خرید گیتار کلاسیک به عنوان یک مبتدی واقعا سخت است، زیرا شما اطلاعات کافی در مورد گیتار و نحوه نواختن آن ندارید تا بتوانید بین یک گیتار خوش ساخت و یک گیتار ضعیف تمایز قائل شوید. در اینجا نکات و دستورالعمل هایی برای خرید گیتار کلاسیک نوشته شده است که به شما در تصمیم گیری کمک می کند.

9 نکته برای خرید گیتار کلاسیک

خرید گیتار کلاسیک

1. یک گیتار کلاسیک با سیم نایلونی بخرید.

اگر نوازنده گیتار کلاسیک هستید یا می خواهید نواختن آن را شروع کنید، باید به دنبال خرید گیتار کلاسیک با سیم نایلونی باشید. این اشتباه را نکنید؛ به گیتاری با سیم فلزی بسنده نکنید. با اینکه گیتارهای سیم فلزی سازهای زیبایی هستند، اما تکنیک های کلاسیک بسیاری وجود دارند، که روی آنها کار نمی کنند. برای نواختن گیتار کلاسیک، به صدای ملایم و دلنشین سیم های گات (gut) نیاز دارید که در گیتارهای آکوستیک و کلاسیک سیم نایلونی یافت می شوند. این برای انگشتان شما نیز بهتر است، زیرا سیم های فلزی به طرز وحشتناکی انگشتان گیتاریست های مبتدی را می برند.

2. در مورد بودجه خود تصمیم بگیرید.

خرید گیتار کلاسیک تا حد خیلی زیادی به بودجه شما بستگی دارد. اگر به اندازه کافی هزینه نکنید، احتمالا گیتاری گیرتان می آید که از تخته های چند لا ساخته شده است و پس از مدتی این تخته ها از هم جدا می شوند. همچنین صدای وحشتناکی خواهد داشت زیرا تخته چند لا، طنین صدای مورد نیاز برای نواختن گیتار کلاسیک را به شما نمی دهد. هیچ چیز برای اعتماد به نفس شما دلسرد کننده تر، و برای رشد گوش موسیقی شما مخرب تر از یک ساز به درد نخور حلبی نیست، که با وجود تمام تلاش های شما، از تولید صدای گرمی که آرزویش را دارید امتناع می کند.

3. گیتاری با رویه یکپارچه بخرید.

بهترین گیتارهای کلاسیک دارای رویه هایی از صنوبر یا سدر هستند، اگرچه چوب های دیگری مانند چوب ماهون و افرا نیز محبوب هستند. سدر از نظر بسیاری به عنوان بهترین چوب برای ساخت گیتار در نظر گرفته می شود؛ زیرا صدایی گرم و لطیف ارائه می دهد. من شخصا خرید گیتار کلاسیک با رویه صنوبر را به گیتاریست های کلاسیک مبتدی پیشنهاد می کنم. صنوبر عموماً کمی ارزان‌تر است، اما از نظر من، صدای پرنشاط ‌تر و واضح تری را ارائه می‌دهد که شنیدن آن دلگرم‌کننده است. صفحه انگشت گذاری نیز باید از چوب ساخته شود. چوب های رزوود، افرا و آبنوس از چوب های رایج برای ساخت آن هستند.
تا جای ممکن از خرید گیتار کلاسیکی که صفحه انگشت گذاری آن لکه دارد، خودداری کنید.

4. می توانید گیتار دست دوم بخرید.

اگر بودجه کمی دارید، می توانید به سراغ خرید گیتار کلاسیک دست دوم یا کارکرده بروید. انتخاب گیتار دست دوم ممکن است به دلایلی، کمی سخت تر از انتخاب گیتار آکبند باشد؛ زیرا شما نمی دانید که چگونه از گیتار، از نظر رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید مراقبت شده است. بی توجهی در هر یک از این موارد، می تواند منجر به خمیدگی در دسته ساز شود. این خمیدگی می تواند بسیار ناچیز باشد، به طوری که توسط چشمی که آموزش ندیده قابل مشاهده نباشد، اما می تواند برای آهنگ گیتار در امتداد دسته، کلید خاموش دائمی باشد.
اگر مسیر دست دوم را می روید، حتما در انتخاب، از یک گیتاریست مجرب کمک بگیرید. به سراغ یک برند معروف بروید. مارکی را انتخاب کنید که امتحان خود را پس داده است و ترجیحاً به دلیل کیفیتی که ارائه می دهد شناخته شده باشد.
اگر بتوانید به فروشنده اعتماد کنید، یا اگر بتوانید یک گیتاریست با تجربه را با خود همراه کنید، گاهی اوقات می توانید با خرید گیتار کلاسیک کارکرده، پول زیادی پس انداز کنید.

5. آهنگ را بررسی کنید.

بهترین راه برای انجام این کار این است که، هر یک از سیم‌ها را، به دقت و تا حد امکان با استفاده از تیونر گیتار کوک کنید. سپس تمام نت های E را در امتداد دسته، همانطور که در زیر نشان داده شده است، آزمایش کنید.

خرید گیتار کلاسیک
سپس تمام نت های B را همانطور که در شکل زیر می بینید، آزمایش کنید.

خرید گیتار کلاسیک

و مشابه آن برای D. به خصوص نقاط بالاتر، در امتداد دسته را بررسی کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که صدای گیتار کجا از کوک خارج است. صدای گیتار را می‌توان توسط یک سازنده ساز درست کرد، اما توجیهی برای خرید گیتار کلاسیک جدیدی که مجبور به صرف هزینه برای تعمیر آن شوید، وجود ندارد.
درنهایت، می توان گفت که شما چیزی را دریافت می کنید که برای آن هزینه می کنید. گیتارهای بهتر قیمت بیشتری دارند، اما نواختن آنها راحت‌تر است، همچنین آهنگ و صدای بسیار بهتری دارند.

6. به طور کلی (نه همیشه) از خرید گیتارهای کلاسیک به صورت پکیج، مانند طاعون اجتناب کنید.

این گیتارها از نظر قابلیت نواختن، کیفیت صدا و دوام اولیه، در سطح پایینی قرار دارند و تقریباً به طور قطع از تخته چند لا ساخته شده اند که همانطور که در بالا توضیح دادم، هنگام خرید گیتار کلاسیک باید از آنها اجتناب کرد.
یک استثنا مشخص وجود دارد که کیفیت و قیمتی عالی دارد. گیتار آکوستیک کلاسیک یاماها C40. این گیتار را چه به صورت پکیج و چه به صورت تکی به شما پیشنهاد می کنم. مبتدیان و هنرجویان جوان، از کیفیت فوق العاده این گیتار کلاسیک سری C یاماها قدردانی خواهند کرد. این ساز باکیفیت، عملکردی فوق‌العاده را با قابلیت نواختن و صدای استثنایی ارائه می‌دهد. گیتار C40 یک گیتار نایلونی با اندازه کامل است. این گیتار برای کسانی که به تازگی می خواهند شروع کنند یک ساز کاملا مناسب است و قیمت نسبتاً مناسبی دارد.

7. عملکرد گیتار را بررسی کنید.

عملکرد گیتار به فاصله بین سیم های گیتار و صفحه انگشت گذاری اشاره دارد. تنظیم عملکرد برای یک گیتاریست مبتدی بسیار مهم است. اگر سیم ها خیلی به صفحه انگشت گذاری نزدیک باشند، اجتناب از وزوز سیم تقریبا غیرممکن خواهد بود. از طرف دیگر، اگر فاصله سیم‌ها از صفحه انگشت گذاری خیلی زیاد باشد، گیتاریست باید قدرت زیادی برای به صدا درآوردن هر نت بگذارد. حداقل فاصله بین سیم ها و صفحه انگشت گذاری، بدون ایجاد «وزوز» سیم ها، عملکرد عالی را فراهم می کند.

8. پیچ های کوک گیتار را بررسی کنید.

اطمینان حاصل کنید که هر یک از پبچ های کوک گیتار به خوبی کار می‌کنند و هیچکدام آنها شل نباشند. پیچ کوکی که سفت نباشد و سر جای خود ثابت نماند، قطعاً باید توسط یک سازنده ساز تعمیر شود؛ در غیر این صورت گیتار شما دائماً از کوک خارج می شود.

9. هنگام خرید گیتار کلاسیک، به سراغ برندهای معروف بروید.

خوب است که به شرکت هایی که شهرت طولانی و مستحکمی در ساخت گیتارهای عالی مانند Yamaha، Ibanez، Aria و Takamine دارند، بچسبید. در این بین، یاماها برای گیتارهای کلاسیک با کیفیت خوب، شهرت طولانی دارد.

جمع بندی

در نهایت، خرید ساز، خصوصاً به عنوان یک مبتدی، می تواند کار سختی باشد. با اینحال با کمی راهنمایی و اطلاعات درست، هرکسی می تواند آگاهانه بهترین گیتار کلاسیک مناسب خود را انتخاب کند. هنگام تصمیم گیری به یاد داشته باشید که به صدای ساز، راحتی نواختن، و کیفیت کلی آن توجه کنید. در خرید عجله نکنید، با صبوری می توانید گیتار کلاسیک ایده آل خود را انتخاب کنید و در سال های آینده، با آن موزیک های زیبایی بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *