جیمبی محبوب ترین طبل از آفریقا است. این ساز به خاطر باس عمیق و اوج های تیز شناخته شده است، همچنین یکی از لذت بخش ترین سازها برای نواختن است! ما می خواهیم تجربیات خود را در قالب این راهنمای خرید جیمبی که در بیش از 20 سال سفر به غرب آفریقا، مطالعه، فروش و تعمیر جیمبی به مدت 30 سال به دست آورده ایم را با شما به اشتراک بگذاریم.

علاوه بر غرب آفریقا، جیمبی اکنون در تایلند، اندونزی، مکزیک، لس آنجلس و… ساخته می شود. شما می توانید آنها را در مارشالز، کاستکو و در بخش گیتار و آمپلی فایر در فروشگاه های زنجیره ای موسیقی بزرگ پیدا کنید. در ضمن، در سایت دنیای ساز طیف وسیعی از جیمبی وجود دارد که می توانید خریداری نمایید.

با وجود این همه سازهای ضعیف ساخته شده در آنجا، شما باید بدانید که به دنبال چه چیزی باشید. این برای ترساندن شما نیست، بلکه برای هشدار دادن به شماست که خرید آنلاین جیمبی از سایت های غیر معتبر است. من در زمان خودم حدود 700 دلار برای چند جیمبی هزینه کرده ام و بیش از 50 درصد از اوقات ناامید شده ام! این پول زیادی برای نرخ رضایت کم است!

ممکن است در ابتدای جستجوی خود برخی از این نکات را به طور کامل درک نکنید، اما به شما کمک می کند تا سوالات درستی را از فروشگاه یا حتی از یک فروشنده خیابانی بپرسید. یک فروشنده خوب باید بتواند به این سوالات رسیدگی کند و پاسخ های محکمی برای شما داشته باشد… و درست باشد!

جیمبی سازی با قدمت نزدیک به 800 سال، یک ساز موسیقی است که خاستگاه آن غرب آفریقا و به طور دقیق تر منطقه گینه و مالی امروزی است. کشورهای همسایه نیز شروع به ساختن و نواختن این ساز خارق العاده کرده اند. در نهایت کل قاره آفریقا این ساز را پذیرفت. تقلیدکنندگان، کشورهای دیگر در سراسر جهان تلاش کردند تا بدون درک کامل فرآیند ساخت آن (عمدتاً اندونزی… آمریکای شمالی و غیره) جیمبی را بسازند و به صورت انبوه تولید کنند.

همانطور که تصور می کنید، هیچ یک از این کشورها هرگز به تخصص توسعه یافته در طول قرن ها ساخت و تکمیل ساز در منطقه گینه و مالی نخواهند رسید.

انواع گسترده ای از درام های شبیه جیمبی در بازار وجود دارد که به عنوان جیمبی فروخته می شوند. طبل های شبیه جیمبی، گاهی اوقات به دلیل هزینه مواد استفاده شده برای شبیه سازی به جیمبی های دست ساز واقعی غرب آفریقا، گران تر از جیمبی های واقعی هستند.

جیمبی های مشابه ساز اندونزیایی یا آمریکای شمالی که پوست های پلاستیکی و پیچ های اتصال دارند، به نوازنده اجازه نمی دهند تا صداهای مختلفی را از پوست (طبل) ایجاد کند. به این شکل به آن فکر کنید، مانند گیتاری است که تمام سیم ها یکسان هستند و کشش (کوک) یکسانی دارند. اگر همه سیم ها یک نت و یک صدا را داشته باشند، چه فایده ای دارد که گیتاری با چندین سیم داشته باشید؟ به همین ترتیب، چه فایده ای دارد که روی پوست جیمبی بنوازید که فقط می تواند تعداد محدودی صدا ایجاد کند؟ علاوه بر این، جیمبی های اصیل صدای غنی و گرمی دارند که هیچ ساز مصنوعی نمی تواند آن را بازتولید کند.

معرفی کوتاه جیمبی

طبل های جیمبی از طریق رقص غرب آفریقا به جهان معرفی شدند. این طبل سنتی دست ساز، برای نگه داشتن ریتم و علامت گذاری حرکات طراحی شده در رقص های تشریفاتی و جشن، عروسی، تشییع جنازه و سایر آداب و رسوم به کار می رفت و هنوز هم کاربرد دارد. همچنین جیمبی به خاطر الگوهای پاسخ و صدا زدن که امکان برقراری ارتباط بین نوازندگان را فراهم می کند، شناخته شده است.

ترجمه کلمه “جیمبی” کاملاً مناسب و زیبا است، به معنی “همه با هم به صلح جمع شوید”. نوازندگان به همین دلیل به سمت این طبل جذب می شوند. برای لذت بردن از معاشرت با دیگران در فضایی آرام و دلپذیر. برخی از پزشکان طب کل نگر و شفادهندگان غرب آفریقا از تشدید جیمبی در کار خود با بیماران استفاده می کنند.

اولین کسانی که این طبل را ساختند، آهنگران غرب آفریقا بودند. فرآیند ساخت جیمبی تا نواختن آن، روحانی بوده است. آهنگر برای درختی که برای ساختن ساز قطع می کرد، هدیه ای تقدیم می کرد. اعتقاد بر این است که هر جیمبی حاوی سه روح است: روح درخت، روح حیوانی که پوست آن روی صفحه طبل را می پوشاند و روح سازنده جیمبی.

اعتقاد بر این است که آنها فقط باید از گینه، مالی، بورکینافاسو، سیرالئون و ساحل عاج باشند زیرا این مکان ها حاوی درختی هستند که جیمبی در اصل از آن ساخته شده است. با این حال، به دلیل صنعت گردشگری، در غنا محبوب شده است. بسیاری از گردشگران برای آموزش با استادان طبل به غنا می روند و دوست دارند به عنوان سوغات، طبل را به خانه ببرند.

تا دهه 1950، طبل های آفریقایی شروع به ورود به ایالات متحده و اروپا نکردند. محبوبیت به دلیل نوازنده ساز های کوبه ای نیجریه ای باباتونده اولاتونجی بود که در سال 1959 آلبومی به نام “Drums of Passion” منتشر کرد. اگرچه این آلبوم شامل جیمبی نبود، اما به افزایش محبوبیت طبل های آفریقایی کمک کرد. سال 1959 همچنین سالی بود که گروه “رقص های باله آفریقایی” برای اولین بار در ایالات متحده اجرا شد. این شرکت رقص، رقص و طبل سنتی آفریقا را با حضور جیمبی به نمایش گذاشت و به محبوبیت این ساز کمک کرد.

استادان طبل از دهه 1950 شروع به نقل مکان به ایالات متحده و اروپا کردند، زمانی که استفاده از جیمبی در غرب شروع به گسترش کرد. محققان اروپایی و آمریکایی نیز برای یادگیری و تسلط بر هنر جیمبی مدتی را در آفریقا گذراندند.

در دهه‌های 1980 و 1990، جیمبی به طور کامل در فرهنگ غرب محبوب شد. این به دلیل افزایش محبوبیت گروه “رقص های باله آفریقایی” و همچنین قدردانی فزاینده از موسیقی ملل بود. امروزه، جیمبی همچنان به محبوبیت خود ادامه می دهد، همانطور که در استفاده از آن در موسیقی محبوب دیده می شود. نوازندگانی مانند پل سایمون، گروه ومپایر ویکند و U2 همگی این طبل را در صداهای منحصر به فرد خود جاودانه کرده اند. حلقه‌های طبل و ارتباط آنها با جنبه معنوی جیمبی نیز به محبوبیت آن در ایالات متحده کمک کرده است.

اجزای سازنده جیمبی

راهنمای خرید جیمبی

نکاتی برای خریداران جیمبی که می خواهند بهترین طبل را برای خود تهیه کنند.

  • یک جیمبی عالی باید طناب هایی به قطر 3/16 اینچ (4 تا 5 میلی متر) داشته باشد که گرد و بدون ساییدگی باشد.
  • ارتفاع جیمبی باید بین 22.5 تا 25 اینچ (ما 24.5 اینچ را پیشنهاد می کنیم) باشد.
  • لبه تماس (جایی که پوست روی بدنه قرار می گیرد) باید کمی گرد باشد و ممکن است برای راحتی بیشتر بسیار تیز یا خمیده باشد.
  • 22 تا 28 حلقه یا بیشتر روی حلقه های بالا و پایین
  • تقارن باید یکدست به نظر برسد و برای شما احساس خوبی داشته باشد.
  • حلقه ها باید روی بدنه محکم باشند اما پوست را خفه نکنند.
  • فضای داخلی باید به صورت دستی تراشیده شود و کمی زبر باشد و با دستگاه تراشیده نشده باشد.
  • وزن متوسط تا سنگین، اگرچه چند جیمبی سبک وزن خوب هم در بازار وجود دارد.
  • پوستی با ضخامت متوسط تا ضخیم، زیرا پوست های نازک معمولاً صدای زنگ مانند زیادی دارند و دوام کمتری دارند.
  • بدون چرخش طناب (یا حداکثر یک ردیف از گره های الماسی شکل اشکالی ندارد).
  • قطر پوست 12 تا 13.5 اینچ (برای اینکه گرد بودن آن را بررسی کنید، می توانید قطر پوست را از 3-4 جهت اندازه بگیرید).
  • مطمئن شوید که حلقه بالایی روی حلقه داخلی پوست سر نمی خورد.
  • بررسی کنید که آیا پایین ترین حلقه (زیر کاسه) خیلی کج است یا به اندازه کافی محکم نیست. برخی از این حلقه ها از فلز گرد ساخته نشده اند بلکه از مواد دیگری هستند که شما آنها را نمی خواهید.
  • حلقه ها باید با پارچه پیچیده شوند و خمیده، زنگ زده، پاره کننده پوست یا شکسته نباشند!
  • به دنبال ترک های باز روی چوب باشید. ترک خوردن برای جیمبی طبیعی است اما اگر عاشق ساز خود هستید آنها را تعمیر کنید.
  • آیا لکه تیره ای نقصی را پنهان می کند؟
  • پوست باید بدون سوراخ و نیش حشرات باشد. ممکن است برخی از لکه های طبیعی پوست وجود داشته باشد که اشکالی ندارد.
  • اگر روی پوست مقداری مو باقی مانده باشد، به راحتی می توان آن را سنباده زد. مو به مرور زمان به خودی خود می ریزد. برخی افراد آن را دوست دارند – برخی دیگر نه.

نکته نهایی: اگر هزینه کمتری برای جیمبی پرداخت می کنید یا تخفیف می گیرید، به احتمال زیاد جیمبی با چند مورد از موارد بالا دریافت می کنید. بنابراین هنگام بررسی این لیست، قیمت را در نظر بگیرید. به عنوان یک درامر، وقتی یک جیمبی عالی را می بینم و می شنوم و می نوازم، نمی خواهم آن را بفروشم. و اگر مجبور به فروش آن باشم و آنقدر خوب باشد، قیمت آن تخفیف نخواهد داشت.

هنگام خرید هر ساز موسیقی، بهترین چیزی را که می توانید با قیمتی که می توانید بپردازید می خواهید. هنگامی که یک جیمبی یا داندون دست ساز می خرید، به اصطلاح، نمی خواهید معامله کنید. مگر اینکه مایل باشید با چند مصالحه کنار بیایید، که در برخی موارد ممکن است اشکالی نداشته باشد. ضرب المثل قدیمی امروز به اندازه سال ها پیش صادق است. “هر چقدر پول بدی آش میخوری” لطفا این را زمانی که به دنبال جیمبی و داندون هستید در نظر داشته باشید.

قیمت بازار جیمبی فعلی آفریقا 5 تا 35 میلیون است. ما همچنین جیمبی ارزان تری نیز داریم. برای اطلاع از قیمت جیمبی به صفحه خرید جیمبی مراجعه فرمایید. اگر از کالای خود در شرایط اولیه ظرف 7 روز پس از خرید برای تعویض، اعتبار فروشگاه یا بازپرداخت کامل وجه راضی نیستید، می توانید آن را برگردانید.

درباره بدنه جیمبی

این خودِ اصلیِ جیمبی است. پوست و سایر قسمت ها ممکن است خراب شوند و یا عوض شوند، اما چیزی که روی آن سرمایه گذاری می کنید، بدنه آن است. نوازندگان برتر جهان (مامادی کیتا، فامودو کوناته، فادوبا اولاره، آداما درام، ابراهیما کامارا، سونگالو کولیبالی) با بدنه هایی که در ساحل عاج، گینه و مالی حکاکی شده اند، اجرا می کنند.

به خاطر داشته باشید که با وجود اینکه ظاهر بیرونی را می بینید، اما صدای داخل جیمبی است که می شنوید. صدا در حال جهش در داخل طبل است، جذب و طنین انداز می شود. اکثر بدنه های واقعی ساخت گینه و مالی کاملاً با دست ساخته شده اند، بنابراین داخل بدنه زبر است. این زبری ناهموار به جیمبی صدای خشک (بدون زنگ ناخواسته یا بم بودن) می دهد. در ادامه رایج ترین چوب ها و برخی از ویژگی های بدنه جیمبی ساخته شده از آنها آورده شده است.

انواع چوب جیمبی

چوب های سنتی برای ساخت بدنه جیمبی، چوب سخت تکه ای هستند که از یک تنه درخت حفر شده اند. بهترین چوب ها برای این منظور چوب ماهون آفریقایی، ایروکو و لنگه هستند؛ چوب ساج سیامی نیز جایگزین مناسبی برای جیمبی هایی است که در خارج از آفریقا ساخته می شوند. سن و استحکام چوب نقش مهمی ایفا می کند. چوب های محکم تر به این معنی هستند که بدنه را می توان نازک تر تراشید بدون اینکه از دوام آن کاسته شود و در نتیجه کیفیت صدای طبل بهتر شود. چوبی که از چوب های جوان و نرم ساخته شده باشد، تمایل به تولید صدای با کیفیت پایین تری دارد.

چوب Lengue: صدای کلی، ثبات و دوام این چوب خوب است. این چوب کمیاب است و به عنوان بهترین چوب جیمبی شناخته می شود. این چوب کیفیت ملودیک، صدای رسا، کنتراست خوب باس/تن/اسلپ و ماندگاری زیادی دارد. همانطور که در مورد اکثر بدنه های جیمبی گینه، الگوی چکش کاری در قسمت داخلی کاسه و ساقه به صورت مارپیچ است. این چوب مورد علاقه مامادی کیتا و فامودو کوناته بوده است.

چوب آکاژو: یکی از چوب های قرمز رنگ با ارزش از منطقه گینه-مالی، به همراه Lengue  و Djalla. تشخیص آکاژو از سایر چوب های قرمز رنگ اغلب دشوار است. این چوب به طور کلی (از نظر رنگ) روشن تر با نارنجی بیشتر است و لکه های روشنی دارد. همانطور که در مورد اکثر بدنه های جیمبی گینه، الگوی چکش کاری در قسمت داخلی کاسه و ساقه به صورت مارپیچ است. صدای کلی، ثبات و دوام این چوب عالی است.

چوب Djalla :Djalla همراه با آکاژو و Lenge، یکی از چوب های قرمز رنگ بسیار مورد پسند از منطقه گینه/مالی است. همچنین تشخیص آن از سایر چوب های قرمز رنگ بسیار دشوار است، به جز اینکه Djalla به سمت قرمز تیره و بنفش متمایل می شود و لکه های روشن کمتری دارد. همانطور که در اکثر بدنه های جیمبی گینه، الگوی چکش کاری در قسمت داخلی کاسه و ساقه به صورت مارپیچ است. صدای کلی، ثبات، صدا و دوام این چوب عالی است. Djalla کنتراست باس/تن/اسلپ فوق العاده ای دارد.

چوب بالافون: صدای کلی، ثبات و دوام این چوب عالی است. به دلیل منافذ ریز و تراکم بالا، چوب بالافون بلندترین صدای را در بین همه چوب ها دارد. گاهی اوقات ممکن است صدای زنگ مانندی داشته باشد که به بهترین وجه با پوست ضخیم متعادل می شود. همانطور که در مورد اکثر بدنه های جیمبی گینه، الگوی چکش کاری در قسمت داخلی کاسه و ساقه به صورت مارپیچ است. در گینه، بالافون ها از همین چوب ملودیک ساخته شده اند.

چوب ایروکو: این چوب به دلیل لبه ای که برای حلقه پایین حک شده تا لیز نخورد همیشه قابل توجه است. (اگرچه همه آن را ندارند) جیمبی و داندون های ایروکو از باثبات ترین و با کیفیت ترین درام ها در جهان هستند. کنتراست باس/تن/اسلپ کلی استثنایی. منافذ بازتر به ایروکو صدای بسیار گرمی می دهد و وزن خوبی برای حمل دارد. داخل کاسه و ساقه ضخیم تر و صاف تر از پوسته های گینه است. پوسته ضخیم تر امکان لبه تحمل بسیار راحت و گرد را فراهم می کند. یافتن چوب های سبک وزن ممکن است، اما ممکن است مجبور باشید حدود 6 ماه صبر کنید تا یکی از آنها برسد.

چوب ساج: تراکم و منافذ ریز این چوب را به سازی بسیار درخشان تبدیل می کند. صدای ” خشکی” دارد؛ پاسخ باس زیادی ندارد، اما صداهای قوی دارد. معایب آن عبارتند از وزن زیاد، پاسخ باس ضعیف تر از حد متوسط، ترک های زیاد و فضای داخلی تکه تکه (نه صاف). سنگال با کمبود درخت مواجه است و اکنون حکاكان از درختانی استفاده می كنند كه یك دهه پیش قطع شده بودند و در آن زمان به دلیل کیفیت پایین دور ریخته می شدند. مراقب ترک های بیشتر از حد متوسط و وصله های ترمیم شده با چسب و خاک اره باشید. پوسته های ساج از جنوب سنگال (کازامانس)، گامبیا و گینه سازگارترین پوسته ها از این چوب هستند.

چوب Dugura: چوب Dugura (تلفظ doo-goo-rah) یک نوع چوب قدیمی برای ساخت جیمبی است که به طور معمول به رنگ قهوه ای متوسط است، اما در محدوده ای از رنگ ها از تقریبا سفید تا قهوه ای تیره وجود دارد و طبق گفته های مامادی کیتا، آنها اغلب در شب در مالی برای انواع مناسبت ها نواخته می شوند. طبل های جیمبی ساخته شده از چوب Dugura به صورت حرفه ای دارای صدای قدرتمند و طیف وسیعی از صدا هستند، با صداهای بیس عمیق و آهنگ های واضح، بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که آنها پتانسیل کامل شما را به عنوان یک درامر به ارمغان بیاورند.

چوب Guéni: چوب Guéni، نوعی چوب سخت مدرن، در 2 دهه گذشته در مالی برای ساخت جیمبی محبوب شده است. همچنین به طور رایج برای ساخت ساز بالافون (زایلوفون آفریقایی) استفاده می شود. چوب های Guéni در سایه های مختلفی وجود دارند، برخی ترکیبی از سفید و قهوه ای، برخی دیگر قهوه ای تیره و از نظر رنگ یکنواخت تر هستند. جیمبی های Guéni با ویژگی های صوتی مشابه چوب های Dugura، یکی دیگر از ساز های محبوب شبانه در مالی هستند.

چوب کاشیا: چوب کاشیا، یکی دیگر از چوب های سخت نسبتاً مدرن، در 2 دهه گذشته برای ساخت جیمبی در مالی رواج بیشتری پیدا کرده است. چوب های کاشیا معمولاً دارای رنگ های چند سایه هستند، با ترکیبی از نزدیک به سیاه / قهوه ای تیره و نزدیک به سیاه / سفید که رایج است. جیمبی های ساخته شده از چوب کاشیا ویژگی های صوتی مشابه چوب های Dugura و Guéni را ارائه می دهند.

راهنمای خرید جیمبی

نکات تکمیلی برای راهنمای خرید جیمبی

اندازه جیمبی

قطر: بهترین اندازه برای یک درام لید پایه، قطر حدود 13 اینچ و ارتفاع 24.5 اینچ است. یک طبل پشتیبان کمی قطر بزرگتر دارد. نگه داشتن جیمبی هایی که قطر سر آن‌ها بیش از 14 اینچ است، زیرا سطح پوست بیشتری وجود دارد، کوک کردن آن‌ها سخت است. همچنین این پوست ها به دلیل نازک بودن لبه های پوست در لبه طبل راحت تر ترک می خورند. با این حال، جیمبی 14 اینچی فامودو که یکی از مشتریان ما خریده و او مجبور نشده است که حدود یک یا دو سال آن را کوک کند! بنابراین، همیشه استثناهایی وجود دارد. بستگی به این دارد که چه کسی و کجا جیمبی را ساخته است. در واقع، به دلایلی، جیمبی های فامودو خیلی کم به کوک نیاز دارند … شما یک جیمبی کوک نشده به او می دهید و او فقط موسیقی را از آن بیرون می آورد!

شکل: یک افسانه رایج این است که باس روی یک طبل بزرگتر بم تر است. با این حال، این همیشه درست نیست. گاهی اوقات صدای بم یک طبل 14 اینچی (یا بزرگتر) آنقدر پایین است که قابل شنیدن نیست. گوش های ما محدوده خاصی دارند. طبل های عظیم ممکن است پنجره ها را بلرزانند، اما شنیدنشان سخت است. به هر حال، در گروه های بزرگ، باس اولین چیزی است که حذف می شود. علاوه بر این، برخی از جیمبی های کوچکتر می توانند باس بم تری نسبت به یک جیمبی عظیم داشته باشند، اگر قطر گلوی طبل کمتر باشد. شکل درام، ضخامت و کوک پوست و تکنیک شما صدای باس را تعیین می کند.

ارتفاع: 22.5 اینچ باید حداقل مطلق ارتفاع باشد. هر چیزی کوتاهتر از آن، پاهای خود را بیش از حد خم می کنید و به خود فشار می آورید. 24 اینچ به نظر عالی می رسد. 24.5 اینچ به نظر عالی تر می رسد. و 25 اینچ خوب است. هر اندازه بلندتر از آن و موقعیت نشستن شما ممکن است راحت نباشد. ما گاهی اوقات ساقه را نیم اینچ برش می دهیم تا متناسب با نیاز مشتری باشد. به ندرت اما قابل انجام است. توجه داشته باشید که اکثر صندلی ها دارای ارتفاع استاندارد هستند، بنابراین هنگام تست یک جیمبی جدید، مطمئن شوید که در ارتفاع تقریبی که در موقعیت نواختن با آن مواجه می شوید، نشسته اید.

برخی افراد صندلی مخصوص خود را حمل می کنند، اما به ندرت. برخی افراد صندلی درام (تخت) حمل می کنند، اما به ندرت. حمل یک بالشتک گرد و کوچک در کیف شما روی جیمبی ایده بدی نیست زیرا می توانید یک اینچ به قد خود اضافه کنید و همیشه یک صندلی راحت داشته باشید. همچنین، شما ممکن است به یک جیمبی زن ایستاده تبدیل شوید، در حالی که همچنان باید یک صندلی در اختیار داشته باشید، می توانید همزمان بنوازید و حرکت کنید. در اجرا، مخاطب به این شکل نوازندگی، بسیار خوب واکنش نشان می دهد.

ترک های کوچک: ترک های کوچک نزدیک به بالای طبل و پایین آن طبیعی هستند. این ترک ها در طی فرآیند خشک شدن در فضای باز ایجاد می شوند زیرا چوب آب را از دست داده و با محیط سازگار می شود. هنگامی که این ترک های کوچک با بتونه چوب پر می شوند، به ندرت باز می شوند. اما مراقب وصله های بزرگ باشید، زیرا ممکن است گره یا مشکل ساختاری را بپوشانند.

درباره پوست: پوست هایی از گینه، ساحل عاج، مالی و گاهی اوقات سنگال بهترین هستند. آنها تازه تر هستند و از حیوانات لاغرتر تهیه می شوند، که به معنی پوست های محکم تر، کمتر شکننده و با چربی و زخم کمتر است.. برخی از پوست های پاکستان، تایلند یا اندونزی (بالی) … بیشتر شکننده و نازک بودند. برخی زنگ زده بودند. تامین کنندگان عالی در آن کشورها وجود دارد. بیشتر برای زیبایی، ستون فقرات باید روی طبل قرار گیرد. ما احساس می کنیم موهایی که با تیغ زدن از پوست مرطوب برداشته شده است نسبت به موهایی که با مواد شیمیایی یا تراشیده خشک برداشته شده است، ترجیح داده می شود.

پوست جیمبی

ضخامت پوست: ما پوست های متوسط، متوسط ​​رو به ضخیم را توصیه می کنیم. به طور کلی، مبتدیان پوست نازک تری را ترجیح می دهند زیرا اسلپ و باس راحت تر می شوند. هرچه پوست ضخیم تر باشد، برای تعریف بین صداها و سیلی ها باید بیشتر تلاش کنید. اما، با پیشرفت بازیکنان، آنها برای صداهای بهتر و حداقل زنگ اضافی به پوست های ضخیم تر می روند. ما اکیدا توصیه می کنیم با پوست ضخیم تر بروید. پوست های ضخیم تر نیز بیشتر دوام می آور آورند!

طناب: در کنار بدنه و پوست، این مهمترین قسمت جیمبی است زیرا این همان چیزی است که طبل شما را کوک نگه می دارد. ما پلی استر بافته شده دو برابر 3/16 اینچ (4.5 میلی متر) را توصیه می کنیم. بیشتر طناب های آفریقایی صاف، نازک، ضعیف، بسیار کشسان و گاهی اوقات نایلونی هستند. برخی از طبل های رشته شده در آفریقا به دلیل طناب ضعیف و آب و هوای دائماً در حال تغییر ما، قادر به کوک ماندن در آمریکای شمالی نیستند. اگر طبل در آفریقا رشته شده باشد، احتمالاً طناب وارداتی از اروپا یا ایالات متحده بوده است که ما به آنجا آورده ایم. مال ما هستند!

برای بستن جیمبی باید از طنابی استفاده شود که کش نمی آید. این کار باعث حفظ کشش دائمی پوست و در نتیجه نیاز کمتر به کوک کردن ساز می شود. در غیر این صورت، استفاده از طناب بی کیفیت به معنی شل شدن پوست و نیاز به کوک کردن مداوم ساز شما خواهد بود.

طناب جیمبی

جیمبی های سنتی با سیستم دیگری بسته می شدند که در آن از هیچ طناب عمودی و حلقه های فلزی استفاده نمی شد. در عوض، پوست روی بدنه با میخ های چوبی و بعدها با تکه ای از پوست ضخیم حیوانات (مانند پوست گاو یا بُزآهوان) که از سوراخ های ایجاد شده در بدنه عبور داده می شد، محکم نگه داشته می شد. حلقه های فلزی، یک ویژگی جدید در ساختار جیمبی هستند که بر اساس نیازهای خاص نوازندگان “باله ملی” گینه که در سراسر دنیا اجرا می کنند، به این ساز اضافه شده است. قبلا در گینه، برای کوک کردن دقیق جیمبی، پوست آن را با آتش گرم می کردند. حلقه های فلزی و طناب غیر قابل کشش برای ایجاد کشش دائمی پوست معرفی شدند تا جیمبی همیشه و در هر شرایطی، مانند اجراهای داخلی، آماده نواختن باشد.

حلقه ها: حلقه ها باید تا جایی که امکان دارد محکم باشند در حالی که به پوست اجازه حرکت آزادانه بدهند. هیچ دلیلی وجود ندارد که حلقه ها بیش از ¼ اینچ از بدنه جیمبی بیرون بزنند. شما نباید بتوانید انگشت کوچک خود را بین حلقه ها و بدنه فرو کنید. اگر حلقه ها خیلی بزرگ باشند، متوجه می شوید که درام شما کوک نمی ماند. یک چهارم اینچ استاندارد است. پیچیدن حلقه ها با پارچه از زنگ زدن حلقه ها و آسیب به پوست جلوگیری می کند. همچنین پارچه می تواند با کنترل قطر حلقه با مقدار پارچه استفاده شده، به شما در تنظیم دقیق تنگی حلقه کمک کند. همچنین، پوشاندن حلقه داخلی با مهار زنگ زدگی ممکن است به عمر پوست شما کمک کند.

تاثیر هوا: پوست های طبیعی تحت تاثیر تغییرات دما و فشار هوا قرار می گیرند. انتظار داشته باشید که صدای جیمبی شما در هوای گرم یا خشک بالا رود و احتمالاً در هوای سرد یا مرطوب پایین بیاید. در شرایط مرطوب یا سرد طبل را به طور کامل کوک نکنید زیرا ممکن است با تغییر دما و رطوبت پوست آن بترکد. این نکته جالب است که بر اساس تقریباً 30 سال تجربه، گرما (مانند داخل ماشین بسته زیر نور مستقیم خورشید) آسیب بیشتری نسبت به سرما به جیمبی شما وارد می کند! بنابراین در گرما در سایه پارک کنید، شیشه های ماشین را کمی پایین بیاورید یا جیمبی را با خود داخل ببرید. اگر شما راحت باشید، جیمبی شما نیز راحت خواهد بود.

عوض کردن پوست: هر چه جیمبی شما سفت تر باشد، طول عمر پوست آن کوتاه تر می شود. میانگین طول عمر برای داشتن صدای عالی 2 تا 5 سال است، اما پوست ممکن است تا 20 سال نیز عمر کند. نوازندگان حرفه ای آنها را تقریباً هر یک یا دو سال یکبار عوض می کنند. ما برای کسانی که خودشان دوست دارند این کار را انجام دهند، پوست، حلقه، طناب، ابزار کشیدن و دستورالعمل، ویدیوها، میزهای کششی و پوست های زیادی می فروشیم.

چگونه جیمبی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

روی چه سبک موسیقی تمرکز دارید؟

قابلیت های یک جیمبی را بر اساس کاربرد اصلی آن می توان به جیمبی گروه نوازی (آنسامبل)، جیمبی همه کاره، جیمبی تکنوازی و جیمبی ترنس تقسیم کرد. این زیرمجموعه ها نکاتی را در مورد ویژگی های صدای ساز به شما می گویند. آنها معیار مهمی برای انتخاب ساز مناسب برای هدف شما هستند. تمام ویژگی های صدا را می توان تا حد زیادی با کوک و کشش تار تحت تاثیر قرار داد.

جیمبی گروه نوازی

برای مبتدیان، کارگاه ریتم، مدرسه، حلقه طبل

نیاز اولیه برای هر جیمبی، همراهی گروه نوازی است. با آن می توانید ریتم های پایه گروه را به طور مکرر بنوازید و نگه دارید. در این کار، طبل فرشی از صدا تولید می کند که چارچوب اصلی ریتم را تشکیل می دهد. زمانی که یک جیمبی این نیازها را برآورده کند، آن را جیمبی گروه نوازی می نامیم. اکثر این طبل ها در دسته بندی کلاسیک پایه و استاندارد ما قرار می گیرند. جیمبی گروه نوازی دارای ویژگی ها و زمینه های کاربرد خاص خود است. این ساز به خوبی با ریتم پایه گروه نوازی همخوانی دارد. نه تنها برای همراهی گروه طبل، بلکه برای پشتیبانی از یک ساز ملودی یا خواننده با یک فرش ریتم گسترده و رسا نیز مناسب است.

جیمبی همه کاره

برای مبتدیان، متوسطه ها، کارگاه ریتم، مدرسه، حلقه طبل

ما خواسته های بیشتری را برای جیمبی همه کاره در نظر می گیریم. این ساز نه تنها باید همراهی گروه را با ریتم های پایه امکان پذیر کند. همچنین باید بتواند خود را از طریق حمله ای قوی تر از ریتم پایه به طور واضح تکامل دهد. لذت بردن از این سطح از نواختن طبل معمولاً توسط مبتدیان پس از نیم سال تمرین کشف می شود. در مقایسه با جیمبی تکنوازی، یک جیمبی همه کاره در بیان خود هنوز کمی رام تر است، اما به شما امکان می دهد فراتر از ریتم های پایه، برای بیان خود اقدام کنید کنید. ما از اصطلاح جیمبی همه کاره زمانی استفاده می کنیم که بین این دو قرار گیرد و هر دو ویژگی شخصیت های گروه نوازی و تکنوازی را نشان دهد.

جیمبی گروه نوازی

جیمبی تکنوازی

برای مبتدیان، متوسطه، پیشرفته، حرفه ای ها، ورکشاپ درام، مدرس جیمبی، اجراهای استودیویی و صحنه ای، سرگروه های حلقه طبل

برترین کلاس، کلاس به اصطلاح تکنوازی جیمبی است. ما آن را تکنوازی جیمبی می نامیم، اگر بتوان آن را به طور فوق العاده واضح و متمایز از ریتم های پایه گروه نواخت. به دلیل ویژگی های صوتی خاص و برجسته، یک تکنوازی جیمبی را می توان در صورت درخواست با صدای بسیار بلند نواخت. صداها و ضربه ها نسبت به درام گروه و همه کاره بسیار واضح تر و مشخص تر به نظر می رسند. یک “باید” واقعی نه تنها برای نوازنده پرشور، بلکه برای مبتدیانی که می خواهند به راحتی جیمبی را یاد بگیرند و در نتیجه سریعتر و بیشتر پیشرفت کنند. با یک ساز تکنوازی به راحتی می توانید رهبری یک گروه ساز های کوبه ای را بر عهده بگیرید. این به طور خاص برای پخش سیگنال های صوتی واضح مانند Blocage، Break و Echauffément مناسب است.

همانطور که از نامش پیداست، یک تکنوازی جیمبی به شما امکان بداهه نوازی و تزیین گروو با الگوها و رول های تماشایی تر و رویایی را می دهد. در این مرحله، ما اغلب می شنویم که مبتدیان می گویند: “اما من همیشه نمی خواهم در پیش زمینه بنوازم و همه اشتباهات احتمالی را متوجه شوند.” نگران نباشید، می توانید هر درام تکنوازی را ملایم، نرم و بی صدا بنوازید و بدین ترتیب گروهی را در پس زمینه همراهی کنید. شما به راحتی می توانید قدرت خود را مانند پدال گاز ماشین خود تنظیم کنید. هیچ کس همیشه با سرعت کامل رانندگی نمی کند، اگر صاحب یک ماشین اسپورت قدرتمند باشد. دوزبندی به عهده شماست. هر تکنوازی جیمبی حتی می تواند برای برآوردن نیازهای یک طبل حمل کننده گروهی به پایین تنظیم شود. اما نکته جالب در مورد جیمبی تکنوازی این است که می توانید آن را با تلاش بسیار کمتری بنوازید. حتی بسیار آرام، دقیق تر و زیبا و واضح و همچنان از نظر صوتی بسیار متمایز. چوب ساز یک تکنوازی جیمبی خوب باید بسیار سخت و طرز کار بسیار دقیق باشد.

جیمبی ترنس

برای مبتدیان – حرفه ای ها، نوازندگان ترنس، شمن ها، حلقه طبل، درمانگران

جیمبی ترنس جایگاه ویژه ای دارد، زیرا برای استفاده کلاسیک با صداهای کاملاً متمرکز تنظیم نشده است، که مسئول یکی از لایه های پلی ریتمیک در یک گروه کوبه ای معمولی هستند. بلکه برای طبل زدن مدیتیشن، استفاده شمنی، سفرهای رویایی و حالات خلسه استفاده می شود. خواص گسترده و آرامش بخش آن به ما کمک می کند تا سطوح عمیق تری از آگاهی را درک کنیم. ما جیمبی های ترنس را با قطر بسیار بزرگ انتخاب می کنیم، زیرا اینها به طور خاص از شخصیت ثبات قویتر با رفتار ارتعاشی طولانی تر حمایت می کنند. همراه با پوست طبل مناسب، چنین سازی می تواند بسیار چشمگیر به صدا درآید، به خصوص به این دلیل که شکل خود جیمبی سیگنال صدا را به شدت تقویت می کند.

چه صدایی را ترجيح ميديد؟

مهمترين چيز در مورد يک جیمبی صداي منحصر به فرد آن است. شما مي توانيد با استفاده از اصطلاحاتي مانند گرم، متالیک، خشک، ماندگار، فراتون، عمق و غيره روي مشخصات تمرکز کنيد تا سليقه شخصي خود را تعريف کنيد. ما با خوشحالي به شما کمک مي کنيم تا دقيقاً طبل مورد علاقه خود را پيدا كنيد، اگر بتوانيد توضيح دهيد که چه انتظاري داريد. تجربه ما اين است که فايل هاي صوتي در اينترنت به هيچ وجه نمي توانند محدوده واقعي صداي يک جیمبی زنده را نشان دهند. بنابراین ما ترجيح مي دهيم به توصيف هاي صدايي که به زبان آلماني روي هر طبل ارائه مي دهيم.

با اين حال، در موارد خاص آماده هستيم براي شما ضبط هاي کوتاهي انجام دهيم تا برداشتي صوتي از ساز مورد علاقه خود داشته باشيد. لطفاً توجه داشته باشيد که صداي طبيعي طبل بسيار پرتر و با جزئيات بيشتر از آن چيزي است که فايل صوتي مي تواند آن را بازتوليد کند. اغلب فرکانس هاي باس عميق و بسياري از فرکانس هاي بالا را نمي توان با بلندگو هاي معمولي كامپيوتر شنيد.

مي توانيد از هدفون هاي هاي فاي با کيفيت براي نزديک شدن به صدا استفاده کنید، اما با وجود تمام تکنيک ها، هرگز به سطح صداي طبيعي طبل نمي رسد. نكته مهم ديگر اين است كه فايل هاي صوتي به اندازه کافی تفاوت صداي طبل هاي جداگانه را نشان نمي دهند. اميدواريم که درک کنيد.

 انتخاب یک طرحِ جیمبی که با آن احساس همبستگی می‌کنید

مثل خیلی چیزهای دیگر، داشتن یک جیمبی با ظاهری زیبا، باعث خوشحالی زیادی می‌شود. یک ساز خوش‌صدا همه را جذب می‌کند و شما را به نواختن تشویق می‌کند. همچنین یک جیمبی زیبا، خانه شما را تزئین می‌کند. نواختن چنین سازی حتی می‌تواند اعتماد به نفس ما را تقویت کند. این کار نه تنها برای ما شادی به ارمغان می‌آورد، بلکه بازخورد مثبتی از دیگران نیز دریافت می‌کنیم. بنابراین توصیه ما این است: سازی را انتخاب کنید که با آن احساس همبستگی می‌کنید.

عوامل زیادی وجود دارند که بر زیبایی ظاهری ساز شما تأثیر مثبت می‌گذارند. همه چیز با چوبی که انتخاب می‌کنید شروع می‌شود، شکل ظاهری، حکاکی ها یا سطوح صاف، رنگ طناب‌ها و حلقه‌ها، نقاشی روی پوست و موارد بسیار دیگر.

قبل از انتخاب یک معلم یا مربی جیمبی

  • مطمئن شوید که معلم شما یک جیمبی به واقعی آفریقای غربی می نوازد. اگر او هر نوع طبل سر مصنوعی یا طبل غیر چوبی را می نوازد، به احتمال زیاد معلم شما برای آموزش ریتم های آفریقای غربی واجد شرایط نیست. هر معلم واجد شرایطی باید بداند که شما نمی توانید روی هیچ نوع سر مصنوعی یاد بگیرید.
  • مطمئن شوید که معلم شما هنگام نواختن لبه جیمبی (تن و اسلپ) نت های واضحی دارد و می توانید تفاوت نت های نواخته شده روی لبه را تشخیص دهید. اگر تفاوت را نمی شنوید، این همچنین به این معنی است که معلم شما به احتمال زیاد سطح لازم برای آموزش شما را ندارد.
  • مطمئن شوید که معلم شما را در یک گروه سنتی سازهای کوبه ای / ارکستر با طبل های بیس (دوندونبا و سنگبان و کنکنی) جیمبی می نوازد.
  • مطمئن شوید که معلم شما می تواند ریتم الگویی را که به شما آموزش می دهد نامگذاری کند، زیرا هر الگو دارای یک ریتم مرتبط است. اگر او الگوهای خودش را می سازد، باز هم به احتمال زیاد معلم واجد شرایطی نیست. هزاران الگوی از پیش تعیین شده برای انتخاب در رپرتوار ماندینگه وجود دارد، از آسان تا فوق العاده سخت، بنابراین اختراع الگوی خود غیر ضروری است (مگر اینکه در حال تکنوازی روی یک ریتم باشید).نواختن جیمبی

بدیهی است که برای انتخاب یک معلم واجد شرایط جیمبی نکات بیشتری وجود دارد، اما این نکات به شما کمک می کند تا از اکثر معلمان تقلبی، حتی برخی از آنها که خود را استاد درامز اعلام می کنند، اجتناب کنید.

بسیاری از فروشندگان طبل به طور معمول هر طبل با شکلی شبیه به یک جیمبی واقعی را “جیمبی آفریقایی” می نامند.

من وب‌سایت‌های زیادی را دیده‌ام که جیمبی را ظاهرا از آفریقا می‌فروشند که حتی یک قطعه از آفریقا ندارند و توسط هیچ صنعتگری در غرب آفریقا ساخته نشده‌اند – بسیاری از وب‌سایت‌های دیگر تعداد کمی از جیمبی های آفریقایی را به همراه جیمبی های شبیه بالی-اندونزی می‌فروشند، در حالی که به شما می‌گویند همه این جیمبی ها از آفریقا هستند. مراقب باشید.. این همان کاری است که اکثر وب سایت های آنلاین انجام می دهند!

همچنین وب‌سایت‌های زیادی با ویدیوها، نت‌های ریتم یا کتاب‌های آموزشی وجود دارند که توسط افرادی ساخته شده‌اند که نواختن جیمبی را مطالعه نکرده‌اند.

به عنوان یک قاعده کلی، هنگام خواندن مقالات راهنمای خرید جیمبی در اینترنت احتیاط کنید، زیرا اطلاعات نادرست زیادی وجود دارد. فقط از منابع قابل اعتمادی مانند وب سایت دنیای ساز و تعداد بسیار کمی از منابع دیگر استفاده کنید.

جیمبی و دنیای مدرن

همانطور که قبلا اشاره کردیم، جیمبی اغلب در موسیقی محبوب، به ویژه با ادغام موسیقی پاپ و موسیقی جهان استفاده می شود. جیمبی با گروه های برجسته ای مانند بیتلز استفاده شده است. امروزه، بسیاری از درامرهای آموزش دیده کلاسیک، کیت و بخش های پرکاشن خود را برای قرار دادن جیمبی گسترش می دهند. گاهی اوقات، مانند گروه موسیقی ایندی، Yeasayer و دیگران، به روش سنتی نواخته نمی شود. گاهی اوقات این طبل برای ایجاد صدای بزرگتر با پتک نواخته می شود (این امر به ویژه برای گروه های راک مفید است).

بسیاری فکر می کنند که جیمبی از ریشه های معنوی خود دور شده است و می خواهند این ساز را در گذشته ریشه دار نگه دارند. برخی دیگر نیز بر این باورند که اگر این ساز در غرب آفریقا ساخته نشده باشد، جیمبی مناسب نیست. هر طبل برای نوازنده خود ارتباط معنوی و موسیقایی متفاوتی دارد. اگرچه در آمریکا شفا دهنده‌های جیمبی نداریم، قدرت شفابخشی آنها همچنان وجود دارد زیرا مردم از طبل آفریقایی برای کاهش استرس استفاده می‌کنند. این تاثیر مثبتی بر قلب دارد و می بینیم که این ساز همچنان می تواند از درون شفا دهد. با وجود اینکه استفاده از ساز کلاسیک در طول زمان تغییر کرده است، هر نوازنده جیمبی، چه مبتدی و چه پیشرفته، در ارزش ها و سنت های گذشته ریشه دارد و به آینده این ساز منحصر به فرد می افزاید.

سوالات متداول

جیمبی چیست؟

جیمبی یک ساز کوبه ای آفریقایی است که به طور سنتی از چوب و پوست حیوان ساخته می شود. این ساز به شکل استوانه ای است و با دست نواخته می شود. جیمبی ها در اندازه ها و سبک های مختلفی موجود هستند و می توان از آنها در انواع موسیقی از جمله موسیقی سنتی آفریقایی، جاز، راک و پاپ استفاده کرد

چرا باید جیمبی بخریم؟

جیمبی ها سازهای سرگرم کننده و متنوعی هستند که می توانند به هر مجموعه موسیقی اضافه شوند. آنها همچنین می توانند برای تمرین ریتم و هماهنگی عالی باشند. علاوه بر این، نواختن جیمبی می تواند یک تجربه بسیار آرامش بخش و مدیتیشن باشد

آیا نواختن جیمبی سخت است؟

نواختن جیمبی به اندازه هر ساز دیگری نیاز به تمرین دارد. با این حال، اصول اولیه نواختن جیمبی نسبتاً ساده است و اکثر مردم می توانند با کمی تمرین نواختن آهنگ های ساده را یاد بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *