن است به سمت بالا فشار داده شوند و از چوب یا پلاستیک خود خارج شوند. رفع این پدیده که اسپینینگ نیز نامیده می شود بسیار سخت است و می تواند صدای ساز شما را از کوک خارج کند. دسته یوکللی را هم سطح چشم خود نگه دارید و بررسی کنید که فرت ها روی دسته ساز قرار گرفته باشند.
* فرت ها خطوط فلزی روی دسته در زیر سیم های یوکللی هستند.

نکات

* یوکللی های سوپرانو برای مبتدیان بسیار عالی هستند زیرا کوچک اند و به راحتی می توان آنها را نواخت.
* از آنجایی که سیم‌های یوکللی ظریف هستند، برای نواختن آنها نیازی به پیک (مضراب گیتار) ندارید.
* شکل ها و مدل های جدید یوکللی ها، عالی به نظر می‌رسند، اما نواختن آن‌ها ممکن است سخت باشد، و به خوبی هم نمی توانند کوک خود را نگه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *