انتخاب کارت صدای مناسب شاید کمی دلهره آور به نظر برسد. انواع مختلفی از پیکربندی‌های ورودی و خروجی، انواع اتصالات، فرمت‌ها و بسیاری از گزینه‌های دیگر برای بررسی وجود دارد. بنابراین، چگونه کارت صدای مناسب خود را پیدا می‌کنید؟ این راهنمای خرید کارت صدا به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های مورد نیاز خود را مرور کنید تا رابطه‌ای را پیدا کنید که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده کند.

اگر یک موزیسین، خواننده-ترانه‌سرا، مهندس/تهیه‌کننده‌ صدا، پادکستر، استریمر، گیمر یا تولید کننده محتوایی حرفه ای هستید که به ضبط یا تولید حرفه‌ای صدا اهمیت می‌دهید، پس به یک کارت صدا نیاز دارید تا به شما در دستیابی به نتایج باکیفیت و حرفه‌ای و همچنین داشتن روندی کاری کارآمدتر کمک کند. کارت‌های صدا قطعات ضروری تجهیزات هستند که در اشکال و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند، اما همگی دارای عملکردهای اساسی یکسانی هستند: آن‌ها سیگنال‌های آنالوگ را از میکروفون‌ها، سازها و سایر تجهیزات صوتی به صدای دیجیتال تبدیل می‌کنند که نرم‌افزار ضبط (به نام استودیوی دیجیتال صدا یا DAW) روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما می‌تواند آن را پردازش کند. همچنین این کارت‌ها صدای دیجیتال را دوباره به آنالوگ تبدیل می‌کنند تا بتوانید صدای خود را از طریق بلندگوها و هدفون‌ها مانیتور کنید.

هنگام انتخاب کارت صدا، چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این راهنمای خرید کارت صدا این عوامل را بررسی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های خود را محدود کرده و کارت صدای مناسب خود را پیدا کنید.

کارت صدا چیست؟

کارت صدا سخت افزاری است که میکروفون ها و سایر تجهیزات صوتی شما را به رایانه شما متصل می کند. یک کارت صدای معمولی سیگنال های آنالوگ را به اطلاعات صوتی دیجیتال تبدیل می کند که رایانه شما می تواند آنها را پردازش کند. این صدای دیجیتال را از طریق نوعی اتصال (مثلاً Thunderbolt، USB، FireWire یا کارت PCI/PCIe ویژه) به رایانه شما ارسال می کند. همین کارت صدا نیز همین فرآیند را به صورت معکوس انجام می دهد، اطلاعات صوتی دیجیتال را از رایانه شما دریافت می کند و آن را به یک سیگنال آنالوگ تبدیل می کند که می توانید از طریق مانیتورهای استودیویی یا هدفون خود بشنوید. اکثر کارت‌های صدا شامل ورودی و خروجی آنالوگ با سطح لاین، یک یا چند پری آمپ های میکروفون و حتی ممکن است شامل ورودی و خروجی دیجیتال مانند AES، S/PDIF یا ADAT (لایت پایپ) باشند.

عملکرد کارت صدا

چه نوع تهیه‌کننده ای هستید؟

آیا شما گروه‌های کامل را ضبط و میکس می‌کنید، یا فقط به تنهایی در خانه ضبط می‌کنید؟ شاید شما یک خواننده/ترانه‌سرا باشید که به دنبال ارائه نسخه‌های نمایشی حرفه‌ای به یک گروه همراه هستید، یا یک تهیه‌کننده حرفه‌ای که برای میکس‌های بزرگ به مجموعه‌ای کامل از ورودی‌ها و خروجی‌ها نیاز دارد. بیایید بر اساس نیازهای تولیدی شما، روی ویژگی‌هایی که باید بیشتر از آن‌ها آگاه باشید، تمرکز کنیم.

تهیه‌کننده خانگی، گیتاریست، خواننده/ترانه‌سرا

تا همین اواخر، راهی برای ضبط و میکس صدای حرفه‌ای بدون صرف هزینه‌های هنگفت برای تجهیزات آنالوگ حجیم، میکروفون‌ها و مانیتورهای رده بالا وجود نداشت. امروزه می‌توان در یک اتاق خواب، آثاری را ضبط کرد که برنده جایزه گرمی شوند. بنابراین، اگر قصد ضبط فقط صدا و گیتار یا کیبورد خود را دارید، یا فرآیند شما شامل لایه ‌گذاری (دوبله اضافی) سازهای زنده یا مجازی است، یک کارت صدای دو یا چهار کاناله با تبدیل صدای باکیفیت را در نظر بگیرید و هر بودجه اضافی را صرف میکروفون‌های بهتر و آکوستیک تریتمنت کنید.

استودیو پروژه، تهیه‌کننده الکترونیک

با گسترش مجموعه میکروفون و کتابخانه پلاگین‌های شما، ممکن است خود را از دسته «تهیه‌کننده خانگی» به صاحب یک استودیو پروژه تبدیل کنید. با این کار، نیاز به ورودی‌ها و خروجی‌های گسترده افزایش می‌یابد.

یک کارت صدای رک‌مونت یا دسکتاپ را در نظر بگیرید که بتواند به راحتی ورودی/خروجی آنالوگ مورد نیاز برای مدیریت همزمان چندین میکروفون و سیگنال صوتی را در خود جای دهد. به طور معمول، برای ضبط به حداقل چهار ورودی میکروفون و چند خروجی برای مسیریابی سیگنال‌ها به هدفون، مانیتور یا پردازنده‌های سخت‌افزاری نیاز خواهید داشت.

در این مرحله، ممکن است یک کارت صدای واحد برای نیازهای شما کافی نباشد. بنابراین، روی سرمایه‌گذاری در سیستم‌های رایانه‌ای و پلتفرم‌های ضبط که امکاناتی مانند زنجیره‌سازی (دیزی‌چِینینگ) بین کارت های صدا را ارائه می‌دهند، سرمایه‌گذاری کنید تا با رشد استودیوی خود، بهتر بتوانید آن را ارتقا و گسترش دهید.

تهیه کننده حرفه‌ای، گروه موسیقی، آهنگساز فیلم

به مرحله‌ای از ضبط رسیده‌اید که به بیش از چند ورودی نیاز دارید. یا شاید به اندازه‌ی کافی پول جمع کرده‌اید تا آلبوم بعدی گروهتان را تهیه کنید.

اگر همزمان بیش از هشت منبع صدای زنده را ضبط می‌کنید، یا آهنگ‌هایی را با ده‌ها ترک و پلاگین میکس می‌کنید، کارت صدای شما باید از بالاترین کیفیت تبدیل صدا و قابلیت‌های مسیریابی برخوردار باشد. کارت‌های صدای رکمونت آپولو (Apollo) نه تنها صدایی فوق‌العاده ارائه می‌دهند، بلکه دارای پردازنده سیگنال دیجیتال داخلی (DSP) هستند که امکان پردازش با تأخیر تقریباً صفر هنگام ضبط با پلاگین‌ها را فراهم می‌کنند.

دسکتاپ یا رک‌مونت؟

در مراحل اولیه ساخت استودیو، فضا یک کالای بسیار با ارزش است. تجهیزات رک‌مونت، در حالی که از نظر ظاهری زیبا و حرفه‌ای به نظر می‌رسند، می‌توانند هم گران‌قیمت و هم دست و پاگیر باشند. از طرف دیگر، کارت های صدای دسکتاپ همیشه تعداد پری آمپ و نیازهای ورودی/خروجی را برای ضبط یک گروه زنده برآورده نمی‌کنند. بیایید در مورد مزایا و معایب کارت صداهای دسکتاپ در مقابل رک مونت صحبت کنیم.

دسکتاپ

هدف نهایی هر کارت صدایی یکسان است: انتقال سیگنال‌های صوتی به و از رایانه شما. بهترین کارت صدای مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال (A/D) و دیجیتال به آنالوگ (D/A) با کیفیت بالا، ورودی‌ها و خروجی‌های اضافی و گزینه‌های مانیتورینگ بیشتری را ارائه می‌دهند – اما این ویژگی‌های ممتاز فقط برای کارت های صدای رک‌مونت گران‌قیمت در نظر گرفته نشده‌اند.

بسیاری از کارت های صدای دسکتاپ همان مزایای صوتی کارت صدای رک‌مونت را با یک گردش کار ساده و دسترسی آسان‌تر به گزینه‌های مانیتورینگ، Talkback و خروجی‌های هدفون ارائه می‌دهند. بعلاوه، اندازه کوچک‌تر آن‌ها به این معنی است که می‌توان آن‌ها را در یک کوله‌پشتی یا کیف لپ‌تاپ برای ردیابی و میکس در حال حرکت قرار داد.

در نهایت، اگر فقط به تعداد کمی ورودی/خروجی آنالوگ نیاز دارید و پروژه‌های تجاری بزرگ را ضبط و میکس نمی‌کنید، یک کارت صدای دسکتاپ با کیفیت راه‌حل مناسبی است.

کارت صدای رومیزی و رک مونت

رک‌مونت (تجهیزات قابل نصب در رک)

کارت‌های صدای رک‌مونت باعث آزاد شدن فضای میز شما شده و ظاهری حرفه‌ای‌تر به استودیو می‌دهند. اما مهم‌تر از آن، از مزایای ورودی/خروجی اضافی و ویژگی‌های پریمیوم مانند پشتیبانی از صدای فراگیر بهره‌مند خواهید شد. این موارد مزایای آشکاری هستند اگر قصد ضبط و میکس کل گروه‌های موسیقی یا سازهای چند منبعی مانند درام را دارید.

بسیاری از کارت‌های صدای رک‌مونت دارای تعداد زیادی ورودی و خروجی آنالوگ و دیجیتال هستند. این موارد می‌توانند شامل اتصالات خط متوازن، میدی، S/PDIF و پری امپ‌های میکروفون ضروری باشند. کارت صدایی مانند Apollo x8p با هشت پری امپ مجهز به Unison™ بر ورودی‌های پری امپ اولویت دارد – انتخابی عالی برای استودیوهای کاملا دیجیتال – در حالی که Apollo x16 از طریق اتصالات DB-25، 16 کانال ورودی/خروجی آنالوگ را برای استودیوهای مبتنی بر کنسول/هیبریدی ارائه می‌دهد.

نکته: تعداد پری‌ امپ‌های اختصاصی مشخصه‌ای است که هنگام خرید باید به شدت به آن توجه کنید. بسیاری از محصولات رک‌مونت هنگام شمارش ورودی/خروجی، هم تعداد پری امپ‌ها و هم ورودی‌های لاین/دیجیتال را لحاظ می‌کنند. همیشه بررسی کنید که کارت صدا دقیقاً چند پری امپ ارائه می‌دهد.

چرا به کارت صدا نیاز دارید؟

دلایل متعددی برای استفاده از کارت صدای اختصاصی به جای کارت صدای داخلی رایانه شما وجود دارد. از نظر فنی، کارت صدا یک کارت صدا است، اما کیفیت صدای محدود و ورودی/خروجی حداقل آن را برای ضبط کمتر از حد ایده آل می کند. بسیاری از کارت‌های صدا تنها یک ورودی سطح لاین استریوی مصرف‌کننده، یک خروجی هدفون و احتمالاً یک خروجی سطح لاین استریوی مصرف‌کننده نیز دارند. تداخل الکترومغناطیسی و رادیویی، نوسانات (jitter) و تاخیر بیش از حد باعث کاهش یا تأثیر منفی بر روی صدا در هر دو مسیر ورودی و خروجی می‌شوند. همچنین ضبط یک ست کامل درام (چه برسد به یک گروه کامل) با تنها دو کانال ورودی غیرممکن است. کارت‌های صدا برای اتصال یک جفت بلندگوی های فای و پخش صدای فشرده عالی هستند، اما برای ضبط و مانیتور کردن صدای باکیفیت تولید به یک کارت صدای قابل اعتماد نیاز خواهید داشت.

کارت‌های صدا به دلایل متعددی ضروری هستند:

  • کیفیت صدا: آن‌ها با ارائه تبدیل باکیفیت آنالوگ به دیجیتال، کیفیت صدای ضبط‌های شما را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشند. این امر تضمین می‌کند که ظرافت‌های منابع صوتی شما به طور دقیق ضبط شود.
  • تاخیر کم (Latency): کارت‌های صدا برای به حداقل رساندن تأخیر، که معادل فاصله زمانی بین ورودی و خروجی است، طراحی شده‌اند. تأخیر کم برای مانیتورینگ همزمان ضروری است و به نوازندگان این امکان را می‌دهد تا خود را بدون تأخیر قابل توجهی بشنوند.
  • کاربری چند منظوره (Versatility): کارت‌های صدا دارای چندین ورودی و خروجی هستند که به شما امکان می‌دهند همزمان از چند منبع صوتی ضبط کنید و به انواع مختلفی از تجهیزات متصل شوید.
  • پری امپ (Preamps): بسیاری از کارت‌های صدا شامل پری امپ‌های با کیفیت هستند که برای ارتقای کیفیت میکروفون‌ها و سازها ضروری تلقی می‌شوند.
  • هماهنگی با نرم‌افزارهای آهنگسازی (DAW): کارت‌های صدا با نرم‌افزارهای آهنگسازی دیجیتال (DAW) سازگار هستند و ضبط، ویرایش و پردازش صدا را روی رایانه شما آسان می‌کنند.

مزایای استفاده از کارت صدا (Audio Interface)

  1. ارتقاء کیفیت صدا: یک کارت صدا با ارائه تبدیل بهتر آنالوگ به دیجیتال (A/D) و دیجیتال به آنالوگ (D/A) نسبت به کارت صدای داخلی کامپیوتر، می‌تواند کیفیت صدای ضبط‌های شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. این امر به ویژه در صورت استفاده از میکروفون‌ها یا سازهای با کیفیت بالا مشهود است.
  2. گردش کار منعطف‌تر: کارت‌های صدا می‌توانند به عنوان هسته مرکزی استودیوی شما عمل کرده و انعطاف‌پذیری بیشتری در تنظیمات ضبط‌تان به شما ارائه دهند. امکان اتصال چندین میکروفون، ساز، میکسر و دستگاه مانیتورینگ به کامپیوتر را خواهید داشت. برخی از کارت‌های صدا دارای پورت‌های MIDI و حتی پورت‌های ورودی/خروجی دیجیتال AES، S/PDIF یا ADAT هستند که به شما امکان می‌دهند با تغییر نیازهای‌تان، تنظیمات خود را گسترش دهید.

انتخاب پیکربندی I/O مناسب

به غیر از اتصال رایانه، هیچ ویژگی دیگری به اندازه پیکربندی ورودی و خروجی (I/O) برای انتخاب کارت صدای شما اهمیت ندارد. تعداد و نوع ورودی و خروجی مورد نیاز شما کاملاً به آنچه می خواهید ضبط کنید، هم اکنون و در آینده بستگی دارد. محدوده کارت‌های صدا شامل همه چیز، از واحدهای دسکتاپ 2 کاناله تا سیستم‌هایی است که می‌توانند صدها کانال را ضبط کنند.

اگر یک خواننده/ترانه سرا هستید، ممکن است فقط به یک جفت ورودی نیاز داشته باشید، به شرطی که ورودی های مناسبی باشند. اکثر کارت‌های صدا شامل دو یا چند پری آمپ میکروفون هستند. اگر قصد استفاده از میکروفون‌های کندانسور را دارید، باید مطمئن شوید که پری‌امپ‌های کارت صدای شما نیز مجهز به برق فانتوم هستند. اگر گیتار یا کیبورد خود را مستقیماً به کارت صدا وصل می‌کنید، مطمئن شوید که کارت صدایی که می‌خرید دارای ورودی‌های سطح ساز (همچنین به نام Hi-Z) است. ورودی و خروجی‌های سطح لاین برای اتصال پردازنده‌های خارجی، آمپ‌های هدفون (برای ایجاد میکس‌های هدفون جداگانه) و مانیتورهای استودیویی عالی هستند.

ورودی/خروجی دیجیتال (Digital I/O) ممکن است در ابتدای کار چندان حائز اهمیت به نظر نرسد، اما در ادامه مسیر می‌تواند به شدت مفید واقع شود. به عنوان مثال، برخی از پری‌امپ‌های میکروفون 1 یا 2 کاناله رده بالا به خروجی‌های دیجیتال مجهز هستند که به شما امکان می‌دهد بدون اشغال کردن ورودی‌های لاین‌لِول (line-level)، آنها را به کارت صدای خودتان متصل کنید.

در صورتی که کارت صدای شما به ورودی/خروجی استاندارد ADAT light pipe مجهز باشد، به سادگی می‌توانید سیستم خود را با یک پری‌امپ میکروفون 8 کاناله که از ADAT پشتیبانی می‌کند، گسترش دهید. اضافه کردن هشت کانال می‌تواند تجهیزات ضبط شخصی شما را به سیستمی تبدیل کند که قابلیت ضبط کامل یک گروه موسیقی را داشته باشد.

راهنمای خرید کارت صدا

انواع ورودی و خروجی آنالوگ و به چه تعدادی نیاز دارم؟

تعداد ورودی و خروجی آنالوگ (I/O) که نیاز دارید، واقعاً به تعداد سازها و صدا یا وکال هایی که می خواهید به طور همزمان ضبط کنید بستگی دارد. ابتدا، بیایید به انواع مختلف ورودی ها و اتصالات مرتبط آنها نگاه کنیم:

  • جک ورودی ترکیبی XLR / 1/4 اینچ: این اتصال چند منظوره یک کانکتور XLR را با یک کانکتور 1/4 اینچی ترکیب می کند. از آن برای اتصال میکروفون یا میکسر از طریق XLR یا یک ساز الکترونیکی یا پخش کننده رسانه از طریق جک 1/4 اینچی استفاده کنید. جک ترکیبی اتصالات بالانس را برای کمک به کاهش نویز و تداخل در طول کابل های بلند ارائه می دهد.
  • جک ورودی اختصاصی 1/4 اینچ Hi-Z: اتصال سازهایی با امپدانس بالا مانند گیتار الکتریک یا گیتار باس به ورودی های استاندارد 1/4 اینچی می تواند منجر به کیفیت سیگنال ضعیف شود. به همین دلیل، برخی از کارت های صدا یک ورودی اختصاصی 1/4 اینچی Hi-Z (گاهی اوقات به عنوان DI شناخته می شود) را ارائه می دهند که برای حفظ کیفیت صدای سازهای شما طراحی شده است. سایر کارت های صدا دارای تنظیم Hi-Z قابل تعویض برای سازهایی هستند که به جک ترکیبی متصل می شوند.
  • جک ورودی لاین 1/4 اینچ: این جک اتصالی بالانس را برای دریافت سیگنال لاین-لِول از انواع دستگاه هایی مانند میکسرها، درام ماشین یا پردازنده های افکت خارجی ارائه می دهد.
  • جک های خروجی مانیتور 1/4 اینچ: این جک ها به صورت جفت عرضه می شوند. آنها اتصالی بالانس را برای خروجی یک سیگنال لاین-لِول ارائه می دهند و به طور معمول برای اتصال کارت صدا به بلندگوها یا میکسر استفاده می شوند.
  • جک های خروجی تکی 1/4 اینچ: برخی از کارت های صدا خروجی های لاین اضافی را برای هدایت کانال های مختلف صدا به بلندگوهای مختلف یا مقصد هایی مانند پردازنده های سیگنال خارجی ارائه می دهند.
  • خروجی هدفون 1/4 اینچ: این جک به شما امکان می دهد سیگنال صوتی خود را از طریق هدفون مانیتور کنید. برخی از کارت های صدا دو جک هدفون با سطوح قابل تنظیم جداگانه ارائه می دهند.

حتی اگر به تازگی کار خود را به عنوان پادکستر، خواننده/ترانه‌سرا یا موسیقی‌دان الکترونیک شروع کرده‌اید، ما خرید کارت صدا با حداقل 2 ورودی را توصیه می‌کنیم. شاید در حال حاضر فقط به یک ورودی نیاز داشته باشید، اما ممکن است در آینده بخواهید به طور همزمان با دو میکروفون یا یک میکروفون و یک ساز ضبط کنید. برای نمونه، موسیقی‌دانان الکترونیک ممکن است نیاز داشته باشند تا خروجی‌های یک مدیا پلیر یا کیبورد را ضبط کنند، که معمولا استریو هستند، به این معنی که برای کارت صدای خود به حداقل دو ورودی نیاز خواهید داشت.

برای پادکست‌های بزرگ‌تر یا اگر می‌خواهید همزمان سازهای بیشتری، میکروفون‌ها یا گیتار بیس را ضبط کنید، یک کارت صدا با 4 ورودی به شما امکان می‌دهد تا منابع صوتی بیشتری را به طور همزمان ضبط کنید. همچنین، اکثر کارت صداهای 4 ورودی دارای خروجی‌های اضافی برای اتصال پردازنده‌های خارجی و قابلیت‌های مانیتورینگ هستند.

در صورتی که قصد ضبط یک ست کامل درام یا کل یک گروه موسیقی را دارید، به حداکثر ورودی ممکن نیاز خواهید داشت. ما توصیه می‌کنیم حداقل یک کارت صدا با 8 ورودی میکروفون تهیه کنید.

گزینه‌های اتصال به کامپیوتر

یکی از ویژگی‌های ثابت صنعت ضبط این است که تکنولوژی برای مدت طولانی بدون تغییر باقی نمی‌ماند. در تکنولوژی مرتبط با کامپیوتر، “استاندارد” تقریباً مترادف با “منسوخ شده” است. با این حال، چند نوع اتصال برای کارت‌های صدا به عنوان استاندارد شناخته می‌شوند: تاندربولت، USB، فایروایر و PCIe.

اکثر کامپیوترهای شخصی و Mac به پورت‌های یو اس بی (چه USB 2 یا USB 3) مجهز هستند، در حالی که فایروایر (400 یا 800) بیشتر در مک ها یافت می‌شود. سرعت متوسط هر دو پروتکل یکسان است (480 مگابیت بر ثانیه)، که در شرایط ایده‌آل برای ضبط همزمان تا 64 ترک کافی است. همچنین برخی کارت‌های صدا ساده‌تر هنوز از USB 1.1 استفاده می‌کنند که بسیار کندتر است، اما برای ضبط یک یا دو کانال به اندازه‌ی کافی سرعت دارد.

تاندربولت

به دلیل سرعت فوق‌العاده بالا و تاخیر کم، تاندربولت استاندارد مرجع جدید برای اتصال کارت‌های صدا است. تاندربولت 3 (که در جدیدترین مک‌ها یافت می‌شود) دو برابر سریع‌تر از تاندربولت 2 و هشت برابر سریع‌تر از USB 3 است و از سرعت‌های تا 40 گیگابیت بر ثانیه و طول کابل تا 100 متر با استفاده از کابل نوری پشتیبانی می‌کند. بسیاری از کارت‌های صدای رده‌بالا در حال حاضر از تاندربولت پشتیبانی می‌کنند.

پورت تاندربولت کارت صدا

USB

مزیت استفاده از USB (نسخه‌های 3.0، 2.0 و 1.1) این است که بسیاری از کارت‌های صدا برای کار با برق باس USB (به جای منبع تغذیه خارجی) طراحی شده‌اند، که اگر قصد ضبط سیار با لپ‌تاپ خود را دارید، عالی است. همچنین تعداد کمی از کارت‌های صدا مبتنی بر کارت PC Express و PCMCIA وجود دارد که به طور خاص برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند.

فایروایر

مزیت فایروایر این است که داده‌ها را با سرعت ثبات‌تری نسبت به USB انتقال می‌دهد که باعث می‌شود هنگام ضبط همزمان کانال‌های بیشتر، کمی قابل اعتمادتر باشد. معایب آن این است که کارت‌های صدای کمتری از فایروایر نسبت به USB استفاده می‌کنند و کامپیوترهای کمتری به پورت‌های فایروایر مجهز هستند. اگر رایانه شخصی دارید، ممکن است نیاز به نصب یک کارت فایروایر داشته باشید.

پورت فایروایر کارت صدا

PCIe

این ما را به چهارمین استاندارد اتصال کارت صدا یعنی PCIe (PCI Express) می رساند. PCIe یک رابط داخلی مبتنی بر کارت است، که (به دلیل ماهیت آن) به این معنی است که نمی‌توانید از این رابط‌ها با رایانه‌های لپ‌تاپ استفاده کنید. با نصب موثر کارت صدای خود در مادربورد کامپیوتر، از مزیت دور زدن برخی از فرآیندهای تبدیل داده‌ای که باعث تاخیر و محدود کردن پهنای باند می‌شوند، بهره‌مند می‌شوید. اکثر کارت‌های صدای PCIe برای مدیریت تعداد بالای ترک و سرعت تقریباً آنی مورد نیاز در استودیوهای حرفه‌ای طراحی شده‌اند و در نتیجه گران‌تر از رابط‌های فایروایر یا USB هستند. با این حال، برخی کارت‌های صدای PCIe مقرون به صرفه وجود دارند که حتی به کاربران مبتدی امکان استفاده از این فرمت را می‌دهند.

اترنت

اترنت یک رابط چند کاناله قدرتمند است که در رده‌بالاترین سطح قرار دارد. این رابط در کارت صدا صوتی روی شبکه‌ها تخصص دارد و در استودیوهای ضبط چند اتاقه، استودیوهای مسترینگ، تاسیسات پخش و پس از تولید استفاده می‌شود. فوکوس‌رایت و دی‌جی‌گرید هر دو این گزینه‌های گران‌تر را تولید می‌کنند.

مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال (A/D) و دیجیتال به آنالوگ (D/A)

مبدل‌های A/D و D/A پل ارتباطی بین دنیای آنالوگ و دنیای دیجیتال هستند. کیفیت طراحی آن‌ها بیشترین تاثیر را بر کیفیت صدای کارت صدا می‌گذارد. مبدل‌های باکیفیت، صدایی شفاف‌تر، واضح‌تر و با جزئیات بیشتر و حس طبیعی‌تر و زنده‌تری تولید می‌کنند. به دنبال کارت‌های صدای برندهای معتبر با مشخصات محدوده دینامیکی (Dynamic Range) 115 دسی‌بل یا بالاتر باشید (هرچه بالاتر، بهتر).

پری‌امپ‌های میکروفون

پس از مبدل‌ها، پری‌امپ‌های میکروفون مهم‌ترین اجزای یک کارت صدا هستند. یک پری‌امپ خوب، سیگنال میکروفون را بدون افزودن نویز و دیستورشن ناخواسته تقویت می‌کند و باعث می‌شود صدایی واقع‌گرایانه‌تر و جذاب‌تر داشته باشد، در حالی که یک پری‌امپ با کیفیت پایین، می‌تواند صدا را گل‌آلود و بی‌جان کند.

روی کارت صدایی با پری‌امپ‌هایی که بهره (Gain) کافی و نویز پایینی را ارائه می‌دهند، سرمایه‌گذاری کنید. این امر باعث می‌شود میکروفون‌های داینامیک شما حتی زمانی که در فاصله دوری از منبع صوتی قرار داده شده‌اند، عالی به صدا درآیند. همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا پتانسیل کامل میکروفون‌های کاندنسر و لامپی (Tube) رده‌بالای خود را به دست آورید و ضبط‌هایی تولید کنید که بهترین صدای ممکن را داشته باشند.

تشریح کارت صدا، جلو و پشت

A) ورودی‌های لاین

بسیاری از کارت های صدا ورودی‌ها را در پشت دارند، و برخی از آن‌ها – مانند این مورد – چند ورودی در جلو نیز دارند، که برای مواقعی که می‌خواهید منابع مختلف را ضبط کنید و دائما آن‌ها را جدا کنید، مفید است.

B) سطوح میکس

اینکه بتوانید میزان ورودی‌های خود را روی رابط تغییر دهید، مفید است، همانطور که این کارت صدا با چهار دکمه چرخشی انجام می‌دهد. اغلب، رابط با نرم‌افزاری ارائه می‌شود که به شما امکان می‌دهد این کار را از طریق رایانه انجام دهید.

C) نمایشگر سطح (متر)

همیشه به دنبال کارت صدایی باشید که نوعی نمایشگر سطح به شما بدهد تا بتوانید سطوح صدا را بررسی کنید. در حالی که باید بتوانید دیستورشن سیگنال را بشنوید، خوب است که سطوح را به صورت بصری در اینجا به دست آورید.

D) کنترل‌های خروجی

باز هم، خروجی به مانیتورهای شما را می‌توان از طریق DAW یا نرم افزار کارت صدا کنترل کرد، اما کنترل آن روی کارت صدا نیز مفید است. این کارت صدا دارای دو خروجی هدفون است، بنابراین دو نفر می‌توانند مانیتورینگ انجام دهند.

اجزای قسمت جلویی کارت صدا

E) ورودی‌های میکروفون

اینها ورودی‌های میکروفون شما را از طریق کانکتورهای نر XLR که در صفحه قبل نشان داده شده است، دریافت می‌کنند. این ورودی‌ها دارای پری‌ امپ هستند تا سیگنال را به سطح لاین برسانند.

F) ورودی‌های ترکیبی

این ورودی‌ها هم جک (سطح لاین) و هم کانکتورهای میکروفون را می‌پذیرند و سیگنال‌های ورودی را قبول می‌کنند و بسته به اینکه چه چیزی به آن‌ها وصل شده است، به طور خودکار به سطح صحیح سوئیچ می‌کنند.

G) ورودی‌های لاین استاندارد

این ورودی‌ها سیگنال‌ها را در سطح لاین دریافت می‌کنند، بنابراین به طور معمول برای خروجی از سینتی‌سایزرها یا آمپلی‌فایرهای گیتار استفاده می‌شوند.

H) خروجی‌های چندگانه

داشتن چند خروجی به شما انعطاف‌پذیری زیادی می‌دهد – بنابراین، برای مثال، می‌توانید صدا را به دو مجموعه مانیتور برای مانیتورینگ در اتاق‌های مختلف ارسال کنید.

I) ورودی اپتیکال

این کانکتور «ADAT» امکان هشت کانال ورودی اضافی را از طریق کابل دیجیتال فراهم می‌کند، که ممکن است به واحد دیگری که ورودی‌های فیزیکی واقعی را دارد متصل شود.

J) کانکتور کامپیوتر

این نقطه اتصال به رایانه شما است، صرف نظر از اینکه کارت صدای شما FireWire (مانند این مورد)، USB یا تاندربولت باشد، بنابراین جایی است که تمام داده ها وارد و خارج می شوند.

K) رابط MIDI

برخی از کارت های صدا دارای کانکتورهای MIDI هستند که به تجهیزات MIDI مانند ماژول‌های صدا و سینت‌سایزرها اجازه می‌دهد با رایانه شما ارتباط برقرار کنند.

L) ورودی و خروجی S/PDIF

این‌ها کانکتورهای دیجیتال با کیفیت بالا هستند که ممکن است سیگنالی را از یک واحد افکت گیتار دیجیتال یا کل میکس شما یا بخشی از آن را به یک دستگاه خارجی دریافت کنند.

اجزای قسمت جلویی کارت صدا

مشخصات فنی و نحوه خواندن آنها

مردم اغلب از ما می پرسند، آیا چیزهایی مانند عمق بیت و نرخ نمونه برداری برداری واقعا مهم هستند؟ اینها برخی از مشخصاتی هستند که تقریبا در تمام کارت صداهای موجود در بازار ذکر شده اند. پاسخ ساده نیست، اما بله، آنها مهم هستند. بیایید با عمق بیت شروع کنیم.

در پردازش صدا، عمق بیت تاثیر زیادی بر صدای شما دارد. محاسبه ساده این است که 1 بیت = 6 دسی بل. این به این معنی است که صدای 16 بیتی (استاندارد CD) دارای محدوده دینامیکی کل 16 بیت در 6 دسی بل بر بیت، برای مجموع 96 دسی بل است. مشکل این است که کف نویز دیجیتال بسیار بالا است و محدوده دینامیکی باقیمانده بسیار کم است. نتیجه این است که اگر روی 16 بیت کار کنید، بخش های آرامتر صدای شما تمایل به نویز دارند.

صدای 24 بیتی با 144 دسی بل محدوده، به متخصصان تولید محدوده مورد نیاز برای پردازش روان صدا را می دهد. به همین دلیل است که 24 بیت به عنوان استاندارد حرفه ای در نظر گرفته می شود و به شدت توصیه می شود.

از طرف دیگر، نرخ نمونه برداری بسیار ذهنی تر است. هر نمونه یک اسنپ شات دیجیتال از صدای ضبط شده است. استاندارد CD، 44.1 کیلو هرتز، هر ثانیه 44100 تصویر دیجیتال از صدای ورودی می گیرد. تبدیل دیجیتال به آنالوگ تنها به دو نمونه (بالا و پایین) از یک شکل موج برای تولید فرکانس نیاز دارد، بنابراین نرخ نمونه برداری 44.1 کیلو هرتز از لحاظ تئوری قادر به بازتولید فرکانس هایی تا 22.05 کیلوهرتز است. بالاترین محدوده شنوایی انسان (در زنان جوان) 20 کیلوهرتز است، بنابراین از لحاظ فنی، 44.1 کیلو هرتز برای ضبط و بازتولید هر صدایی که می توانید بشنوید بیش از اندازه کافی است. با این حال، ملاحظات اضافی وجود دارد که همه آنها فنی هستند و ممکن است نشان دهند که نرخ نمونه برداری بالاتر اطلاعات ارزشمندی را ضبط می کند یا نه. به همین دلیل است که اکثر متخصصان صدا ترجیح می دهند با 48 کیلوهرتز، 88.2 کیلوهرتز، 96 کیلوهرتز یا حتی 176.4 کیلوهرتز یا 192 کیلوهرتز کار کنند.

در نهایت، همه چیز نسبی است. اگر قصد دارید دموی خود را روی CD منتشر کنید یا MP3 را به صورت آنلاین پست کنید، احتمالاً با کار کردن یا ترکیب کردن با 16 بیت/44.1 کیلو هرتز مشکلی نخواهید داشت. اگر قصد دارید جاز را با فرمت با وضوح بالا منتشر کنید، حتی به کمتر از 24 بیت/96 کیلوهرتز فکر نکنید. نرخ نمونه برداری بالاتر، مانند 192 کیلوهرتز، برای طراحی صدا نیز بسیار مفید است. غرش یک سگ را با 192 کیلوهرتز ضبط کنید و آن را به یک جلسه 96 کیلوهرتز (نیمی از سرعت و نواک صدا اما بدون افت رزولوشن) وارد کنید، و به طور لحظه ای غرش گلو تهدیدآمیزی را خواهید داشت که در فیلم های هیولایی علمی تخیلی بی شماری استفاده می شود. فقط به یاد داشته باشید که نرخ نمونه برداری بالاتر و عمق بیت فضای دیسک بیشتری را اشغال می کند و تعداد آهنگ های شما را محدود می کند، بنابراین باید با محدودیت های تجهیزات خود کار کنید.

مهمترین نکته ای که باید در مورد نرخ نمونه برداری و عمق بیت به خاطر داشته باشید این است که آنها از کیفیت مبدل های آنالوگ به دیجیتال (AD/DA) که استفاده می کنید اهمیت کمتری دارند. به همان روشی که یک ماشین مسابقه صابونی با موتور فراری در آن ممکن است بتواند 130 مایل در ساعت حرکت کند، اما شما نمی خواهید در این سواری همراه باشید، یک مبدل پایین رده ممکن است 24 بیت/96 کیلوهرتز را ارائه دهد، اما به شما وفاداری صوتی حرفه ای را که به دنبال آن هستید، ارائه نمی دهد.

عمق بیت (Bit Depth)

عمق بیت یک کارت صدا، تعداد بیت‌هایی است که برای نمایش هر نمونه صوتی به کار می‌رود. هرچه عمق بیت بیشتر باشد، ظرافت‌های بیشتری از صدا را آشکار می‌کند. اگر با عمق بیت ۱۶ بیت ضبط کنید، بخش‌های آرام‌تر صدای شما تمایل به داشتن نویز و وضوح پایین‌تری پیدا می‌کنند. عمق بیت ۲۴ بیت استاندارد حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود و به شدت توصیه می‌شود. برخی کارت‌های صدا فناوری ۳۲ بیت شناور را برای ضبط صداهای بلند و غیرمنتظره بدون ایجاد دیستورشن ارائه می‌دهند، اما فایل‌های بزرگتری نسبت به فایل‌های صوتی ۲۴ بیت تولید می‌کنند.

نرخ نمونه‌برداری (Sampling Rate)

نرخ نمونه‌برداری، تعداد دفعاتی در ثانیه است که یک کارت صدا سیگنال صوتی را ضبط می‌کند. این نرخ با کیلوهرتز (kHz) اندازه‌گیری می شود. نرخ نمونه‌برداری از ۴۴.۱ کیلوهرتز تا ۱۹۲ کیلوهرتز متغیر است. نرخ‌های نمونه‌برداری بالاتر، منجر به صداهای واقع‌گرایانه‌تر و با فرکانس بالا می‌شوند، که به خصوص در سنج‌ها و های‌هت قابل توجه است.

۴۴.۱ کیلوهرتز، نرخ نمونه‌برداری استاندارد برای سی‌دی‌ها و اکثر سرویس‌های استریم است. این نرخ برای ضبط و بازتولید هر صدایی که انسان می‌تواند بشنود، کاملاً کافی است. با این حال، متخصصان صدا اغلب برای ضبط موسیقی ۸۸.۲ کیلوهرتز را انتخاب می‌کنند، زیرا این کار به ثبت جزئیات بیشتر در صدا کمک می‌کند.

۴۸ و ۹۶ کیلوهرتز، نرخ نمونه‌برداری استاندارد برای کاربردهای ویدئویی هستند. آن‌ها همچنین گزینه خوبی برای ضبط صوتی عمومی محسوب می‌شوند، زیرا تعادل خوبی بین کیفیت صدا و حجم فایل ایجاد می‌کنند.

۱۷۶.۴ و ۱۹۲ کیلوهرتز، نرخ‌های نمونه‌برداری بسیار بالاتری هستند که عمدتاً برای کاربردهای مسترینگ رده بالا استفاده می‌شوند. ۱۹۲ کیلوهرتز می‌تواند هنگام کند کردن صدا برای افکت‌های طراحی صوتی مفید باشد. این نرخ‌ها می‌توانند به ضبط جزئیات بیشتر در صدا کمک کنند، اما همچنین فایل‌های بسیار بزرگی تولید می‌کنند. در نتیجه، برای اکثر کاربران کاربردی نیستند.

نرخ نمونه‌برداری کارت صدا

تاخیر (Latency)

همانطور که پیشتر اشاره شد، اکنون زمان توضیح مختصری در مورد «تاخیر» (Latency) است. هنگامی که شما هر نوع صدایی را از طریق کارت صدا به نرم‌افزار آهنگسازی دیجیتال (DAW) می‌فرستید، این صدا با کمی تاخیر (قابل اندازه‌گیری با میلی‌ثانیه) روبرو می‌شود. دلیل این تأخیر، عبور صدا از مدارهای کارت صدا و نرم‌افزار DAW است.

در بدترین حالت ممکن است دکمه‌ای را روی یک ساز مجازی در نرم‌افزار DAW فشار دهید و صدای آن با تاخیر قابل توجهی از بلندگو پخش شود. این تجربه مطلوبی نیست.

در گذشته، برای کاهش این تأخیر مجبور بودید وارد تنظیمات نرم‌افزار DAW شده و با اندازه بافر (buffer size) و پارامترهای دیگر کار کنید. خوشبختانه با افزایش سرعت پردازنده‌ها، تاخیر به مشکل کمتری تبدیل شده و با استفاده از جدیدترین واسطه‌های کاربری تاندربولت که فوق‌العاده سریع هستند، تقریبا به طور کامل برطرف شده است. البته واسطه‌های تاندربولت جزو گران‌ترین گزینه‌ها هستند. حال بیایید نگاهی به انواع مختلف واسطه‌های کاربری و مزایا و معایب آن‌ها داشته باشیم.

نرم‌افزار کارت صدا

هنگام خرید کارت صدا، اغلب نرم‌افزاری جانبی نیز دریافت می‌کنید که به شما امکان مدیریت مسیریابی (routing) صدا را می‌دهد. در اینجا به چند نمونه از این نرم‌افزارها اشاره می‌کنیم:

  • Universal Control: ساخت کمپانی PreSonus
  • Control: محصول جدید کمپانی Focusrite که ما آن را با کارت صدا Clarett این شرکت تست کردیم و بسیار کاربرپسند بود.
  • Maestro: از کمپانی Apogee که شبیه بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر، دارای نسخه قابل اجرا روی iPad است و به شما امکان می‌دهد با استفاده از iPad کارت صدا خود را کنترل کنید.
  • TotalMix: از کمپانی RME که به عنوان یکی از برترین نرم‌افزارهای کارت صدا شناخته می‌شود و امکانات زیادی را به محصولات این شرکت اضافه می‌کند.

کارت صدای خود را با ورودی/خروجی دیجیتال آینده‌نگر کنید

ورودی/خروجی دیجیتال (Digital I/O) شاید در ابتدای کار اولویت نباشد، اما در آینده می‌تواند بسیار کاربردی باشد. انواع رایج اتصالات دیجیتال عبارتند از ADAT، S/PDIF و AES/EBU. اگر کارت صدای شما دارای ورودی/خروجی استاندارد ADAT باشد، می‌توانید به راحتی با اتصال یک پری‌امپ میکروفون ۸ کاناله مجهز به ADAT، سیستم خود را گسترش دهید. این کار ۸ کانال اضافی به شما می‌دهد که برای ضبط یک گروه موسیقی کافی است. AES/EBU و S/PDIF اتصال صوتی استریو با کیفیت بالا به یک میکسر یا ضبط کننده دیجیتال را فراهم می‌کنند.

سایر ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید

  • phantom power (فانتوم پاور): اگر قصد استفاده از میکروفون‌های کندانسور دارید، مطمئن شوید که کارت صدا +48 ولت فانتوم پاور برای تامین انرژی آن‌ها ارائه می‌دهد.
  • اتصالات MIDI (میدی): اگر از کیبورد، سمپلر یا درام‌ماشین قدیمی‌تری استفاده می‌کنید که اتصال USB ندارد، احتمالاً به یک کارت صدا نیاز دارید که دارای اتصالات ۵ پین MIDI باشد.
  • لوپ بک مجازی (Virtual Loopback) برای استریمینگ: ضبط لوپ بک مجازی ویژگی‌ای است که به شما امکان می‌دهد صدای سایر برنامه‌های در حال اجرا بر روی رایانه را با صدایی که در حال ضبط هستید ترکیب کنید. این کار می‌تواند برای اهداف مختلفی، مانند اضافه کردن موسیقی پس‌زمینه یا سایر صداهای از پیش ضبط شده به یک پادکست به صورت زنده، یا برای دریافت صدا از تماس زوم یا اسکایپ مفید باشد.
  • نرم افزارهای کنترلی (Control Apps): برخی از کارت‌های صدا همراه با نرم‌افزار کنترلی مجزا ارائه می‌شوند که به شما امکان می‌دهد از طریق لپ‌تاپ یا دستگاه تلفن همراه خود، تمامی عملکردهای آن را کنترل کنید. این نرم‌افزارها قابلیت‌هایی همچون پردازش صدا، تنظیم خودکار گِین، ریورب و کمپرسور را ارائه می‌دهند که به ساده‌سازی فرآیند ضبط و دستیابی آسان‌تر به صدای مورد نظر کمک می‌کنند.
  • مانیتورینگ مستقیم (Direct Monitoring): مانیتورینگ مستقیم به شما امکان می‌دهد سیگنال ورودی را به صورت بلادرنگ و قبل از پردازش توسط رایانه بشنوید و در نتیجه تأخیر را کاهش می‌دهد. این ویژگی برای ضبط زنده و مانیتورینگ حین ضبط بسیار مهم است. کاربردها: موزیسیین‌ها، به ویژه خواننده‌ها و نوازندگان ساز، از مانیتورینگ مستقیم برای حفظ تایمینگ و اجتناب از مشکلات تاخیر در حین ضبط بهره می‌برند.
  • پیکربندی ورودی و خروجی: 
  1. پیکربندی ورودی: هنگام انتخاب کارت صدا، تعداد و نوع کانکتورهای ورودی (XLR، ۱/۴ اینچ، RCA و غیره) را که برای میکروفون‌ها و سازها نیاز دارید در نظر بگیرید. مطمئن شوید که تعداد پری‌ امپ‌ها و گزینه‌های ورودی برای راه‌اندازی ضبط شما کافی هستند
  2. پیکربندی خروجی: پیکربندی خروجی برای اتصال به مانیتورهای استودیویی، هدفون‌ها و تجهیزات جانبی اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که کارت صدا دارای خروجی‌های مورد نیاز (۱/۴ اینچ، XLR، ۳.۵ میلی‌متر) و تعداد خروجی کافی برای نیازهای شما باشد.
  • یکپارچگی و سازگاری نرم‌افزاری:
  1. سازگاری درایور صوتی: بررسی کنید که کارت صدا با سیستم عامل شما (به عنوان مثال، ویندوز، macOS) و نرم‌افزار آهنگسازی دیجیتال (DAW) خاصی که قصد استفاده از آن را دارید، سازگار باشد.
  2. نرم‌افزار همراه: برخی از واسطه‌های کاربری با نرم‌افزار ضبط یا پلاگین‌های همراه ارائه می‌شوند که ارزش خرید شما را افزایش می‌دهد.
  3. پشتیبانی از ASIO و Core Audio: به دنبال کارت صدایی باشید که از ASIO (ویندوز) یا Core Audio (macOS) پشتیبانی می‌کنند، زیرا این ویژگی می‌تواند عملکرد با تأخیر کم و سازگاری با نرم‌افزارهای آهنگسازی دیجیتال (DAW) را بهبود بخشد.
  • نرم‌افزارهای جانبی (Bundled Software): کارت‌های صدا اغلب همراه با نرم‌افزارهای رایگان تولید موسیقی عرضه می‌شوند که شامل یک DAW (معمولاً نسخه‌های “محدود” از نرم‌افزارهای حرفه‌ای) و پلاگین‌ها است. DAW نرم‌افزاری است که به شما امکان ضبط، ویرایش و میکس صدا را می‌دهد. پلاگین‌ها نرم‌افزارهایی هستند که می‌توانند افکت‌هایی مانند ریورب یا شبیه‌ساز آمپلی‌فایر گیتار را به صدای شما اضافه کنند. جذابیت این نرم‌افزارهای رایگان به نوع موسیقی یا محتوای دیگری که تولید می‌کنید بستگی دارد.
  • طراحی نمایشگر میزان صدا (Meter Design): وجود نمایشگر میزان صدا، ابزاری ضروری برای مانیتورینگ و اطمینان از کیفیت ضبط‌های صوتی شماست. به دنبال کارت صدایی باشید که نمایشگر میزان صدای آن به راحتی قابل خواندن باشد.
  • ورد کلاک (Word Clock): سیگنال‌های ورد کلاک برای ایجاد همگام‌سازی دقیق بین چندین دستگاه صوتی دیجیتال به کار می‌روند. این قابلیت برای استودیوهای حرفه‌ای با چندین کارت صدا و تجهیزات دیجیتال حیاتی است.
  • کیفیت ساخت و دوام (Build Quality and Durability): به دنبال کارت صدایی باشید که از نظر ساخت و دوام باکیفیت باشد و بتواند در برابر شرایط محیط ضبط شما مقاومت کند.
  • شکل ظاهری و قابلیت حمل (Form Factor and Portability): بر اساس تنظیمات ضبط و نیازهای جابجایی خود، بررسی کنید که آیا به یک کارت صدای رک مونت (قابل نصب در رک) یا یک واحد قابل حمل نیاز دارید.

درک این ویژگی‌ها و گزینه‌های اتصال به شما کمک می‌کند تا یک کارت صدای متناسب با نیازهای خاص خود انتخاب کنید. در هنگام انتخاب، باید به سازها و میکروفون‌هایی که استفاده می‌کنید، نرم‌افزار و سخت‌افزاری که متصل می‌کنید و نوع پروژه‌هایی که قصد انجام آن‌ها را دارید، توجه داشته باشید.

بهترین کارت صدا ارزان و ساده برای کارهای تک نفره

اگرچه شرکت M-Audio به طور سنتی به عنوان سازنده‌ کارت صدا شناخته نمی‌شود، اما در حال حاضر، M-Audio به طرز غیرمنتظره‌ای جایگاه پیشرو را در میان طیف بسیار رقابتی از مدل‌های مبتدی برای افراد تازه‌کار به خود اختصاص داده است.

سری Air 192 آن‌ها با نقدهای مثبت و فروش فوق‌العاده‌ای مواجه شده است، به طوری که به وضوح به یک محصول تغییر دهنده‌ی بازی در بازار تبدیل شده است.

از ویژگی‌های قابل توجه این کارت صدا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو ورودی ترکیبی XLR/TRS: که برای هنرمندان تک نفره‌ای که آواز می‌خوانند یا گیتار می‌نوازند، ایده‌آل است.
  • پری‌امپ قدرتمند: قادر به راه‌اندازی میکروفون‌های پویای سنگین مانند SM7B محبوب که توسط پادکسترها استفاده می‌شود.
  • پری‌امپ‌های فوق‌العاده کم‌صدا: که امکان ضبط با وضوح شفاف را فراهم می‌کنند.
  • تأخیر بسیار کم: که به شما امکان می‌دهد نواختن خود را با افکت‌های اضافه شده مانیتور کنید، بدون اینکه تأخیر عجیبی را در هدفون‌هایتان بشنوید.
  • همچنین بسته به نیاز شما به تعداد ورودی/خروجی، در 4 اندازه‌ مختلف عرضه می‌شود.

کارت صدا های M-AUDIO سری Air

اگر یک موسیقی‌دان تک‌نفره، یوتیوبر یا پادکستر تازه‌کار هستید، واقعاً گزینه‌ای بهتر از این وجود ندارد. آن را بررسی کنید:

کارت صدا M-Audio AIR 192|4 ام آدیو آکبند

کارت صدا ام آدیو M-Audio AIR 192 | 6 آکبند

کارت صدا ام آدیو M-Audio AIR 192|14 آکبند

همچنین برای یک جایگزین خوب در این دسته، می‌توانید Focusrite Scarlett Solo (که در واقع پرفروش‌ترین کارت صدا تاریخ است) را نیز بررسی کنید.

کارت صدا فوکوسرایت Focusrite Scarlett Solo 4 TH Gen آکبند

کارت صدا مینیمالیستی برای استودیوهای سیار

با رواج روزافزون استودیوهای سیار در این روزها تقاضا برای راه‌اندازی یک سیستم فوق‌العاده جمع‌و‌جور به بالاترین حد خود رسیده است. همانطور که در تصویر می‌بینید، کارت صدا Audient Evo 4 به طور کامل این نیاز را برآورده می‌کند.

از ویژگی‌های قابل توجه این کارت صدا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پری امپ هدفون فوق‌العاده قدرتمند: که به راحتی می‌تواند هدست‌های با امپدانس بسیار بالا مانند Sennheiser HD 650 را راه‌اندازی کند.
  • ویژگی Smart Gain: به طور خودکار سطح گِین مناسب را برای صدای شما یا سازتان تنظیم می‌کند، بدون اینکه نیازی به تنظیم هیچ تنظیمی داشته باشید (این ویژگی به طرز شگفت‌انگیزی خوب عمل می‌کند).

کارت صدا Audient Evo 4

اما در نهایت، بزرگ‌ترین مزیت این کارت صدا، سادگی فوق‌العاده و قابلیت حمل فوق‌العاده بالای آن است. اگر این موارد برای شما بیشترین اهمیت را دارد، این کارت صدا ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید.

کارت صدا آدینت Audient EVO 4 آکبند

کارت صدا آدینت Audient EVO 8 آکبند

کارت صدا آدینت Audient EVO 16

یک کارت صدای رک مونت شده 8 کانال برای مبتدیان

به طور کلی، کارت های صدای رک مونت شده به عنوان ابزارهای پیشرفته‌تری برای استودیوهای نیمه‌حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، بسیاری از افراد مبتدی با بودجه محدود همچنان به درگاه‌های ورودی/خروجی (I/O) بیشتری نسبت به آنچه یک کارت صدا دسکتاپ معمولی ارائه می‌دهد، نیاز دارند.

هرچند پیدا کردن کارت صدا رک‌مونت 8 کاناله در محدوده قیمتی مبتدی نادر است، اما یک استثنای قابل توجه وجود دارد: PreSonus 1824c. با توجه به اینکه پرفروش‌ترین کارت صدا رک‌مونت حال حاضر است، برای هر کسی که به حداکثر کانال با حداقل قیمت نیاز دارد، انتخابی واضح به نظر می‌رسد.

کارت صدا PreSonus 1824c

دلیل این امر به سادگی این است که هیچ‌کدام از ویژگی‌های پیشرفته‌ای که ممکن است در برخی دیگر از واسطه‌های کاربری این لیست ببینید، در این مدل وجود ندارد. محبوبیت بالای این محصول، چیزهای زیادی در مورد آنچه اکثر نوازندگان امروزی واقعاً می‌خواهند به شما می‌گوید. اگر با آن‌ها موافق هستید، این ممکن است کارت صدا ایده‌آل شما باشد.

کارت صدا پریسونوس PreSonus Studio 1824c آکبند

برای جایگزین مشابه در این دسته:

کارت صدا بهرینگر Behringer U-Phoria UM2 آکبند

یک کارت صدا جدید از نامی افسانه‌ای در استودیوهای حرفه‌ای

کمپانی Solid State Logic که در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد، برای چندین دهه به عنوان استاندارد صنعتی در کنسول‌های میکس حرفه‌ای شناخته شده است. بسیاری از کنسول‌های این کمپانی به طور معمول قیمتی معادل ۲۵۰ هزار دلار یا بیشتر دارند و در استودیوهای مشهور جهان، مانند استودیو Abbey Road در انگلستان، به عنوان قطعه‌ای کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه، با ظهور استودیوهای ضبط خانگی، کمپانی SSL صدای افسانه‌ای کنسول‌های خود را با محصول SSL2 به بازار مصرف‌کنندگان نیز ارائه کرده است. یکی از ویژگی‌های واقعاً جالب این کارت صدا، حالت “4K Legacy” است که صدای کنسول نمادین ۴۰۰۰ آن‌ها را بازتولید می‌کند.

کارت صدا solid state logic ssl 2

برخلاف بسیاری از واسطه‌های کاربری موجود در این لیست که به ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد می‌بالند، مهم‌ترین نقطه فروش این مدل عملکرد کلی آن است، از جمله:

  • پاسخ فرکانسی فوق‌العاده تخت
  • بازه دینامیکی بسیار بالا
  • پری‌امپ کم‌نویز

کارت صدا سالید استیت لاجیک Solid State Logic SSL 2 آکبند

کارت صدا سالید استیت لاجیک Solid State Logic SSL 2 Plus آکبند

وارث یکی از بهترین کارت صداهای تمام دوران

اگر مدتی است که ضبط صدا انجام می‌دهید، بدون شک نام Apogee Duet را شنیده‌اید (و احتمالاً از آن استفاده کرده‌اید).

این کارت صدا به عنوان یکی از بهترین کارت صداهای سطح ابتدایی ساخته شده، هم جمع و جور و هم مقرون به صرفه بود. همچنین استفاده از آن آسان بوده و تمام ویژگی‌های مورد نیاز شما را برای یک کارت صدای کوچک رومیزی ارائه می‌داد. Apogee با جدیدترین محصول خود، این بار با اضافه کردن چندین ویژگی مفید، قصد دارد عملکرد بهتری را ارائه دهد.

این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • منابع DSP: به این معنی که بخش زیادی از پردازش را با کامپیوتر شما به اشتراک می‌گذارد.
  • نوار اکولایزر/کمپرسور/اشباع: برای پردازش پایه کانال بدون نیاز به هیچ افزونه‌ای
  • اپلیکیشن iOS: برای کنترل آسان و قابل حمل از هر جای استودیو
  • به عنوان امتیاز، یک نسخه از Ableton Live Lite نیز همراه آن ارائه می‌شود.

کارت صدا Apogee BOOM

کارت صدا آپوجی Apogee BOOM آکبند

یک کارت صدا با کمپرسور داخلی که یکی از نمادین‌ترین‌ها در تمام دوران است

کمپانی یونیورسال آدیو (Universal Audio) به‌عنوان یک تولیدکننده پیشرو در صنعت امروز و همچنین چندین دهه گذشته، سابقه‌ای طولانی در ساخت محصولات کلاسیک دارد، محصولاتی که حتی از عمر بسیاری از ما هم بیشتر است.

اگر زیر ۵۰ سال سن دارید، احتمالا برای اینکه در مورد کمپرسور افسانه‌ای UA 1176 آن‌ها چیزی شنیده باشید، کمی جوان هستید. با این حال، بدون شک با بسیاری از هنرمندان و آلبوم‌های کلاسیکی که در طول سال‌ها از این کمپرسور استفاده کرده‌اند، آشنایی دارید.

کارت صدا universal audio volt series

گانز ان روزز و مایکل جکسون دو نام بزرگ هستند که به ذهن خطور می‌رسند. در حالی که نسخه اصلی UA 1176 چندین هزار دلار برای شما هزینه خواهد داشت، امروزه این کمپرسور به صورت رایگان درون جدیدترین سری کارت های صدا یونیورسال آدیو یعنی Volt ارائه می‌شود. علاوه بر این، نرم‌افزارهای رایگان فوق‌العاده‌ای (به ارزش بیش از ۴۰۰ دلار) از جمله Celemony Melodyne و Ableton Live Lite نیز به صورت رایگان همراه با آن ارائه می‌شود.

کارت صدا یونیورسال آدیو Universal Audio Volt 176 آکبند

کارت صدا یونیورسال اودیو Universal Audio Volt 276 آکبند

کارت صدا یونیورسال آدیو Universal Audio Volt 476 آکبند

کارت صدا یونیورسال آدیو Universal Audio Volt 476P آکبند

استاندارد جدید در کارت های صدای “Prosumer”

با کم رنگ شدن خط تمایز بین استودیوهای ضبط خانگی و حرفه ای شاهد محصولات بیشتری مانند RME BabyFace PRO FS هستیم که ویژگی های سطح حرفه ای را در یک بدنه رومیزی جمع و جور ارائه می دهند. طبق گفته تقریباً کل اینترنت، این بهترین کارت صدای دسکتاپ است که در حال حاضر موجود است، با بررسی های منفی تقریبا صفر.

ویژگی های قابل توجه عبارتند از:

  • فناوری SteadyClock FS – که باعث می شود ورد کلاک کارت صدا در برابر لرزش خود ایمن باشد و “دقتی در حد فمتوثانیه” را ارائه دهد.
  • سازگاری با iOS – با اپلیکیشن اختصاصی خود
  • TotalMix F – یک ویژگی مسیریابی پیشرفته که قادر به انجام بسیاری از توابعی است که به طور معمول به یک کنسول میکس کامل نیاز دارد.

کارت صدا RME BabyFace PRO FS

کارت صدا حرفه ای آر ام ای RME Babyface Pro FS آکبند

برای یک مدل جایگزین با ویژگی های مشابه

کارت صدا یونیورسال اودیو Universal Audio Apollo Twin DUO USB آکبند

بهترین کارت صدا برای گیتاریست ها

آخرین محصول شرکت اوید (پروتولز)، یعنی MBOX Studio، ادای احترامی به گیتاریست‌های مدرن استودیوهای خانگی است. ویژگی‌های منحصر به فرد جدید آن به راحتی این محصول را به بهترین کارت صدای رومیزی Pro Tools تبدیل می‌کند که تا به حال ساخته شده است. این کارت صدا که به طور خاص برای گیتاریست ها طراحی شده است، شامل ویژگی های مفیدی مانند موارد زیر است:

  • ورودی Hi-Z (امپدانس) با قابلیت ری-امپینگ داخلی
  • تیونر داخلی
  • ورودی های پدال اکسپریشن و فوت سوییچ
  • کانال های لوپ افکت اختصاص

 اتصالات قابل توجه دیگر عبارتند از:

  • I/O جدید – SPDIF/اپتیکال، ورودی های میکروفون/ساز با امپدانس متغیر، بلوتوث استریو ورودی/خروجی 
  • کنترل مانیتور پیشرفته – شما می توانید 2 مجموعه مانیتور استریو را کنترل کنید.
  • ورودی/خروجی MIDI – برای اتصال کیبوردها و سینت سایزرهای خود

کارت صدا pro tools MBOX Studio

همچنین یک اشتراک ۱ ساله برای Pro Tools Studio نیز به همراه آن ارائه می شود. اگر از Pro Tools استفاده می کنید و گیتار می زنید، این کارت صدا انتخابی بی نظیر است.

کارت صدای حرفه ای افسانه ای در قالب جمع و جور

این روزها، کارت های صدای سری Symphony کمپانی Apogee اساساً ستون اصلی هر استودیوی حرفه‌ای است. آنها به طور گسترده به عنوان احتمالا بهترین کارت های صدا که تا به حال برای استودیوهای حرفه ای ساخته شده است، شناخته می‌شوند. اما آنها ارزان نیستند.

خوشبختانه برای ما، Apogee یک کارت صدا رومیزی با کیفیت بالا توسعه داده است که از نظر اقتصادی واقع‌گرایانه مقرون به صرفه است، اما همچنان از بسیاری از چشمگیرترین ویژگی‌های آن‌ها بهره می‌برد.

این ویژگی ها عبارتند از:

  • یک صفحه نمایش لمسی آسان برای استفاده
  • پردازش DSP با پری‌امپ‌های مجتمع
  • نمایشگر لمسی بزرگ و ولوم بزرگ راحت
  • ورودی و خروجی‌های اپتیکال اضافی
  • مدار و مبدل‌های افسانه‌ای از سری Symphony حرفه‌ای

کارت صدا Apogee Symphony I/O MKII 8X8

کارت صدا آپوجی Apogee Symphony I/O MKII 8X8 آکبند

نکات نهایی برای انتخاب کارت صدا

برای بسیاری از ما، ضبط صدا یک اشتیاق و حرفه مادام العمر است. اما در مراحل اولیه، انتخاب یک کارت صدا می‌تواند تصمیم بزرگی باشد. در اینجا چند نکته نهایی هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام کارت صدا برای شما مناسب‌تر است، آورده شده‌است:

  • به آینده فکر کنید: یک کارت صدا جدید باید نیازهای فعلی شما را برآورده کند، اما همچنین با رشد علاقه و اشتیاق شما به ضبط صدا، در آینده نیز پاسخگوی نیازهایتان باشد.
  • واقع‌بینانه فکر کنید: فقط به این دلیل که دیواری از تجهیزات رک‌مونت حرفه‌ای به نظر می‌رسد، به این معنی نیست که این عملی‌ترین گزینه برای استودیو یا بودجه شما باشد.
  • مسیر خود را انتخاب کنید: تصمیمات خرید آگاهانه‌ای بگیرید که بر اساس نیازهای خلاقانه، جریان کاری و بودجه شما باشد، نه بر اساس دیگران.

نکات تکمیلی

در اینجا به چند نکته‌ مهم دیگر درباره راهنمای خرید کارت صدا که باید به آن‌ها توجه کنید، اشاره می‌کنیم:

  • ملاحظات مربوط به سازگاری: علی‌رغم اینکه هر سال لیست کارت‌های صدای سازگار با سیستم‌عامل‌های خاص کوتاه‌تر می‌شود، اما همچنان برخی از آن‌ها تنها با مک یا کامپیوترهای شخصی سازگار هستند. در درنیای ساز ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این موضوع را در صفحه مشخصات هر کارت صدا کاملا واضح بیان کنیم.
  • کنترل نرم‌افزاری و پردازش سیگنال دیجیتال داخلی (DSP) برای میکس: به طور فزاینده‌ای، کارت‌های صدا با نوعی نرم‌افزار کنترل و پردازش سیگنال دیجیتال داخلی (DSP) برای میکس عرضه می‌شوند. این ویژگی فوق‌العاده کاربردی است. میکس نرم‌افزاری به شما امکان می‌دهد کارهای مختلفی انجام دهید، از تنظیم میکس‌های هدفون و اضافه کردن افکت‌های ریورب یا دیلی به آن‌ها گرفته تا برقراری ارتباط با هنرمندان در استودیو از طریق سیستم «TalkBack». علاوه بر این، کنترل نرم‌افزاری بر روی پردازش سیگنال دیجیتال داخلی (DSP) این کارها را بدون ایجاد تاخیر، مصرف پردازنده مرکزی یا تأثیرگذاری بر نرم‌افزار DAW شما انجام می‌دهد.

نگهداری و عیب یابی کارت صدای خارجی

برای اینکه کارت صدای خارجی شما در بهترین وضعیت کار کند، لازم است به طور منظم آن را تمیز کنید، کانکتورها را از گرد و غبار محافظت کنید و از ریختن مایعات روی آن خودداری نمایید. آن را در جای امن نگهداری کنید، سیستم عامل و نرم افزار آن را به روز نگه دارید و درایورهای آن را همیشه بروزرسانی نمایید.

برای مشکلات رایج، عیب یابی درایورها را از طریق بروزرسانی انجام دهید، با تنظیم بافر، میزان تأخیر را کاهش دهید و با بررسی تنظیمات، اتصالات و کابل ها، مشکلات ورودی/خروجی صدا و دیستورشن را برطرف کنید. مشکلات مربوط به برق یا اتصال اغلب با اطمینان از عملکرد صحیح منابع تغذیه و کابل ها قابل حل هستند. نگهداری منظم و عیب یابی کارآمد باعث می شود کارت صدای خارجی شما به طور قابل اعتماد به کار خود ادامه دهد. در صورت تداوم مشکلات، با پشتیبانی سایت یا متخصصان مربوطه مشورت کنید.

نتیجه گیری راهنمای خرید کارت صدا

به یاد داشته باشید، کارت صدا که انتخاب می‌کنید، باید یک سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های خلاقانه شما باشد. این کارت صدا، کانالی است که از طریق آن شور و استعداد شما جریان می‌یابد و یک کارت صدای باکیفیت، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای در پروژه‌هایتان داشته باشد. بنابراین، وقت بگذارید، تحقیق کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین شکل با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

چه یک موسیقی‌دان باشید که به دنبال ثبت ظرافت‌های اجرای خود هستید، چه یک پادکستر که محتوای جذاب ارائه می‌دهد، چه یک تهیه‌کننده که در حال شکل‌دهی به آهنگ بعدی هستید و چه یک مهندس صدا که برای کیفیت صدای بی‌نظیر تلاش می‌کنید، کارت صدای شما دروازه رسیدن به اهداف‌تان است.

با پیشرفت تکنولوژی، نوآوری‌های جدیدی در کارت های صدا پدیدار خواهد شد که امکانات بیشتری را برای بیان خلاقانه ارائه می‌دهد. ما شما را تشویق می‌کنیم که به‌روز بمانید و به کاوش در دنیای هیجان‌انگیز تولید صدا ادامه دهید. سفر شما با انتخاب کارت صدا مناسب آغاز می‌شود و از آنجا، امکانات بی‌پایان هستند. ضبط و تولید بی نظیری برایتان آرزومندیم!

سوالات متداول

به چه نوع کارت صدایی نیاز دارم؟

نوع کارت صدای مورد نیاز شما به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک کارت صدای ساده و مقرون به صرفه هستید، یک مدل USB 2.0 ممکن است کافی باشد. اگر به قابلیت‌های بیشتری مانند پری امپ میکروفون با کیفیت بالا یا ورودی و خروجی خط اضافی نیاز دارید، ممکن است به یک مدل USB 3.0 یا FireWire نیاز داشته باشید.

 چه تعداد ورودی و خروجی به چه تعداد ورودی و خروجی نیاز دارم؟

تعداد ورودی و خروجی‌های مورد نیاز شما به تعداد میکروفون‌ها، سازها و سایر دستگاه‌هایی که می‌خواهید به طور همزمان ضبط کنید بستگی دارد. اگر فقط می‌خواهید صدای خود را ضبط کنید، یک کارت صدا با 1 یا 2 ورودی کافی خواهد بود. اگر می‌خواهید یک گروه را ضبط کنید، ممکن است به یک کارت صدا با 4 یا 8 ورودی یا بیشتر نیاز داشته باشید.

 آیا پری امپ میکروفون با کیفیت بالا مهم است؟

پری امپ میکروفون بخش مهمی از هر کارت صدا است و کیفیت آن می‌تواند تاثیر زیادی بر صدای ضبط شده شما داشته باشد. اگر از میکروفون‌های کندانسور با کیفیت بالا استفاده می‌کنید، به یک پری امپ میکروفون با کیفیت بالا نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *