برای خرید هنگ درام  کلیک کنید

برای خرید تانگ درام کلیک کنید

 

★ هنگ درام یا تانگ درام؟ ★

22 تیر 1401

بسیاری از هنرجویان سازهای کوبه ای در مورد خرید هنگ درام و تانگ درام دچار مشکل میشوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت این دو ساز آشنا کرده و کمک کنیم تا خریدی آگاهانه داشته باشید.

تاریخچه ی هنگ درام:
نوعی ساز کوبه ای که در سال ۲۰۰۰ توسط فلیکس رونر و سابینا شرر در برن سوئیس ساخته شد که صدایی بسیار گوش نواز و آرام دارد. برای ساخت هنگ درام از سازی فلزی که در سال ۱۷۰۰ میلادی در آفریقا و آمریکای جنوبی مورد استفاده بوده است، الهام گرفته اند.

 



تاریخچه ی تانگ درام:
در سال ۲۰۰۷ دنیس هاولنا که علاقه ی بسیاری به ساز هنگ درام داشته، تانگ درام را از قسمت بالایی کپسول گاز ساخته است که در گذشته به آن هانک درام نیز میگفتند. در آن سال تنها شرکت تولیدکننده ی هنگ درام Pan Art بوده و دنیس به علت قیمت بالای این ساز تصمیم گرفته تا جایگزینی برای آن ایجاد کند بنابراین تانگ درام را اختراع کرد. 

~ تفاوت هنگ درام و تانگ درام ~

۱- تعداد نت:
تانگ درام معمولا در ۸ و ۱۰ نت ساخته میشود ولی تعداد نت های هنگ درام به میزان مهارت نوازنده بستگی دارد در صورتی که نوازندگان حرفه ای میتوانند هنگ درامی تا ۱۵ نت را نیز تهیه کنند.


۲- نوازندگی و آموزش:
آموزش این دو ساز تقریبا شبیه به هم است و بعد از یادگیری هر کدام نواختن دیگری آسان است. نوازندگان هنگ درام با استفاده از ضربات انگشتان ساز خود را مینوازند ولی نوازندگان تانگ درام میتوانند علاوه بر انگشتان از Percussion Mellet نیز استفاده کنند.


۳- تیون ساز و نگهداری:
هنگ درام سازی بسیار حساس میباشد و هنگ درام باکیفیت پس از ۲ یا ۳ سال از کوک خارج میشود؛ همچنین به دلیل کشش سطحی امکان ناکوک شدن در دمای بالا بسیار است که همه ی این ها جز معایب این ساز محسوب میشوند. از طرفی در صورت مراقبت صحیح از تانگ درام، دیگر نیازی نیست که آن را دوباره تیون کنید و همچنین دما به ندرت روی این ساز تاثیر میگذارد.


۴- اسکیل و گام:
اکثر گام های معروف هنگ درام در تانگ درام نیز پیدا میشود ولی با این حال اسکیل و گام از نظر نت بندی و نام گذاری در این دو ساز کمی متفاوت است.


۵- ساخت:
این دو ساز از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. هنگ درام معمولا به صورت دست ساز تولید میشود ولی تانگ درام در کارگاه ها و با دستگاه های پیشرفته ساخته میشود.


۶- صدا:
هنگ درام برای نواختن آهنگ های آرام، غمگین و اسرارآمیز مناسب است ولی تانگ درام برای تولید آهنگ های شاد مناسب میباشد. هر دو ساز از نوع سازهای آیدیفون میباشند. تانگ درام صدا را به صورت سطحی اما با کشش زیاد تولید می کند ولی هنگ درام صدا را عمیق و با کشش کوتاه تولید میکند. هنگ درام سازی است که اگر خوب تیون شود دارای عمق صدای متالیک بسیار زیبایی است؛ تانگ درام نیز طنین و پژواک بیشتری نسبت به هنگ درام دارد.


۷- قیمت:
هنگ درام به دلیل دشواری ساخت و سازندگان محدود نسبت به تانگ درام گران تر میباشد ولی عمر تانگ درام بیشتر است.

هر دو ساز در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری در میان نوازندگان به دست آورده اند و دارای صدایی بسیار لطیف و گوش نواز هستند.

 

 

امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد.

 

برای خرید هنگ درام  کلیک کنید

برای خرید تانگ درام کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *