چگونه ملودیکا بنوازیم

به یک ماجراجویی شگفت‌انگیز در دنیای موسیقی خوش آمدید، جایی که نواختن ملودیکا را یاد می گیرید. شاید بپرسید چرا این ساز تا این حد عالی است؟ خب، بگذارید تمام دلایلی که من عاشق ملودیکا هستم و چرا شما هم باید عاشقش شوید را به شما بگویم:

ملودیکا کوچک و قابل حمل است، کاملا آکوستیک است؛ بنابراین می‌توانید آن را در هر جایی بنوازید، دامنه صوتی وسیعی با سه اکتاو کامل به همراه تمام نت‌های کروماتیک دارد، می‌تواند با دینامیک (شدت و ضعف صدا) ملایم تا بلند نواخته شود و قابلیت‌های نوازندگی احساسی و بیانگر فوق‌العاده‌ای مانند ویبراتو، کرشندو، دی می نواِندو و موارد دیگر دارد.

می‌توانید هر ملودی و آهنگی را با ملودیکا بنوازید، اما چیزی که آن را نسبت به بسیاری از سازهای بادی آکوستیک دیگر همه‌کاره‌تر می‌کند این است که می‌توانید با آن هارمونی و حتی آکوردهای کامل بنوازید. این بدان معناست که می‌توانید از آن هم برای نواختن ملودی‌های اصلی و هم برای بخش‌های پس‌زمینه استفاده کنید.

امیدوارم حالا که متوجه شدید ملودیکا چقدر ساز شگفت‌انگیز، همه‌کاره و فوق‌العاده‌ای است، هیجان‌زده باشید. بیایید همین حالا سفر یادگیری و ماجراجویی خود را برای نواختن ملودیکا آغاز کنیم!

نواختن ملودیکا

معرفی کوتاه ملودیکا

بیایید با نگاهی کوتاه به این ساز شروع کنیم. در ملودیکا، یک صفحه‌کلید شبیه پیانو به همراه یک شلنگ و دهانی و در اکثر موارد یک دهانی کوتاه‌تر بدون شلنگ وجود دارد. این همان جایی است که برای ایجاد نت‌هایی که می‌خواهید بنوازید، هوا را به داخل آن می‌دمید.

وقتی از ملودیکا استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌کنم شلنگ و دهانی را جدا کنید و با شدت به داخل آن بدمید تا رطوبت اضافی از بین برود. اکثر ملودیکاها همچنین دکمه‌ای در پشت دارند که می‌توانید آن را فشار دهید و بدون اینکه کلیدی را نگه دارید، به داخل آن بدمید. به این ترتیب می‌توانید مقداری از رطوبت داخل ملودیکا را نیز از بین ببرید. زیرا در حین نواختن، رطوبت در داخل آن جمع می‌شود.

حالا، یک مزیت عالی ملودیکا در مقایسه با مثلاً گیتار این است که قبل از نواختن هرگز نیازی به کوک کردن آن ندارید. به سادگی می‌توانید آن را بردارید، شلنگ را وصل کنید و شروع به نواختن ملودیکا کنید. توصیه می‌کنم هنگام شروع یادگیری، هم شلنگ و هم دهانی کوتاه‌تر را امتحان کنید و ببینید کدام را ترجیح می‌دهید.

در اکثر موارد، مبتدیان از شلنگ استفاده می‌کنند، زیرا در این صورت می‌توانید ملودیکا را روی میز جلوی خود قرار دهید و تمام کلیدها را به طور واضح ببینید. اگر ترجیح می‌دهید هنگام نواختن ساز را در دست بگیرید، معمولاً یک بند در پشت آن وجود دارد. اما حتی در صورت نبودن بند، همچنان می‌توانید به راحتی آن را با انگشت شست در پایین و انگشتان روی قسمت بالا نگه دارید. بنابراین این یک نمای کلی کوتاه از ملودیکا بود. بیایید حالا یادگیری را ادامه دهیم.

کلیدها و محدوده صدا ابتدا بیایید نگاهی به کلیدها و چیدمان ملودیکا بیندازیم. توصیه می‌کنم مدل استاندارد ۳۷ کلیدی را تهیه کنید. البته برندها و مدل‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید مدلی که من می‌نوازم چه نام دارد، باید بگویم که «ملودیکا سوزوکی Suzuki M 37 C plus» نام دارد.

بنابراین، چیدمان کلیدها شبیه صفحه‌کلید پیانو است و محدوده استاندارد صدا از این بم‌ترین نت که Fa۳ است تا این Fa که Fa۶ می‌باشد، کشیده می‌شود. این به این معنی است که شما یک محدوده صوتی کامل ۳ اکتاوی دارید. اگر ملودیکای خود را تهیه نکرده اید از صفحه خرید ملودیکا دیدن فرمایید ولی پیشنهاد می کنیم قبل از آن مقاله راهنمای خرید ملودیکا را مطالعه فرمایید.

اگر پایین‌ترین نت دو روی ملودیکا را بنوازید، این همان دو میانی در پیانو است. این عالی است، زیرا به این معنی است که محدوده صوتی ملودیکا شما شبیه به محدوده صدای یک خواننده سوپرانو زن است و بنابراین برای نواختن ملودی هر موسیقی و آهنگی که تصور می‌کنید، عالی است.

چگونگی نواختن نت‌ها ملودیکا ممکن است شبیه به یک ساز صفحه‌کلید به نظر برسد، اما در واقع یک ساز بادی است. درست مانند مثلاً فلوت یا ترومپت، برای اینکه یک نت ایجاد کنید، باید هوا به داخل آن بدمید. پایین نگه داشتن کلیدها به تنهایی صدایی ایجاد نمی‌کند.

همچنین می‌توانید این را مشابه نواختن گیتار در نظر بگیرید. روی گیتار یک دست دارید که انتخاب می‌کند کدام فرت‌ها و سیم‌ها را نگه دارید، که اساساً انتخاب نت‌هایی است که می‌خواهید بنوازید. و سپس دست دیگر را دارید که با انگشتان یا پیک، یک سیم یا چند سیم را برای ایجاد صدا، زخمه می‌زنید.

بنابراین برای نواختن نت روی ملودیکا، به سادگی یک کلید را فشار دهید، سپس داخل لوله یا دهانی فوت کنید. همچنین، اگر کلیدها را رها کنید، دیگر نمی‌توانید هوا به داخل ملودیکا بدمید. احساس گیر کردن می‌کنید، زیرا در صورتی که هیچ کلیدی فشار داده نشود، جریان هوا در داخل ملودیکا مسدود می‌شود. این بدان معناست که برای نواختن ملودیکا، باید همزمان هم فوت کنید و هم کلیدها را فشار دهید و مهارت خود را در هماهنگ کردن زمان هر دوی آن‌ها تمرین کنید.

درس مهم دیگری که باید یاد بگیرید این است که برای هر نت ملودیکا به فشار هوای متفاوتی نیاز دارید. نت‌های پایین‌تر برای لرزش و ایجاد صدا به نیروی بیشتری نسبت به نت‌های بالاتر نیاز دارند. این را خودتان امتحان کنید، سعی کنید پایین‌ترین نت فا را بنوازید و یک نت طولانی را نگه دارید. سپس آن را با بالاترین نت مقایسه کنید. بدست آوردن حجم صدای کامل روی نت بالا بسیار راحت‌تر است، همانطور که خودتان می‌توانید احساس کنید. این موضوع حتی زمانی که ۲ نت یا بیشتر را همزمان می‌نوازید، واضح‌تر می‌شود. هرچه نت‌های بیشتری اضافه کنید، به فشار هوای بیشتری نیاز دارید. آن را امتحان کنید و خودتان تفاوت را احساس کنید.

وقتی احساس آمادگی کردید، در درس بعدی یاد می‌گیریم که چگونه می‌توانید هنگام نواختن ملودیکا شکل هر نت را تغییر دهید.

حالت دادن به نت‌ها دو روش اصلی برای نواختن نت روی ملودیکا وجود دارد: لگاتو در مقابل استاکاتو. 

لگاتو به معنای اتصال نت‌ها بدون فاصله بین آن‌ها است و استاکاتو به معنای نواختن نت‌ها با جدایی واضح بین آنهاست. اگر یک نت را می‌نوازید و می‌خواهید به نت دیگری بروید، می‌توانید به دمیدن هوا ادامه دهید و سپس به سادگی کلیدها را عوض کنید. این کار نت‌ها را بدون هیچ وقفه‌ای بین آن‌ها تغییر می‌دهد، که در اصطلاح موسیقی به آن “لگاتو” گفته می‌شود. این باعث می‌شود اجرای ملودی روان‌تر شود، که بسته به آهنگی که می‌نوازید، در برخی قسمت‌ها عالی عمل می‌کند.

هنگامی که جدایی واضح بین نت‌ها می‌خواهید، باید جریان هوای خود را متوقف کنید و سپس دوباره آن را شروع کنید، زمانی که نت بعدی را می‌نوازید. می‌توانید شروع یک نت را با گفتن کلماتی مانند “تو” یا “هو” تصور کنید. از آنجایی که “تو” یک صامت قوی دارد، شروع نت را نسبت به “هو” که نرم‌تر است، برجسته‌تر می‌کند. سعی کنید تکرارهای سریع را با جریان هوای خود در حالی که همان کلید را نگه داشته‌اید، بنوازید. با “تو، تو، تو” شروع کنید، سپس “هو، هو، هو” را امتحان کنید تا بتوانید به طور واضح تفاوت را بشنوید و احساس کنید.

سپس این را با نواختن لگاتو، به معنای نت‌های متصل، مقایسه کنید، جایی که به سادگی می‌توانید جریان هوا را تقریباً مانند نگه داشتن یک مصوت مانند “یو یو یو یو” نگه دارید. اما بدیهی است که نیازی نیست واقعاً نت را با تارهای صوتی خود زمزمه کنید. به سادگی یک جریان هوای ثابت را نگه دارید.

حالا بروید جلو و هر نوع تنوع را تمرین کنید: یو یو یو برای لگاتو، هوو برای نت‌های با تاکید ملایم، و توو برای واضح‌ترین جدایی در ریتم. بخش زیادی از بیان شما هنگام نواختن ملودیکا، از تنوعی که ایجاد می‌کنید، در نحوه شکل دادن به هر نت از اجرایتان به این شکل حاصل می‌شود. بسیار خب، حالا در درس بعدی ادامه می‌دهیم.

نواختن ریتم حالا دو روش اصلی برای نواختن نت‌های ریتمیک روی ملودیکا وجود دارد. حالت اول زمانی است که جریان هوا را نگه می‌دارید و سپس به سادگی از کلیدها برای نواختن ریتم استفاده می‌کنید. این کار یک ریتم با صدای ملایم ایجاد می‌کند که نت‌ها به هم بسیار متصل هستند. روش دیگر استفاده از جریان هوای خود برای متوقف کردن و دوباره راه‌اندازی جریان هوا است تا ریتم ایجاد شود. باز هم می‌توانید این را به عنوان گفتن «توو» یا «هوو» در نظر بگیرید، بسته به اینکه چقدر می‌خواهید نت‌ها با تاکید باشند.

حالا اگر می‌خواهید خیلی سریع بنوازید، یک نکته برایتان دارم. به جای اینکه فقط «تو، تو، تو» انجام دهید، «تو-کو، تو-کو» را امتحان کنید، به این ترتیب نواختن ریتم‌های بسیار سریع آسان‌تر به نظر می‌رسد.

در نهایت، می‌خواهم تمرین کنید که در حین نواختن نت‌ها در اجرای خود، این موارد را تغییر دهید. جابه‌جایی بین تاکیدهای شدید، تاکیدهای ملایم، نت‌های متصل لگاتو، نت‌های ریتمیک سریع و همه چیز بین آن‌ها. زیرا نحوه شکل دادن به ریتم نت‌های شما نیز تأثیر زیادی بر احساس موسیقیایی اجرای شما خواهد داشت. شما به آن تنوع نیاز دارید تا صدایی جالب ایجاد کنید که در اجرا تغییر کند.

تاکید گذاری روی نت‌ها

دو روش اصلی برای تاکید بر روی یک نت در ملودیکا وجود دارد. اولین مورد با دینامیک (شدت و ضعف صدا) است، یعنی به سادگی نت را بلندتر بنوازید. روش دیگر این است که آن را کمی طولانی‌تر از نت‌های اطراف بنوازید. اغلب این دو با هم ترکیب می‌شوند، به این معنی که یک نت با تاکید، بلندتر و کمی طولانی‌تر خواهد بود.

تاکید بر نت‌ها هم در نواختن ملودی، جایی که اغلب نت‌هایی در ملودی دارید که بیشترین تاثیر کلی را در ملودی دارند، و هم در نواختن ریتمیک که در آن با انتخاب اینکه نت‌ها چقدر باید با تاکید باشند و همچنین کدام نت‌ها باید با تاکید باشند، می‌توانید یک گام گروو ایجاد کنید، بسیار مهم است. با نگه داشتن یک کلید واحد و نواختن یک ریتم ریف، شکل دادن به تاکیدها را تمرین کنید، در این تمرین سعی کنید با انتخاب و شکل دادن به تاکیدات خود، حس ریتمیک را تغییر دهید.

سپس این تمرین را به جای یک کلید واحد، اما با هارمونی‌ها و آکوردها امتحان کنید. همچنین برای ایجاد یک اجرای موسیقی، بین ۲ یا بیشتر آکورد یا هارمونی جابه‌جا شوید. در نهایت، سعی کنید تاکید بر نت‌های خاصی در یک ملودی را با وارد کردن فشار هوای بیشتر روی آن نت خاص، در ابتدای نت یا کل مدت زمان نت، تمرین کنید.

وقتی احساس آمادگی کردید، بیایید به درس بعدی ملودیکا برویم.

نواختن ملودیکا

نواختن آکوردها و هارمونی‌ها

ملودیکا به عنوان یک ساز ملودیک فوق‌العاده است، زیرا می‌توانید نت‌ها، دینامیک و بیان را در طول زمان شکل دهید تا اجرای موسیقی خود را خلق کنید. اما چیزی که حتی بهتر است این است که در هر زمانی می‌توانید انتخاب کنید که بیش از یک کلید را فشار دهید و با این کار یک هارمونی یا حتی یک آکورد کامل بنوازید.

می‌توانید با تمرین نواختن در اکتاوها شروع کنید، فقط برای اینکه حس این کار را به دست بیاورید. اولین چیزی که متوجه خواهید شد این است که به محض اینکه بیش از یک کلید را فشار دهید، باید هوای بیشتری به داخل ملودیکا وارد کنید. و هر چه پایین‌تر بروید، به هوای بیشتری نیاز دارید.

همانطور که هنگام اضافه کردن بیش از ۲ نت برای ایجاد آکورد نیز صادق است. سعی کنید هر تریاد (سه صدایی) ماژور یا مینور ساده‌ای را بنوازید. برای مثال دو ماژور: دو، می و سل. 

تمرین نواختن چند آکورد و احساس کنید که برای نواختن آن آکوردها به چقدر هوای فشرده نیاز دارید.

هنگامی که شروع به درک نواختن هارمونی‌ها و آکوردها کردید، می‌خواهم تمرین نواختن ریتم با آن هارمونی‌ها یا آکوردها را شروع کنید. به این ترتیب، می‌توانید در واقع از ملودیکا به عنوان یک ساز ریتم و هارمونی پس‌زمینه به جای یک ساز ملودی تک استفاده کنید.

حتی می‌توانید آن را به روشی مشابه گیتار آکوستیک که با ضربه زدن به سیم‌ها آکورد می‌نوازید، بنوازید. اما بدیهی است که به جای ضربه زدن، از زبان و جریان هوای خود برای ایجاد ریتم آکوردهای خود استفاده می‌کنید. آن را امتحان کنید، تمرین نواختن یک توالی آکورد یا توالی هارمونی با ریتم دلنشین را انجام دهید. و مطمئن شوید که جنبه‌های مختلف حمله به نت، مانند «توو»، «هوو» و «یو یو» را تمرین می‌کنید.

وقتی احساس آمادگی کردید، بیایید در درس بعدی ادامه دهیم.

تسلط بر دینامیک (شدت و ضعف صدا)

حالا بالاخره زمان یکی از عالی‌ترین ویژگی‌های ملودیکا فرا رسیده است. و آن این است که می‌توانید دینامیک، یعنی حجم و صدای ساز را هنگام نواختن، در طول مدت هر نت تغییر دهید. می‌توانید از بسیار ملایم تا بسیار بلند بنوازید و راه انجام این کار این است که به آرامی هوا را فوت کنید و سپس با نگه داشتن هر کلیدی، محکم‌تر فوت کنید.

می‌خواهم این کار را در کل محدوده ملودیکا خود تمرین کنید. متوجه خواهید شد که تمام نت‌ها، به خصوص نت‌های پایین‌تر، نوعی مقاومت دارند که ابتدا باید از آن عبور کنید، قبل از اینکه نت را به طور واضح بشنوید. بعد از آن برآمدگی کوچک، می‌توانید شروع به فوت کردن بیشتر و بیشتر کنید و بشنوید که چطور دینامیک بلندتر و بلندتر می‌شود. و اینکه با این کار چطور صدا تغییر می‌کند.

این کار را برای نت‌های محدوده پایین، میانی و بالای ملودیکا انجام دهید. شما می‌خواهید حس خوبی نسبت به محدوده دینامیکی تمام نت‌های ملودیکا پیدا کنید.

سپس تمرین کنید کار برعکس را انجام دهید، یعنی اینکه در ابتدای نت با شدت هوا را فوت کنید و سپس به تدریج فشار را کم کنید تا نت را نرم‌تر و نرم‌تر کنید. تبریک می‌گویم، شما حالا یاد گرفتید که چطور روی ملودیکا کرِشندو و دی می نواِندو ایجاد کنید. این‌ها اصطلاحات تخصصی تئوری موسیقی هستند که به معنای افزایش تدریجی بلندی صدا یا کاهش تدریجی بلندی صدا هستند.

در نهایت، ابتدا سعی کنید دینامیک را افزایش دهید و سپس در همان نت، دینامیک را کاهش دهید. این اغلب در موسیقی به عنوان تورم دینامیکی شناخته می‌شود. می‌توانید این را به عنوان ایجاد یک موج آهسته از تغییر بلندی صدا برای نت در نظر بگیرید. و درست مانند یک منحنی در دنیای واقعی، یک منحنی دینامیکی در موسیقی می‌تواند به روش‌های بی‌نهایت اجرا و شکل داده شود.

تمام این تغییرات دینامیکی: کرِشندو (بلندتر و بلندتر)، دی می نواِندو (نرم‌تر و نرم‌تر) و تورم ها (بلندتر، سپس دوباره به نرم‌تر برگشتن)، برخی از بهترین راه‌ها برای افزودن احساس و بیان به موسیقی هستند. این مانند دمیدن روح به هر نت است و باعث می‌شود اجرای شما چقدر از نظر موسیقی دلنشین به نظر برسد.

با ویبراتو احساس اضافه کنید

چگونه می‌توانید روح و احساسات خود را به نت‌های نواختن ملودیکا اضافه کنید؟ خوب، یکی از عناصر کلیدی احساس در اجراهای موسیقی، ویبراتو است. ویبراتو اساساً به معنای افزودن یک موج تپنده به نت‌ها است. در اینجا دو بعد وجود دارد که می‌توانید تغییر دهید: اولین مورد سرعت تپش است، از کند به تند. دیگری عمق منحنی تپش است، از کم‌رنگ به پررنگ.

روشی که شما برای هر ساز بادی، از جمله ملودیکا، ویبراتو ایجاد می‌کنید، این است که آن تپش را با جریان هوای خود ایجاد کنید. اساساً، شما با رفتن به عقب و جلو بین جریان هوای قوی‌تر و جریان هوای نرم‌تر، ویبراتو را ایجاد می‌کنید. این را خودتان تمرین کنید، با یک تپش آهسته شروع کنید و سپس به یک ویبراتوی تندتر بروید. فقط روی سرعت آن تپش ویبراتو، سرعت آن تمرکز کنید.

عمق ویبراتو، یعنی تفاوت بین پایین‌ترین قسمت منحنی و بلندترین قله منحنی، جنبه بعدی است. ویبراتوی قوی‌تر، تفاوت بیشتری در دینامیک در طول تپش نت دارد. حالا شما هم این را تمرین کنید، با یک تپش بسیار قوی و عمیق شروع کنید. و سپس تمرین کنید که ویبراتوی ملایم انجام دهید، به این معنی که تغییرات سبک‌تر و ظریف‌تری در دینامیک ویبراتو ایجاد کنید.

همچنین یک شکل سریع‌تر از ویبراتو وجود دارد که می‌توانید روی ملودیکا انجام دهید، که من آن را «ویبراتوی لرزش» می‌نامم، جایی که به معنای واقعی کلمه جریان هوای خود را می‌لرزانید، درست مثل اینکه یخ زده‌اید. فکر کنید به سرعت «هو هو هو هو» بگویید. ممکن است برای به دست آوردن یک ویبراتوی لرزش مداوم به تمرین نیاز داشته باشید، اما این می‌تواند راهی عالی برای افزودن آن بافت احساسی منحصر به فرد باشد، زمانی که آن را در اجرای خود می‌خواهید.

 

با نت‌های تزئینی چاشنی اضافه کنید

نت‌های تزئینی را می‌توان روی هر سازی استفاده کرد تا کمی درخشش و چاشنی به اجراهای شما اضافه شود. زیرا آنها نت‌های واقعی نیستند، بلکه نت‌های گذار سبکی درست قبل از نت واقعی بعدی هستند.

بگذارید یک مثال برایتان بزنم: اگر شروع به نواختن نت سل می‌کنید، نت واقعی بعدی نت دو بالاتر از آن است. به جای اینکه آن را مستقیم به این شکل اجرا کنید، می‌توانید درست قبل از اینکه نت انتقالی را بزنید، یک نت تزئینی سریع اضافه کنید. این می‌تواند هر نتی باشد، اما اغلب نتی بسیار نزدیک به نت نهایی است. بنابراین در این مورد، می‌تواند به عنوان مثال یک فشار سریع کلید سی بمل قبل از نت دو باشد.

موضوع در مورد نت‌های تزئینی این است که شما فقط باید از آنها به طور محدود استفاده کنید، تقریباً شبیه پاشیدن مقداری از آن‌ها هر از گاهی در کل اجرا. مانند افزودن مقداری توت‌فرنگی روی کیک نهایی‌تان. زیاده‌روی نکنید و سعی کنید آنها را با قصد و هدف اضافه کنید، هر زمان که واقعاً احساس می‌کنید افزودن کمی چاشنی به اجرای شما خوب است. تمرین کنید چند نت را بنوازید و سپس یک نت تزئینی سریع بین ۲ تا از آنها اضافه کنید تا احساس این کار را به دست بیاورید.

زمانی که شروع به نواختن آهنگ‌های واقعی می‌کنید، به زودی غریزه‌ای برای اضافه کردن گهگاهی این نت‌های تزئینی پیدا می‌کنید، حتی زمانی که در پارتیتور یا هر شکلی که برای یادگیری آهنگ‌هایتان استفاده می‌کنید، نشان داده نشده باشند. می‌توانید به آنها مانند ویبراتو، منحنی‌های دینامیکی، نت‌های لگاتو در مقابل نت‌های استاکاتو و سایر جنبه‌های بیان و احساسی که می‌توانید در اجراهای ملودیکا خود اضافه کنید، فکر کنید… آزادی هنری‌ای که به عنوان یک نوازنده دارید.

تمرین ۱ – ریتم و تایمینگ

یکی از اساسی‌ترین مهارت‌هایی که باید توسعه دهید، زمان بندی و هماهنگی شما هنگام نواختن ملودیکا است، زیرا باید کلیدها را با جریان هوای خود هماهنگ کنید. بنابراین من چند تمرین برای توسعه مهارت‌های ریتم و زمان بندی شما در ملودیکا دارم:

  • ریتم‌های نت تک
  • گام‌نوازی و چرخش ها
  • گام‌نوازی جهش اکتاو
  • ریتم‌های ملودیک
  • ریتم‌های آکورد و هارمونی

تمرین ۲ – انتقال نت

تنوع در انتقال بین نت‌ها، جنبه‌ای اساسی از موزیکال بودن و بیان در اجرای شماست. به این شکل به آن فکر کنید: فضای خالی بین نت‌ها، تقریباً می‌تواند به همان اندازه خود نت‌ها تأثیر احساسی داشته باشد. بنابراین، جلسه تمرین بعدی شما تمرکز بر انتقال نت در اجراهایتان است.

  • همپوشانی لگاتو ها
  • لگاتوهای همگام
  • استاکاتوی نرم
  • استاکاتوی با تاکید
  • نت‌های تزئینی

تمرین ۳ – دینامیک و احساس

این خلاقانه‌ترین و الهام‌بخش‌ترین جنبه نواختن هر ساز موسیقی است. افزودن احساسات و بیان خود به اجرای شما. راه اصلی انجام این کار روی ملودیکا، شکل دادن به دینامیک هر نت و همچنین افزودن جنبه‌های احساسی مانند ویبراتو است.

  • کرِشندوها، دی می نواِندوها و تورم ها
  • تاکیدها و فُرته پیانو
  • ویبراتوی ثابت
  • ویبراتوی متغیر
  • ویبراتوی لرزشی

تبریک تبریک می‌گویم دوستم! شما تمام تکنیک‌های ضروری را که برای نواختن ملودیکا نیاز دارید، یاد گرفته‌اید. نه تنها نواختن آن، بلکه نواختن زیبا، با روح و احساس. شما یاد گرفته‌اید که ملودی‌ها، هارمونی‌ها و حتی آکوردها را روی ملودیکا بنوازید.

شما یاد گرفته‌اید که چگونه می‌توانید هر چیزی را به سبک ریتمیک یا به سبک لگاتوی متصل بنوازید و آن را تغییر دهید تا تنوع را به موسیقی خود اضافه کنید. شما یاد گرفته‌اید که نت‌ها را شکل دهید و بخش‌های حمله را با زبان و صامت‌های سخت یا نرم کنترل کنید.

شما یاد گرفته‌اید که چطور دینامیک را در طول زمان شکل دهید، یعنی منحنی بلندی هر نت، از کرِشندو تا ددی می نواِندو، تا تورم ها و هر چیزی در بین آن‌ها.

شما تکنیک‌های شگفت‌انگیز ویبراتو را برای افزودن احساس به هر نت یاد گرفته‌اید. و اینکه چگونه با نت‌های تزئینی چاشنی و تنوع اضافه کنید. حالا بالاخره زمان آن فرا رسیده است که تمام کارهای خود را عملی کنید. زمان آن است که آهنگ‌هایی را روی ملودیکا بنوازید.

هر آهنگی را روی ملودیکا بزنید

یکی از عالی‌ترین ویژگی‌های ملودیکا این است که می‌توانید تک تک نت‌ها را در طول ۳ اکتاو بنوازید. این تعداد نت بیشتر از چیزی است که اکثر خواننده‌های حرفه‌ای می‌توانند بخوانند. این به این معنی است که شما به معنای واقعی کلمه می‌توانید هر آهنگی که تا به حال ساخته شده را روی ملودیکا بزنید. همچنین به این معنی است که می‌توانید از هر نت‌نوشتی که ملودی اصلی در کلید سُل دارد، استفاده کنید و آن را با ملودیکا بنوازید.

بدیهی است که برای این کار به کمی مهارت در نت خوانی موسیقی نیاز دارید. اما از آنجایی که این دوره برای مبتدیان است، می‌خواهم آن را برای شما حتی قابل دسترس‌تر کنم، بنابراین چند ویدیوی کوتاه با آهنگ‌های معروف از موسیقی متن و فرهنگ عامه ساخته‌ام، جایی که از نت‌های پیانوی در حال سقوط به عنوان مرجع شما استفاده می‌کنم، زیرا این بصری‌ترین و ساده‌ترین راه برای یادگیری آهنگ‌ها برای مبتدیان است.

این‌ها آهنگ‌های کامل نیستند، اما حداقل به شما کمی رضایت فوری و لذت زیادی برای شروع نواختن با ملودیکا می‌دهند. پس از پایان این دوره، اگر می‌خواهید هر آهنگی را در دنیا یاد بگیرید، در اینترنت نت های موسیقی زیادی و همچنین ویدیوهای نت‌های پیانوی در حال سقوط در یوتیوب وجود دارد که می‌توانید برای یادگیری استفاده کنید. حالا، بیایید چند آهنگ بزنیم!

  • ارباب حلقه‌ها 
  • تم هابیت جنگ ستارگان 
  • تم نیرو هابیت 
  • کوه‌های مِه‌آلود ایندیانا جونز 
  • تم اصلی فارست گامپ 
  • تم پر دزدان دریایی کارائیب 
  • تم اصلی پارک ژوراسیک 
  • تم اصلی شیرشاه 
  • دایره زندگی علاءالدین

سوالات متداول

چه نوع موسیقی می‌توان با ملودیکا نواخت؟

شما می‌توانید با ملودیکا هر نوع موسیقی را بنوازید، از جمله آهنگ‌های پاپ، کلاسیک، جاز و محلی. ملودیکا برای نواختن ملودی‌ها و آکوردها مناسب است.

یادگیری نواختن ملودیکا چقدر طول می‌کشد؟

زمان یادگیری ملودیکا به مهارت و تعهد شما بستگی دارد. با تمرین منظم، می‌توانید در عرض چند هفته اصول اولیه نواختن این ساز را یاد بگیرید.

بهترین ملودیکا برای مبتدیان کدام است؟

ملودیکاهای مختلفی در بازار وجود دارد، اما برای مبتدیان، یک ملودیکا با 32 کلید و 2 اکتاو مناسب است. این نوع ملودیکاها به شما امکان می‌دهند تا طیف وسیعی از آهنگ‌ها را بنوازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *