برای خرید پیانو کلیک کنید

★ آشنایی با پلیفونی پیانو ★
9 تیر 1401

 

از آغاز پیدایش موسیقی قطعه ها به صورت مونوفونیک نواخته میشد اما کم کم با رشد هنر موسیقی قطعه ها به سمت موزیک های پلیفونیک و هموفونیک رفت.

پلیفونیک به بیشترین تعداد نت هایی گفته میشود که در کیبورد به صورت همزمان به صدا در بیاید. تعداد این نت ها میتواند بین ۳۲، ۶۴، ۱۲۸ و با ۲۵۶ تغییر یابد. پلیفونی مناسب برای پیانو باید بالاتر از ۳۲ نت باشد. پیانوهای دیجیتالی امروزی دارای چند نت در حدود ۱۲۸ به بالا است که برای هر نوازنده مهم میباشد. خرید پیانو با تعداد نت کم میتواند نوازنده پیانو را در آینده که در سطح بالاتری از نوازندگی میرسد و میخواهد موسیقی بهتری بسازد را ناامید کند. پلیفونی ۳۲ برای افراد مبتدی و پلیفونی ۶۴ برای تمام سبک ها و پلیفونی ۱۲۸ و بالاتر برای آهنگسازان و نوازندگانی که تمایل به استفاده از صداها و افکت های چند لایه دارند مناسب است ولی در کل پلیفونی ۶۴ میتواند به طور کامل جوابگو و حتی فراتر از نیاز ما باشد.

کلمه ی poly به معنای چند و کلمه ی phony به معنای صدا است و قرار گرفتن این دوکنار هم به معنی چند صدایی است. به موزیک های چند صدا هموفونیک هم گفته میشود. هنگامی که یک ملودی اصلی را به همراه هارمونی و آکوردهای آن میشنویم شاهد بافت هموفونیک هستیم. آواز خواندن با نوازندگی گیتار میتواند بافت هموفونیک را به وجود آورد.

در یک اثر پلیفونیک حداقل دو یا چند ملودی به صورت همزمان ساخت آن را تشکیل میدهند و همزمان شنیده میشوند. ملودی ها، عناصر و اجزای تشکیل دهنده در یک اثر چند صدایی هستند که همزمان اجرا و شنیده میشوند. ملودی ها با فاصله های معین از هم نسبت به هم و پیروی قوانین هارمونی و چند صدایی اجرا میشوند.

تا قرن دوم میلادی از موسیقی و آواز به صورت تک صدایی استفاده میشد اما پس از آن موسیقی به سمت نواختن پیچیده تر پیش رفت و از قرن نهم میلادی چند صدایی در اروپا رسم شد و بافت یک صدایی به سمت چند صدایی رفت. از اولین ابداع کننده های این شیوه میتوان به یوهان سیاستین باخ که وی را پدر چند صدایی میشناسند نام برد.

تفاوت پلیفونی و مونوفونی:
پلیفونی نمایشی از چند خط ملودی است که در کنار یکدیگر و مستقل از هم آمده اند. یک ملودی به عنوان ملودی اصلی است که به وسیله ی آکورها همراهی نمیشود و با چند خط ملودی دیگر همراهی میشود اما موسیقی مونوفونی یا تک صدایی با یک خط ملودی اجرا میشود.

یکی از امکانات پیانوهای دیجیتال این است که سیستم دو صدایی ((layer)) میباشد یعنی صدای دو ساز متفاوت در یک زمان ترکیب و پخش میشود.

امیدواریم که این مطلب مفید بوده باشد.

 

 

برای خرید پیانو کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *