برای خرید تار کلیک کنید

 

 

★ چگونگی تعویض پوست تار ★

22 خرداد 1401

 

همانطور که میدانید پوست در صدادهی تار نقشی بسیار مهم و حساسی دارد در نتیجه باید برای تعویض پوست تار خود اطلاعات کافی داشته باشید.

~ انتخاب پوست مناسب و نگهداری از آن ~

در انتخاب پوست توجه داشته باشید که پوست تار از جنس بزغاله یا بره تودلی است و دباغ ها آن را در پاییز و زمستان عوض میکنند. پوست باکیفیت پوستی است که شیشه ای، یک دست، بدون چربی و سفیدک باشد و جلوی نور آفتاب آثار زدگی در آن دیده نشود.

نکاتی در مورد انتخاب پوست:
۱- پوست کهنه و حداقل یک ساله باشد.
۲- پوست بزغاله تودلی برای ساکنان مناطق مرطوب مثل شمال مناسب است.
۳- نباید پوست را بخاطر ماندگاری به عرض در ساز انداخت.
۴- معمولا اندازه ی قطر پوست در ناحیه ی کاسه پنج صدم میلی متر و برای نقاره هفت صدم میلی متر است که البته طبق سلیقه ی نوازنده و در موارد خاص قابل تغییر است.

نکاتی در مورد شرایط نگهداری پوست:
۱- لا به لای پوست، توتون ریخته و آن را در کیسه ی نخی نگه داری کنید و بعد از گره زدن کیسه در مکانی خشک و خنک قرار دهید.
۲- اندازه ی پوست ها بعد از خشک شدن کوچکتر میشود پس بهتر است از برش آنها پرهیز کنید.

~ تهیه ی وسایل مورد نیاز برای انداختن پوست ~
۱- ظرف آب جهت خیس کردن پوست
۲- پارچه جهت خشک کردن آب اضافه
۳- کارد میوه خوری جهت خالی کردن سریش های اضافه
۴- کاتر جهت بریدن پوست اضافه
۵- سریش

[طرز تهیه ی سریش]
ابتدا برای تهیه ی سریش که از ریشه ی گیاهی از تیره لاله به دست می آید باید ریشه ی گیاه را آسیاب کنید سپس در یک ظرف یک و نیم قاشق غذا خوری آب ریخته و پودر سریش را کم کم به آن اضافه کنید و با انگشت هم بزنید البته در اکثر مواقع پودر سریش مقداری ناخالصی دارد بنابراین میتوانید آن را الک کرده و از جوراب نایلونی رد کنید تا نرم و خالص شود و اگر هم خواستید در مرحله ی آخر تقریبا چهار درصد چسب چوب مرغوب اضافه کنید.

★ چگونگی انداختن پوست تار ★

پوست را برش زده و در نقاره بیندازید و پس از خشک شدنش که تقریبا ده دقیقه طول میکشد، پوست کاسه را بیندازید فقط توجه کنید که کاملا سفت و محکم کشیده شود و دقت کنید که طرف مو دار پوست باید به سمت بیرون و طرف صاف پوست باید به سمت داخل باشد. برای راحتی کار در طرف مو دار با خودکار آبی بنویسید (رو) که پس از قرار گرفتن در آب تشخیص پذیر باشد.
در مرحله ی بعد پوست را تقریبا پانزده ثانیه در آب سرد فرو کنید و سپس صاف کرده و به همان شکل در پارچه قرار دهید. بدین ترتیب آب اضافی گرفته میشود. مراقب باشید که آب در یک ناحیه جمع نشود وگرنه پوست سفیدک میزند. در همین حین سریش را با انگشت به دور دهانه ی کاسه بمالید به صورتی که قطر لایه ی آن به نیم میلی متر برسد و به ناحیه ی داخلی دهانه وارد نشود. حالا باید پوست را به طور نرم، مرطوب، صاف و بدون چروک بر دهانه ی کاسه قرار دهید و با دست بچسبانید و با کارد سریش های اضافی زیر پوست را خالی کنید. از دهانه، کارد را به پایین کشیده تا سریش های اضافی خارج شود سپس انتهای پوست را بلند کرده و با انگشت میانی و اشاره محل خرک را یک سانتی متر به طرف پایین فشار داده تا هوای کاسه خالی شود سپس بخشی از پوست که بلند شده را در جای خود بچسبانید و اگر در حین انجام این مراحل پوست خشک شده بود آن را با پنبه مرطوب کنید. درمرحله ی بعد پوست سیم بم را کمی بیشتر از سیم سفید یا Do بکشید سپس سیم ها را که از قبل با کش یا چسب بسته بودید سر جای خود برگردانید و سفت کنید و بعد خرک را در فاصله ای پنج سانتی متری از ته دهانه ی بزرگ روی پوست قرار دهید در واقع خرک باید حدود سه درجه به طرف سیم گیر مایل شود. در مرحله ی بعد تمام سیم ها را دو و نیم پرده پایین تر از Do دیاپازان یعنی Sol کوک کنید (سیم بم کوک نمیشود) سپس هر وقت پوست خشک شد کوک را سفت کرده تا به Do یعنی نت اصلی برسد. در نهایت بعد از اینکه پوست کاملا خشک شد سیم بم را کوک کرده و پوست اضافه ی دور دهانه را با کاتر بریده و سریش های اضافه را پاک کنید.


نباید ها:
۱- استفاده ی مجدد از پوست
۲- استفاده از روزنامه جهت گرفتن آب اضافه

 

 


امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشه. 

 

برای خرید تار کلیک کنید

 

 

2 دیدگاه در “آموزش تعویض پوست تار

  1. مجید جعفری گفت:

    بسیار جامع و زیبا
    ممنون از شما

    1. donyayesaaz گفت:

      سلامت باشید دوست گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *