ما خوشحالیم که می بینیم شما به خرید گیتار بیس و شروع نواختن آن علاقه مند هستید. چراکه تقریباً در هر گروهی یک ساز وجود دارد که آنقدر که شایسته است، مورد توجه قرار نمی گیرد و آن قطعاً گیتار بیس است. هر نوازنده بیس قبل از اینکه بتواند چهار سیم را تکان دهد، باید از یک مانع عبور کند. البته که این مانع، تصمیم گیری راجب این است که آنها باید شروع به نواختن چه نوع گیتار بیسی کنند.
گیتارهای بیس مبتدی زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما خوشبختانه، ما می توانیم شما را در مسیر درست راهنمایی کنیم. در اینجا ما مواردی را معرفی می کنیم که هنگام جستجو به دنبال خرید گیتار بیس، چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین، باید به آنها توجه کنید.

خرید گیتار بیس

خرید گیتار بیس برای مبتدیان

بیایید با نکاتی که هنگام خرید گیتار بیس خود باید بدانید، شروع کنیم. عوامل زیادی وجود دارد که می توانید سعی کنید آنها را بهینه کنید، اما در اینجا چند مورد وجود دارد که فکر می کنیم هنگام تصمیم گیری، باید به دقت ارزیابی کنید. این موارد شامل نوع بیس، اندازه طول بیس، تعداد سیم ها، پیکاپ، جنس و قیمت گیتار بیس مبتدی شما می باشد.

گیتار بیس آکوستیک یا الکتریک؟

درست مانند گیتارهای آکوستیک و الکتریک، بیس های آکوستیک و الکتریک هم وجود دارند. برای مبتدیان، توصیه می کنیم به سراغ خرید بیس الکتریک بروید. چرا؟ اول از همه، در صورتی که تازه شروع به یادگیری نحوه نواختن بیس کرده اید، نواختن بیس آکوستیک می تواند دشوارتر باشد. علاوه بر این، گیتار بیس الکتریک امکانات بیشتری را در هنگام نواختن فراهم می کند، در حالی که بیس آکوستیک اغلب برای هدف یا ژانر خاصی، مانند موسیقی محلی استفاده می شود.
همچنین امکان نواختن با آمپلی فایر (تقویت کننده الکتریکی)، یکی از مزایای خرید گیتار بیس الکتریک است. با این حال، اگر به طور خاص به دنبال یک بیس آکوستیک هستید و می خواهید آن صدای آکوستیک بدون برق را داشته باشید، در این صورت استفاده از گیتار بیس آکوستیک نیز ضرری ندارد. فقط به خاطر داشته باشید که هنگام خرید گیتار بیس الکتریک باید یک آمپلی فایر نیز تهیه کنید.

اندازه طول بیس

طول اندازه به فاصله بین پل (بریج) و تیغه سر دسته اشاره دارد، نه طول دسته. پل گیتار بیس، قسمتی است که سیم ها از پایین بدنه ساز شروع می شوند. اگرچه سیم‌های گیتار بیس به کلید های کوک، واقع در قسمت سر ساز ختم می‌شوند، در انتهای دیگر گیتار بیس، تیغه سر دسته، درست در جایی که فرت‌بورد (صفحه انگشت گذاری) شروع می‌شود، قرار دارد.
اندازه طول استاندارد برای گیتار بیس حدود ۸۶ سانتی متر است. از این سازها به عنوان گیتار بیس بلند یاد می شود. یک بیس کوتاه دارای اندازه طول ۷۶ سانتی متر است. اگرچه اینها تنها اندازه های موجود هنگام خرید گیتار بیس نیستند، بیس های با اندازه متوسط نیز وجود دارند؛ گیتارهای بیس با طول بین ۷۶ تا ۸۶ سانتی متر رایج ترین آنها هستند.
به عنوان یک مبتدی، توصیه می کنیم هنگام خرید گیتار بیس، اندازه گیتار خود را بر اساس اندازه بدن خود انتخاب کنید. اگر دست‌های کوچکی دارید یا به دنبال خرید گیتار بیس برای کودکتان هستید، اندازه کوچک یا متوسط انتخاب خوبی است. برای اکثر نوازندگان دیگر، می‌توانیم استفاده از گیتار بیس با اندازه طول بلند را توصیه کنیم.

خرید گیتار بیس

سیم های گیتار بیس و تعداد سیم ها

گیتارهای بیس می توانند از نظر تعداد سیم متفاوت باشند، آنها به طور معمول چهار یا پنج سیم دارند. برای نوازندگان با تجربه تر، حتی بیس های شش سیم نیز وجود دارد. در آینده پس از تسلط بر بیس سنتی تر چهار سیم، می توانید به سراغ آنها بروید.
به طور کلی، سیم‌های بیشتر، باعث پیچیدگی بیشتر نواختن می شوند، که به عنوان کسی که به دنبال اولین خرید گیتار بیس خود است، به آن نیازی ندارید. همانطور که نحوه نواختن را یاد می گیرید، می توانید به عنوان مثال، به مرور، بیس مبتدی چهار سیم خود را به بیس پنج سیم ارتقا دهید.
گیتارهای بیس پنج سیم گاهی اوقات، برای افزایش دامنه نت هایی که می توانید بنوازید استفاده می شوند؛ به عنوان مثال در هوی متال. گیتارهای بیس چهار سیم، برای شما کاملا کافی هستند و حتی توسط حرفه ای ها نیز ارزشمند شمرده می شوند. با این حال، انتخاب به همین جا ختم نمی شود، زیرا انواع سیم های بیس مختلفی نیز در دسترس هستند. برای مبتدیان، می‌توانیم استفاده از سیم‌های با سطح مقطع گرد (roundwound ) را توصیه کنیم. گزینه دیگر برای نوازندگان بیس، سیم ها با سطح مقطع تخت (flatwound ) هستند.

پیکاپ

پیکاپ ها از یک آهنربا تشکیل شده اند که یک سیم مسی به دور آن حلقه شده است. هنگامی که ارتعاشات سیم ساز، میدان مغناطیسی آهنربا را مختل می کند، نوسانات ولتاژ کوچکی در سیم پیچ مسی ایجاد می شوند. این نوسانات سپس به تقویت کننده بیس منتقل می شوند، سپس تقویت شده و تبدیل به صدا می شوند.
پیکاپ‌های بیس با پیکاپ‌های گیتار متفاوت هستند، زیرا برای فرکانس های پایین تر ساخته شده اند و همچنین گیتار های بیس، سیم های ضخیم تری دارند. شما می توانید فرق بین پیکاپ های سینگل کویل (single coil) و پیکاپ های هامباکر (humbucker ) که مخصوصاً برای نواختن سبک های مختلف راک و هوی متال مناسب هستند، را متوجه شوید.

جنس

معمولاً گیتارهای بیس، چه برای افراد حرفه ای و چه مبتدی، از چوب ساخته می شوند. با این حال، برای اینکه کارها خیلی ساده و آسان نشوند، تعدادی چوب مختلف برای انتخاب وجود دارد. علاوه بر این، تفاوت بین مدل های توپر و توخالی نیز وجود دارد. این به این اشاره دارد که بدنه گیتار بیس از چوب یکپارچه ساخته شده یا توخالی است.
این به سازنده گیتار بیس بستگی دارد که آیا می خواهد چوبی را که ساز از آن ساخته شده را نشان دهد یا آن را با یک لایه رنگ بپوشاند. چوب به کار رفته در ساز، علاوه بر تأثیر بر ظاهر گیتار بیس، بر صدای آن نیز تأثیر می گذارد. برخی از مواد چوبی رایج برای گیتار بیس عبارتند از:
* افرا (Maple)
* آبنوس (Ebony)
* ماهون (Mahogany)
* گردو (Walnut)
* رزوود (Rosewood)
* توسکا (Alder)
* زبان گنجشک (Ash)

قیمت

همانطور که تا کنون آموخته ایم، عوامل زیادی در خرید گیتار بیس مبتدی مناسب برای شما، تاثیر می گذارند. آخرین چیزی که قرار است به آن بپردازیم، قیمت است. بسته به بودجه شما، مطمئناً طیف گسترده ای از بیس ها برای انتخاب وجود دارد. به عنوان یک مبتدی که اولین گیتار بیس خود را می‌خرد، نمی‌خواهید هزینه زیادی برای ساز بپردازید. در عین حال، وقتی صحبت از کیفیت کافی در صدا و قابلیت نواختن گیتار بیس به میان می‌آید، نمی توانید از آنها چشم پوشی کنید، تا هزینه را کاهش دهید. هرچه بیشتر هزینه کنید، جنس چوبی که ساز از آن ساخته شده بهتر خواهید بود. علاوه بر این، با پرداخت بیشتر، لوازم الکترونیکی بهتری نیز دریافت خواهید کرد.
خوشبختانه، برترین سازندگان گیتارهای بیس مانند Fender، Gibson، Yamaha و Ibanez، گیتارهای بیس مناسب برای مبتدیان را نیز ارائه می دهند.
همچنین، با خرید گیتار بیس دست دوم می توانید مقداری پول پس انداز کنید. با این حال، مراقب باشید که هر چیزی را نخرید. ما به شما توصیه می کنیم که گیتار بیس مبتدی خود را از یک فروشگاه موسیقی حضوری یا آنلاین قابل اعتماد تهیه کنید. به طور کلی، ایده خوبی است که قبل از پرداخت هر هزینه ای، ساز را تست کنید تا مطمئن شوید که نواختن ساز به شما حس خوبی می دهد یا خیر.

تجهیزات و لوازم جانبی گیتار بیس

خرید گیتار بیس

علاوه بر خرید گیتار بیس آکوستیک یا الکتریک مناسب، هنگام یادگیری نحوه نواختن، به تجهیزات دیگری نیز نیاز خواهید داشت. خرید همه قطعات اضافی مورد نیاز نیست، اما ما به شدت توصیه می کنیم که حداقل خرید برخی از آنها را در نظر بگیرید. در صورتی که بیس الکتریک می نوازید، مهمتر از همه، تقویت کننده (آمپلی فایر) است.
در اینجا ما یک لیست از تجهیزات مورد نیاز را آماده کرده ایم:
* تقویت کننده (آمپلی فایر)
* کابل ساز
* پیک
* بند گیتار بیس
* سیم های گیتار بیس
* کیس
* تیونر بیس

جمع بندی

در نهایت، خرید ساز موسیقی تجربه ای هیجان انگیز و جالب است. در این راه مهم است که به عواملی مانند بودجه، سبک ترجیحی موسیقی، اندازه ساز، … و الویت هایتان توجه کنید. امیدواریم این مقاله به شما در گرفتن تصمیمی آگاهانه تر درمورد خرید گیتار بیس کمک کرده باشد. قبل از خرید گیتار بیس، کمی بیشتر تحقیق کنید و نکات گفته شده را هم به یاد داشته باشید، و در پایان، سازی را انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز های شما باشد و دوستش داشته باشید. سفر موسیقی لذت بخشی را برای شما آرزو می کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *